صبح امروز، مراسم آغاز فرآیند رسمی شمارهگذاری خودروهای دارای پلاک موقت ویژه منطقه آزاد انزلی با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی در سالن ملل سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار شد. در این مراسم، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، هادی حق شناس، استاندار گیلان، و مصطفی طاعتی مقدم، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی حضور داشتند.
به گزارش خبرنگار پدال، با هدف تسهیل بهرهمندی شهروندان از مزایای خودروی پلاک منطقه، ارتقای شفافیت در فرآیند خدماترسانی و ایجاد نظم در ورود و تردد خودروها، از این پس شمارهگذاری وسایل نقلیهای که با مجوز ورود موقت به محدوده گمرکی منطقه آزاد انزلی وارد میشوند، با پلاک موقت مخصوص مناطق آزاد انجام خواهد شد.
سردار سید تیمور حسینی در مراسم رونمایی و آغاز شمارهگذاری وسایل نقلیه پلاک موقت در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد:
خودرو یکی از امکانات ویژه و جذابی است که با زندگی همه مردم عجین شده و خوشحالیم که توانستیم سهم کوچکی در ایجاد تنوع در نوع خودرو در کشور داشته باشیم.
وی با اشاره به پلاکهایی که در مناطق آزاد مورد استفاده قرار میگیرد و امروز نیز در منطقه آزاد انزلی رونمایی میشود، افزود:
در سرزمین اصلی هم یک پلاک موقت با طراحی پلاک مخصوص با حرف «گ» به عنوان گذر موقت امکان استفاده موقت دارد.
رئیس پلیس راهور فراجا گفت:
به واسطه اینکه در مناطق آزاد هم ظرفیت بهرهمندی از خودرو افزایش پیدا کند، بحث گذر موقت را با یک شکل و فرآیند متفاوت در مناطق آزاد پیادهسازی کردیم و ظرفیتی است که میتواند شرایط خوبی را برای مردم عزیز در استان گیلان ایجاد کند.
حسینی با تاکید بر اینکه بحث شعاع تردد خودروهای پلاک مناطق ویژه آزاد، همچنین در کنار آن گذر موقت نیاز به اصلاح قانون دارد، گفت:
در سفر به کرمانشاه در خدمت رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت این بحث مطرح شد و به شدت دنبال تحقق این امر هستند.
رئیس پلیس راهور فراجا تأکید کرد:
پلاک موقت مناطق، پلاکی است که فرد میتواند در مرحله اول دو سال که تا ۱۰ سال هم قابل تمدید است، خودرو را وارد کرده و یک دهه از آن استفاده کند.
حسینی از پلیس راهور استان گیلان خواست تا یکسانسازی کامل در پلاکهایی که در منطقه آزاد انزلی وجود دارد را انجام دهد.
وی با تاکید بر تکریم ارباب رجوع، تصریح کرد:
انتظار داریم جایگاهی که امروز به عنوان محل شمارهگذاری منطقه آزاد انزلی فعالیت میکند، در خور شأن مردم و منطقه باشد.
رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد:
با کمک منطقه آزاد انزلی در تامین تجهیزات، ساختار پلیس راهور منطقه را نیز تصویب کنیم و منطقه آزاد خودش یک پلیس راهور مستقل داشته باشد.
به طور خلاصه از این پس همه خودروها (نو و دست دوم بدون محدودیت قیمت یا حجم یا سازنده) بدون محدودیت می توانند با پلاک موقت وارد مناطق آزاد شده و تا ۱۰ سال تردد کنند. این درواقع جایگزینی برای پلاک های گذر موقت در مناطق آزاد محسوب میشود. برخلاف انتظار این پلاکها برای تردد در سراسر کشور نیستند و جایگزین پلاکهای گذر موقت فعلی نمیشوند. با این حال کافی بود به جای تعیین پلاک جدید همراه با هزینههای آن، قانون به نوعی اصلاح میشد که این خودروها نیز به صورت قانونی با همان پلاک مناطق آزاد امکان شمارهگذاری پیدا میکردند.
گامی در مسیر مدیریت هوشمند ناوگان و ارتقای خدمات
مجید فاتحی، معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اهمیت زیرساختهای حملونقل در مناطق آزاد گفت:
اجرای این طرح، گام مهمی در راستای توسعه زیرساختهای لازم برای مدیریت هوشمند ناوگان حملونقل، انطباق با قوانین و مقررات ملی و منطقهای، و فراهم کردن بستری مناسب برای ارائه خدمات نوین حملونقلی در منطقه به شمار میرود.
وی با اشاره به هماهنگی کامل این طرح با نهادهای ذیربط، خاطرنشان کرد:
پروژه شمارهگذاری خودروهای پلاک موقت با همکاری پلیس راهور فراجا و در چارچوب ضوابط قانونی اجرا شده و زمینه را برای نظارت مؤثرتر بر تردد خودروها در سطح منطقه آزاد انزلی فراهم میسازد.
مسیر آینده: حملونقل مدرن در مناطق آزاد
با آغاز این طرح، شهروندان و فعالان اقتصادی مستقر در منطقه آزاد انزلی میتوانند از مزایای بهرهبرداری از خودروهای دارای پلاک موقت قانونی بهرهمند شوند؛ موضوعی که به گفته مسئولان این منطقه، نهتنها باعث تسهیل در فرآیند ورود و خروج خودروها خواهد شد، بلکه گامی جدی در جهت ایجاد یک سامانه یکپارچه و هوشمند برای مدیریت ناوگان خودرویی و حملونقل منطقهای نیز محسوب میشود.
پدیدهای فراگیرتر در سایر مناطق آزاد؟
طرحهای مشابه پیشتر در برخی دیگر از مناطق آزاد کشور نیز اجرا شده و تجربه موفق آنها زمینهساز توسعه این مدل در دیگر مناطق آزاد نظیر کیش، قشم و اروند شده است. حال باید دید با اجرای این طرح در انزلی، چه تحولاتی در عرصه حملونقل محلی و منطقهای این منطقه مهم اقتصادی شمال کشور رقم خواهد خورد.
موضوعی که در راستای تسهیل تردد خودروهای مناطق آزاد پیشنهاد میشود، اتوماسیون فرایندهای تردد در سراسر کشور به جای اخذ مرخصی است. به گونهای که با استفاده از دوربینهای راهور در انتهای محدوده تردد میتوان زمان خروج خودروها و ورود مجدد آنها را ثبت کرده و تعرفه و عوارض مربوطه را نیز به میزان زمان تردد در خارج از محدوده محاسبه و از مالکان خودرو دریافت کرد. در این حالت علاوه بر درامدزایی برای مناطق آزاد و دولت، میزان ترددها به واسطه این تسهیلات افزایش یافته و رضایت مالکان این خودروها نیز به واسطه حذف فرایندهای بروکراتیک فعلی جلب خواهد شد.
۶ خرداد ۱۴۰۴یعنی چی😐
یعنی برای منطقه آزاد هم پلاک گذر موقت اوردین؟
یعنی نمیتونه از منطقه بره بیرون؟
چه وضعشه اخه
این منطقه آزاد هم که شماها آوردین خودش باعث علاقه مردم اون شهرا به تجزیه طلبی میشه الان فقط شهرهای مرزی رو منطقه آزاد کردین
بنظرم چیز خیلی مزخرفیه منطقه آزاد آخه یعنی فقط پلاک منطقه هست نمیتونه بیاد بقیه جاهای ایران
چرا نیومدید جای این پلاک منطقه آزاد بیاین این تعرفه های پلاک ملی واسه ماشین وارداتی رو ۵۰ درصد کم کنین لاقل؟
سید امیر اشراقی
۶ خرداد ۱۴۰۴خیر. میتونن تردد کنن خارج از منطقه آزاد
۶ خرداد ۱۴۰۴با این پلاک ؟
ashkanyp
۷ خرداد ۱۴۰۴منطقه با منطقه تفاوت داره، نمونه کیش که فاجعه مناطق آزاده:
پلاک ملی وارد کیش بشه تا ۱۰ روز رایگان و بعد روزانه جریمه میشه (یعنی کسی که ۱۰۰ مدل تعرفه پرداخت کرده در نهایت بازم دوشیده میشه)
پلاک کیش در سال ۲ بار و هر بار ۱ ماه میتونه وارد سرزمین اصلی بشه با تعویض پلاک گذر ملی یعنی هر بار سوراخ کردن ماشین
پلاک گذر موقت کیش نمیتونه از کیش خارج بشه و خودروی گذر کیش قابل انتقال و سند زدن و فروش حتی داخل کیش هم نیست
داغون تر از کیش سراغ دارین؟
۶ خرداد ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/temporary-license-plate-numbering-vehicles-anzali-4.jpg
حالا بحثش به کنار
چرا پلاک رو یکم کج بستین؟
hamid
۶ خرداد ۱۴۰۴الان فقط افرادی که اون منطقه زندگی میکنند میتونند از این قانون استفاده کنند یا مثلا هر کسی میتونه ؟
خلیج فارس
۶ خرداد ۱۴۰۴پلاک منطقه محدودیت زمانی نداشت ولی پلاک موقت داره.هرروز 💩 از دیروز
بهنام
۶ خرداد ۱۴۰۴استاندار گیلان دکتر حق شناسه نه عباسی
Alireza
۶ خرداد ۱۴۰۴البته پدال جان رییس راهور فراجا سید تیمور حسینیه الان، کمال هادیانفر رییس قبلی بود
خودمم الان سرباز ستاد راهورم هرروز دارم میبینمش سید تیمورو🤣 تو عکس اولی سمت چپ تابلو وایساده
مهدی
۷ خرداد ۱۴۰۴افتخار بزرگی نائل اومدی که هرروز داری میبینی سیدتیمورو
Alireza
۷ خرداد ۱۴۰۴حالا چرا فشارشو تو میخوری
میثم رادمهر
۷ خرداد ۱۴۰۴شمایی که ادعای مسئولیت و کارشناسیت میشه مگه بندر انزلی قشم و .. جز ایران نیست
چرا مردمه تهران مشهد و دیگر شهرها حق ندارن این خودروها رو با همین قیمت سوار بشن؟
۷ خرداد ۱۴۰۴مثلاً اونا با وجود بهترین امکانات و هوای سالم و همه چیز سالم و جاهای طبیعی زیبا مناطق محرومن که این ماشین رو سوار میشن ما زیر آلودگی هوا و اینترنت ضعیف و بدبختی و سرقت و نا امنی و ترافیک میشیم مثلاً با امکانات😒
خب اگه مردین کل ایران رو منطقه آزاد کنید
فریبرز
۷ خرداد ۱۴۰۴تا کی از این نمایش ها باید دست بردارند خدا میدونه، این همه مسئول و مدیر رفتند اونجا، کارشون رو ول کردن که چی!
هرچی لازم بود بگن رو میتونستند به رسانه ها اعلام کنند و بس.
رضا
۷ خرداد ۱۴۰۴چرا ماشینهای جزیره کیش رو پلاک ملی نمیکنن ( البته اگه کسی خواست ) عوارض و گمرکی بگیرند تا مردم جزیره هر کسی خواست ماشین خودشو به پلاک ملی تبدیل کنه .
ashkanyp
۷ خرداد ۱۴۰۴درواقع برای تغییر پلاک مستطیل به شبه مربع جشن گرفتن
پ ن
۱۵ خرداد ۱۴۰۴سوال: ایا شعاع تردد پلاک های گذر موقت جدید(۱۴۰۴) در مناطق ازاد انزلی شامل کل استان گیلانه؟