ایستگاه خبر

افزایش چشمگیر دیون دولتی در خودروهای ۱۴۰۴؛ هزینه‌ای که بر دوش خریدار افتاد

جفای تازه در حق خریداران خودرو

در پی اعلام رسمی رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مبنی بر افزایش قابل توجه دیون دولتی در خودروهای تحویلی سال ۱۴۰۴، نگرانی‌های تازه‌ای برای خریداران خودرو در کشور شکل گرفته است.

طبق اظهارات حسین فرهیدزاده، بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴، ارز محاسباتی گمرک از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۷۰ هزار تومان افزایش یافته که نتیجه مستقیم آن، افزایش هزینه‌های قانونی خودرو است؛ هزینه‌هایی که مطابق قانون، پرداخت آن‌ها بر عهده خریدار گذاشته شده است.

فرهیدزاده با اشاره به اینکه خودروهای تولید و تحویلی در سال ۱۴۰۳ مشمول این افزایش نیستند، تأکید کرد:

اگر خودروساز مونتاژکار (اعم از بخش خصوصی یا خودروسازان شبه‌خصوصی) هزینه اضافه‌ای تحت عنوان دیون دولتی از خریدار دریافت کرده باشد، موظف به بازگرداندن آن خواهد بود.

دیون دولتی دقیقاً شامل چه هزینه‌هایی می‌شود؟

به گفته رئیس سازمان حمایت، دیون دولتی شامل مواردی نظیر:

  • مالیات بر ارزش افزوده
  • عوارض شماره‌گذاری
  • عوارض شهرداری
  • مالیات نقل‌وانتقال
  • هزینه بیمه شخص ثالث

و سایر هزینه‌های قانونی است که تماماً در اختیار دولت بوده و ربطی به درآمد یا سود خودروساز ندارد. وی افزود که تمامی این ارقام در «کمیته خودرو» بررسی و تأیید شده و سهم دولت از فرآیند قیمت‌گذاری است.

فرهیدزاده در ادامه مثالی زد و گفت:

برای خودرویی با ارزش ۲.۵ میلیارد تومان، دیون دولتی می‌تواند بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این رقم سنگین، مستقیماً باید از جیب خریدار پرداخت شود.

همزمانی افزایش دیون دولتی با موج جدید گرانی خودرو

نکته نگران‌کننده ماجرا، هم‌زمانی این تغییر قانونی با افزایش رسمی قیمت خودروهای مونتاژی توسط شرکت‌های مختلف است. طی روزهای اخیر، قیمت محصولات چندین شرکت با مجوز رسمی افزایش یافت؛ در حالی که به‌گفته بسیاری از کارشناسان، بازار در رکود به‌سر می‌برد و تقاضا بسیار پایین است.

به عنوان مثال قیمت اف‌ام‌سی سوبا M4 فرداموتور حدود ۹۰۰ میلیون تومان رشد کرده، قیمت اف‌ام‌سی ۵۱۱ نیز ناگهان ۲۰۵ میلیون افزون شده، قیمت ام‌جی ۵ وارداتی ۶۶۰ میلیون، قیمت آریزو ۸، ۲۳۰ میلیون و قیمت رسمی پیکاپ فوتون ایران خودرو دیزل هم حدود ۱۲۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

افزایش قیمت این محصولات در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از خریداران، درگیر هزینه‌های جانبی تحویل، بیمه، مالیات و سایر عوارض هستند و اکنون باید با دیون دولتی تازه نیز کنار بیایند. به بیان دیگر، قیمت نهایی تحویل خودرو از پیش‌فاکتور کارخانه تا پلاک شدن آن ممکن است تا ۲۵٪ بیشتر شود.

آیا حمایت از مصرف‌کننده فقط در شعار باقی مانده است؟

اگرچه سازمان حمایت خود را مسئول دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان می‌داند، اما به نظر می‌رسد در عمل، مصرف‌کننده حلقه ضعیف‌تر و تنها مانده در زنجیره صنعت خودرو است.
با وجود اینکه فرهیدزاده وعده برخورد با تخلفات را داده، ولی در عمل بسیاری از مشتریان با مبالغ اضافه‌ای مواجه‌اند که یا توجیه شفافی ندارد یا پس‌گیری آن عملاً غیرممکن شده است.

در واقع، هم‌زمانی افزایش نرخ دیون دولتی با مجوز افزایش قیمت خودروسازان خصوصی و شبه‌خصوصی، عملاً خریدار را در تنگنا قرار داده و بار مالی سنگینی به او تحمیل کرده است.

جمع‌بندی

  • افزایش ارز محاسباتی گمرک به ۷۰ هزار تومان، هزینه‌های دولتی را دو تا سه برابر کرده است. دولت به جای کاهش سهم خود، این رقم را مستقیم یا غیر مستقیم از خریدار دریافت می‌کند.
  • خودروسازانی که این هزینه‌ها را به‌طور غیرقانونی از مشتریان ۱۴۰۳ دریافت کرده‌اند، باید وجوه را بازگردانند.
  • هم‌زمانی این افزایش با موج جدید گرانی خودروهای مونتاژی، فشار دوچندانی به مصرف‌کنندگان وارد کرده است.
  • نبود شفافیت در قراردادهای فروش، همچنان یکی از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی مشتریان است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. شهروند ایرانی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (963 ديدگاه)

    آمریکا میاد کشورهای دیگرو میدوشه که مردم خودش در ارامش باشن اینجا بر عکس سیستم اداره کشور مردم میدوشه که اسایش ارامش ازشون بگیره به مردم میگه طلا بخیر از مردم نوسان میگیره میگه برید بورس نوسان میگیره منابع فسیلی معدنی میفرشه حتی اب برق خودرو چند برابر حساب میکنه واقعا فقط یه سیستم اشغالگر چپاولگر مثل استعمارگرا دهه های پیش میتونن همچین کاری بکنن و اخرشم زبونشون صد متر دراز

    موافقم 72
    مخالفم 8
    1. محمدرضا

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (111 ديدگاه)

      ببینید، لفظ “دوشیدن” رو بذارید کنار. چه دوشیدنی؟! همکاری، سرمایه‌گذاری و دیگر فعالیت‌های اقتصادی شده دوشیدن؟!

      موافقم 15
      مخالفم 49
      1. KOP

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (105 ديدگاه)

        لفظ دوشیدن رییس جمهور فعلی آمریکا اولین بار بصورت رسمی بکار برد. (قبلا در خفا عنوان میشد) تصویر اش موجوده جستجو کن. در ضمن خوب برای اعراب حاشیه خلیج فارس رگ غیرتت باد میکنه؟! ماذا فاذا؟

        موافقم 3
        مخالفم 20
        1. منصور

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (135 ديدگاه)

          الفاظ رییس جمهور فعلی آمریکا رو خود آمریکایی ها هم خیلی جدی نمی گیرند. دوشیدن یعنی آنچه که ذاتا و بر اساس آفرینش متعل به کسی هست رو ازش بگیری(در مورد گاو یعنی شیری که آفرینش در بدن گاو برای گوساله قرار داده برای خودت برداری) .برای همین اطلاق لفظ دوشیدن به”فرایند تبدیل کالای خام کم ارزش به محصولات پر ارزش و شریک کردن مالک کالای اولیه در سود به دست آمده” سنخیتی با دوشیدن ندارد، بیشتر نوعی خود فریبی و عقده گشایی از بابت بی عرضگی و عقب ماندگی علمی و فنی در ایجاد ارزش افزوده است.

          موافقم 9
          مخالفم 1
      2. شاهین

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1189 ديدگاه)

        همکاری و سرمایه گذاری!!!
        بابت چی؟ ماشین های بی کیفیت و بنجلی که چند برابر قیمت بهتون میفروشن و در کنارش هزینه های ماذاد که میره تو جیب خودشون
        کجای این قضیه به سود مصرف کنندس؟
        چقدر از این همکاری و سرمایه گذاری وقف افزایش رفاه و کیفیت و ایمنی شده؟
        کجا سیر میکنید آدرس بدین ماهم بیاییم خدایی

        موافقم 12
        مخالفم 1
        1. محمد

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1638 ديدگاه)

          همکاری ای وجود نداره‌.
          بیشتر طرف ایرانی التماس می کنه تا همکاری.
          چون سیاست گذاران‌ کشور رو محدود کردند و کسی حاضر به تجارت با ما نیست.

