مسابقات

آمار گرندپری برزیل-اولین برد فراری در ده سال اخیر

مسابقه قبل در مکزیک، رؤیای پنجمین قهرمانی فتل را بر باد داد. اما دو هفته بعد در برزیل شاهد نمایش بسیار خوبی از فتل و فراری بودیم و این برد ارزش بسیاری برای آن‌ها داشت. حال باهم به آماری که بعدازاین مسابقه بر جای ماند نگاه می‌کنیم.

  • درست است که مرسدس روز شنبه خوبی داشت و پول پوزیشن را از آن خود کرد، اما یک‌شنبه متعلق به فراری بود و برای پنجمین بار در این فصل، آن‌ها صاحب دو سکو شدند.
  • این اولین برد فراری بعد از مسابقه حساس سال ۲۰۰۸ و برد فیلیپه ماسا در عین از دست دادن عنوان قهرمانی جهان بود. از آن سال تاکنون فقط مرسدس، ردبول و مک‌لارن پیروز اینترلاگوس شده بودند.
  • فتل با کسب سومین برد خود در برزیل، رکورد خود را افزایش داد. او همچنین طلسم نبردن خود را شکست. آخرین برد او به گرندپری مجارستان در ماه جولای برمی‌گردد. حال او با داشتن ۵ برد در این فصل، ۴ برد کمتر از همیلتون دارد. فتل همچنین خود را در جایگاه دوم تثبیت کرد و فاصله را با بوتاس، تنها یک مسابقه مانده به پایان فصل به ۲۱ امتیاز رساند.

  • این چهل و هفتمین برد فتل در فرمول یک و نهمین برد آلمانی‌ها در برزیل بود که با برد برزیلی‌ها در خانه خود برابری می‌کند. هیچ کشور دیگری تابه‌حال در برزیل به این رکورد نرسیده است.
  • همچنین در رکورد تعداد دورهای پیشتازی، فتل از فیلیپه ماسا و ایرتون سنا پیشی گرفت. تنها مایکل شوماخر با ۲۳۶ دور و آلن پراست با ۲۳۵ دور پیش روی فتل با ۲۲۵ دور پیشتازی قرار دارند.
  • رکورد دیگری که فتل از سنا گرفت، تعداد دورهای پیشتازی کل بود. حال او با ۲۹۹۰ دور پیشتازی در فرمول یک بعد از لوئیس همیلتون با ۳۵۱۴ دور و مایکل شوماخر با ۵۱۱۱ دور پیشتازی قرار دارد.
  • کیمی رایکونن از ۲۰۱۳ تابه‌حال موفق به برد نشده-البته او در این فصل لایق برد یکی از مسابقات بود اما به دستور تیمی مکان خود را به فتل واگذار کرد- اما با سوم شدن در برزیل، سومین مسابقه‌ی متوالی خود با کسب سکو را پشت سر گذاشت. آخرین بار او در سال ۲۰۱۳ و هنگامی‌که برای لوتوس رانندگی می‌کرد موفق به کسب سه سکوی متوالی در چین، بحرین و اسپانیا شد.

  • برای دومین بار از سه باری که بوتاس از پول پوزیشن استارت زده، او موفق به کسب رتبه اول نشد؛ اما حداقل اولین سکوی خود در برزیل را به دست آورد. همچنین با سکو نگرفتن دوباره‌ی لوئیس همیلتون، تعداد سکوهای بوتاس و فتل با همیلتون در عدد ۱۲ برابر شد.
  • لوئیس همیلتون ممکن است سکویی کسب نکرده باشد، اما رانندگی محاسبه‌شده‌ی او از پیت لین تا رده‌ی چهارم، در جای خود بسیار خوب بود. او با کسب ۱۶ رده در گرندپری برزیل، در رکورد بیشترین رده‌های کسب‌شده در اینترلاگوس کنار او کیو کاتایاما (بیست و پنجم تا نهم) و جیانی موربیدلی (بیست و سوم تا هفتم) که در مسابقه‌ی سال ۱۹۹۲ به این رکورد رسیده‌اند قرار گرفت.

  • لوئیس همیلتون همچنین بعد از مسابقه مجارستان ۲۰۱۴، اولین بار بود که با استارت از پیت لین، به پیشتازی مسابقه رسید.
  • همچنین اگر در همین فصل به عقب برگردیم، مجارستان اولین گرندپری است که هیچ راننده‌ای از ردبول در میان ۴ نفر برتر قرار نداشته است.
  • فیلیپه ماسا در آخرین مسابقه خانگی خود هفتم شد تا دومین نتیجه خوب خود در ۲۰۱۷ را به دست آورد. این نتیجه همچنین بهترین نتیجه‌ی او در ۱۶ گرندپری اخیر بود. حال ماسا با کسب این ۶ امتیاز از هم‌تیمی تازه‌کار خود امتیاز بیشتری کسب کرد. این اولین بار بعد از سال ۲۰۰۸ است که او از هم‌تیمی خود امتیاز بیشتری کسب می‌کند.

  • فرناندو آلونسو که بعد از ماسا از خط پایان گذشت نیز از هم‌تیمی تازه‌کار خود در جدول امتیازات پیشی گرفت. این دومین مسابقه متوالی او در ۲۰۱۷ بود که با امتیاز همراه می‌شد و همچنین تنها چهارمین باری بود که او در این فصل امتیاز می‌گرفت.
  • همیلتون بیست و چهارمین مسابقه متوالی خود در میان ۱۰ نفر برتر را پشت سر گذاشت. حال او با مایکل شوماخر در این رکورد برابری می‌کند و تنها اگر ۳ مسابقه دیگر را هم در میان ۱۰ نفر برتر به پایان برساند، به کیمی رایکونن خواهد رسید.
  • هم‌تیمی فنلاندی والتری بوتاس، ۱۰ مسابقه با همیلتون فاصله داشته و چهاردهمین مسابقه را بین ۱۰ نفر برتر به پایان برد و سرجیو پرز نیز، عدد خود را در این رکورد به ۷ رساند.

  • استبان اکُن دیگر راننده تیم فورس ایندیا تمام ۲۷ مسابقه اول خود در فرمول یک را به پایان رسانده. او همانند رکورددار پیشین این رکورد، مکس چیلتون با تصادف در دور اول از ادامه مسیر باز ماند. استبان در این فصل دومین مسابقه بدون امتیاز خود را پشت سر گذاشت.
  • نیکو هالکنبرگ در حالی به برزیل وارد شد که موفق به تمام کردن سه مسابقه پیاپی نشده بود. این اتفاق اولین بار بود که در دوران فرمول یک او می‌افتاد. او با دهم شدن در برزیل، اولین مسابقه امتیازی خود بعد از بلژیک را تمام کرد.
  • رانندگان و تیم‌ها برای آخرین گرندپری فصل به ابوظبی می‌روند. فراری که هم‌اکنون ۴۹۵ امتیاز دارد، اگر موفق به کسب تنها ۳ امتیاز در پیست “یاس مارینا”ی ابوظبی شود، با گذشتن از مک‌لارن(۲۰۱۱) رکورد بیشترین امتیاز تیم دوم جدول را به دست خواهد گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. مهدی 911

    ۲۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    نوشدارو بعد از مرگ سهراب

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا