مسابقات

جزئیات جایزه‌بزرگ فرمول یک برزیل

برزیل همیشه طرفداران فرمول یک را به یاد ایرتون سنا، یکی از ابرقهرمانان مسابقات جایزه‌بزرگ می‌اندازد. این جایزه بزرگ که به دلیل قرارگرفتن در انتهای تقویم از جذابیت خاصی برخوردار است. اما این فصل هم قهرمان جهان از قبل مشخص شده و این موضوع اندکی از هیجان مسابقه خواهد کاست.

تماشاگران برزیلی فرمول یک، فصل ۲۰۱۴

در ۱۹۳۸ یک منطقه‌ی بزرگ در مجاورت شهر سائوپائولو توسط پیمانکاران محلی خریداری شد. آن‌ها قصد داشتند در آن زمین‌ها مجتمع‌های مسکونی بسازند. اما دریافتند که بخشی از زمین خریداری‌شده برای ساخت واحد‌های مسکونی مناسب نیست. پس آن‌ها تصمیم به ساخت یک پیست مسابقه در آن قسمت گرفتند. سپس با گسترش سریع شهر در قرن بیستم، منازل مسکونی پیست را احاطه کردند و این پیست عملاً در داخل شهر سائوپائولو قرار گرفت.

در ابتدای دهه‌ی ۷۰ میلادی، امرسون فیتیپالدی راننده‌ی برزیلی شروع به درخشش در عرصه‌ی بین‌المللی کرد. سپس برزیلی‌ها با دیدن موفقیت راننده‌ی هم‌وطن خود، خواهان داشتن مسابقه فرمول یک شدند. در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ مسابقاتی در سائوپائولو برگزار شد و در ۱۹۷۳ برزیلی‌ها اولین گرندپری فرمول یک خود را میزبانی کردند.

برد فیتیپالدی در اولین گرندپری برزیل، ۱۹۷۳

پیست اینترلاگوس برای رانندگان برزیلی خوش‌یمن بوده است. فیتیپالدی و کارلوس پِیس در دهه‌ ۷۰ در این پیست پیروز شدند. اینترلاگوس شاهد اولین و تنها برد کارلوس پِیس در فرمول یک بود و بعدها این پیست به‌افتخار همین راننده که در سانحه هوایی کشته شد؛ به نام او نام‌گذاری شد.

کارلوس پِیس برنده‌ی سومین گرندپری برزیل، ۱۹۷۵

در ۱۹۷۸ گرندپری برزیل به شهر ریو منتقل شد. اما سال بعد اینترلاگوس مسابقه را پس گرفت و دوباره در ۱۹۸۱ مسابقه به شهر ریو رفت اما سائوپائولویی‌ها می‌خواستند که نام آن‌ها در فرمول یک بدرخشد. بنابراین  برنامه بازسازی ۱۵ میلیون دلاری تدارک دیدند و با بازسازی و بهبود پیست، دوباره مسابقات جایزه‌بزرگ را در دوران اوج ایرتون سنا که اهل سائوپائولو بود پس گرفتند. از آن دوران تا به حال فرمول یک در شهر سائوپائولو باقی مانده. بااینکه بعد از سنا، هیچ راننده‌ی برزیلی قهرمان جهان نشده اما هنوز مردم برزیل به فرمول یک علاقه‌ی خاصی دارند و از آن استقبال خوبی می‌کنند و این دلیل برگزاری همه‌ساله‌ی فرمول یک در این کشور است.

پیست کارلوس پِیس دارای ۱۵ پیچ بوده و به این دلیل که روی تپه قرارگرفته، مسیرهای سربالایی و سرازیری بسیاری دارد. پیچ‌های S شکل شماره ۱ و ۲، به افتخار ایرتون سنا “S do Senna” نام گرفته‌اند. این پیست ۴۳۰۹ متر طول داشته و در شرایط عادی، پذیرای ۷۱ دور برای تمام شدن مسابقه است.

زمان‌بندی جایزه‌بزرگ فرمول یک برزیل ۲۰۱۷

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. Del Piero

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (77 ديدگاه)

    این مسابقاتی که قهرمانش واست اهمیت نداره خیلی باحاله!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا