پورشه

تجربه رانندگی با پورشه 718 باکستر T جدید

پورشه ۷۱۸ باکستر حتی در نسخه‌های پایه‌ی خود نیز یکی از بهترین خودروهای اسپورت روبازی است که می‌تواند خرید اما ژرمن‌ها تنها به این حد قانع نبوده و اقدام به معرفی این نسخه‌ی جدید با نام ۷۱۸ باکستر T کرده‌اند.


قلب آهنین ۲ لیتری این خودرو با برخی جزئیات دینامیکی همراه شده تا محصولی متمرکزتر روی راننده تولید شود. این خودرو درست زیر نسخه‌ی قوی‌تر باکستر S قرار می‌گیرد.


درست همانند پورشه ۹۱۱ کررا T سال پیش، این خودروساز از همان روش برای تولید ۷۱۸ جدید استفاده کرده است. خب این خودرو نسبت به باکستر استاندارد چه مزیت‌هایی دارد؟ مهم‌ترین بخش اضافه شدن شاسی اسپورت PASM کامل پورشه است که ارتفاع خودرو را ۲۰ میلی‌متر پایین آورده است.


یکی دیگر از ویژگی‌های ۷۱۸ باکستر T پکیج اسپورت کرونو، سیستم هدایت گشتاور، اگزوز اسپورت و دسته‌موتورهای فعال می‌باشد. رینگ‌های ۲۰ اینچی خاکستری تیره‌ی کررا S نیز به‌صورت استاندارد در این خودرو بکار رفته‌اند. آینه‌های جانبی تیره‌رنگ و لوگوهای باکستر ۷۱۸ T و نوارهای جدید در کناره‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های بصری محصول جدید پورشه می‌باشند.


دستگیره‌های درب پارچه‌ای که در برخی محصولات پیشین پورشه دیده شده هم در این خودرو وجود داشته و صندلی‌های اسپورت نیز از دیگر ویژگی‌های ۷۱۸ باکستر T هستند. به منظور افزایش جذابیت این خودرو پکیج‌های رنگی متنوعی وجود دارند که دوخت‌های متضاد را هم شامل می‌شوند. بدون پرداخت هزینه‌ای اضافی می‌توان از کمربندهای ایمنی رنگی و دوخت‌های جذاب روی صندلی‌ها نیز بهره‌مند شد.


اگرچه غربیلک فرمان اسپورت چرمی و استاندارد پورشه از نظر ابعاد و فرم خود عالی بوده اما فرمان و اهرم تعویض دنده آلکانترای سفارشی که با قیمت ۵۳۱ پوند در خودروی حاضر در تست وجود داشتند حالت خاص بیشتری را ایجاد کرده است. سیستم اطلاعات سرگرمی PCM پورشه نیز به خاطر کاهش وزن حذف شده و جای خود را به محفظه‌ای خالی در کنسول مرکزی داده است. البته می‌توان بدون پرداخت پول بیشتر این سیستم را سفارش داد و احتمالاً خریداران هم همین کار را انجام خواهند داد.


پورشه ۷۱۸ باکستر T در دنیای واقعی حدود ۸۵۰۰ پوند تجهیزات بیشتر داشته درحالی‌که خود خودرو ۷ هزار پوند گران‌تر از نسخه‌ی استاندارد است. انتظار می‌رود خریداران این خودرو علاقه‌ی زیادی به گیربکس دستی نشان دهند اما خب با پرداخت ۲۳۰۳ پوند اضافی می‌توان گیربکس دوکلاچه PDK را نیز درخواست داد.

تغییرات شاسی در روی جاده سریعاً خود را نشان می‌دهند. کاهش ۲۰ میلی‌متری ارتفاع خودرو به این معنی است که باکستر T احساس بهتری را ایجاد می‌کند. این خودرو در سرعت‌های کم به‌طور قابل‌توجهی سفت بوده هرچند نمی‌توان آن را ناراحت دانست اما خب با افزایش سرعت دامپرهای می‌درخشند. پورشه در هر سرعتی احساس کنترل شده و اعتمادبه‌نفس زیادی را ارائه می‌کند. توازن کلی خودرو همچنان عالی بوده اما خب ورود به پیچ‌ها دقت بیشتری را می‌طلبد. البته سیستم هدایت گشتاوری بکار رفته در این خودرو هیجان زیادی را به ارمغان آورده و خیال راننده را از بابت چسبندگی و کشش راحت می‌کند.


یک کلید چرخان روی فرمان نیز برای انتخاب چهار حالت رانندگی نرمال، اسپورت، اسپورت پلاس و شخصی تعبیه شده است. در حالت اسپورت پلاس شاهد جذاب‌ترین وضعیت سواری هستیم و در این حالت اگزوز اسپورت، PASM، دسته‌موتورهای فعال و… بهترین حالت خود را دارند. دامپرها در این حالت سفتی قابل‌توجهی پیدا می‌کنند اما خب از ناهنجاری و ناراحتی فرسنگ‌ها فاصله دارند.


یکی از معدود چیزهایی که در مقایسه با نسخه‌ی پایه‌ی این خودرو تغییر نکرده پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری ۲۹۶ اسب بخاری است. اگرچه طرفداران پورشه از این خودروساز به خاطر استفاده از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر انتقاد کرده‌اند اما این قلب آهنین از نظر پرفورمنس هرگز کم نیاورده است.


اما شرمساری واقعی آنجاست که شاهد صدای نه چندان جالب پیشرانه هستید. ولی این را بدانید با فشار بیشتر روی پدال گاز و گرم شدن پیشرانه همان کاراکتر جالب و جذاب پورشه را خواهید دید. اگر دور پیشرانه زیر ۲۵۰۰ باشد بیدار شدن توربوها کمی زمان خواهد برد اما زمانی که بوست لازم رسیدند آتش به پا خواهند کرد. حداکثر گشتاور پیشرانه بین دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس بوده و با وجود گیربکس دستی شما دنده‌ها را نسبتاً زود تعویض خواهید کرد. اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید می‌توانید دنده‌ها را بیشتر نگه دارید که در این صورت پیشرانه تا دور ۷۵۰۰ خواهد غرید.


ما همچنین خودروی ۷۱۸ کیمن T را نیز تست کردیم و اگرچه استحکام بیشتر این کوپه قابل‌ستایش است اما از نظر دینامیکی تقریباً هیچ تفاوتی بین دو خودرو وجود ندارد. البته موضوع جالب اینکه برخی صداهای نه چندان جذاب پیشرانه در نسخه‌ی کیمن بیشتر به چشم می‌خورند. جدای از این موضوع که کیمن T حدود ۲ هزار پوند ارزان‌تر از باکستر است باید گفت انتخاب بین این دو خودرو تنها به سلیقه‌ی شخصی بازمی‌گردد.


خب ۷۱۸ باکستر T چگونه خودرویی است؟ این خودرو قطعاً برای ارادی است که خواهان شاسی توانایی هستند زیرا با پرداخت ۱۸۰۰ پوند بیشتر می‌توانید مدل قوی باکستر S مجهز به پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری را بخرید. اگر به دنبال پیشرانه‌ای بزرگ‌تر باشید این موضوع توجیه‌پذیر است اما از نظر ما مدل T دینامیک واقعی‌تری داشته و انتخاب بهتری برای رانندگان واقعی است.


پورشه عادت به ارائه‌ی محصولات زیادی در یک خانواده دارد اما ۷۱۸ باکستر T جدید پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۲۹۶ اسبی پایه را با شاسی متمرکز روی راننده ترکیب کرده است. این خودرو برای جلب نظر رانندگان مشتاق طراحی شده و گزینه‌ی مناسبی است.

مشخصات پورشه ۷۱۸ باکستر T

  • قیمت: ۵۳۰۰۶ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۹۶ اسب بخار/۳۸۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۷۳ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    پورشه اگر ابعاد ماشین های اسپورت شو بزرگترکنه عالی میشه / حتی 911 هم ابعاد اغواکننده نداره ..

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. emad1990

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      پورشه از وجود شما بیخبره.شما ابعاد اغواکننده رو براشون ایمیل کن
      اونا هم حتما میسازن

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا