نیسان مورانو ۲۰۲۵ با طراحی جدید، کابین لوکس و موتور توربو ۲ لیتری، بازگشتی قدرتمند دارد، اما فقدان نسخه هیبریدی و کندی شتاب اولیه، نقاط ضعف آن هستند.
برای مدتی به نظر میرسید نیسان قصد دارد شاسیبلند میان سایز دو ردیفه خود را کنار بگذارد، اما معرفی نسل جدید مورانو نشان میدهد این برند از این بخش عقبنشینی نکرده است. آخرین بهروزرسانی مهم این خودرو به سال ۲۰۱۶ بازمیگردد، زمانی که نیسان برای مدت کوتاهی نسخه هیبریدی را معرفی کرد؛ اما از آن زمان، بهجز چند تغییر جزئی در ظاهر، مورانو عملاً بدون تغییر باقی مانده بود. به همین دلیل، نیاز به یک بازطراحی اساسی کاملاً احساس میشد. این انتظار ارزشش را داشت. نیسان مورانو ۲۰۲۵ با طراحی جسورانه، مواد داخلی باکیفیتتر و تمرکز بر راحتی، از راه رسیده و از شاسیبلندهای جدید نیسان، مانند آریا تمام الکتریکی و کیکس سابکامپکت، الهام گرفته است. برخی ممکن است از حذف موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی ناراضی باشند اما نیسان آن را با یک موتور مدرن ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با فناوری نسبت تراکم متغیر جایگزین کرده و مورانو را به دورهای جدید وارد کرده است.
کابین
با ورود به کابین نیسان مورانو ۲۰۲۵، اولین چیزی که توجه را جلب میکند، کیفیت بالای طراحی داخلی است. داشبورد تمیز و مدرن، الهامگرفته از آریا، با یک پنل چوبی تیره و کشیده تزئین شده که اکثر بخشهای داشبورد را در برمیگیرد و برخی کنترلهای دما را بهصورت یکپارچه در خود جای داده است. دکمههای لمسی این کنترلها، با روشن شدن، ظاهری لوکس به کابین میبخشند و حس و حال یک خودرو پریمیوم را تقویت میکنند. عملکرد این کنترلها نیز قابلتحسین است؛ دکمهها بزرگ و استفاده از آنها آسان است و تنظیم سریع دما و سرعت فن را ممکن میسازد. بااینحال، بهتر بود نیسان کنترلهای گرمکن و سردکن صندلیها را نیز روی داشبورد قرار میداد. این تنظیمات در صفحهنمایش اطلاعاتی-سرگرمی قرار دارند و آیکونهای کوچک آنها گاهی باعث اشتباه در لمس میشوند.
پنل چوبی داشبورد جذاب است، اما نوار پلاستیکی خاکستری-آبی که بالای دریچههای هوا و روی پنلهای درها امتداد دارد، کمتر ما را مجذوب کرد. این نوار بسته به نور و زمان روز تغییر رنگ میدهد که بیشتر از آنکه پویا باشد، حواس را پرت میکند است. استفاده از یک رنگ ثابت میتوانست کابین را یکپارچهتر و لوکستر نشان دهد. بااینحال، نیسان تلاش زیادی برای راحتی کابین مورانو ۲۰۲۵ کرده است. مدل پلاتینیوم ما مجهز به صندلیهای زیرو گراویتی در هر دو ردیف بود. آنچه واقعاً توجه ما را جلب کرد، صندلیهای جلوی ماساژوردار بود یعنی چیزی که در این کلاس از شاسیبلندها خیلی کم دیده میشود.
در بخش فناوری، مورانو ۲۰۲۵ به صفحهنمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی مجهز است که از اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم سیستم پشتیبانی میکند. سیستم صوتی ۱۰ بلندگوی Bose صدایی شفاف و فراگیر ارائه کرد و حس لوکس کابین را تقویت کرد. نمایشگر هدآپ و نورپردازی داخلی قابل تنظیم با ۶۴ رنگ، مورانو را بیش از یک نیسان معمولی، به سطح اینفینیتی نزدیک کرده است. طراحی شیک، کابین باکیفیت و مواد لوکس، آن را در جایگاهی بالاتر از کلاس خود قرار میدهد. نیسان برای بهروزرسانی مورانو زمان زیادی صرف کرد، اما نتیجه یک حرکت حسابشده است.
پیشرانه
مورانو قبلی به لطف موتور V6 تنفس طبیعی نرم و روان خود متمایز بود، اما برای مدل ۲۰۲۵، نیسان به یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور روی آورده است. این موتور با فناوری نسبت تراکم متغیر، پیشتر در مدلهایی مانند اینفینیتی QX50 استفاده شده بود، جایی که با گیربکس CVT همراه شده و ترکیبی نهچندان رضایتبخش ارائه میداد اما نیسان خوشبختانه در مورانو ۲۰۲۵ این مشکل را برطرف کرده و گیربکس CVT را با یک گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته جایگزین کرده است. نتیجه، تجربه رانندگی نرمتر و پیشرفتی در مسیر درست است. بااینحال، هنوز کاملاً از عملکرد رانندگی مورانو راضی نیستیم؛ پاسخگویی موتور و گیربکس بزرگترین نقاط ضعف آن هستند.
پیشرانه در شروع حرکت کند عمل میکند و لحظهای قابلتوجه طول میکشد تا به فشردن پدال گاز واکنش نشان دهد. در شروع حرکت از چراغ راهنمایی، مورانو برای شتابگیری به زمان نیاز دارد اما در سرعتهای بالاتر شرایط بهبود مییابد. بااینحال، کیفیت سواری مورانو، بهویژه برای یک برند غیرلوکس، چشمگیر است. سیستم تعلیق بهراحتی ناهمواریهای جاده و چالهها را جذب میکند و سواری نرم و متعادلی ارائه میدهد. مصرف سوخت جایی است که مورانو پیشرفت چندانی نداشته است. با وجود حذف دو سیلندر و استفاده از موتور ۲ لیتری توربو، مصرف سوخت ترکیبی مورانو ۲۰۲۵ به ۱۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده که با موتور V6 نسل قبلی یکسان است. گرچه رقبا نیز در همین محدوده قرار دارند اما انتظار بهبود قابلتوجهی داشتیم. به نظر میرسد کاهش دو سیلندر و ۱.۵ لیتر حجم موتور، تنها اضافهوزن حدود ۱۶۰ کیلوگرمی این مورانوی لوکستر را کاهش داده است.
قیمت
پس از نزدیک به یک دهه تغییرات اندک، نیسان مورانو ۲۰۲۵ با مجموعهای از ویژگیهای رقابتی و طراحی لوکس وارد نسل جدید شده و توجهها را به خود جلب میکند. این شاسیبلند در بسیاری از زمینهها میدرخشد ولی پیشرانه نیاز به تنظیماتی برای بهبود پاسخگویی و شتاب اولیه دارد و مصرف سوخت آن نیز باید بهتر شود. با وجود این کاستیها، نقاط قوت مورانو آن را به گزینهای جذاب در این کلاس تبدیل کرده است. مدل پلاتینیوم ما با قیمت ۵۵ هزار دلار، ارزش خوبی نسبت به امکاناتش ارائه میدهد. این مدل مجهز به ویژگیهای لوکسی مانند صندلیهای ماساژوردار است که معمولاً در برندهای پریمیوم دیده میشود و قیمت آن با تیپهای برتر دیگر خودروهای این کلاس رقابتی است. درمجموع، مورانو ۲۰۲۵ ما را تحت تأثیر قرار داد. این خودرو گرچه نقصهایی دارد، اما برای کسانی که به دنبال شاسیبلندی شیک، متمایز و باارزش هستند، مورانو میتواند انتخابی ایدهآل باشد.
نقاط قوت
- طراحی جذاب
- کابین لوکس
- راحتی بالا
نقاط ضعف
- فقدان نسخهٔ هیبریدی
- مصرف سوخت معمولی
- دکمههای کوچک روی نمایشگر
مشخصات فنی
Nissan Murano 2025 | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۴۱ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۲۴ میلیمتر |
طول | ۴,۸۹۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۸۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۲۴ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۹۹۵ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۰ ثانیه |
توقف از ۹۶ کیلومتر | ۳۸.۷ متر |
مصرف سوخت | ۱۰.۲ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۵۰,۹۹۰ دلار |
قیمت تستشده | ۵۵,۰۳۰ دلار |
رحیم
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی بیرونیش ساده است ولی داخلش خوبه ولی
در کل با این قیمت گرونه و فروشش خوب نخواهد بود. ، شروع قیمتش باید حدود ۳۸ الی ۴۰ هزار دلار میبود.
Hadi
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴نیسان تو قیمت گذاری خیلی بی سیاست عمل میکنه باید خودشو با تویوتا و میتسوبیشی مقایسه کنه نه لکسوس یا جنسیس
هر چند کم استهلاک ترین برند نیسانه حتی از تویوتا هم با دوام تر هست معمولا
علت اصلی که باعث شده نیسان به ورشکستگی دچار بشه همین رقابتی نکردن قیمت محصولاتش بخصوص با برندهای ژاپنی آمریکایی کره ای و حتی اروپایی یا چینی
الان چرا باید از حس لاکچری ای کلاس سری 5 و حتی شاسی های آلمانی صرف نظر کرد و این برند اقتصادی ژاپنی بدون پرستیژ اجتماعی رو بخریم من که قانع نشدم با همچین قیمتی که
نیسان روش گذاشته
همایون
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴نسل قبل نسبت به زمان خودش قطعا چشمگیرتر و زیباتر بود حالا الان این رقیب لکسوس rx و جنسیس GV70 حساب میشه یا یه رده پایینتره از اونا
MehdiTurbo
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴از لحاظ قیمتی تو یه رده هستند که لکسوس و جنسیس ترجیح میدم
hosen
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا انقدر وزنش زیاده؟
کوشا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴روگ با مورانو تو یه کلاسن؟ تو متن گفته کراس اور میان سایز.
KOP
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴مورانو یک کلاس بالاتر است
! i M α η δ υ α R
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴نیسان اولین و تنها برند آسیایی هست ، که عاشقانه دوستش داشتم و دارم و خواهم داشت …
نه صرفا به خاطر ژاپنی بودنش بلکه به خاطر تمایزش از بدو تولد با دیگر محصولات آسیایی ، که همانا در روح اسپرت و در ژنتیک رانندگی اش ، هست …
با خوندن این خبر خوب باید بگم که هر چند در تایم فریم های پایین ، با دیدن این موفقیت های کوچولو ، براش خوشحالیم ، اما در تایم های بالا ، همچنان به شدت ، نگرانشیم …
به نظر می رسه نیسان ، هنوز هم راه رو پیدا نکرده و هنوز داره دور خودش می چرخه …
داستان زمانی غم انگیزتر میشه که به یاد بیاریم ، نیسان یه زمانی ، خودش به خیلی ها ، راه و چاه رو نشون می داد …
امیدوارم ، نیسان ، باز هم ققنوس وار ، بدون رفتن زیر بار منت هر نامرد طمع کاری ، از خاکستر خودش برخیزه و به آسمان هفتم موفقیت پرواز کنه و از اون بالا با قدرت به همه فریاد بزنه که :
” واتاشیوا ، نیسان دس ” …
” من ، نیسان هستم ” …
Taha Ayoobi
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴آخراش داشت اشکم در میومد
! i M α η δ υ α R
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴طاها جان …
حقیقت اینه ، اوضاع برای برندهای دوست داشتنی ، خوب نیست این روزا …
آخرشم برای مازراتی و نیسان و اینفینیتی و جاگوار و سوبارو و آلفا و مزدا و جیپ و دی اس و لانسیا و … به گریه کردن می افتیم …
پرهام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴نمای کنارش شبیه روگ و نمای عقبش شبیه آریا ست
در کل نسبت به نسل قبلیش در زمان خودش درجا زده
کامران
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴بنظرم طراحی بیرونی به اندازه نسلهای قبلیش خاص و متفاوت از رقبا نیست
Mr Tiger
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴هم قیمت یه بی ام و x3و آئودی q4😐😐😐 هردو گردن این کجا و آن کجا
ن
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴لطفا” درباره مدلهای فیات گرند پاندا ۲۰۲۵ مقاله ای تهیه کنید.