نیسانهوندا

مقایسه سدان‌های ژاپنی نیسان سنترا و هوندا سیویک

نیسان در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۹ از سنترا ۲۰۲۰ رونمایی کرد. سنترای جدید سدانی کامپکت است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در بازار حضور داشت و حالا یک بازطراحی جدی را تجربه کرده است. زمان زیادی تا معرفی نسل جدید سنترا سپری شده بود مخصوصاً اینکه اکثر رقبای مهم نسل جدید محصولات خود را قبل از نیسان معرفی کرده بودند. سنترای جدید قرار است به جنگ پادشاه فعلی کلاس یعنی هوندا سیویک سدان برود. سیویک مدت‌های زیادی است که سنگ محک کلاس بوده و نسل فعلی آن نیز جوایز متعددی را برده است.


سنترای جدید طراحی ظاهری و کابین جدیدی داشته و از پیشرانه جدید و سیستم‌های ایمنی استاندارد متنوعی برخوردار است. البته قضاوت درباره سواری این خودرو هنوز زود است اما مشخصات آن منتشر شده است.


نسل جدید نیسان سنترا در برابر سیویک چه عملکردی خواهد داشت؟ با ما همراه شوید تا حداقل روی کاغذ این رقابت را تجربه کنیم.

  • قیمت
سیویک سدان ۲۰۲۰ قیمت پایه‌ی ۲۰۵۵۰ دلاری دارد. مدل پایه سیویک LX با تجهیزاتی همچون دیلایت های LED، سیستم صوتی ۱۶۰ واتی با ۴ بلندگو، بلوتوث و صندلی‌های عقب تاشونده عرضه می‌شود.

نیسان قیمت رسمی سنترا ۲۰۲۰ را اعلام نکرده اما نسخه قبلی با بهای پایه ۱۷۹۹۰ دلاری در دسترس بوده است. احتمالاً نسل جدید این سدان کامپکت قیمت بیشتری خواهد داشت اما شک داریم که قیمتش از سیویک بیشتر باشد. چیزی که می‌دانیم این است که نیسان سنترای جدید از سیستم‌های ایمنی سپر ایمنی ۳۶۰، ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار و… برخوردار است. این خودرو همچنین به‌صورت استاندارد دارای ۱۰ کیسه هوا می‌باشد.

اگر پرداخت مبلغ کمتر هدف اصلی شما باشد بنابراین جدیدترین نسل سنترا انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. البته فعلاً باید منتظر بیانیه رسمی نیسان درباره قیمت این خودرو باشیم.

  • پیشرانه و قوای محرکه
تنها پیشرانه فعلی در دسترس برای سنترای جدید نسخه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۹ اسب بخار می‌باشد. سیویک سدان به‌صورت استاندارد با پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۵۸ اسبی عرضه شده و هر دو پیشرانه با گیربکس‌های CVT همکاری می‌کنند هرچند سیویک به‌صورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعته دستی عرضه می‌شود. اگر شما به دنبال نمونه‌ای بهتر باشید می‌توانید سیویک را با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو که قدرت ۱۷۵ اسبی دارد سفارش دهید.

هر دو سدان دارای سیستم تعلیق مستقل در عقب هستند. علاوه بر شاسی جدید، سنترا هم‌اکنون از نظر هیجان رانندگی رقابت بهتری با سیویک خواهد داشت.

  • طراحی ظاهری
برخی افراد معتقدند طراحان هوندا در زمان طراحی نسل کنونی سیویک نمی‌دانستند خودکار را چه زمانی از روی کاغذ بردارند! دسته دیگر هم می‌گویند دهمین نسل سیویک خوش‌تیپ‌تر از هر زمان دیگری است. صرف‌نظر از نظرات گوناگون، ابعاد کلی هر دو سدان بسیار شبیه یکدیگر بوده و بنابراین از این نظر نمی‌توان نتیجه‌گیری قاطعی داشت. هر دو خودرو از چراغ‌های LED، رینگ‌های جذاب و رنگ‌های متنوع بدنه برخوردار هستند.

اما سنترا را می‌توان به‌صورت سفارشی با رنگ سقف مشکی همراه کرد. این طراحی به اصطلاح سقف شناور قطعاً بر جذابیت سنترا می‌افزاید. زبان طراحی نسل فعلی سنترا از جدیدترین نسل‌های آلتیما و ماکسیما الهام گرفته است. به لطف پهنای بیشتر و ارتفاع کمتر و تناسبات کلی بهتر، سنترا سدان خوش‌ترکیب‌تری محسوب می‌شود.

  • طراحی و تجهیزات کابین
بدون هرگونه سؤالی کابین سنترا ظاهر و احساس بهتری در مقایسه با سیویک دارد. کابین این خودرو نیم‌نگاهی به محصولات آئودی داشته و ورودی‌های گرد هوا در بالای کنترل‌های سیستم تهویه خودنمایی می‌کنند. همچنین درحالی‌که پشت آمپرهای سیویک حالت گوشه‌دار دارند پشت آمپرهای سنترا از نوع کلاسیک مانند هستند. این مجموعه در سنترا شامل دورشمار و تندی سنج آنالوگ و یک صفحه‌نمایش بین آن‌هاست. فرمان سنترا طراحی بسیار اسپورتی دارد. فرمان این خودرو لوکس‌تر از فرمان سیویک حس می‌شود.

باقی کابین نیز حس لوکس‌تری در مقایسه با سیویک دارد. صفحه‌نمایش سنترا که بالای داشبورد قرار گرفته یکی از نکات برجسته آن است. هر دو خودرو به‌صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو سود می‌برند و درحالی‌که سیویک به‌صورت استاندارد دارای کروز کنترل تطبیقی است سنترا هم با پایش نقاط کور و هشدار ترافیک عقب استاندارد جبران می‌کند. برای دسترسی به این موارد در سیویک باید به سراغ نسخه‌های فول تر بروید.

دیگر مزیت سنترا در این بخش صندلی‌های چرمی سفارشی است که در سیویک وجود ندارد.

  • قضاوت نهایی
تا زمانی که نیسان مشخصات و قیمت کامل سنترا ۲۰۲۰ را اعلام نکند قضاوت نهایی و دقیق بین آن و هوندا سیویک سخت خواهد بود؛ اما شکی وجود ندارد که نیسان در زمان طراحی و مهندسی سنترا از سیویک به عنوان سنگ محک استفاده کرده است.

در کل شما با انتخاب هر دو خودرو اشتباه نخواهید کرد. سیویک یکی از بهترین خودروهای کلاس بوده و هست. سنترا نیز بهتر از هر زمان دیگری شده است. نیسان ادعا می‌کند در حال گرامی داشت تولد دوباره‌ی سنتراست. با توجه به آنچه که تاکنون دیده و دانسته‌ایم، سنترا واقعاً دوباره متولد شده است.

منبع: carbuzz

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (768 ديدگاه)

    امیدوارم که شرایط تغییر کنه و ما بتونیم از اینا دوتا ژاپنی خوب استفاده کنیم سنترا بیشتر یه محصول اقتصادی قیمتش کاملا رقابتی و تداخل با سیویک که اسپرت مثل مزدا ۳ نداره و بیشتر کرولا که با سنترا تو یه رده رقابت میکنن و مزدا ۳ با سیویک هر دو دوست داشتی اما حیف که ما فقط قیمت مشخصات داریم تستی در کار نیست پراید پنجاه میلیون

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    هوندا به مراتب انتخاب بهتریه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    این نسل سیویک ، از اون خودروهائیه که جلوتر از زمان خودش طراحی شده ، ببینید بعد از این همه سال هنوز انگار تازه تازه از تنور کارخونه و اتاق طراحی اومده بیرون .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (27 ديدگاه)

    نیسان بهتره ولی چرا موتور های قوی تری ارائه نداده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۱۷ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (3477 ديدگاه)

      احتمالا مدل نیسمو

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. meysam

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    بنظر من طراحی داخلی و خارجی نیسان بهتره که خب طبیعیه چون جدیدتره.
    ولی از نظر فنی فکر کنم هوندا بهتره. تو کامنتهای همین مقاله تو سایت منبع هم بعضیها از گیربکسهای cvt نیسان گله داشتن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رامتین

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    از نظر طراحی، نیسان بهتره اما از نظر فنی و پرفورمنس نمیشه فعلا نظر داد. اما در کل بین برندهای ژاپنی، انتخابم تویوتاست. یک سر و گردن بهتر از بقیه هست و انتخاب معقولیتریه. خودروسازی که 10سال پیش، موتور v10 با 550 اسب روی LFA ارائه کرد که صداش اعجاب انگیزه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مجتبی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (20 ديدگاه)

    هوندا چراغ عقبش ضایع است کی میخواد از این مدل خرچنگی دست بکشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. (Saeed(peugeot

    ۱۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    نیسان خیلی زیبا تره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. sina

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    سیویک سنگ محکه حتی اگه مال 2016 باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مانی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    ژاپونی‌ها اوایل تقریبا جلو پنجره نداشتن
    اما حالا جلو پنجرشون حتی از جلو پنجره‌های عظیم
    مدل‌های کلاسیک مرسدس،بنتلی و رولزرویس هم بزرگتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. جواد

    ۲۲ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (25 ديدگاه)

    جای لنسر جدید بینشون خیلی خالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا