براساس اطلاعات تازه منتشر شده، شرکتهای فعال در صنعت خودروهای تجاری و باربری سنگین چین، موج جدیدی از مدلهای برقی را تولید خواهند کرد تا نیمی از ناوگان حمل و نقل جادهای چین در سال ۲۰۲۸، تمام الکتریکی شود.
رئیس شرکت CATL بزرگترین تولیدکننده باتری خودرو در جهان، اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۸، نیمی از فروش کامیونهای سنگین در چین متعلق به مدلهای الکتریکی خواهد بود، در حالی که این رقم برای سال ۲۰۲۴ تنها ۱۰ درصد است. این اظهارات که توسط زنگ یوکن در مراسم رونمایی از سیستم تعویض باتری کامیونهای سنگین بیان شد.
کشور چین، تحت تاثیر فشارهای ناشی از تقاضای سوخت گازوئیل در بخش حملونقل است که پیشتر با افزایش استفاده از کامیونهای گازسوز LNG کمی کاهش یافته بود.
شرکت CATL روز شنبه اعلام کرد که یک پایگاه تولیدی باتری ذخیرهسازی انرژی و خودروهای الکتریکی با ظرفیت ۶۰ گیگاواتساعت را در شاندونگ راهاندازی کرده است که اولین تأسیسات از این نوع در شمال چین محسوب میشود. فازهای دوم و سوم این پروژه طی دو سال آینده اضافه خواهند شد و یک خوشه صنعتی باتری به ارزش میلیاردها دلار در این منطقه ایجاد خواهند کرد. طبق اطلاعیه، شاندونگ قصد دارد تا پایان سال جاری یک صنعت باتری لیتیومی به ارزش ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴ میلیارد دلار) ایجاد کند که شامل انواع الکترود، الکترولیتها، سلولهای باتری و مونتاژ میشود.
فناوری تعویض باتری CATL
غول باتریسازی چین، یک بسته باتری استاندارد جدید برای کامیونهای سنگین الکتریکی با قابلیت تعویض باتری راهاندازی کرده است.
این مدل باتری استاندارد جدید که با نام ۷۵# شناخته میشود، روز یکشنبه معرفی شد و وعده کمترین هزینه چرخه عمر به ازای هر تن-کیلومتر و ایمنی پیشرو در صنعت را میدهد. شرکت CATL اعلام کرده که کامیونهایی که از این باتری استاندارد جدید و اکوسیستم آن استفاده میکنند، میتوانند حدود ۰.۶۲ یوان به ازای هر کیلومتر (معادل حدود ۰.۱۳ دلار) در مقایسه با مدلهای دیزلی صرفهجویی کنند و برای اپراتورهایی با مسافت بالا، سالانه بیش از ۶۰,۰۰۰ یوان (۱۳,۰۰۰ دلار) کاهش هزینه، به همراه داشته باشند.
شرکت CATL تاکنون با بیش از ۱۰ خودروساز همکاری کرده تا بیش از ۳۰ مدل کامیون با قابلیت استفاده از این باتری استاندارد جدید را راهاندازی کند. CATL و انجمن ارتباطات و حملونقل چین امیدهای زیادی به این اکوسیستم باتری دارند و هدفگذاری کردهاند که ظرف سه سال، ۵۰ درصد شبکهی باربری جادهای را الکتریکیسازی کنند. فرایند مذکور در مجموع، ضمن کاهش وابستگی به فراوردههای نفتی، به کربنزدایی از محیط زیست چین هم کمک خواهد کرد.
برای تسریع در پذیرش کامیونهای با قابلیت تعویض باتری، CATL قصد دارد یک شبکه سراسری ایجاد کند که ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر از بزرگراهها و جادههای اصلی چین را پوشش میدهد. این شبکه حدود ۸۰ درصد از ظرفیت حملونقل خطوط اصلی را پوشش خواهد داد و مناطق کلیدی مانند پکن، تیانجین، هبی، دلتای رودخانه یانگتسه و منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگکنگ-ماکائو را خدمترسانی خواهد کرد. شرکت CATL تنها در سال جاری قصد دارد ۳۰۰ ایستگاه تعویض باتری برای کامیونهای سنگین افتتاح کند.
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴زیرساخت هایی که چین با این عظمت و سرعت میسازه حتی برای خود غربی ها تعجب آوره ، چند وقت پیش یه خبری اومد که یه معدن تو چین که کامیون های خودران با فناوری هوآوی به صورت تمام رباتیک فعالیت میکردند البته زومیت هم مطلبش رو کار کرد ولی به نظرم پدال مفصل تر توضیح میداد بهتر بود
علی علوی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و سروران و مدیران بزرگوار و معزز در سایت پدال
اوقات شریف همگی عزیزان و بزرگواران بخیر و سلامتی و تندرستی و موفقیت
و اما مجدداً صحبت از تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته و حرفه ای به میان آمده است
جایی که همواره نام ایالات متحده به عنوان پیشگام و پیشتاز و سردمدار تکنولوژی های بسیار پیشرفته و جدید در تاریخ جهان می درخشد
چین کامیون پیل سوختی هیدروژنی ساخت اما متأسفانه به درستی مشخص نمیشود که در واقع کپی برداری بسیار دقیق و زیرکانه از استارت آپ نیکولا موتورز در ایالات متحده به عنوان نخستین طراح و توسعه دهنده و سازنده کامیون های پیل سوختی هیدروژنی در سطح جهانی
کاربر گرامی و بزرگوار و معزز محمد در همین مقاله بیان کرده اند چین ناوگان کامیون های بدون سرنشین و خودمختار در معادن مستقر کرده است؟؟؟؟
نخستین کامیون بدون سرنشین و خودمختار در جهان توسط کمپانی معظم کاترپیلار و مرکز ملی مهندسی روباتیک وابسته به دانشگاه کارنگی ملون در شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا در ایالات متحده به جهانیان عرضه شده بود
همین مرکز ملی مهندسی روباتیک ایالات متحده که به دانشگاه کارنگی ملون و موسسه روباتیک آن وابسته می باشد بزرگترین و معتبرترین و شناخته شده ترین و قدرتمند ترین و تأثیر گذار ترین مرکز تحقیقات و توسعه صنعتی و مهندسی روباتیک یا همان تحقیق و توسعه صنعتی روباتیک و اتوماسیون در سراسر جهان می باشد
این مرکز شعار بسیار جالب و زیبایی دارد که می گوید ما هر آنچه در زمین و آسمان و دریاها بود تبدیل به نمونه رباتیک کردیم اگر فکر می کنید چیزی جامانده است به ما اطلاع دهید
NATIONAL ROBOTICS ENGINEERING CENTER THE WORLD LARGEST ROBOTICS AND AUTOMATION RESEARCH AND DEVELOPMENT
,(N.R.E.C)
این پروژه هایی که جنابعالی می فرمایید پروژه های عظیم زیرساختی در واقع کپی برداری بسیار دقیق و کامل و زیرکانه از یک عمر فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی و تکنولوژیک و صنعتی و اختراعات و ابداعات و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته ای است که در ایالات متحده با صرف هزینه های بسیار سرسامآور و از همه مهمتر عمر و جان دانشمندان و مهندسان و مخترعان و ابداع کنندگان و پژوهشگران ایالات متحده می باشند که به راحتی و بدون هیچگونه صرف انرژی و امور تحقیقاتی و پژوهشی و تکنولوژیک و منابع مالی و اعتباری توسط کشورهای مختلف خصوصاً چین خودنمایی می کنند
چنانچه اطلاعات و توضیحات تکمیلی و جامع و دقیق و مستند و منطقی نیاز دارید فقط کافیست به بنده اطلاع رسانی بفرمایید تا در اختیار تمامی کاربران و دوستان و سروران و مدیران بزرگوار و معزز در سایت پدال و یا هر سایت دیگری قرار دهم
علی علوی از مشهد
Navid A J
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ایالات متحده خودشم فهمیده تو خیلی چیزا عقب افتاده ولی ما نمیخوایم قبول کنیم. یکی از دوستام در این کمپانی باتری سازی در بخش R&D کار میکنه. میگه تولید سلول باتری در چین به مرحله ای رسیده که از بابت سرعت و هزینه ی تولید غیرقابل رقابته. حتی با تعرفه ی ۱۲۰ درصدی که امریکا بزاره، باز برای واردکننده ش به امریکا حاشیه سود ۱۵ درصدی میتونه داشته باشه. سرعت و تعداد تولیدش که به کنار.
همشونم دارن روی باتری های جامد کار میکنن که قراره تا کمتر از ۵ سال دیگه در مارکت عملیاتی شده باشن.
درضمن. اقتصاد امریکا و چین بیش از چیزی ک فکر میکنیم در هم تنیده هستن و حتی گنده تر از ترامپ هم نمیتونه این نظم رو به هم بزنه.
بهتره ما فکری به حال خودمون و کشورمون بکنیم که یه عمره سرمون بی کلاه مونده.
Lyting
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴کسی شکی نداره که آمریکا توی تاریخ نوآوریهای فوقالعادهای داشته و خیلی از فناوریهای پایهای که امروز استفاده میکنیم، اونجا شکل گرفتن. این بخش از حرفتون کاملاً درسته و قابل احترامه.
Lyting
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴.
اما در مورد اون بخش کامنتتون که به پیشرفتهای اخیر و نقش چین اشاره کردید، چند تا نکته هست که به نظرم میتونه تصویر رو کاملتر کنه و شاید اون قضاوت “کپی صرف” رو کمی تعدیل کنه:
Lyting
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴1. در مورد کامیونهای هیدروژنی و قضیه نیکولا: ببینید، فناوری پیل سوختی هیدروژنی خودش چیز جدیدی نیست و سالهاست که در کشورهای مختلف دنیا روش کار شده. شرکتهای بزرگ خودروسازی مثل تویوتا توی ژاپن، هیوندای توی کره جنوبی، دایملر (مرسدس بنز) و ولوو توی اروپا، خیلی قبلتر از اینکه اسم نیکولا اینقدر مطرح بشه، روی خودروها و کامیونهای هیدروژنی کار میکردند و حتی نمونههای عملیاتی هم داشتند. یعنی اینطور نیست که نیکولا اولین یا تنها جایی باشه که این ایده رو مطرح کرده. اتفاقاً خود شرکت نیکولا در مورد واقعیت فناوریهاش و ادعاهاش با چالشها و انتقادهای جدی روبرو شد (یادتونه که حتی یه ویدیوی معروف از کامیونشون منتشر شد که معلوم شد خودش حرکت نمیکرده🤣!). پس اینکه بگیم چین صرفاً از روی نیکولا کپی کرده، هم تاریخچه توسعه این فناوری رو نادیده میگیره و هم وضعیت خود نیکولا رو. چین هم مثل بقیه کشورها داره روی این فناوری کار میکنه، چون بخشی از استراتژی انرژی آینده دنیاست، نه صرفاً کپیبرداری از یک شرکت خاص که خودش هم محل بحث بوده.
.
Lyting
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴. 2 قضیه کامیونهای خودران در معادن و کاترپیلار: این حرفتون درسته که شرکتهایی مثل کاترپیلار یا NREC (که با دانشگاه کارنگی ملون همکاری میکرد) توی فازهای اولیه توسعه و آزمایش این فناوری، به خصوص توی محیطهای سخت مثل معادن، پیشگام بودند. اینا توی دهههای قبل، مثلاً از دهه ۹۰ میلادی، روی این ایدهها کار کردند و نمونههای اولیه رو ساختند. ولی خب، از ایده اولیه و ساخت نمونه آزمایشی تا استقرار یک ناوگان بزرگ و عملیاتی توی معادن واقعی که ۲۴ ساعته کار کنه و ایمنی و بهرهوری داشته باشه، راه خیلی طولانی و پر از چالشهای مهندسی و نرمافزاری هست. کشورهایی مثل چین که معادن خیلی بزرگی دارند، سرمایهگذاری عظیمی روی عملیاتی کردن این فناوری در مقیاس وسیع کردند. یعنی اونا صرفاً یه نمونه آمریکایی رو کپی نکردن، بلکه تونستن این فناوری رو بومیسازی، مقیاسپذیر و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه برای عملیات خودشون بکنن که خودش یه دستاورد مهندسی و لجستیکی بزرگه. الان شرکتهای مختلفی در دنیا روی خودرانسازی ماشینآلات سنگین کار میکنند و چین توی بخش عملیاتی کردنش توی معادن و بنادر بهترین و جلوترینه
Lyting
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴۳و اما اون بحث کلیتر کپیبرداری صرف: سرمایهگذاریهای *سرگیجهآوری* توی تحقیق و توسعه (R&D) انجام داده و تعداد مقالات علمی، ثبت اختراعات، و فارغالتحصیلان مهندسی و علومش فوقالعاده بالاست. اونا توی خیلی از حوزهها مثل خودروهای برقی و باتریهاشون (که الان بیشترشرکتهای غربی هم دارن ازشون خرید میکنن)، انرژیهای تجدیدپذیر (تولید پنل خورشیدی و توربین بادی)، شبکههای 5G (مثل هواوی)، هوش مصنوعی در کاربردهای خاص، و زیرساختهای دیجیتال (مثل پرداخت موبایلی و تجارت الکترونیک) پیشرفتهای قابل توجهی داشتند که “کپی” نیست، بلکه نوآوریهای بومی، بهبودهای اساسی، یا مقیاسدهی بیسابقهست که خودش نیازمند دانش و مهارت بالاست.
Lyting
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴در نهایت، توسعه تکنولوژی در دنیای امروز خیلی پیچیدهتر از اینه که بگیم یک کشور همه چیز رو اختراع میکنه و بقیه فقط کپی میکنن. خیلی وقته دوره این حرفها تموم شده
امیدوارم این توضیحات کمکی کرده باشه که تصویر دقیقتر و کاملتری از این موضوع داشته باشیم.
با احترام مجدد و آرزوی بهترینها برای شما
Lyting ⚜️⚡
—
Yaghoob
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ما هم هنوز انواع بنز 911 و1921 و 1924 در جاده ها داریم. وجالب تر اینکه با مدل روز تولید میکنیم.
Navid A J
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ایالات متحده خودشم فهمیده تو خیلی چیزا عقب افتاده ولی ما نمیخوایم قبول کنیم. یکی از دوستام در این کمپانی باتری سازی در بخش R&D کار میکنه. میگه تولید سلول باتری در چین به مرحله ای رسیده که از بابت سرعت و هزینه ی تولید غیرقابل رقابته. حتی با تعرفه ی ۱۲۰ درصدی که امریکا بزاره، باز برای واردکننده ش به امریکا حاشیه سود ۱۵ درصدی میتونه داشته باشه. سرعت و تعداد تولیدش که به کنار.
همشونم دارن روی باتری های جامد کار میکنن که قراره تا کمتر از ۵ سال دیگه در مارکت عملیاتی شده باشن.
درضمن. اقتصاد امریکا و چین بیش از چیزی ک فکر میکنیم در هم تنیده هستن و حتی گنده تر از ترامپ هم نمیتونه این نظم رو به هم بزنه.
بهتره ما فکری به حال خودمون و کشورمون بکنیم که یه عمره سرمون بی کلاه مونده.