رنو

بررسی کامل رنو کولئوس 2017 جدید

رنو قبلاً با عرضه شاسی‌بلند کجار طعم موفقیت در این کلاس خودرویی را چشیده است. حالا این برند فرانسوی در تلاش است تا با عرضه شاسی‌بلند لوکس‌تر و جادارتر کولئوس این موفقیت را در ابعادی بزرگ‌تر تکرار کند.


افرادی که به مدل‌های گوناگون رنو علاقه دارند نام کولئوس را به یاد خواهند آورد. البته این خودرو در واقع نمونه‌ی ریبج شده از سامسونگ بازار کره جنوبی بود که تا سال ۲۰۱۰ در بریتانیا فروخته می‌شد. در حقیقت نسل جدید این خودرو بر پایه پلتفرم بکار رفته در نیسان X-Trail ساخته شده و رنو بجای ارائه آپشن هفت صندلی، تمرکز خود را روی فضای کابین و صندوق گذاشته و نسخه ۵ نفره را عرضه می‌کند.


۶ مدل متفاوت از کولئوس وجود داشته و می‌توان از بین پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی، سیستم‌های دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک و گیربکس های دستی و اتوماتیک یکی را انتخاب نمود. پیشرانه سطح پایه نسخه ۱.۶ لیتری dCi رنو است که قدرت ۱۲۹ اسبی تولید می‌کند. این پیشرانه تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه شده و گیربکس ۶ سرعته دستی دارد اما شما می‌توانید تریم های متفاوت دینامیک S یا سیگنیچر ناو را انتخاب کنید. این گزینه کم‌مصرف‌ترین تریم بوده و رنو ادعا می‌کند آلایندگی آن در هر کیلومتر برابر با ۱۲۸ گرم دی‌اکسید کربن است.


یک پله بالاتر پیشرانه دیزلی ۲ لیتری ۱۷۲ اسبی قرار دارد که در آن سیستم چهار چرخ محرک به‌صورت استاندارد نصب شده و از بین گیربکس ۶ سرعته دستی یا CVT اتوماتیک رنو (با نام X-Tronic) می‌توان یکی را برگزید. این مدل با گیربکس دستی آلایندگی ۱۴۸ گرمی در هر کیلومتر داشته و در مدل اتوماتیک به ۱۵۶ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.


رنوی بریتانیا کولئوس را یک خودروی لوکس می‌بیند بنابراین هر دو تریم آن تجهیزات فراوانی دارند. تریم دینامیک S دارای پوشش چرمی در برخی بخش‌ها، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، سیستم اطلاعات سرگرمی R-Link 2 با صفحه لمسی ۷ اینچی (دارای سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو)، رینگ‌های ۱۸ اینچی و آینه‌های جانبی گرم شونده و تاشو است.


تریم سیگنیچر ناو دارای سیستم اطلاعات با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۸.۷ اینچی است. این خودرو همچنین دارای پوشش کامل چرمی، صندلی‌های جلو گرم شونده و درب پشتی برقی می‌باشد. لیست آپشن های این خودرو بلندبالا بوده که از آن جمله می‌توان به پکیج Climate اشاره کرد که شامل مواردی چون صندلی‌های جلوی سردشونده و صندلی‌های عقب گرم شونده به علاوه غربیلک فرمان گرم شونده و… می‌باشد.

خودروی حاضر در تست از پیشرانه ۲ لیتری مجهز به گیربکس اتوماتیک و طراحی دیفرانسیل جلو سود می‌برد. این تست فرصت مناسبی برای بررسی ترکیب گیربکس CVT رنو و پیشرانه ۱۷۲ اسب بخاری را مهیا نمود.


و اخبار خوبی به گوش می‌رسد. پیشرانه دیزلی قدرتمند خودرو احساس راحتی و سرزندگی داشته و به خوبی سرعت می‌گیرد. این پیشرانه نرم بوده و خللی در عملکرد آن وارد نمی‌شود و زمانی که در بزرگراه حرکت می‌کنید چیزی بیشتر از یک زمزمه پس‌زمینه‌ای به گوش نمی‌رسد. همچنین صدای باد نیز وجود نداشته که با توجه به ابعاد کولئوس و آینه‌های جانبی بزرگ عملکرد خوبی محسوب می‌شود.


گیربکس CVT نیز بخشی از پرفورمنس بالای پیشرانه را تکمیل می‌کند زیرا یکی از بهترین نوع گیربکسی بوده که ما تاکنون آزمایش کرده‌ایم. اگرچه با تحت‌فشار قرار دادن آن در برخی شرایط شاهد گیجی گیربکس هستیم اما در اکثر موارد گیربکس X-Tronic رنو واحدی نرم و هوشمند است.


فرمان خودرو پاسخ‌های سنگین و غیرمستقیمی دارد و تنظیمات سیستم تعلیق که از نمونه‌های میله مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب تشکیل شده بالانس برجسته بین راحتی و پایداری را به وجود آورده است. در پیچ‌های تند کمی تکان بدنه مشاهده می‌شود اما در اکثر بخش‌ها کولئوس تقریباً تخت حرکت می‌کند.

و اگرچه در برخی جاده‌های واقعاً ناهموار تکان‌ها و ناهنجاری‌هایی مشاهده می‌شود اما در اکثر جاده‌ها کولئوس عملکرد خوبی در پنهان کردن ناهمواری‌ها نشان می‌دهد. ریشه‌های کولئوس در این بخش به قشقایی بازمی‌گردد که همان پلتفرم پایه را دارد.


انتظار می‌رود پیشرانه ۲ لیتری در بین مشتریان بریتانیایی محبوبیت بیشتری داشته باشد اما هر کسی که نسخه دیفرانسیل جلوی ۱.۶ لیتری را انتخاب کند احساس خوبی خواهد داشت. تست کوتاه این مدل نشان داد که قدرت و گشتاور کافی برای اکثر مواقع وجود داشته و این پیشرانه تاثیر منفی روی آسایش خودرو نگذاشته است. فرمان این خودرو کمی بهتر بوده و اگرچه تعویض‌های گیربکس دستی طولانی است اما برای تعویضی مثبت کافی محسوب می‌شود.

کابین کولئوس یکی از بهترین نقاط قوت این خودرو و رنو بوده و در آن شاهد طراحی ‌تر و تمیز و کاربردی هستیم. همچنین مواد و پلاستیک‌های نرم در مکان‌های صحیحی بکار رفته‌اند. صندلی‌ها راحت بوده و حمایت خوبی از بدن به عمل می‌آورند و فضای خوبی برای سرنشینان در سفرهای طولانی تدارک دیده شده است.

صندوق‌عقب نیز شکل خوبی داشته و کف آن نیز می‌تواند برای افزایش ظرفیت بارگیری تغییر پیدا کند. زمانی که صندلی‌های عقب سر جای خود باشند فضای ۵۷۹ لیتری در عقب ایجاد می‌شود که هم‌اندازه هیوندای سانتافه است اما زمانی که صندلی‌ها خوابانده شوند فضای صندوق کولئوس به ۱۷۹۵ لیتر می‌رسد که بیشتر از فضای ۱۶۸۰ لیتری رقیب کره‌ای خواهد بود.

نقطه‌ضعف کولئوس به صدای جاده مربوط می‌شود. صدای جاده به داخل کابین راه پیدا می‌کند اما ما حدس می‌زنیم نوع لاستیک تأثیر زیادی روی این مسئله دارد.

این‌ها مسائلی بودند که می‌توانند در کلاسی بسیار شلوغ روی نظر خریداران تأثیر بگذارند. تصمیم رنو برای تولید نسخه ۵ نفره یک فاکتور دیگر است اگرچه که مدل ۷ نفره گرند سنیک به راضی کردن مشتریان در این زمینه ادامه خواهد داد اما مشتریان بیشتر به دنبال شاسی بلندها هستند تا ون‌ها.

فاکتور نهایی قیمت‌گذاری است. رنو قبلاً محصولات خود را با شرایط اقساطی مناسبی عرضه کرده است. کولئوس قدرتمند با سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس اتوماتیک اقساط کمتری نسبت به اشکودا کودیاک خواهد داشت؛ و این موضوع واقعاً جالب است.


فاصله‌ی واقعاً کمی بین شاسی بلندهای خانوادگی همانند رنو کجار و مدل های لوکسی چون ب ام و X3 و آئودی Q5 وجود دارد؛ اما کولئوس می‌تواند به خوبی در این بخش خود را نشان دهد. پیشرانه‌های آرام و قوی، لیست تجهیزات سخاوتمندانه و کابین کاربردی و باکیفیت به این معنی است که کولئوس ارزش قرار گرفتن در لیست خرید و مقایسه با رقبایی چون اشکودا کودیاک، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو را دارد؛ اما همانند هر شاسی‌بلند ۵ نفره بزرگ، شاید از خودتان بپرسید که با پرداخت مبلغی اضافه‌تر می‌توانید فضای پای بیشتر و صندوق جادارتری را به دست بیاورید.

مشخصات رنو کولئوس Dynamique S dCi 175 Auto X-Tronic

قیمت: ۳۱۹۰۰ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل

قدرت/گشتاور: ۱۷۲ اسب بخار/۳۸۰ نیوتون متر

گیربکس: CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۲ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۰۱ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    به نظر من کولئوس بهترین انتخاب تو رنج قیمتی 200 الی 220 ملیونه
    قدرت در کنار لوکس بودن☺☺

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Sardar

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    تا 230 م بدون رقیب . کیفیت راحتی آپشن و زیبایی با قیمت کمتر از همه رقیبان باعث میشه آدم بجای کره ای فرانسوی بخره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. datsun

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    ایکس تریل به سبک رنو

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. ساسان.م

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (338 ديدگاه)

    رنو یک سر و گردن که هیچی یه سر تا پا از پژو بهتره
    البته همیشه طراحی داخلی رنو میتونه بهتر باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. پدالی

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    بی شک بین سانتافه و سورنتو و کولئوس ، سورنتو گزینه مناسبتری هست. دوستانی که تجربه سواری سورنتو رو داشته باشن متوجه میشن…

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. امیرحسین (Lion26)

      ۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (257 ديدگاه)

      به فرض اینکه دوستانی تجربه سواری سورنتو رو داشتند، آیا همشون تجربه سواری Koleos رو هم دارند که میگید بی شک سورنتو انتخاب مناسب تری هست ؟

      Just France and Japan.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Amir schumacher

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    بیچاره کسایی که پول واسه نسل قبلش دادن
    قیافش یهو عوض شد !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Pooya

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (35 ديدگاه)

    آقا یه بررسی از مدلی که ایران اومده بزارین.نگین خودرو از خداشه بررسیش کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    اگه شرکت نگین خودرو مانند ایرتویا اطلس خودرو اسان موتور و…..طمع نکنه که قیمت خودروهاشو بالا ببره موفقیتش صددرصد میشه.
    در حال حاضر مابین سانتافه اسپورتیج توسان سورنتو نیسان ایکس تریل تویوتا راوفور بهترین انتخابه چون قیمتش نسبت به این خودروها منطقیه.
    درسته ارم رنو روی کولیوس خورده ولی در اصل خودروی ژاپنیه.
    چون موتور گیریبکس و پلت فرم با ایکس تریل مشترک هستش منتها قیمتش حدود ۵۰ تومن از ایکس تریل کمتره.
    حتی شما قیمت نجومی که ایرتویا برا chr گذاشته را ببینید که یک موتور ۱۱۵ اسبی را داره میده ۲۲۰ تومن و داره سر مردم کلاه بزرگی میزاره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. ali a

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    من کیا سورنتو رو بهش ترجیح میدم. با اینه کولئوس هم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Roham

      ۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (728 ديدگاه)

      من کولئوس رو سوار نشدم ولی ایکس تریل و سورنتو رو روندم سورنتو یه کوچولو امکانات بیشتری داره ولی ایکس تریل به مراتب احساس بهتری به آدم میده
      البته این نظر شخصی منه
      و به نظر من رنو با این ماشین چهره متوسط ایکس تریل رو جبران کرده.
      نکته دیگه اینکه نگین خودرو قبل از وارد کردن این ماشین یه گردهمایی واسه خبرنگارای حوزه ماشین برگذار کرد که در اون به شدت کولئوس رو تو کویرهای مرکزی ایران به چالش کشیده بودن و باز خورد خوبی ازش داده بودن که البته به گفته خبر نگارا فقط دو بار دمای موتور یه کم بالا رفته بود ( نه اینکه جوش بیاره) و خب این واسه یه کراس امور قابل تحسینه که تو شرایط سنگین راندمانی نسبتا نزدیک به SUV داشته باشه
      این چیزیه که کره ای ها یه مقدار باهاش مشکل دارن
      موضوع آخر اینکه گروه کیا حتی به نسبت هیوندای از کولر ضعیفتری رنج می برن ، نه اینکه کولرشون بد باشه اما تو مقام مقایسه راندمان پایین تری دارن و این چیزی بود که من لااقل تو ایکس تریل نمی دیدم و فکر می کنم کولئوس هم این ضعف رو نداشته باشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. a

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    یه تست و مقایسه بین کولئوس و توسان جدید دیدم که توسان برنده اون مقایسه شد…داشبورد و طراحی داخلی کولئوس هم برای من جذابیتی نداره..

    موافقم 0
    مخالفم 1
  11. رامتین

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    کاملا میچربه به توسان و سانتافه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. رامین

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    کولئو جدید فاقد hill descent control هست که در نسل قبل بود و در آفرود خیلی به درد میخورد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. کوروش

    ۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من این ماشین رو خریدم قبلش سانتافه داشتم.خداییش از سانتافه ی سر و گردن سرتره.خیلی تیزه ولی سانتافه لش و کند بود.
    درضمن جلو پای صندلی عقب هم عالیه.همه چیزش تو این قیمت 220 عالیه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. رسول

    ۱۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من قصد خرید یه شاسی بلند و داشتم
    بعد از تحقیقات زیاد رنو کولئوس رو انتخاب کردم
    از همه لحاظ مورد تاییده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. امین

    ۹ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قدرتش از سانتافه کمتره الان تو بازار قیمتاشونم یکیه خب ادم سانتافه میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا