مسابقات

مارک مارکز برای چهارمین بار قهرمان موتوجی‌پی شد

مارک مارکز در مسابقه‌ای که در رده‌ی سوم آن را تمام کرد، قهرمانی جهان ۲۰۱۷ موتوجی‌پی را از آن خود کرد و امیدهای قهرمانی داویتسیوزو با خروج از مسابقه بر باد رفت.

داوی نیاز به برد مسابقه داشت و امید داشت مارک مارکز که از پول پوزیشن مسابقه را شروع کرده بود، جز ۱۱ نفر اول تمام‌کننده‌ی مسابقه نباشد. او که از جایگاه نهم آغازگر مسابقه بود، به‌سرعت جلو آمد تا به سد هم‌تیمی خود خورخه لورنزو برخورد کرد.

مارک مارکز دورهای ابتدایی را به پیشتازی مسابقه پرداخت اما وقتی در دور چهارم برای مطلع شدن از اوضاع بقیه، در پیچ ۶ پشت سر خود را نگاه کرد، زارکو از او سبقت گرفت. زارکو توانست پیشتازی را حفظ کرده و خود را در رأس گروه ۵ نفره پیشتاز تثبیت کند. بعد از مارکز، هم‌تیمی او دنی پدروسا قرار داشت که با فاصله نسبت به مارکز و زارکو پیش می‌رفت. موتورسواران دوکاتی نیز در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار داشتند. داوی که در رده‌ی پنجم پشت سر لورنزو قرار داشت، کل مسابقه خود را درگیر سبقت گرفتن از او بود و همیشه در این کار ناکام می‌ماند.

لورنزو به‌هیچ‌عنوان به هم‌تیمی خود اجازه سبقت نمی‌داد. او در دور ۱۳ پیغام تیمی ‘Suggested Mapping 8’ را دریافت کرد، چند دور بعد همکاران او در تابلوی اطلاعاتش عدد ۱- را قراردادند اما لورنزو بازهم از دستور تیمی تبعیت نکرد. شاید می‌خواست به خاطر سال ۲۰۱۵ که مارکز اجازه سبقت به روسی نداد و او قهرمانی را به دست آورد، کار او را جبران کند.

تا دور بیستم تغییری در جایگاه‌ها به وجود نیامد. در این دور مارکز برای چند لحظه از زارکو عبور کرد اما تازه‌کار فرانسوی به‌سرعت جایگاه خود را در پیچ بعد پس گرفت. اما مارکز که اول یا دوم شدنش تأثیری در قهرمانی او نداشت، دوباره به حملات خود ادامه داد. او در دور ۲۳ بالاخره موفق شد در مستقیمی پیست از زارکو عبور کند. عبور او با عدم کنترل صحیح ترمز در پیچ ۱ همراه بود. مارکز به طرز شگفت‌انگیزی موفق به حفظ تعادل خود شد، اما پیچ را از دست داد و از پیست خارج شد. او وقتی به پیست بازگشت پشت سر داوی در رده‌ی پنجم قرار داشت.

لورنزو بعد از ۱۲ دور نگه‌داشتن داوی پشت سر خود به‌رغم دستور تیمی، بالاخره ۶ دور مانده به پایان مسابقه با از دست دادن تعادل در دور ۴ به زمین خورد. اما این به معنای خوش‌شانسی داوی نبود. تنها ۴ پیچ لازم بود تا تمام امیدهای این ایتالیایی، از بین برود. در پیچ ۸ داوی نیز همانند هم‌تیمی خود تعادلش را از دست داد و نتوانست موتور خود را کنترل کرده و به زمین خورد. تلاش‌های او برای بازگرداندن موتور به پیست بی‌فایده بود و او مجبور به خروج و خداحافظی با قهرمانی شد.

خروج هر دو موتورسوار دوکاتی، مارکز را به رده‌ی سوم رساند. در این شرایط حتی با خروج مارکز از مسابقه نیز قهرمانی از دستان او خارج نمی‌شد. مارک مارکز با پایان مسابقه در رده‌ی سوم، با اختلاف ۳۶ امتیاز در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفت و برای چهارمین بار در موتوجی‌پی قهرمان شد.

زارکو که پیشتاز مسابقه بود در دورهای پایانی بعد از عقب رفتن مارکز، تحت فشار پدروسای باتجربه قرار داشت و در ابتدای دور آخر جایگاه اولی را به او واگذار کرد. پدروسا که از لاستیک عقب Hard و لاستیک جلوی Soft استفاده می‌کرد، نسبت به زارکو که از هر برای هر دو لاستیک از نمونه Soft استفاده می‌کرد، شرایط بهتری داشت. او  سبقت خود را کامل کرد و از زارکو فاصله گرفت و درنهایت در خانه با اختلاف ۳۳۷ هزارم ثانیه پیروز شد.

الکس رینز بعد از مارک مارکز و قبل از ولنتینو روسی از خط پایان گذشت. او که بهترین نتیجه‌ی خود درم موتوجی‌پی را به دست آورد. روسی نیز پنجم شد و هم‌تیمی او ماوریک وینیالز در دوازدهمین موتورسواری بود که از خط پایان گذشت.

آندره ایانونه که از خط اول استارت زده بود، ششم شد و جک میلر بعد از او هفتم شد. کل کراچلو، میشله پیرو و تیتو رابات نیز هشتم تا دهم شدند.

رده امتیاز موتورسوار تیم سرعت متوسط زمان/ فاصله‌زمانی
۱ ۲۵ Dani PEDROSA Repsol Honda Team ۱۵۶.۲ ۴۶’۰۸.۱۲۵
۲ ۲۰ Johann ZARCO Monster Yamaha Tech 3 ۱۵۶.۲ +۰.۳۳۷
۳ ۱۶ Marc MARQUEZ Repsol Honda Team ۱۵۵.۶ +۱۰.۸۶۱
۴ ۱۳ Alex RINS Team SUZUKI ECSTAR ۱۵۵.۴ +۱۳.۵۶۷
۵ ۱۱ Valentino ROSSI Movistar Yamaha MotoGP ۱۵۵.۴ +۱۳.۸۱۷
۶ ۱۰ Andrea IANNONE Team SUZUKI ECSTAR ۱۵۵.۴ +۱۴.۵۱۶
۷ ۹ Jack MILLER EG 0,0 Marc VDS ۱۵۵.۲ +۱۷.۰۸۷
۸ ۸ Cal CRUTCHLOW LCR Honda ۱۵۵.۲ +۱۷.۲۳۰
۹ ۷ Michele PIRRO Ducati Team ۱۵۴.۸ +۲۵.۹۴۲
۱۰ ۶ Tito RABAT EG 0,0 Marc VDS ۱۵۴.۷ +۲۷.۰۲۰
۱۱ ۵ Bradley SMITH Red Bull KTM Factory Racing ۱۵۴.۵ +۳۰.۸۳۵
۱۲ ۴ Maverick VIÑALES Movistar Yamaha MotoGP ۱۵۴.۳ +۳۵.۰۱۲
۱۳ ۳ Danilo PETRUCCI OCTO Pramac Racing ۱۵۴.۱ +۳۸.۰۷۶
۱۴ ۲ Karel ABRAHAM Pull&Bear Aspar Team ۱۵۳.۹ +۴۱.۹۸۸
۱۵ ۱ Hector BARBERA Reale Avintia Racing ۱۵۳.۶ +۴۷.۷۰۳
۱۶ Loris BAZ Reale Avintia Racing ۱۵۳.۶ +۴۷.۷۰۹
۱۷ Michael VAN DER MARK Monster Yamaha Tech 3 ۱۵۳.۳ +۵۲.۱۳۴
Pol ESPARGARO Red Bull KTM Factory Racing ۱۵۳.۶ ۵ Laps
Andrea DOVIZIOSO Ducati Team ۱۵۰.۴ ۵ Laps
Jorge LORENZO Ducati Team ۱۵۶.۲ ۶ Laps
Sam LOWES Aprilia Racing Team Gresini ۱۵۱.۴ ۸ Laps
Alvaro BAUTISTA Pull&Bear Aspar Team ۱۴۹.۷ ۱۶ Laps
Scott REDDING OCTO Pramac Racing ۱۵۱.۷ ۲۶ Laps
Aleix ESPARGARO Aprilia Racing Team Gresini ۱۵۱.۷ ۲۷ Laps
Mika KALLIO Red Bull KTM Factory Racing ۱۴۸.۰ ۲۸ Laps

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. ahmad

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    قهرمانی دوباره نابغه موتور سواری جهان رو به طرفدارش از جمله خودم تبریک میگم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا