پورشه با کاهش ۸ درصدی فروش جهانی و تهدید تعرفهها در آمریکا مواجه است. آیا این برند لوکس آلمانی میتواند با این چالشها و رقابت الکتریکیها مقابله کند؟
پورشه، یکی از برجستهترین برندهای لوکس خودروسازی، در موقعیت دشواری قرار گرفته است. بر اساس گزارشها، فروش جهانی این خودروساز آلمانی در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ با کاهش ۸ درصدی مواجه شده است. اگرچه فروش در بازار آمریکا رشد داشته اما دو مدل کلیدی پورشه، یعنی ماکان و کاین که نزدیک به ۶۸ درصد از فروش این برند در آمریکا را تشکیل میدهند، به دلیل تولید خارجی در معرض خطر تعرفههای گمرکی قرار دارند. این تعرفهها میتوانند رقابتپذیری این دو شاسیبلند محبوب را در بازار کلیدی آمریکا تضعیف کنند.
پورشه میتواند با تولید ماکان و کاین در آمریکا از تعرفهها فرار کند اما برچسب «ساخت آلمان» بخش مهمی از جذابیت و اعتبار این برند در بازار آمریکا است. اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکسواگن، در مصاحبهای با اتوموتیو نیوز تأکید کرد که این برچسب در آمریکا بسیار مهم است؛ بنابراین، انتقال تولید به آمریکا ممکن است به هویت و جذابیت برند آسیب بزند. فروش پورشه در سهماههٔ اول سال ۲۰۲۵ در بازارهای کلیدی یعنی آلمان ۳۴ درصد، چین ۴۲ درصد و اروپا ۱۰ درصد کاهش یافته است. در مقابل، بازار آمریکای شمالی با رشد ۳۷ درصدی فروش، عمدتاً به دلیل استقبال از شاسیبلندهای پورشه، عملکرد مثبتی داشت. بااینحال، وابستگی زیاد به ماکان و کاین، پورشه را در برابر تغییرات سیاسی و اقتصادی مانند تعرفهها آسیبپذیر کرده است.
فروش تایکان در سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافت. پورشه دلیل این افت را بهروزرسانی میاندورهای و کندی در «افزایش تولید خودروهای الکتریکی» دانست. تایکان پایه با قیمت ۱۰۲ هزار دلار، ۴۰۲ اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیهای دارد درحالیکه برای مقایسه، در مقابل، هیوندای آیونیک ۵ N با ۶۴۱ اسب بخار، شتاب ۳.۲۵ ثانیهای و قیمت ۶۷ هزار دلاری، گزینهای مقرونبهصرفهتر است. اختلاف قیمت بین این دو به حدی است که میتوان با آن یک خودروی دیگر، مثلاً یک مزدا میاتا، خرید. فروش تایکان در سهماهه اول ۲۰۲۵ نیز یک درصد کاهش یافت که خبر بدی برای مدلهای آینده الکتریکی پورشه مانند ۷۱۸ کیمن و ۷۱۸ باکستر است که قرار است کاملاً الکتریکی باشند. شایعات حاکی از توقف برنامه ۷۱۸ به دلیل ورشکستگی تأمینکننده باتری است. درنتیجه، ممکن است این مدلها تا سال ۲۰۲۷ یا بعدازآن عرضه نشوند. تولید نسل فعلی ۷۱۸ نیز قرار است اواخر امسال متوقف شود که میتواند شکافی دوساله بین نسلهای ۷۱۸ ایجاد کند.
با توقف احتمالی ۷۱۸، مدل ۹۱۱ ممکن است به خودروی اسپرت پایه پورشه تبدیل شود، اما قیمت بالای آن چالشبرانگیز است. ۹۱۱ کاررا ۲۰۲۶ با قیمت ۱۳۰ هزار دلار عرضه میشود که ۷,۵۰۰ دلار گرانتر از مدل ۲۰۲۵ است. کاررا GTS 4 با قیمت ۱۷۸ هزار دلار عرضه میشود و قیمت نسخه جدید GT3 نیز با افزایش چشمگیر ۵۳ هزار دلاری به ۲۲۴ هزار دلار رسیده است.
ممد ژانگولر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴آلمان اینجوری پیش بره و بخواد ضرر کنه مجبور میشه درهای صندوقاشو باز کنه و از تکنولوژیهای آینده زودتر استفاده کنه . فعلا که داره متمرکز روی ادوات نظامی میشه. فقط جنگ جهانی نشه یاشیمبااولا 🤲
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴از همون درهایی صحبت میکنی که تو جنگ جهانی باز کردن و شکست خورد و به مدت ۴۵ سال به ۲ بخش المان شرقی و غربی تقسیم شد؟
ممد ژانگولر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴نه داش علی از اون صحبت میکنم که تو جنگ جهانی کو…آلمان و ژاپن و روسیه و فرانسه و چین پاره شد ولی در آخر با ی ژست زیبا آمریکا و انگلیس پرچمشونو به عنوان فاتح فرو کردن . خودت دیگه تا تهش بخون داستان چیه
شاعر میگه تا میتوانی دل به دست بیار که یار زیبا ی چیز دیگست
BMW is GOD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴خدا میدونه با دیدن این خبر، چه امریکا فنایی که الان تو دلشون عروسیه 😄
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ای بابا پس لو رفتیم
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴هیچکس حق نداره به نظر دیگری بیاحترامی کنه ماشینهای آمریکایی و آلمانی و ایتالیایی و فرانسوی و انگلیسی و… هر کدوم در نوع خودشون فوق العاده هستن
چرا با همدیگه متحد نمیشید تا کسایی که میان نظرات الکی و چرت و پرت میذارن رو بکوبید زمین
الان مثلاً Ali(chevynova) چرا اینقدر از آلمان بد میگی بیا با آلمانی فنها رفیق شو یا مثلاً آلمانی فنها شماها چرا بعضی وقتا از خودروهای آمریکایی بد میگید و تخریب میکنید
با همدیگه دوست و رفیق شید تا کسانی که ضد شما صحبت میکنند و یا مثلاً میگن فقط چین یا فقط کره رو راحت بکوبید زمین
از این به بعد همگی باید با همدیگه درست رفتار کنید چون صنعت خودروسازی بدون آلمان و آمریکا هیچی نیست
آلمان و آمریکا مکمل هم هستن
BMW is GOD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴حالت خوبه دادا ؟!
طرف با ۴۰ سال سن، یک دهه تو پدال داره اروپایی هیت میکنه بعد میگی با هم دوست باشید دعوا نکنید دعوا بده ؟!
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اتفاقا حالم از تو یکی خیلی بهتره
چون این همه سال به آلمانیها هیت داده دلیل بر این نمیشه که از این به بعد هم باید بده میتونه از این به بعد رو خودش کار کنه و خودشو درست کنه من خودم قبلاً همینطوری بودم هی به این ماشین و اون ماشین هیت میدادم و تخریب میکردم اما از یه زمان به بعد تغییر کردم و تعصب رو به طور کامل گذاشتم کنار و با خودم نگفتم چون تا الان تخریب کردم از این به بعد هم باید کل کل کنم و تخریب کنم
بالاخره آدم از یه زمانی باید آدم بشه و تعصب رو بذاره کنار هرچند گوش بعضیا یکیش دره یکیش دروازه و اصلاً اهمیت نمیدن و همینطوری به کار خودشون ادامه میدن ولی وظیفه من بود که بگم
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴بی ام و
تو که میگفتی من برم سر درس و مشقم تو چندتا پست قبل حالا اینجا شدم ۴۰ ساله؟
کلا حزب بادی و هرجا یه چیز میگی که فقط گفته باشی
سوشیانت
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا اگر رقابت وجود نداشت نه آمریکا به اینجا میرسید نه آلمان نه هیچ کشور دیگه ای اما از نظر برخی اساتید بنچمارک و رقابت کردن کپی کردن محسوب میشه
هاشمی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴مثل Natural selection میمونه حتی بهترین هم باشی بازم فایده ندارد سازگار نباشی حذف میشی
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴خبر کاهش فروش فولکس و تعطیلی ۲ تا از کارخونه هاش در المان هم چند ماه پیش پدال کار کرد
Nismo
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴که چی؟
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴که چی؟ رئونالدو داوینچی
یعنی ناقوس مرگ تدریجی
اتفاقا bbc چند وقت پیش یه مطلب جالب کارکرده بود و از اوضاع وخیم خودروسازی المان طی ۲ سال اینده نوشته بود
اگه به آرشیو پدال هم سر بزنی مدیر فولکس گفته اگه تا ۲ سال اینده تدبیری پیدا نکنن با ورشکستگی روبه رو میشن
البته اینها اهمیت نداره، ماشین باید فقط مهندسی ساز باشه
Nismo
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴آمریکا هم یه دوره کل کمپانی هاش تا مرز ورشکستگی رفتن و با بودجه بیت المال بود که برگشتن هرچند تلفات کم نداشتن
منتهی اون موقع چاپلوس هایی مثل تو نبودن چرند بگن
تو و مهرداد آدمو یاد بچه مهدکودکی میندازی که مثلا بهشون میگی چی میگن لئوناردو داوینچی
چقدر شما نمکید
Hf
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴از کاهش فروش موستانگ چرا نمیگی؟
از ورشکستگی بعضی شرکت های آمریکایی چرا نمیگی؟
از کاهش تقاضا برای تسلا و سایبرتراک چرا نمیگی؟
از چارجر برقی چرا نمیگی؟
شما کلا وقتی به نفعت نباشه حرف نمیزنی درسته؟
BMW is GOD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴رئونالدو ؟! 😂
Khosrow
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴الان همین چرندیات این دوسته عمریکایی رو میزاشتم نشر نمیداد پدال / صحبت از چی میکنید؟ / طرف برای نشر دادن هم سلیقه ای و تعصبی رفتار میکنه بعد ما نشستیم از وای و ای و این شد اون نشد میگیم / البته این خوبه / هر ایرانی با ذهنیت منحصر به فرد و خاصه خودش باعث شده همیشه تفرقه باشه / دم همتون گرم گازش بدید ..
مهراد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴پاسخ به نیسمیو : لئوناردو داوینچی
پاسخ به علی نوا : فولکس واگن و پورشه هیچکدوم از کارخونه هارو نیاز نیست ببندند
بازار تسلیحات اینقدر داغه و عقبه پورشه اینقدر قویه که هیچ چیز روی زمین نمیمونه
خلاصه که مال خوب رو زمین نمیمونه
مازیار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴پس برچسب “ساخت آلمان” در آمریکا بسیار مهم است
چه جالب
Nismo
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اصولا خریدار توقع داره ماشینی که میخره در کشور سازنده همون ماشین ساخته شده باشه
مثلا شما خود 200 هزار دلار بدی برای رنجروور انگلیسی اونوقت روش نوشته باشه Made in india شوکه نمیشی؟
مازیار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴نیسمو
میدونم چرا هیچوقت نمیتونی حست راجع به رنجروور رو پنهان کنی و مرتبط و نامرتبط ازش حرف میزنی
چون اسکلید خیلی دوست داری!!
خوب قابل درکه بهرحال کادیلاک شاخ خودروهای امریکایی هست شاسیبلند هم شاخ سگمنتها اسکلید هم که …
خلاصه حسابی شاخ تو شاخ شده اما نه … راه نداره
البته میتونم کمکی بهت بکنم. اینها رو باهم مقایسه نکن اصلا تو یه کلاس نیستن متوجه شدی؟ اصلا تو یه گروه نیستن که مقایسه بشن.
ضمنا این کامنت صرفا جهت کمک بهت بود وگرنه همونطور که قبلا گفتم هیچکدوم از کامنتهات ارزش پاسخگویی نداره
Nismo
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴باید بگم حرفتو قبول دارم مازیار اسکالید و رنج اصلا همکلاس و هم سطح نیستن مقایسشون درست نیست رفیق
مثل این میمونه که جیگر (رنج) و استیک (اسکلید) رو با هم مقایسه کنی خب منطقی نیست دیگه
اینو هم نگو که کامنت ارزش جواب دادن نداره بگو خیلی وقتها جوابی براش ندارم از بس که درسته
عزت زیاد
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴نه نه اصلا این خبرها نیست
خودروسازی المان با مهندسی برتر همیشه پیشتازه در نوربرنگ رینگ و پرفروش
ولی واقعیت خیلی فرق داره:
(کاهش فروش ۸ درصدی)
(اعمال تعرفه های آمریکا)
(فروش تایکان در سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافت)
BMW is GOD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴هرکی کری میخونه تو دیگه نخون خداییش. سال ۲۰۰۸ اگه دولت امریکا نبود، الان ۱۷ سال بود که باید روی پروفایلت یه روبان مشکی هم میزدی و یه شمع هم روشن میکردی براش.
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه و شاید رو ولش کن
اگه اینطور باشه که منم میتونم بگم اگه اتحادیه اروپا نبود الان بی ام و و بنز در کنار زونداپ و هورچ و واندرر آرمیده بودن
موضوع اونکه اگه امریکا در ۲۰۰۸ از خودروسازیش حمایت کرد، اتحادیه اروپا با تعرفه های که روی ماشینهای غیر اروپایی میذاره سالهاست داره ازشون حمایت میکنه
BMW is GOD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اتفاقا ما با اگه و شاید طرف نیستیم. با حقیقت محض طرفیم. سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، تحت عنوان برنامهی TARP برای حمایت از اقتصاد امریکا، ۵۱ میلیارد دلار پول فقط به GM پرداخت شد شامل وام اضطراری و سرمایه گذاری.
تا سال ۲۰۱۳ که دولت سرمایه خودشو کشید بیرون ۳۹ میلیارد دلار به خزانه برگشت…
راستی ۵۱ میلیارد دلار میدونی یعنی چقد؟
یعنی بیشتر از کل سود خالص GM در ۶ سال اخیر. دقت کن گفتم سود خالص.
! i M α η δ υ α R
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴BMW جان ، داداش کجای کاری …
تا سال 2019 ، مجموع حمایت های مالی از 200 میلیارد دلار هم گذشته بود …
این رقم تا قبل سیاست های برقی سازی بود …
15 میلیارد دلار در فاز اول برای سیاست های جدید حمایت از برقی سازی در نظر گرفتند و اگه 21 میلیارد دلار دیگه هم در فاز دوم تصویب کردند که باید برای حمایت از تولید داخلی آمریکا ، پرداخت بشه …
این خندق بلا ، حالا حالاها پرشدنی نیست …
BMW is GOD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴! i M α η δ υ α R
بله درسته. من فقط دوسال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ منظورم بود. کمک های مستقیمی که دریافت کرده همینطوریش رقم عجیبیه. کمک های بعدی که شما گفتید و غیره رو هم که جمع بزنیم اعداد جالبی بدست میاد.
Hamid
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴قشنگ گفتی 😂
Hf
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴جناب مستر کاربراتور الان که دوره کاربرانور نیست که شما صحبت میکنی شما برو در همون دوران کاربراتور و زمانی که امریکا کوپه ها ی لوکسو تحت تسلط داشت صحبت کن. المان همیشه اولین و بهترین بود از خودروی کارل بنز تا اولین خودروی هیبریدی تولید شده توسط ائودی و موشک v2 و.. اما آمریکایی ها ( غیر از فورد و کادیلاک و کرایسلر ) هیچ کاری نمیکردن آلمانی ها حتی اگر چیز خاصی نسازن صد برابر طراحیشون از آمریکایی ها بهتره حداقل مثل آمریکایی ها میراث دهه شکوهشونو برقی نکردن
Iman 007
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش اینکه آمریکا تعرفه میزاره که ماشینای خودشو که افت فروش دارن توی آمریکا بتونه بفروشه این تقصیر پورشست؟
Khosrow
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴هرچی لات و لوته امریکایی بازه ولاغیر ..
همایون
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴جالب اینه هنوزم عبرت نگرفتن و بیخیال تولید پلتفرم صرفا برقی نمیشن!!!
مدیران فولکس تا پورشه رو برشکست نکنن ول کن نیستن، خداییش اگه راه BMW رو پیش میگرفتن و پلتفرم دو منظوره تولید میکردن الان فروش پورشه جای افت حداقل پنجاه درصد بالاتر هم میرفت فقط کافی بود نسل جدید ماکان و 718 نسخه بنزینی و هیبرید میداشت تا اوضاع اینجوری خراب نمیشد،ولی خودشون لجبازی کردن!!!
وقتی تو سال رونمایی ماکان که قراره پرفروشترین محصولشون باشه این بلا سر شرکت اومده با توقف تولید 718 و متحمل شدن هزینههای توسعه 718الکتریکی کمر پورشه میشکنه، تازه قراره یه suv فولسایز الکتریکی هم معرفی کنن که به مرور جایگزین کاین بشه فکر کنم نیمی از مسیر توسعه این محصولم طی کردن و کلی خرج توسعهاش شده.درکل تولید ماکان و 718 و کاین صرفا الکتریکی مساوی با برگشتن پورشه به روزهای بد گذشته هستش که امیدوارم اینطوری نشه و مدیران تغییر رویه بدن و مدلهای جدید درونسوز هم توسعه بدن
اگه اوضاع همینجوری پیش بره اکثر برندهای بزرگ اروپایی باید آماده خداحافظی بشن و جاشون رو بدن به چینیها
تا زمانی که پولی که حاصل فروش مدلهای محبوب درونسوزشون هست رو به جای اینکه صرف توسعه نسخه جدید همون محصول کنن، بیان خرج توسعه پلتفرمهای صرفا الکتریکی کنن اوضاع همینه
Suge knight
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اولیور بلوم هم یه درازگوش هست مثل کارلوس تاوارس، گند زد به فولکس واگن و پورشه، معلومه وقتی برند اسپرت ساز رو بیاره به ساخت سدان و کراس اوور بهتر از این نمیشه
Hf
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴شوی نوا کلا داره چرت و پرت میگه همون GT 40 که اوج هنر امریکایی هاست هم راننده اصلیش و کسی که ماشینو اصلاح کرد کن مایلز بریتانیایی بود که با همکاری کارول شلبی ماشین رو اصلاح کردند حتی کارول شلبی هم برای ماشین هاش از بدنه های AC انگلستان استفاده میکرد.
یوسف
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴برند های لوکس اروپایی چاره ای جز….. کاهش تولید و افزایش تم خصوصی سازی ندارن…..
و البته افزایش قیمت….
در واقع در هرم تولید خودرو باید بالاتر برن….. چون چین سطوح پایین هرم رو گرفته….
اما در مورد پورشه…..
پورشه چندین دهه داره خودروهاشو با یک تم مشترک و شبیه هم تولید میکنه که تا چند سال پیش خوب بود اما با طوفان طراحی چین و قیمت مناسبشون، خریدار رو دچار تردید میکنه و به سمت برندهای دیگه میره….. در ضمن طراحی های پورشه دچار کهنگی و روز مرگی شدن و یه مقدار قدیمی به نظر میرسن که مهم ترین دلیلش هست.
barsia
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴پورشه در چندین سال گذشته از نظر فروش در اوج بوده و برای سقوط شما باید در اوج باشید. مثلا 911 که هم نسخه های پایهاش خوب فروخت هم نسخه های ویژه. مدل های جدیدش همیشه زشت خطاب میشدند ولی بعد از یکی دو سال انتقادها می خوابید و محبوبیت و فروش مدلها خودشو نشون میداد. مثلا پانامرا یا کاین.
در بازار چین هم پورشه مثل خیلی از خودروسازهای دیگه حضور داشت و برخلاف بیشترشون الانم حضور داره.
امروز ولی ما در یه دورهی جدید هستیم و پیشبینی اینده سخته چین، انرژی های نو و ترامپ. فقط زمان میگه چه میشه.