شوکه شدن مدیرعامل فورد پس از کالبدشکافی خودروهای چینی و تسلا!
در رقابت نفسگیر دنیای خودروهای برقی، گاهی یک نگاه به زیر پوست محصولات رقبا میتواند یک زلزلهٔ استراتژیک در شرکتی بزرگ ایجاد کند. این دقیقاً همان اتفاقی است که برای فورد رخ داده است. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در اظهارنظری کمسابقه و صریح، اعتراف کرد که پس از کالبدشکافی یک تسلا مدل ۳ و چند خودروی برقی چینی، مهندسان این شرکت شوکه شدهاند. آنها دریافتند که فورد موستانگ Mach-E در مقایسه با تسلا، نزدیک به ۱.۶ کیلومتر سیمکشی اضافی دارد که باعث افزایش وزن و پیچیدگی غیرضروری شده است.
این بررسیهای دقیق نشان داد که خودروسازان جدیدتر مانند تسلا و رقبای چینی، در زمینههایی چون کاهش هزینهها، بهرهوری ساخت و یکپارچگی نرمافزار، بسیار جلوتر از غولهای سنتی صنعت خودرو حرکت میکنند. این کشف برای مدیران فورد آنقدر تکاندهنده بود که آنها را وادار به بازنگری کامل در شیوهٔ طراحی و تولید خودروهای برقی خود کرد. فارلی در یک پادکست گفت:
وقتی اولین تسلا مدل ۳ و خودروهای چینی را باز کردیم، بسیار سرافکنده شدم. آنچه پیدا کردیم تکاندهنده بود.
این لحظهٔ تکاندهنده جرقهای برای یک تغییر بزرگ بود. فارلی در سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفت بخش خودروهای برقی فورد را به یک واحد مستقل با نام Model E تبدیل کند تا بتواند با تمرکز و چابکی بیشتری، این عقبماندگی فنی را جبران کند. هرچند این بخش در سال گذشته بیش از ۵ میلیارد دلار ضرر به ثبت رساند اما فارلی مصمم است که این مسیر را ادامه دهد و معتقد است برای حل مشکلات بزرگ، باید آنها را سریع و حتی بهصورت علنی به چالش کشید.
مدیرعامل فورد هشدار داده است که تهدید خودروسازان چینی حتی از آنچه شرکتهای ژاپنی در دهه ۱۹۸۰ برای صنعت خودروی آمریکا ایجاد کردند، جدیتر است. او با بیان اینکه «نمیتوانیم بازار جهانی خودروهای برقی را به چینیها واگذار کنیم»، بر عزم راسخ خود برای رقابت تأکید کرد. جالب آنکه فارلی اخیراً در حال رانندگی با یک شیائومی SU7 دیده شده که نشان میدهد او رقبای جدید را با دقت زیر نظر دارد. اکنون، آزمون بعدی فورد، پروژهٔ یک پیکاپ برقی میانرده با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار است که بر اساس یک پلتفرم کاملاً جدید ساخته میشود. موفقیت این پروژه نشان خواهد داد که آیا فورد توانسته است درسهای گرفتهشده از کالبدشکافی رقبا را به کار گیرد و با سرعت و کارایی آنها رقابت کند یا خیر.