سومین قسمت از دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه هاچبکهای کامپکت یا سگمنت C اختصاص دارد که دوئل قبلی آن بین سئات لئون و هیوندای i30 برگزار شد. در این رقابت مجموعاً تعداد 1183 رأی به ثبت رسیده که 888 عدد از آنها به لئون اختصاص یافته و بنابراین این هاچبک اسپانیایی با کسب 75 درصد از کل آراء پیروز دوئل میشود درحالیکه i30 موفق به کسب تنها 295 رأی شده است. امروز اما دوئل سوم گروه هاچبکهای کامپکت بین پژو 308 و نیسان پولسار برگزار شده است.
فورد فوکوس | سیتروئن C4 | سئات لئون | هیوندای i30 |
فورد فوکوس | سئات لئون | ||
امجی 5 | کیا سید | نیسان پولسار | پژو 308 |
؟ | ؟ | ||
اوپل آسترا | تویوتا آیوریس | مینی کلابمن | فولکسواگن گلف |
؟ | ؟ | ||
پژو 308
پیشینهٔ محصولات سری 3 پژو به سالهای بسیار دور یعنی 1932 و مدل 301 بازمیگردد که تا سال 1936 به تولید رسید و سپس جای خود را به مدل 302 داد. بدین ترتیب نسلهای مختلف این سری طی سالهای بعد به بازار آمدند تا اینکه این خانواده به مدل 308 رسید. این مدل برای اولین بار در سال 2007 و بهعنوان جایگزین 307 به بازار آمد؛ اما پسازاین، پژو تصمیم گرفت برخلاف گذشته نام مدلهای خود را تغییر نداده و در عوض نسل جدید آنها را با همان نام عرضه کند؛ بنابراین بر اساس این شیوهٔ جدید در سال 2013 نسل دوم 308 معرفی شد و برای آن بجای نام 309 از همان نام 308 استفاده شد. نسل دوم 308 همچنان در حال تولید است اما بهتازگی برای مدل 2017 فیسلیفتی را تجربه کرده که تغییرات ظاهری جزئیای را برای آن به همراه داشته است. 308 بزرگترین هاچبک پژو بوده و در جایگاهی بالاتر از 208 قرار میگیرد. این ماشین روی پلتفرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با طیف گستردهای از محصولات این گروه مانند پژو 3008، پژو RCZ و سیتروئن C4 مشترک است. 308 برای بازارهای جهانی در دو نسخهٔ هاچبک پنجدر و استیشن تولید میشود اما نسخهٔ سدان آنهم صرفاً برای بازار چین ارائه شده است. این هاچبک فرانسوی با پیشرانههای مختلف بنزینی و دیزلی گروه پژو-سیتروئن به بازار عرضه میشود که قویترین آنها یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی است. این موتور در دو سطح قدرت مختلف ارائه میشود که نسخهٔ قدرتمندتر آن با 270 اسب بخار قدرت صرفاً برای مدل اسپرت GTi در نظر گرفته شده است. ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی نسخهٔ کمتوانتر این موتور را انتخاب کردهایم که 205 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور دارد. پژو 308 تا پایان ماه نوامبر در اروپا نزدیک به 147 هزار دستگاه فروش داشته است.
نیسان پولسار
نیسان برای اولین بار از نام پولسار برای یک خودروی سابکامپکت استفاده کرد که در سال 1978 معرفی شد. این خودرو در مدلهای گوناگونی چون سدان، هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر، استیشن و... در نسلهای مختلف به تولید رسید درحالیکه از نسل پنجم که در سال 1995 معرفی شد، به خودرویی کامپکت تبدیل گردید. تولید نسل پنجم پولسار تا سال 2000 ادامه یافت و سپس در این سال تولید پولسار رسماً متوقف شد و برای چندین سال خبری از آن نبود. البته بین سالهای 2000 تا 2005 نیسان از این نام برای عرضهٔ مدل Sylphy در تایلند، استرالیا و نیوزلند استفاده کرد و سپس از سال 2013 نیز نسل دوم هاچبک تیدا در همین کشورها با نام پولسار عرضه شد اما هیچیک از این خودروها، پولسار اصلی و رسمی نبودند تا اینکه نهایتاً در می سال 2014 نیسان نسل کاملاً جدید پولسار را معرفی نمود که همچنان در حال تولید است. این نسل روی پلتفرم CMF گروه رنو-نیسان ساخته شده که با خودروهایی چون نیسان قشقایی، رنو کاجار و رنو مگان مشترک است. البته نسل کنونی پولسار برخلاف قبل صرفاً در یک نسخهٔ هاچبک پنجدر تولید و عرضه میشود. این هاچبک ژاپنی در چین، روسیه و اسپانیا تولید میشود درحالیکه در چین با نام تیدا عرضه میگردد. پولسار با چندین پیشرانهٔ بنزینی و دیزلی مختلف به بازار عرضه میشود که در دوئل ما با قدرتمندترین پیشرانهٔ خود شرکت کرده است. این یک واحد 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی است که 190 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. نیسان پولسار تا پایان ماه نوامبر در اروپا حدود 24 هزار دستگاه فروش داشته است که بسیار کمتر از رقیب فرانسوی است.
مشخصات فنی
پژو 308 | نیسان پولسار | |
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر | 1.6 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 205 اسب بخار | 190 اسب بخار |
گشتاور | 285 نیوتن متر | 240 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 7.5 ثانیه | 7.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 205 کیلومتر/ساعت | 215 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 5.6 لیتر (ترکیبی) | 5.8 لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | 52 لیتر | 46 لیتر |
تولید آلایندگی | 130 گرم/کیلومتر | 136 گرم/کیلومتر |
وزن | 1300 کیلوگرم | 1330 کیلوگرم |
طول | 4.25 متر | 4.38 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.62 متر | 2.70 متر |
حجم صندوق بار | 420 لیتر | 385 لیتر |
قیمت پایه | 18,570 پوند | 13,275 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9912376]