    2. بهراد

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (36 ديدگاه)

      بجز ما و کره شمالی بولیوی و ونزوئلا و کوبا ، بقیه کشور ها دوشیده میشن و مال ما نفت رو به قیمت بالاتر از نرخ اوپک میفروشه و پولشم پیش پیش میریزن تو حساب تو یله.

    3. محمد

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1638 ديدگاه)

      از مالیات های آمریکا خبر نداری‌.
      اروپا هم که مستقیم از حقوقت‌ برمی داره.
      الان تو آمریکا نه خدمات درمان هست و نه بهداشت برای چی مالیات می گیره؟؟؟
      دقیقاً نوع سیستم مالیاتی اش هم مثل ایرانه .
      باز تو‌ ایران بیمه سلامت هست و یا سازمان تأمین اجتماعی‌.
      تو آمریکا ولی از این خبرا نیست.
      تو‌ ایران خدمات درمانی تصادفات‌ رو پولش رو دولت میده.
      اینجور‌ مالیات گرفتن‌ خوبم هست.

      موافقم 2
      مخالفم 10
      1. شهروند ایرانی

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (963 ديدگاه)

        شما چند وقت آمریکا بودی اگه امریکا اروپا کشور بدی چرا بچه های همین افراد همشون اونجا هستن چرا نمیان از بیمه سلامت لذت ببرن که دارو نیس یا اگرم هست گچ خالص یا ته مونده هندی یه امریکایی بهترین محصولات میتونه بخره استفاده کنه پول کشور و تورم حس نکنه میتونه احساس قدرت داشته باش پاسپورت قوی و الی اخر همین شمایی که بد امریکا و غرب میگی اگه بهت پیشنهاد بدن با کله میری

      2. سایی

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (7 ديدگاه)

        اینجا که هزار جور مالیات میگیر ن از یک چیزایی مالیات میگیرن که آدم هنگ می‌کنه توی دنیا بی سابقه
        میگن بنزین ارزان اما خودرو چند برابر جهانی به مردم میدن اونم بنزین بی کیفیت
        شما آمریکا زندگی می‌کنی که میگی خدمات درمان نیست !

        بیمه سلامت که اصلا کارایی نداره بیمه تامین اجتماعی هم از نوع اختیاری باید معادل ۳۰ درصد از ( ۲۷ درصد) حقوقت بدی !

  2. دیا

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (277 ديدگاه)

    ما رکورد زدیم.
    قله ای که بهش رسیدیم دارن فرو میکنن.

    موافقم 28
    مخالفم 1
  3. حاج حسین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واسه ماشین وارداتی هم اعمال میشه؟

  4. حسن

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اولا به کمیته خودرو باید رید.میبینم یه عده بی شرف دزدی‌های این دولت رو با آمریکا مقایسه میکنن .بانکهامون رباخواری اسلامی شدن و مالیات هم کلاهبرداری اسلامی.آمریکا مالیات میگیره اما هیچکس بفکر آینده نیست آموزش و پرورش به عهده دولت هست اینجا کسایی که مدرسه وقف کردن اوقاف اونارو به مدارس غیر انتفاعی فروخته . در ضمن این پدر صلواتی معاون ملاخواه بی شرف هست .

  5. فتاح زاده

    ۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولا همه این خودرو ها سال قبل تخصیص شماره شاسی شدن و در قرارداد ها اومده و پیامکی هم به اطلاع خریداران رسیده ثانیا خودروهایی که تا کنون در سال ۴۰۴ و با مدل ۴۰۴ تحویل شدن این هزینه رو ندادند اگر قانون بود باید در سال جدید برای همه اعمال می شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا