نیسان

روباه صحرا! بازسازی نیسان پاترول داکار کلاسیک

در سال ۲۰۱۴ هشت نفر از کارکنان نیسان در بارسلونای اسپانیا فرایند سخت بازسازی پاترول ۱۹۸۷ را همراه با تاریخ مهم رالی داکار پاریس بر عهده گرفتند. با اتمام مأموریت این شاسی‌بلند مسابقه‌ای به صحرا، یعنی جایی که به آن تعلق دارد بازگشت.

1987-nissan-patrol-paris-dakar
پاترول اولین خودروی رالی داکار پاریس ۱۹۸۷ بود که ثابت کرد کارایی پیشرانه‌ی دیزلی در چنین رویداد سخت و طاقت‌فرسایی قابل‌توجه است. این خودرو از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۸ لیتری توربو دیزل با قدرت ۱۴۶ اسب بخار استفاده می‌کند. رنگ چشم‌نواز زرد به همراه تبلیغات نقش بسته بر بدنه زیبایی پاترول را دوچندان کرده‌اند. اگرچه که این خودرو قهرمان نشد اما نیسان اولین خودروی دیزلی بود که در نهایت در بین ۱۰ خودروی اول قرار گرفت. پاترول در رده‌بندی کلی موفق به کسب رده‌ی نهم شد.

1987-nissan-patrol-paris-dakar2
اگرچه این خودرو روی سکو نرفت اما نتایج پاترول نشان داد که تراک های دیزلی نیز نقش بزرگ‌تری در داکار دارند. امروزه استفاده از این تراک ها در مسابقات و کسب نتایج خوب امری معمولی است. برای مثال قهرمان سال پیش یعنی پژو ۲۰۰۸ DKR از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر بای توربو با قدرت ۳۴۰ اسب بخاری استفاده می‌کند.

1987-nissan-patrol-paris-dakar3
پس از مسابقه پاترول به موزه‌ی صنعت خودرو در جیرونای اسپانیا منتقل شد. در نهایت تیمی از مرکز فنی نیسان اروپا این شاسی‌بلند سالخورده را در اینترنت دیده و برای بازسازی آن دست‌به‌کار شدند.

1987-nissan-patrol-paris-dakar4
Juan Villegas یکی از افرادی که در بازسازی پاترول شرکت داشته می‌گوید: “پیشرانه در وضعیت بسیار بدی بود. استارت آن غیرممکن بود و بسیاری از قطعات پوسیده شده بودند. اکسل جلو کاملاً آسیب دیده بود اما بدترین بخش وسایل الکتریکی بود که توسط موش‌ها خورده شده بودند.”

1987-nissan-patrol-paris-dakar5
پاترول ویژه‌ی مسابقات در اصل کار مرکز فنی نیسان اروپا بود بنابراین تیم بازسازی دسترسی مستقیم به طرح‌ها و دستورالعمل‌های آن داشتند. این شاسی‌بلند هم‌اکنون دقیقاً همان تنظیمات مدل ۳۰ سال پیش را دارد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    پاترول رو اونجا تو موزه صنعت خودرو نگهداری میکنن غافل از اینکه پاترول تو ایران هنوزم سلطان آفرود محسوب میشه و روباه که هیچی شغال بیابونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      دوستان برای مطالعه تاریخچه کامل پاترول میتونن به مطلب زیر مراجعه کنن:

      http://www.pedal.ir/نیسان/تاریخچه-نیسان-پاترول/
      ارادت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    یادش بخیر. پاترول چه کلاسی داشت.کاش نمونه های جدیدش همزمان با لندکروز وارد میشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۲۷ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (3685 ديدگاه)

        داش سامان.دمت گرم نمیدونی چقدر حال کردم.خوش ب حالتون.
        مرسی که به یاد دوستان هستی جامونو خالی میکنی.
        یاشاسن آذربایجان و بروبچ گلش.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سامان اذری

          ۲۷ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          فدات نوید جان
          جای شما خلی بود
          یاشاسین بوتون یولداشلار
          یعنی زنده باد همه دوستان

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. امپراتور لامبورگینی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    پاترول 2 در یک زمانی ، برای مردم ایران حکم مزراتی داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حميد

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اینقدر خودرو تو ایران انحصاری و گرون شده
    برا مردم ارزو شده
    بخاطر دو فرغون ساز داخلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرشاد سجادیان

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    زمان بچگیم، پاترول برای بچه پولدارا ابزار خودنمایی بود 😎😑 کاش نسل جدیدشم وارد شه، هر‌چند اگرم بیاد، نهایت یک درصد جامعه توان خریدش رو دارن ☹️

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. datsun

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    پاسبان نیسان
    پاترول هنوز هم طرفداری های زیادی داره و مورد علاقه آفرود بازاست
    پاترول از سال 1951 تا کنون تولید شده تا الان شش نسل از این ماشین معرفی شده پاترول های که تو ایرانه نسل سه بودن و تعداد اندکی نسل چهار همون پاترول y 60 یا سافاری ،
    نسل جدیدش حرفای های زیادی واسه گفتن داره و شعارش اینه
    Hero of All
    Terrain

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. amin

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    یادش بخیر.پدر من عشق پاترول داشت یه زمانی.از سال ۶٨ تا ٨۵ پاترول های مختلف داشتیم آخریش دورنگ سبز و کرم بود و همشون هم ۴در ۶ سیلندر بودند.واقعا برای من خودروی بسیار خاطره انگیزیه و تمام دوران کودکیم سوار بر این خودرو گذشت.یادش بخیر زود گذشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مگه در موزه چجوری نگهداری می کنن که این همه بلا سرش اومده، حتی موشها خوردنش.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. ferrari

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    چه خودروی خاطره انگیزیه . چه پیشینه ای داره بی نظیره . لقب روباه صحرا منو یاد فیلدمارشال اروین رومل میندازه البته میدونم ربطی به بحث نداره ولی کسی بود که تو جنگ جهانی دوم اسمش وحشت به دل نیروهای متفقین مینداخت .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    موتور td28 روشه ،الان این موتور کامل میتونی بخری دوملیون و پانصد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا