پورشه

پشت فرمان پورشه تایکان 4S جدید

راندن خودرویی که واقعاً انقلابی حس می‌شود کم اتفاق می‌افتد اما پورشه تایکان دقیقاً چنین خودرویی است، خودرویی که نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی آینده چقدر می‌توانند هیجان‌انگیز باشند…


دانستن اینکه نسخه‌ی پایه‌ی تایکان می‌تواند به اندازه مدل فول توربو برجسته و قابل‌توجه باشد تا حدی سورپرایز کننده است. این خودرو دارای قدرت ۵۲۳ اسب بخاری و گشتاور ۶۴۰ نیوتون متری بوده اما زمانی که باتری استاندارد ۷۹.۲ کیلووات ساعتی جای خود را به باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعتی بدهد قدرت و گشتاور به ترتیب به ۵۶۳ اسب بخار و ۶۵۰ نیوتون متر خواهد رسید.


به این ترتیب شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تایکان در ۴ ثانیه ثبت شده و حداکثر برد خودرو نیز از ۴۰۵ به ۴۶۲ کیلومتر می‌رسد. حتی با وجود استفاده از رینگ‌های ۲۰ اینچی در روی خودرویی که در جاده‌های زمستانی بریتانیا تست می‌شود، پورشه تایکان ۴S طبق تخمین‌ها برد حدود ۳۵۴ کیلومتری خواهد داشت.


این اعداد و ارقام با توجه به اینکه تایکان ۴S حدود ۳۰ هزار پوند ارزان‌تر از مدل توربو است احساس‌برانگیز نشان می‌دهند.


تایکان ۴S در عین اینکه مدلی ارزان‌تر است اما از تجهیزات خوبی برخوردار می‌باشد. در این خودرو تجهیزاتی همچون سیستم تعلیق بادی تطبیق‌پذیر، چراغ‌های LED خودکار، رینگ‌های ۱۹ اینچی، کابین چرمی، صندلی‌های برقی، صفحه لمسی ۱۶.۸ اینچی، ناوبری، اپل کارپلی بی‌سیم و… به چشم می‌خورند.


موضوع مهم‌تر سواری فوق‌العاده‌ی تایکان است. این یک خودروی ۲.۲ تنی است اما به خوبی وزن بالای خود را پنهان کرده و با صلابت به پیچ‌های تند حمله می‌کند و سریعاً نیز از آن‌ها خارج می‌شود. فرمان تایکان حس کیفیت بالای کابین را به راننده منتقل کرده و مشابه تمامی محصولات اسپورت پورشه به دستورات پاسخ می‌دهد.


خودروی حاضر در تست بصورت سفارشی از فرمان پذیری چرخ های عقب، میله‌های ضد لغزش فعال و هدایت گشتاوری سود می‌برد و بنابراین حدود ۵ هزار پوند گران‌تر از نسخه استاندارد بود. البته هیچ‌یک از پاسخ‌های متناقضی که گاها در خودروهای مجهز به فرمان پذیری چرخ های عقب دیده می‌شود در تایکان وجود ندارد. این خودرو به راحتی از جاده‌های سریع عبور کرده و شاسی و پدال‌ها پاسخ‌های لذت بخشی دارند. همین شاسی در عبور از مسیرهای خطرناک پایداری و ایمنی خود را به رخ می‌کشد.


تا زمانی که با تایکان خود به پیست نروید بهتر است از ترمزهای سرامیک کربنی استفاده نکنید. این ترمزها گران بوده و از نظر حس و دقتی که انتظار می‌رود کمی عقب می‌مانند. ما همچنین دوست داریم تا پورشه پدال‌های پشت فرمان را برای کنترل سیستم احیای انرژی ترمز نصب کند. خبری از حالت رانندگی با یک پدال نبوده و از نظر ما این موضوع خوبی است.


سر کردن با تایکان ۴S راحت است. آرامش و رفاه کابین در سطح بالایی قرار داشته و اگرچه سواری خودرو سفت است اما سیستم تعلیق بادی همیشه تحت کنترل حس شده و فاقد هرگونه ناهنجاری آزار دهنده است. اساساً بهتر است حالت رانندگی نرمال را انتخاب کنید و در جاده‌ها از سواری خوب خودرو لذت ببرید.


شارژ تایکان ۴S هنوز کندتر از سایر نسخه‌ها صورت می‌گیرد. اگر باتری پرفورمنس پلاس را انتخاب کنید شارژرهای مدل توربو را در دسترس خواهید داشت.


توصیه ما این است که خریداران این خودرو شارژ ۱۵۰ کیلوواتی همراه را هم بخرند که قیمت ۲۹۴ پوندی دارد. در اکثر جایگاه‌های شارژ سریع عمومی بصورت استاندارد، تایکان فقط با شارژر ۵۰ کیلوواتی شارژ خواهد شد.

اما اینجا کمی هم درباره خود تایکان صحبت کنیم. این خودرو واقعاً خارق‌العاده بوده ولی جای تأسف است که پورشه برخی تجهیزات را با پرداخت پول بیشتر در اختیار خریداران قرار می‌دهد. بله تایکان ۴S خودروی پایه این خانواده است اما هضم اینکه مواردی مثل ورود بدون کلید، دوربین دنده‌عقب، صندلی‌های گرم شونده و کروز کنترل تطبیقی بصورت آپشن در دسترس باشند بسیار سخت است.


با این وجود تایکان ۴S بهترین نسخه این خودرو بوده زیرا باعث می‌شود مدل‌های توربو بجای اینکه یک ضرورت باشند یک آپشن سطح بالاتر به نظر برسند.

بیایید با حقیقت روبرو شویم. همانند اکثر خودروهای اسپورت سطح بالای ساخت مک لارن و بنتلی و خود پورشه، لیست قیمت خیال‌انگیزی وجود دارد. تایکان ۴S اصلاً یک خودروی ۸۰ هزار پوندی نیست. این خودرو با سفارش برخی آپشن ها به قیمت ۱۰۰ هزار پوند نزدیک می‌شود؛ اما تایکان ۴S فوق‌العاده خوب است زیرا حتی در این قیمت شما هیچ کمبودی از هیچ نظری حس نخواهید کرد…

مشخصات پورشه تایکان ۴S پرفورمنس باتری پلاس

  • قیمت: ۸۴۴۸۰ پوند (پس از احتساب مشوق‌ها)
  • پیشرانه: باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعتی، دو پیشرانه الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۵۶۳ اسب بخار/۶۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: دو سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: ۴۶۲ کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    طراحی خیلی زیبایی داره بین تمام الکتریکی ها!!!!
    اما به هیچ وجه یه خودروی الکتریکی نمیتونه جذابیت یه خودروی بنزینی رو داشته باشه.حتی اگه هندلینگ قوی و شتاب وحشتناکی داشته باشه بازم روح نداره و به من یکی که اصلا حس خوبی نمیده.چندتا تست از خودروهای برقی در پیست رو دیدم که به شدت خسته کننده است!!!
    اما وقتی یه سدان پرفومنس بنزینی رو در پیست میبینی بخاطر صدای پیشرانه،صدای تعویض دنده ها و همه وهمه حس لذت رو به آدم منتقل میکنه!!!!
    ایکاش هیچوقت خودروهای الکتریکی با قدرت بالا تولید نمیشدن و فوقش خودروهای برقی در هاچبک های شهری یا سدان های معمولی خانوادگی خلاصه میشدن!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سورنا

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      فک کنم انقدر قطعی نظر دادن صرفا با دیدن چند تا کلیپ نمیشه

      حداقل باید چند باری چند مدل مختلف سوار بشیم تا بشه انقدر مطمعن نظر داد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. میلاد

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    آقا مهدی حرف دل منو زدی.?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Elmiraj

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    تایکان مهم ترین ویژگی یک خودروی الکتریکی که بُرد هست را بشدت کم داره ۳۵۴ کیلومتر برای یک باتری ۹۴ کیلووات و ۵۶۳ اسب بخار یک افتضاح به تمام معناست…. دقیقا ۲۴۴ کیلومتر کمتر از تسلا model S Long range که باتری ۱۰۰ کیلوواتی و قدرت ۵۱۸ اسب بخاری داره…!!!!!
    .
    .
    (( دوستان امروز تسلا رکورد حضور ۱۰ ساله خود را در بازار بورس NASDAQ زد و با عبور از ۴۰۶ دلار به ازای هر سهم ارزش خود را به بیش از ۷۱ میلیارد دلار رساند…!!! ))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Khosrow

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      میبینی؟ منم میگما پورشه داغونه / لامصب نه سبقه داره نه اینده / سهام مهامش هم ریختن تو جوب / میدونستی مایه شرمساریه المانی هاست؟ / اره تسلا خوبه – تسلا نازه – تازه قبله تاریکی هوا میره خونه ..

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مانی

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      یجورایی می‌شه گفت بازی پولدار‌ها و قدرتمندای پشت پرده هست
      آخه تسلا چقدر ماشین تولید میکنه؟چقدر سود دهی‌ داره؟
      چه تکنولوژی‌های انحصاری و خفنی رو در اختیار داره؟
      چرا ارزشش باید از فورد بیشتر باشه؟ مخصوصا که
      فورد جزو مالکان ریویان هم هست که جزو پیشرو هاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کوروش

        ۲۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        تسلا=رسانه
        به تاثیر گذاری و انقلابی بودنش اطمینان دارم ولی تسلا بیشتر با جو رسانه ای هستش که روی بورس خودش حفظ می کنه که البته خودش یه روش هست بهرحال رقباش دارن یکی یکی پیدا می شوند و می بینیم که کاملا در مواردی برتری دارند که البته فقط اسم پورشه در برابر تسلا خودش یه برتریه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Hamid.ss

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (86 ديدگاه)

      عه
      خب برد تسلا بیشتره که باشه
      هیچ تمدنی توش نیس فقط رسانه دستشه واقعا ماشین های ناموزونی داره
      پورشه تایکان طراحی خیلی خیلی زیبایی داره یکی از زیبا ترین ماشین های دنیاس قبلا هم گفتم پورشه و BMW و… خیلی قوی تر از تسلا هستند
      تسلا فقط یه کار میکنه و اگه اون کار رو هم بد انجام بده باید ازش نا امید شد
      اما پورشه و … دارن هیبریدی ، بنزینی ، الکتریکی و… میسازن که واقعا تحسین بر انگیزه
      الان این تسلا هم واسه ما شاخ شده
      کار درست را که کرد ؟ فراری کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Sina

      ۳۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      اصلا این بررسی چه ربطی به سهام تسلا و بورس اون داره؟؟؟
      فردا خبر ورزشی هم بخوانیم یکی درباره ی چراغ تسلا حرف می زنه ، داخل خبر پزشکی هم میان و از جا لیوانی جدید تسلا یا صندوق عقبش حرف میزنه
      مگه شما سهام تسلا هستید که این چیز ها براتون مهمه؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Saeed

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    بی‌ربط: آقایون سوئدی باز عزیز
    نسبت قدرت بر حجم موتور کونیگ‌زگ یسکو مشخص شد
    ۳۱۳ اسب بخار به ازای هر لیتر!!!!
    برگ‌هایم کجایی؟؟؟دقیقا کجایی؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elmiraj

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (3099 ديدگاه)

      البته با E85 یا همون اتانول….
      (( جهت اطلاع اتانول قدرت پیشرانه هر ماشینی را ۲۰ درصد افزایش میده ))
      Jesco و tuatara ماشین هایی هستن که با بنزین معمولی ۱۲۶۲ و ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت دارن و نسبت قدرت به حجم پیشرانه شون به ترتیب ۲۵۲ و ۲۲۹ اسب بخار بر لیتر هست .
      .
      از این حیث پیشرانه Fury هنسی Venom F5 با نسبت ۲۷۵ اسب بخار بر هر لیتر ( با بنزین معمولی) قدرتمند ترین و پربازده ترین پیشرانه استاندارد جاده ای خواهد بود .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Car lover

        ۲۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (688 ديدگاه)

        چرا دیس میدین؟؟؟؟
        چون فقط داره از امریکایی حمایت میکنه یا چون داره راست میگه؟؟؟
        ی سوالی؟
        این عکسای این گزارش چرا پلاک عقبش لایسنس پلیت فلوریداس جلوش پلاکه المان؟؟؟
        ی ماشینه ک بخاطر نبودمانع برای حذف پلاک جلو در آمریکا پلاک جلو المانیه یا پدال این وسط مسطا دست کاری کرده عکسای المانی رو گزاشته اون لاماها؟؟؟؟
        اگ واقعا این کارو کرده باشن ک با لایسنس المان تو امریکا تردد میکنن حقیقتا بیشعوری مجله رو میرسونه همونطور ک ما ب شدت حرصی و ناراحت میشیم از اینکه ماشین با پلاک اربیل در خاک کشورمونو ببینیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Saeed

        ۲۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (757 ديدگاه)

        قطعا هنسی موفق عمل خواهد کرد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. net

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3139 ديدگاه)

    چراغ جلو این پورشه برقی که در سپر جلو مخفی شده بد هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا