نیسان

نگاهی به نیسان ماکسیما 2016

ماکسیما نام شناخته‌شده‌ای برای ما ایرانیان است چراکه سال‌های سال است که نسل قدیمی آن در خیابان‌های کشورمان دیده می‌شود و در این مدت ماکسیما همواره مترادف با یک خودروی لوکس، راحت و پر قدرت برای ایرانیان بوده است.

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
اما اخیراً نسل جدیدی از ماکسیما معرفی شده است و در آن تغییرات شگرفی رخ داده تا این ماکسیما یک خودروی کاملاً متفاوت از هر آنچه که قبلاً دیده شده باشد. چهره ماکسیما در نسل جدید کاملاً دگرگون شده و از نظر فنی نیز تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. اما این همه ماجرا نیست. چراکه اساساً روح جدیدی در کالبد ماکسیما دمیده شده است تا آن را به یک خودروی کاملاً متفاوت تبدیل کند.

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
اگر راستش را بخواهید، اولین بار که عکس‌های رسمی ماکسیمای جدید را دیدم، تا چند دقیقه مبهوت این خودروی فوق‌العاده شده بودم. به‌خوبی به خاطر دارم که دقایقی در برابر مانیتور ماتم برده بود و به‌گونه‌ای به تصاویر این الهه زیبایی نگاه می‌کردم که انگار در هر سانتی‌متر آن رمز و رازی نهفته بود تا مرا به خود جذب کند.

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
با هر متر و معیاری که به ماکسیمای جدید نگاه کنید، این خودرو خودرویی لوکس، جذاب و زیبا است که با طراحی فضایی خود دل هر بیننده‌ای را می‌رباید و به‌خوبی می‌تواند نگاه‌ها را به خود خیره سازد. زمانی که نیسان در گران‌ترین تبلیغات دنیا که در میانه مسابقات Super bowl انجام می‌شود، خبر از ساخت خودرویی جدید را داد، هیچ کس فکر نمی‌کرد که نتیجه به این خوبی باشد؛ اما ماکسیمای جدید فرای حد تصورات بود. در بخش‌های پیش رو خواهیم گفت که چرا ماکسیمای جدید تا این حد خوب است.

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
طراحی
نیسان ماکسیمای جدید یک خودرو نیست. یعنی تنها وسیله‌ای برای حمل‌ونقل و جابه‌جایی نیست. بلکه یک اثر هنری متحرک است. ظرافت‌های طراحی این غول فولادی و دقت بالای ساخت آن هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند. نیسان ماکسیما نماد هنر مدرن ژاپن است. در طراحی این خودرو کوچک‌ترین نقطه ضعفی دیده نمی‌شود و همه چیز در آن نو و بدیع است. این خودرو آن‌قدر زیباست که می‌توان بدون خستگی ساعت‌ها نشست و آن را تماشا کرد و از دیدن آن لذت برد. ماکسیما ثابت کرده است که می‌توان از یک خودرو حتی زمانی که خاموش است هم لذتی فوق‌العاده را کسب کرد. به نظر من روسای موزه هنرهای معاصر ژاپن باید به‌جای کاسه کوزه و نقاشی‌های بی‌معنی، نیسان ماکسیمای جدید را درون موزه بگذارند و از داشتن این اثر هنری به خود ببالند.

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
به هیچ عنوان قصد نداریم که به رسم بررسی‌های مرسوم، از یک بخش از خودرو شروع کرده و به مسائلی مثل محل مه شکن و طرح چراغ‌ها بپردازیم. اما فقط به آن جلوپنجره ۶ ضلعی با آن آرم نیسان در وسط دقت کنید… به آن خطوط زیبا و کاپوت خمیده نگاه کنید… و آن چراغ‌ها… آن‌قدر نمای جلوی این ماکسیما خشن است که می‌ترسم اگر جلوی آن بایستم، خودرو ناگهان بپرد و مرا ببلعد!

اگر از بغل به این سامورایی نگاه کنیم، خطی را می‌بینیم که از تورفتگی چراغ‌های جلو شروع شده و پس از طی یک مسیر سینوسی، در قسمت عقب محو می‌شود. شما نمی‌دانید که همین خط با من چه کرد! کسی که این خط را طراحی کرده است باید یک نابغه بوده باشد!

2016 Nissan Maxima Platinum
۲۰۱۶ Nissan Maxima Platinum
هر چه پیش می‌رویم هیچ عیب و نقصی در ماکسیمای جدید پیدا نمی‌شود. با خود فکر می‌کنم که نکند که خدایان این خودرو را طراحی کرده باشند! طراحی بخش عقب نیز کاملاً هماهنگ با جلو و در نهایت زیبایی و هماهنگی با سایر بخش‌هاست. البته انتظاری جز این نیز از این خودرو نمی‌رود!

در داخل کابین هم همه چیز فوق‌العاده است. دنبال عیب و ایراد نگردید، چراکه اگر ده سال هم وقت بگذارید، باز هم نخواهید توانست از این اتاق ایراد بگیرید. همه چیز در داخل ماکسیمای جدید عالی است. طراحی، اجرا و متریال به کار رفته همگی در حد کمال بوده و هیچ نقطه ضعفی در آن وجود ندارد.

Nissan Maxima Interior
Nissan Maxima Interior
داشبورد کاملاً متناسب با روح ماکسیما طراحی شده و در عین سادگی، فوق‌العاده زیبا و دل‌نشین است. تمامی قطعات در نهایت دقت و ظرافت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. هیچ چیز در این کابین کم یا زیاد نیست. می‌توان نیسان ماکسیما را نقطه اوج مهندسی ژاپن در تاریخ خودروسازی دانست. تریم داخلی دو رنگ است و هر دو رنگ آن‌قدر خوب با یکدیگر هماهنگ شده‌اند که انگار مکمل یکدیگر می‌باشند. دقت کنید که نخ دوخت در بخش‌های تیره رنگ، دقیقاً به رنگ دوم‌تریم داخلی است. (البته تریم تک رنگ هم در بین نسخه‌های قابل انتخاب برای ماکسیما وجود دارد.)

صندلی‌های مبله و راحت ماکسیما یک نقطه قوت دیگر برای آن محسوب می‌شوند و می‌توانند راحتی فوق‌العاده‌ای را به راننده و سرنشینان هدیه کنند. فضای پا و سر برای راننده و سرنشین بسیار ایده‌آل است و قطعاً سرنشینان ماکسیمای جدید حتی بعد از ساعت‌ها رانندگی نیز خستگی را احساس نخواهند کرد.

2016 Nissan Maxima Platinum
۲۰۱۶ Nissan Maxima Platinum
عملکرد
بدنه ماکسیما با الهام از جت‌های جنگنده طراحی شده است و اگر به عملکرد فنی این خودرو دقت کنیم کاملاً تصدیق خواهیم کرد این خودرو یک جت جنگنده تمام‌عیار است. در زیر کاپوت ماکسیما قلب تپنده یک اژدها قرار دارد. موتور افسانه‌ای V6 نیسان برای نسل جدید ماکسیما دستخوش تغییرات فراوانی شده است و بخش‌هایی از آن نیز از موتور GT-R قرض گرفته شده تا بهترین عملکرد را برای تبدیل ماکسیما به یک موشک داشته باشد. ظرفیت این نیروگاه قدرتمند، ۳.۵ لیتر است که ۳۰۰ اسب تازه‌نفس بخار و ۳۵۳ نیوتن‌متر گشتاور را فراهم می‌کند تا توسط یک جعبه‌دنده کاملاً جدید CVT به چرخ‌های جلو منتقل شود و این غول فولادی ۱۵۸۰ کیلوگرمی را مانند یک غزال تیزپا چابک و سریع کند.

2016 Nissan Maxima
شاید برایتان باورنکردنی باشد، اما شتاب صفر تا صد ماکسیمای جدید تنها ۵.۷ ثانیه است! بله درست دیده‌اید! تنها ۵.۷ ثانیه! با این وجود مصرف این اعجوبه تنها ۱۰.۶ لیتر بر صد کیلومتر در شهر و ۷.۸ لیتر بر صد کیلومتر در جاده است.

2016 Nissan Maxima Platinum
۲۰۱۶ Nissan Maxima Platinum
ایمنی
آیا می‌خواهید در مورد سطح ایمنی ماکسیما بدانید؟ شوخی نکنید! مسلم است که ماکسیما بالاترین سطح ایمنی که تاکنون شناخته شده است را ارائه می‌کند و این هم دلیل آن: نیسان ماکسیمای جدید موفق به کسب رتبه برتر ایمنی در آزمون‌های IIHS گردیده است. پس دیگر چه جای تردیدی باقی می‌ماند؟

برای اینکه خیال شما را راحت کنیم، باید بگوییم که ماکسیمای جدید مجهز به ایربگ سر در جلو و عقب، ایربگ‌های کناری، ترمز ABS، سیستم ضد سرقت، ترمز اضطراری، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و عقب، قفل کودک، کنترل پایداری و کشش، سیستم ایمنی پیش و پس از برخورد و سیستم اندازه‌گیری فشار باد لاستیک‌ها می‌باشد.

تجهیزات:
صحبت کردن در مورد تجهیزات پیش پا افتاده و ساده‌ای مانند مانیتور، دوربین عقب، سانروف و … توهینی به ذات بزرگ ماکسیما محسوب می‌شود! ما هم که اصلاً قصد توهین به حضرت ماکسیمای بزرگ را نداریم! در نتیجه این اسباب‌بازی‌ها را بی‌خیال شده و به سراغ امکانات درست‌وحسابی می‌رویم.

2016 Nissan Maxima
ماکسیمای جدید دارای انتخاب‌گر نوع رانندگی است و می‌توانید به‌وسیله آن خودرو را در حالت اسپرت قرار دهید. نکته جالب در مورد حالت اسپرت ماکسیما این است که در این حالت، علاوه بر تغییر در تنظیمات جعبه‌دنده، سیستم تعلیق و فرمان، صدای ورودی موتور به کابین نیز بیشتر می‌شود تا راننده بتواند با فشردن گاز از شنیدن غرش گوش‌نواز این موتور قدرتمند لذت ببرد.

2016 Nissan Maxima
ماکسیمای جدید از سیستم صوتی BOSE بهره می‌برد که دارای ۱۱ بلندگو می‌باشد که صدایی فوق‌العاده جذاب و قدرتمند را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند. همچنین این خودرو مجهز به سیستم نیسان کانکت است که شامل یک صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی، تشخیص صدا، نقشه‌های گوگل به همراه فرمان‌پذیری صوتی و دستیار صورتی بلوتوث است.

2016 Nissan Maxima
حتی ریموت کنترل ماکسیما نیز با ریموت کنترل‌های عادی متفاوت است و امکانات خاصی در آن تعبیه شده است. از جمله این که می‌توانید از فاصله حدوداً ۵۰ متری خودرو با فشردن تنها یک دکمه از روی ریموت کنترل، خودرو را روشن کرده، و سیستم گرمایشی یا سرمایشی را نیز روشن کنید تا دمای کابین را بر روی ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کند. حتی امکان روشن کردن گرم‌کن فرمان و گرم‌کن شیشه‌ها نیز از روی ریموت کنترل وجود دارد تا زمانی راننده وارد خودرو می‌شود، خودرو در وضعیتی ایدئال برای رانندگی باشد.

نیسان ماکسیما به‌طور دائم وضعیت رانندگی راننده را بررسی می‌کند و در صورتی که متوجه وضعیت غیرعادی و رانندگی نامتعادل گردد، به راننده هشدار می‌دهد. ماکسیما همچنین به امکاناتی مانند کروز کنترل تطبیقی، سنسور نقطه کور و ترمز خودکار مجهز است تا بالاترین سطح از ایمنی را برای راننده و سرنشینان خودرو فراهم کند.

2016 Nissan Maxima
قیمت و رقبا
نیسان ماکسیمای نسل جدید را تا حد زیادی مطابق با سلایق آمریکایی‌ها طراحی کرده است. شاید بتوان ماکسیما را هدیه‌ای از سوی ژاپن به آمریکا دانست تا از راندن این خودروی بی‌نظیر لذت ببرند. دلیل این حرف این است که ماکسیما در خود ژاپن مونتاژ نمی‌شود، بلکه تنها در آمریکا و چین (توسط دانگ فنگ) به تولید می‌رسد. قیمت این خودروی بی‌نظیر در آمریکا بین ۳۳ هزار تا ۴۰ هزار دلار است و رقبایی چون شورولت ایمپالا، داج چارجر، تویوتا آوالون، فورد تاروس، کرایسلر ۳۰۰ و بیوک لاکراس را در مقابل خود می‌بیند.

2016 Nissan Maxima
ماکسیما همچنین به خاورمیانه نیز صادر می‌شود و به تازگی تعدادی از آن در مناطق آزاد کشورمان نیز دیده شده‌اند. متأسفانه با توجه به حجم موتور ۳.۵ لیتری، بعید است که به این زودی‌ها مردم سایر مناطق کشورمان بتوانند لذت دیدن یا حتی راندن این خودروی فوق‌العاده را تجربه کنند، مگر اینکه نیسان پیشرانه کم‌حجم‌تری را برای ماکسیما در ایران در نظر بگیرد که در آن صورت هم دیگر ماکسیما بیشتر شبیه به پلنگی خواهد بود که دست و پایش را بسته و دندان‌هایش را کشیده باشند!

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
قضاوت پایانی:
پس از این همه تعریف و تمجید مبالغه‌آمیز، حال نوبت قضاوت پایانی است و نظر ما این است که نیسان ماکسیمای نسل جدید به هیچ دردی نمی‌خورد! بله درست خواندید. نیسان ماکسیما خودرویی بی‌ارزش است. شاید فکر کنید که قصد شوخی داریم یا دیوانه شده‌ایم که در پایان این متن سراسر تعریف، چنین نتیجه‌گیری بی‌ربطی کرده‌ایم. اما نه!

نیسان ماکسیما در کلاس خودروهای بزرگ خانوادگی قرار می‌گیرد، کلاسی که در آن اولویت استفاده خانوادگی است. اما ماکسیما برای یک خانواده بیش از حد اسپرت است. ظاهر فضایی ماکسیما بیشتر مورد پسند جوان‌های زیر ۳۰ سال است تا افراد بالای ۴۰ سال که سرپرست خانواده هستند. من اگر جای یک سرپرست خانواده در آمریکا بودم ترجیح می‌دادم که با پرداخت مبلغ بسیار کمتری، مدل آلتیما یا خودرویی مانند تویوتا کمری یا هوندا آکورد را خریداری کنم و باقی مبلغ را هم صرفه‌جویی کنم. حتی اگر کسی علاقه‌مند به جنبه‌های اسپرت هم باشد، می‌تواند خودرویی ماند مزدا ۶ را خریداری کند. شاید الآن به قدرت موتور عالی و شتاب فوق‌العاده ماکسیما اشاره کنید و بر من خرده بگیرید، اما آیا واقعاً خانواده‌ها نیاز به شتاب ۵.۷ ثانیه‌ای دارند؟ به نظر من که برای یک خانواده معمولی شتابی در حد ۸ یا ۹ ثانیه هم کافی است خودروهایی که در خط‌های قبلی از آن‌ها اسم بردیم به‌خوبی توانایی رسیدن به چنین شتابی را دارند و در نتیجه می‌توانند به‌خوبی نیازهای یک خانواده را برآورده سازند.

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
حال شاید بگویید که ماکسیما خودرویی اسپرت است و برای جوانان ساخته شده، اما این حرف هم چندان درست نیست. در واقع پرداخت مبلغی بالای ۳۰ هزار دلار حتی در آمریکا هم برای یک جوان کار آسانی نیست. از طرف دیگر، رانندگی یک خودروی ۱.۵ تنی با طول نزدیک به ۵ متر در شهرها چندان کار دل‌چسبی نیست. علاوه بر اینها، سیستم تعلیق ماکسیما بیشتر تمایل به نرمی در رانندگی دارد تا قابلیت‌های اسپرت و در آخر اینکه کدام خودروسازی را دیده‌اید که بر روی خودروی اسپرت از CVT استفاده کند؟ چراکه ذات سیستم های انتقال قدرت CVT استفاده برای رانندگی آرام و به دور از هرگونه هیجان است.

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
همه اینها را اضافه کنید به اینکه با این مبلغ می‌توان یک BMW سری ۳ مجهز به سیستم AWD خرید که قطعاً بسیار بسیار جوان‌پسندتر و اسپرت‌تر از ماکسیماست. یا حتی با پرداخت مبالغ کمتری می‌توان شورولت کامارو یا فورد ماستانگ خرید، یعنی خودروهایی که ذات اسپرت دارند و برای لذت بردن از رانندگی ساخته شده‌اند. حتی می‌توان خودروهای جمع‌وجوری مانند فولکس‌واگن گلف GTI، فورد فوکوس RS، فورد فیستا ST یا فولکس‌واگن گلف R خرید که با داشتن موتورهای قدرتمند، هندلینگ بالا و جثه جمع‌وجور، مخصوص جوانانی طراحی شده‌اند که می‌خواهند از رانندگی لذت ببرند. اگر کسی خواهان یک خودروی لوکس باشد هم می تواند با پرداخت همین مبلغ یک لینکلن MKZ، لکسس ES، آکورا TLX یا کرایسلر ۳۰۰ بخرد و از سواری یک خودروی واقعا لوکس لذت ببرد.

آیا هنوز قانع نشده‌اید که ماکسیمای جدید ارزش خرید ندارد؟ پس بد نیست نگاهی به آمار فروش آن بیندازید. گذشته از اینکه این خودرو در بازارهای مهم و پرجمعیتی مثل اروپا و چین به فروش نمی‌رسد، در آمریکا نیز آمار فروش آن در سال ۲۰۱۵ حاوی نکات جالبی است. معمولاً زمانی که نسل جدید یا فیس‌لیفتی از یک خودرو معرفی می‌شود، در آمار فروش آن جهش قابل‌توجهی رخ می‌دهد. اما جالب اینجاست که در سال ۲۰۱۵ که نسل جدید ماکسیما معرفی شد، در آمار فروش آن در آمریکا یک افت ۲۰ درصدی را تجربه کرد و در آن سال در این کلاس تنها سه خودروی هیوندای آزرا، کیا کادنزا و شورولت SS فروش کمتری نسبت به ماکسیما داشته‌اند.

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
شاید موتور ماکسیما به اندازه کافی خوب باشد، اما مشتریان در کشورهای پیشرفته علاقه دارند که گزینه‌های مختلفی برای پیشرانه و سیستم انتقال قدرت داشته باشند. عدم وجود گزینه‌های دیزلی و گزینه‌های بنزینی کم‌حجم‌تر در بازار آمریکا چندان مطلوب خریداران نخواهد بود. ضمناً سیستم انتقال قدرت CVT آن‌چنان در بین مشتریان محبوب نیست و بهتر بود که نیسان ماکسیما را با گزینه‌های جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک نیز ارائه می‌کرد.

2016 Nissan Maxima
۲۰۱۶ Nissan Maxima
البته اینها به این معنی نیست که ماکسیما خودروی بدی است، بلکه برعکس. ماکسیما یک خودروی فوق‌العاده با طراحی بی‌نظیر و قدرت عالی است. ماکسیما آن‌قدر زیباست که می‌توان ساعت‌ها به آن خیره شد و از آن لذت برد، یک شاهکار هنری بی‌عیب و نقص. اما بهتر است که به‌جای خیابان، نیسان ماکسیما را در گالری‌های هنری ببینیم!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. Mhmd

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به این دلیله که پارس خودرو آپشن های امنیتی ماشین مثل esp و … رو حذف کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا