رنو

همراه با فلفل داغ فرانسوی! بررسی رنو مگان RS جدید

به نظر می‌رسد که کمی زیاد از حد منتظر از راه رسیدن رنو مگان RS جدید ماندیم. نسخه استاندارد این هاچبک در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و از آن زمان یک سؤال در ذهن همگان حک شد: نسخه RS چه زمانی تولید می‌شود؟!

رنو مگان RS جدید
کمی بیشتر از دو سال طول کشید تا اینکه نهایتاً رنو اسپورت اولین نمونه‌های این خودرو را روانه جاده‌ها کرد و به‌صورت رسمی به جنگ هوندا سیویک تایپ R، هیوندای i30 N و فولکس‌واگن گلف GTI رفت. البته این‌ها بخشی از رقبای با استعداد رنو هستند.

رنو مگان RS جدید
این تازه‌وارد خوش‌تیپ همچنین باید موفقیت، محبوبیت و ارزش بالای نسل قبلی خود را نیز تکرار کند. فاکتور کلیدی موفقیت آن خودرو ساده‌سازی نسبی بود. مگان RS قبلی خودرویی سبک‌وزن و دیفرانسیل جلو بود که از پیشرانه ۲ لیتری بشاش و گیربکس دستی خوشحال استفاده می‌کرد.

رنو مگان RS جدید
حداقل روی کاغذ ارزش‌های زیاد نسل قبلی RS به این نسل جدید منتقل شده‌اند. بله این نسل به لطف پیشرانه ۱.۸ لیتری توربویی که قدرت ۲۷۶ اسب بخاری و گشتاور ۳۹۰ نیوتون متری دارد قوی‌تر از قبل شده اما در خودرویی که ما تست کردیم شاهد انجام وظیفه یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه جدید بودیم. البته گیربکس دستی نیز در مگان RS جدید قابل انتخاب است.

رنو مگان RS جدید
دیگر فاکتور جدید RS که برای اولین بار در این خودرو بکار رفته سیستم فرمان پذیری چهار چرخ است که رنو آن را ۴CONTROL می‌نامد. این سیستم برای افزایش چابکی در سرعت‌های پایین و افزایش پایداری در سرعت‌های بالا طراحی شده اما از طرفی باعث افزایش ۳۰ کیلوگرمی وزن خودرو نیز می‌شود. RS جدید وزن ۱۴۳۰ کیلوگرمی دارد که بدین ترتیب سنگین‌تر از هوندا سیویک تایپ R می‌باشد.

همچون نسل قبل، دو تنظیم شاسی در دسترسی هستند: اسپورت و کاپ. شما می‌توانید هر دو نسخه را با گیربکس دستی یا اتوماتیک سفارش دهید. شاسی اسپورت حالت استاندارد بوده و در آن شاهد بازطراحی جذب‌کننده‌های شوک هیدرولیکی و سیستم هدایت گشتاوری اکسل جلو هستیم.

اما برای سفارش شاسی کاپ باید ۱۵۰۰ تا ۲ هزار پوند دیگر بپردازید. رنو در این تنظیمات سیستم‌هایی همچون دیفرانسیل لغزش محدود را اضافه کرده و البته دامپرها نیز ۱۰ درصد سفت‌تر هستند. در پایان سال جاری این کمپانی فرانسوی نسخه قوی‌تر تروفی را عرضه خواهد کرد که بنا به گفته‌ها از همان پیشرانه RS قدرت ۲۹۶ اسب بخاری و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری خواهد گرفت.


در اولین سواری که ما با نسخه اسپورت و گیربکس دوکلاچه داشتیم کاملاً آشکار شد که در حالت کامفورت یا نرمال به سختی می‌توان تفاوت‌های بین این خودرو و مگان استاندارد را متوجه شد و RS از نظر آرامش و رفاه کابین خودرویی نرم، آرام و کاملاً پایدار و خونسرد است.

رنو مگان RS
همان‌قدر که جاده پر پیچ و خم تر می‌شد، تغییر حالت رانندگی به اسپورت و مسابقه‌ای باعث می‌شود اوضاع کمی گیراتر شود. صدای پیشرانه از بلندگوها به کابین منتقل‌ شده اما صدای تولیدی متقاعد کننده است. در زمانی هم که معکوس بکشید شاهد غرش‌های سیستم اگزوز خواهید بود.

رنو مگان RS
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه عکس‌العمل‌های فوری به هر دستور راننده نشان می‌دهد. البته اینکه پدال شیفترها عملکرد رضایت بخشی ندارند مایه شرمساری است.

رنو مگان RS
فرمان خودرو کاملاً احساسی نیست اما تیز بوده و با سیستم فرمان پذیری چهار چرخ رنو ترکیب شده و همین موضوع باعث چالاکی بالای مگان RS می‌شود.

رنو مگان RS
در حالت مسابقه‌ای و در سرعت زیر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخند تا فرمان پذیری بهبود یابد. شما می‌توانید شروع گردش بسیار نرم بخش عقبی خودرو در زمان ورود به پیچ را احساس کنید.

مگان RS در ابتدا بسیار سریع وارد پیچ می‌شود اما زمانی که پدال گاز را فشار دهید، می‌توانید عدم علاقه خودرو به فرمان بردن از راننده را احساس کنید زیرا شاسی اسپورت تنها دارای سیستم هدایت گشتاوری بوده و از فاقد دیفرانسیل لغزش محدود نسخه کاپ می‌باشد.

رنو مگان RS
به نظر می‌رسد مگان RS به اندازه سیویک تایپ R سریع و البته قوی نیست که با وجود ۴۰ اسب بخار بیشتر و ۵۰ کیلوگرم وزن کمتر، چابکی بیشتر هوندا هم مورد انتظار است. خود پیشرانه از دو ۲ هزار تا ۶ هزار به نرم و با قدرت عمل می‌کند. رنو ادعا می‌کند این خودرو در ۵.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که تنها یک‌دهم ثانیه با سیویک تایپ R اختلاف دارد.

اما بخشی که این خودرو واقعاً می‌درخشد به توانایی بالا در عبور از ناهمواری‌ها با پایداری واقعی مربوط می‌شود. جذب‌کننده‌های شوک هیدرولیکی به RS این اجازه را می‌دهند تا دست‌اندازها را بدون هرگونه ناهنجاری جذب کند. کنترل بدنه نیز فوق‌العاده است.

ما توانستیم با نسخه کاپ مجهز به گیربکس دستی نیز چند دوری را در پیست جولان دهیم. برای قضاوت صحیح باید زمان بیشتری را با این نسخه بگذرانیم اما واضح است که این نسخه از RS بهتر است. قدرت پیشرانه به خوبی ارائه می‌شود و بخش جلو نیز به لطف دیفرانسیل لغزش محدود سر به راه تر است؛ و گیربکس دستی دقیق و لذت‌بخش نیز احساس یک محصول کامل از رنو را تداعی می‌کند.

از نظر بصری نیز مگان RS جلب‌توجه می‌کند. رینگ‌های زیبای ۱۹ اینچی به همراه قوس گلگیرهای پف کرده بر ذات اسپورت این خودرو تأکید دارند.

رنو مگان RS جدید
کابین نیز جذاب است. ویژگی‌های خاص زیادی همچون فرمان پوشیده از آلکانترا و صندلی‌های اسپورت وجود داشته تا احساس یک خودروی اسپورت را ایجاد نمایند؛ اما پارچه‌های بکار رفته روی درب‌ها و برخی از پلاستیک‌های داشبورد ظاهر و احساس ارزان‌قیمت بودن را دارند.

رنو مگان RS جدید
فضا کابین نسبتاً خوب است. فضای سر زیاد در عقب وجود داشته اما صندلی‌های اسپورت باعث شده‌اند کمی از فضای زانوها کاسته شود؛ بنابراین اگرچه سه نفر خواهد توانست در صندلی‌های عقب نیز بنشینند اما احتمالاً این کار را برای مدت طولانی نخواهید خواست. ذکر این نکته هم بد نیست که هوندا سیویک تایپ R در بخش عقب تنها برای دو نفر ظرفیت دارد.

رنو مگان RS جدید یک خودروی پایدار در سرعت‌های بالا بوده که چابکی باورنکردنی‌ای داشته و البته بازهم احساس می‌شود که جا برای بهتر شدن دارد. بررسی کوتاه نسخه کاپ نشان داد که این خودرو رقیبی جدی برای هوندا سیویک تایپ R خواهد بود.

مشخصات رنو مگان RS

  • قیمت: ۲۹ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۲۷۶ اسب بخار/۳۹۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    ماشین قشنگیه
    ولی من سیویک تایپ r و i30n و گلف رو به این ترجیح میدم،مگان ار اس شتاب صفر تا صد خوبی داره ولی تو مسافت طولانی تر از رقباش جا میمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (522 ديدگاه)

      نسل قبلی این خودرو در پیست نوربرگ المان تست شد دقیقا یادمه که در مسیر مستقیم از گلف و سیویک عقب افتاده بود و لی در مسیر پرپیچ و خم تایمش از سیویک و گلف بهتر بود.این مهندسی قوی ماشینهای اسپرت رنو را نشون میده که از نظر هندلینگ در نوع خودشون بی نظیرند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      چرا اینقدر این رقبا خوبن؟؟؟
      هوندا سیویک تایپ R
      فولکس واگن GTI
      رنو مگان RS
      کاش میشد بجای یکی هر ۳ رو یجا داشت
      البته ما که فقط عکسشونو میتونیم ببینیم و نمیدونم چرا اینجا وارد نمیشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ایمان

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    بسیار زیباست ولی تو کلاس خودش بهترین نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Amir

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    از همه نظر عالیه
    چه از لحاظ طراحی. داخلی و خارجی و چه از نظر مشخصات فنی????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیرحسین (Lion26)

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (257 ديدگاه)

    حرف نداره ?عالیه ??عشق منه.??

    Just France and Japan.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Pooriya:::BMW:::GERMANY

    ۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (584 ديدگاه)

    ماشین فوق‌العاده ایه محشره
    یعنی میشه بیاد ایران؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا