رنو

گفت‌وگو با مدیرعامل رنوپارس و داستان تندر 90

تندر ۹۰ یکی از ترین های بازار خودرو ایران است. هم از پرحاشیه‎ترین‎هاست و هم از با کیفیت ترین‎ها. محصول ایرانی فرانسوی که هم درپارس خودرو و هم ایران خودرو تولید می‎شود. شرکت ایرانی فرانسوی رنو پارس نیز در همین راستا شکل گرفته تا هماهنگ کننده امور تولیدی این خودرو در ایران از بحث تامین قطعه گرفته تا مسایل مالی و بین‎المللی باشد.

تندر l90

پیمان کارگر مدیرعامل این شرکت که از حدود یک سال پیش سکان هدایت این شرکت را در دست گرفته، در نشستی یک ساعته با خبرنگاران که البته تاکنون کمتر تمایلی به انجام آن داشته، گزارشی از عملکرد یک ساله اش را ارائه داد.

پیمان کارگر

کارگر در اهداف کلی این شرکت گفت: برنامه رنو در ایران، تولید و فروش بیشتر خودرو است، اما این تنها هدف ما در ایران نیست و ما تصمیم داریم یک شریک استراتژیک برای صنعت خودروسازی ایران باشیم.

تولید روزانه ۳۵۰ دستگاه تندر در ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدیرعامل رنو پارس با اعتماد به نفس بالایی کارنامه یک ساله حضور خود در این شرکت را مثبت دانسته و گفت: برای این مثبت بودن چهار دلیل وجود دارد. اول اینکه ضرباهنگ تولید و فروش تندر۹۰ بالاتر رفته و نسبت به اوایل سال ۲۰۱۰ سه برابر شده است. با وجود این که برنامه رنوپارس تولید ۳۰۰ دستگاه تندر۹۰ در روز بوده است، در حال حاضر بین ۳۵۰ تا ۳۸۰ دستگاه از این خودرو به صورت روزانه در دو کارخانه ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‎شود و هدفگذاری برای پایان سال ۲۰۱۱ تیراژ ۴۵۰ تا ۵۰۰ دستگاه در روز است.

تولید بیشتر تندر در پارس خودرو طبیعی است

وی افزود: ایران خودرو روزانه ۱۰۰ دستگاه تندر ۹۰ تولید می کند و باقی تولید این خودرو در پارس خودرو انجام می شود. با توجه به اینکه روزانه ۴۷ تا ۵۰ دستگاه مگان هم در پارس خودرو تولید می شود، این طبیعی است که تعداد بیشتری از تندر۹۰ در پارس خودرو تولید شود.

هدف‎گذاری برای کسب سهم ۵.۵ درصدی بازار ایران

کارگر با بیان این‎که سهم رنوپارس هم از بازار ایران در حال رشد است، گفت: در ابتدای سال گذشته ۲.۴ درصد از بازار در اختیار محصولات این شرکت بود. این رقم در ابتدای سال ۲۰۱۱ به ۳.۱درصد رسید و در حال حاضر۴.۶درصد است، اما برنامه ریزی های صورت گرفته برای رسیدن به سهم ۵.۵ درصدی از بازار ایران در پایان سال جاری میلادی است.

سومین نشانه مثبت بودن فعالیت سال گذشته رنو پارس به گفته کارگر مسئله کیفیت است. هدف رنو این است که در هیچ بازاری بدون کیفیت نباشد. به همین دلیل تلاش کرده است کیفیت قطعه سازان را بالا ببرد و استانداردهای شرکت رنو در کارخانه را اجرا کند.

کیفیت تندر۹۰ ایران با رومانی تفاوت چندانی ندارد

تندر۹۰ از معدود خودروهایی است که همزمان با حضور در بازار جهانی، در ایران هم تولید و عرضه می‎شود، اما به گفته کارگر، در حال حاضر کیفیت این خودرو در ایران تقریبا هم پای کیفیت تندر در رومانی است. نسبت به سایر کشورها هم تندر ایران در سطح میانگین کیفی قرار دارد. اگر چه ایران از نظر کیفیت بعد از رومانی قرار گرفته است، اما فاصله خیلی زیادی با آن ندارد.

۹۸درصد مشتریان تندر از این خودرو راضی‎اند

مدیرعامل رنو پارس ادامه داد: طبق نظرسنجی‎هایی که با معیارهای استاندارد رنو در ایران انجام شده است، در حال حاضر ۶۸ درصد مشتریان تندر ۹۰ در ایران بعد از دو سال استفاده از این خودرو هنوز با کوچکترین ایرادی مواجه نشده اند. ۹۸ درصد مشتریان تندر ۹۰ این خودرو را به دیگران توصیه می کنند که این مسئله نشان می دهد تلاش های این شرکت برای ارتقای کیفیت به نتیجه رسیده است.

تولیدی‎های رنو در ایران به پنج مدل خواهد رسید

وی در تشریح آخرین بخش کارنامه کاری خود گفت: چهارمین نشانه مثبت بودن فعالیت ما این است که در بخش تعداد خودرو، رنو تا کنون تنها تندر ۹۰ و مگان را به بازار ایران وارد کرده بود، اما امسال پنج خودرو دیگر نیز به بازار ایران وارد کرده ایم. سه پروژه اساسی تولید در ایران هم داریم تا بتوانیم تولیدی ها را به پنج مدل برسانیم.

ظاهرا مهم ترین دغدغه رنویی‎ها برای آغاز واردات توسط شرکت نگین خودرو به ایران، کیفیت سرویس است. به گفته کارگر، نیمی از مساله این شرکت کیفیت خودرو و نیمی از آن کیفیت خدمات است، در نتیجه این شرکت تصمیم دارد به سه نحو کار را در ایران انجام دهد. اول همکاری منظم و بیشتر از قبل با قطعه سازان ایرانی و افزایش داخلی سازی قطعات که به منظور رسیدن به آن جلسات ماهانه با قطعه‎سازان برگزار می‎شود.

دومین اقدام رنو تقویت همکاری با ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو است. به همین منظور جلسات بسیار جدی با این سه خودروساز برگزار شده و تصمیماتی برای آینده گرفته شده است.

گویا یکی از مهمترین دغدغه‎های مدیرعامل رنوپارس در ایران مساله رقابت منفی است. او که پیش از این هم بارها از رقابت منفی انتقاد کرده بود، این بار هم تاکید کرد که خواسته ما این است که رقابت منفی به وجود نیاید.

سومین اقدام رنو پارس برای ارتقای جایگاه خود در ایران، در خود شرکت رنو انجام شده است. در حال حاضر کارگر در هر ماه ۱۰ روز را در پاریس به سر می برد تا در جلساتی که با مدیران شرکت رنو برگزار می شود، شرکت کند.

رنو آماده همکاری با صنعت خودرو ایران است

ایران در حال حاضر جزو کشورهای مهم برای رنو و جزو اولویت های آن قرار گرفته است. به گفته کارگر، رنو آماده است تا به عنوان یک شرکت استراتژیک همکار صنعت خودرو ایران باشد؛ نه اینکه مانند بعضی از رقبا فقط در زمینه CKD کاری فعالیت کند و به مسئله کیفیت بی توجه باشد!

می خواهیم در خدمات جزو سه خودروساز برتر دنیا باشیم

تندر۹۰ در ایران دچار مشکل تامین قطعه است. کارگر دراین مورد توضیح داد: آمارهای سالانه ما در شاخص های خدمات خودرو پیشرفت های زیادی را نشان می دهد. در حال حاضر در این زمینه در سطح بازار داخلی هستیم، اما این مسئله برای ما کافی نیست و می خواهیم در رده سه خودروساز برتر دنیا قرار داشته باشیم.

وانت تندر ۹۰ یا وانت سمند؟

دو خودرو برای تثبیت یک خودروساز در بازار ایران کافی نیست. رنویی ها هم از این موضوع مطلع‎اند. هر چند به گفته کارگر، پروژه‎های توسعه ای شش ماه به تاخیر افتاده است، اما علت این تاخیر بدقولی نبوده، بلکه ظاهرا رنو در ایران با مشکلات زیادی مواجه بوده است. در حال حاضر سه پروژه تندر۹۰ تغییر شکل یافته، پروژه ۹۰ B یا همان ساندرو و وانت تندر در دست اقدام است، ولی امکان اعلام اینکه این پروژه ها چه زمانی تجاری می‎شوند، وجود ندارد. اما در مورد وانت تندر شرکت رنو پارس امیدوار است که ایران خودرو تا پایان امسال یا اوایل سال ۱۳۹۱ آن را به بازار عرضه کنند.

تندر 90 پیک آپ

در مورد وانت تندر ایران خودرو شبهه هایی هم مطرح است؛ مثل این که ایران خودرو ترجیح می دهد روی وانتی با برند خودش کار کند که همان پروژه وانت سمند است. با این وجود کارگر تصریح می کند که ایران خودرو به وانت تندر نیاز دارد و توافق‎ها در این زمینه قبلا انجام شده است.

صلاح این بود که ساندرو در پارس خودرو تولید شود، نه در ایران خودرو

پروژه ساندرو یا ۹۰ B که قرار بود رقیب پژو ۲۰۶ در ایران باشد هم حاشیه‎هایی داشته است. مدیرعامل رنوپارس در مورد واگذاری تولید این خودرو به پارس خودرو گفت: آمدن ساندرو به ایران خودرو می توانست منجر به رقابت منفی بین خودروسازان شود. به همین جهت ترجیح ما این بود که در این پروژه با شرکت سایپا همکاری کنیم، چرا که هدف ما رقابت مثبت است تا از همه پتانسیل یک خودرو استفاده شود. البته احتمال دارد ورود این خودرو به بازار ایران، دو سال و شاید بیشتر طول بکشد، ولی تلاش رنوپارس این است که هرچه سریعتر آن را به بازار عرضه کند.

لوگان ساندرو

تندر۹۰ فیس لیفت شده سال ۲۰۱۲ وارد ایران می‎شود

مدلهای فیس لیفت یا همان تغییر چهره داده شده تندر۹۰ از ابتدا تا به حال مسئله جدی شرکت رنو در ایران بوده است. با وجود اینکه مدل فیس لیفت تندر ۹۰ در دنیا حدود چهار سال پیش عرضه شد، اما در بازار ایران هنوز خبری از فیس لیفت های این خودرو نیست.

پیمان کارگر در این مورد توضیح داد: فیس لیفت جهانی تندر ۹۰ که داخل و بیرون آن عوض شده است، در سال ۲۰۱۲ در بازار ایران عرضه خواهد شد، ولی در حال حاضر مشغول کار روی فیس لیفت پارس خودرو هستیم که امیدواریم آن را در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه کنیم.

در حال حاضر دو فیس لیفت برای محصول تندر ۹۰ وجود دارد که یک مدل عرضه شده در رومانی و دیگری مدل عرضه شده پارس خودرو است. عرضه فیس لیفت رومانی در ایران پیشنهاد سوم رنو برای بازار تندر ۹۰ در ایران است که احتمالا در اواخر سال ۲۰۱۲ وارد خواهد شد. کارگر هم این موضوع را قبول دارد. وی تصریح کرده که درست است که عرضه فیس لیفت در ایران چهار سال نسبت به دنیا عقب تر است و این اصلا خوب نیست، اما باید به این نکته توجه کرد که رنو در ایران با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

برای هر تندر بین هزار تا ۱۵۰۰ دلار ضرر می‎دهیم

قیمت تندر۹۰ هم مثل همیشه محل بحث است. در هفته های گذشته این خودرو نوسانات قیمت زیادی را از سرگذرانده است. مدیرعامل رنوپارس در این باره توضیح داد: اگر اثر منفی نوسانات قیمت ارز، تورم و قیمت مواد اولیه در ایران را در نظر بگیریم، در حال حاضر ما روی هر دستگاه خودرو تندر۹۰ بین هزار تا هزار و ۵۰۰ دلار ضرر می‎دهیم. به همین دلیل مدتی قبل برنامه ریزی هایی برای پایین آوردن هزینه انجام دادیم که می تواند نیمی از مسائل ناشی از قیمت مواد اولیه و تورم را جبران کند. اما نیم دیگر این ضرر که ناشی از تورم ارزی است، جبران پذیر نبوده و به همین دلیل قیمت تندر ۹۰ با نوساناتی مواجه است.

هزینه های رنوپارس در ایران افزایش یافته است

به گفته مدیرعامل رنو پارس، این شرکت در حال حاضر روی فرآیند تولید قطعه‎سازان کار می کند تا با افزایش بهره وری آنها قیمت قطعات را تغییر دهد؛ اما در تمام دنیا، وقی قیمت مواد اولیه بالا رود و نوسان ارز وجود داشته باشد، قیمتها تغییر می کند. در حال حاضر بیشتر ضرر را خود رنو پارس پرداخت می‎کند، چون این شرکت تمام قطعات را می خرد و به خودروسازان تحویل می دهد. طبیعتا اختلاف قیمت ارزی و ریالی قطعات هم به پای رنوپارس نوشته می‎شود. هزینه های رنوپارس در سال جاری حداقل ۱۰ درصد افزایش یافته است. یک بخش از این افزایش قیمت مربوط به اختلاف قیمت در قطعات CKD است. البته همه خودروسازان دنیا مجبور هستند این خرج ها را پوشش دهند.

دلیل گران‎تر بودن تندر ۹۰ در ایران نسبت به رومانی

قیمت تندر۹۰ در ایران به طور میانگین ۳۰ درصد گران تر از تندر رومانی است و علتش هم این است که زمینه های تجارت یکی نیست. هرچند قطعه سازان پیشرفت های زیادی از نظر کیفیت و قیمت داشته‎اند، ولی هنوز با رومانی اختلاف کیفیت زیادی وجود دارد. در رومانی کیفیت بسیار بالاتر و قیمت بسیار پایین تر است.

به اعتقاد کارگر، زمانی که خودروساز در یک رقابت مثبت باشد، می تواند جلوتر حرکت کند؛ همانطور که در رومانی یک زمینه مثبت برای پیشرفت وجود دارد، و علت سرعت و کیفیت بهتر کار در رمانی هم همین است؛ اما وقتی رقبا به هم پشت پا بزنند و یک رقابت منفی وجود داشته باشد، سرعت حرکت کندتر می شود.

اثرات منفی سونامی ژاپن تا یک ماه دیگر از بین می‎رود

بسته های قطعات مگان که وارد ایران می‎شوند، مدتی است که کسری داشته‎اند. مدیرعامل رنوپارس در این باره می گوید: این مساله ناشی از تاثیر سونامی ژاپن بر فعالیت های خودروسازان به ویژه در زمینه تامین قطعه بوده است، ولی در حال حاضر شرایط بسته های قطعات مگان بهتر شده است و ما پیش‎بینی می کنیم که نوسان ناشی از سونامی در ژاپن تا یک ماه آینده به طور کامل برطرف شود.

رنو پارس تمایل بیشتری به همکاری با سایپا دارد

در حال حاضر شرکت رنو ۴۰ مدل خودرو تولید می کند و سایپا و ایران خودرو هم با شرکتهای مختلفی کار می کنند. هدف رنوپارس این است که برند رنو را در ایران مطرح کند. به همین منظور با هر دو خودروساز ایرانی وارد مذاکره شده است، اما ظاهرا رنو پارس تمایل بیشتری به همکاری با سایپا دارد. یک علت این امر می تواند فراوانی محصولات پژو در ایران خودرو باشد که نگرانی مدیرعامل رنوپارس در مورد رقابت منفی را دامن می‎زند، اما ظاهرا دلیل دیگر این مساله مربوط به سهام داران رنوپارس است. ایران خودرو بخش کمتری از سهام رنو پارس را در اختیار دارد و به عقیده کارگر، این طبیعی است که رنو پارس در سایپا کار بیشتری انجام دهد، اما اگر ایران خودرو مایل باشد حتی می تواند به صورت مستقل با خود شرکت رنو وارد مذاکره شود.

برای جبران خلاء خودروهای ارزان‎قیمت در ایران برنامه داریم

رنو پارس یک سری وعده در مورد ارائه خودروهای ارزان قیمت به بازار ایران داشته است. در آغاز همکاری این شرکت با ایران بنا بود تندر۹۰ با میانگین قیمت ۷ هزار دلار وارد بازار شود، اما در حال حاضر قیمت این خودرو در حدود ۱۵ هزار دلار است. به نظر می رسد شرکت رنو هنوز نتوانسته است خلاء قیمتی در حوزه محصولات بین ۱۵ تا ۳۰ هزار دلار، پایین‎تر از ۱۵ هزار دلار و پایین از ۱۰ هزار دلار در ایران را جبران کند.

کارگر در این باره گفت: ما برنامه ای برای ورود خودرو در همه محدوده‎های قیمتی که بازار ایران در آنها دچار خلاء است، در دست اقدام داریم. به همین منظور رنو و نیسان وارد همکاری مشترک شده اند تا بتوانیم خودروهای پایین‎تر از ۱۵ هزار دلار را وارد بازار ایران کنیم. ما در هر جا که نیاز باشد با شرکت نیسان همکاری می کنیم. شرکت نیسان هم به همین ترتیب در صورت نیاز از امکانات ما استفاده می کند، اما هر کدام از ما یک برند مستقل هستیم.

اگر لازم بود، کارخانه جدید در ایران افتتاح می کنیم

کارگر در مورد برنامه های افزایش تیراژ تولید یا ایجاد کارخانه جدید در ایران نیز گفت: در حال حاضر با همین دو خط تولید در ایران خودرو و پارس خودرو ظرفیت تولدی سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را داریم؛ ضمن این که اکنون ضرورتی برای ایجاد کارخانه مستقل وجود ندارد. ولی برای بالاتر از این تعداد ممکن است کارخانه جدیدی را در نظر بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. حمید ابراهیمی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام باتشکر ازشمادرباره اطلاعات مفیدی که در اختیار علاقمندان قرار میدهید آیا کیفیت تولید تندر پارس خودرو نسبت به ایران خودرو برتری دارد؟در بین فروشندگان خودرو همه این نکته را بازگو میکنند ممنون از لطف شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و ادب
    همانگونه که مطلع هستید چند روزی است که خودروی l90 گران شده است
    آیااین افزایش قیمت ثابت خواهد ماند یا با فروش به روز این محصول به قیمت اولیه خود بر می گردد .
    این نوسانات کاذب آیا به ضرر مردم نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حمید فرجامی قاین

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سلام خدمت همه ی پدالی های عزیز
    توی این قسمت میخواهم در مورد موضوعی بنویسم که زیاد به خودرو ربط نداره یا شاید از من ایراد بگیرد که چرا این موضوع رو توی این سایت نوشته ام ولی بگذارید که حالا که از این سایت خوشم اومده یکی از درد و دل هام رو بگم
    یکی از مشکلات ما در عدم پیشرفت اینه که خیلی از ما زیر اب هم دیگر رو میزنیم که این به ضرر شهر مون و کشورمون است به طور مثال من توی استان خراسان جنوبی زندگی میکنم در شهر قاین که تبعیض های زیادی علیه مادر این استان اتفاق می افتد مرکز استان که اصلا مارو تحریم کردن قاین یه شهر معمولی نبوده (از این جا به بعد هر چی میگم مستند است و طبق تاریخ است)قاین دارای غاری است که قدیمی ترین زیستگاه انسان در خراسان بزرگ بوده است طبق آثار کشف شده اینجا روزی نامش قهستان بوده نام یک ایالت به مرکز قاین که بعد از سیستان شروع و تا یعد از گناباد میرفته و از طرف دیگر تا بعد از طبس جایی که باکیفیت ترین زعفران دنیا در ان تولید میشود و میشده (بدون اغراق)و 95درصد زرشک ایران حاصل دست های پینه بسته کشاورزان سخت کوش قاین است و محصولاتی مانند آلو بادام و عناب(میوه ی تسویه خون )که به لطف عد ه ای از مسولین استانی و سکوت برخی مسولین شهری دارد پایمال میشود شهر سردار شهید محمود کاوه که خیلی ها شاید فکر کنید که مشهدی است ولی او قاینی است شهر سردار محمد ناصر ناصری و… که مرکز استان می خواد همه را به نام خودش ثبت کندباورتون میشه که سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری به قاین مراجعه کند بعد برای انجام کارهای اداری به مرکز استان مراجعه کند بعد اونجا به اون بگن که بیا اینجا سرمایه گذاری کن نه قاین و هزار وعده وعید بهش بدن بعد که با جواب رد سرمایه گذار مواجه شوند هزار مشکل جلوی پاش بگزارند که نتونه سرمایه گذلری کنه از ندادن وام تا صد تا کار دیگه انگار نه انگار که الان دومین شهر استانیم اصلا جزو ایرانیم بابا پیشرفت قاین پیشرفت کل ایرانه تا وقتی که اینطوری فکر کنیم وضعمون همین طوری یه ببخشید که طولانی شد ادامه رو بعدن میگم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. تنها

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حمید جون راست میگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. عارف

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حرف هایی که حمید اقا گفت به خودرو مربوط نمیشد ولی واقعیت هست و یکی از دلایل عدم پیشرفتمون هم همینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر قاینی

    ۶ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    امیدوارم بتونه رنو در صنعت خودرو ایران موفق بشه اگر تا اون موقع بدلیل فشار های سیاسی و تحریم ها از سوی امریکا مجبور نشه ایران را ترک کند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمید فرجامی قاین

    ۱۴ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سرعت پیشرفت و تکنولوژی در کشور ما بسیار پایین است
    حمید از دیار زعفران زرشک و عناب

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      آفرین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. حمید فرجامی قاین

    ۱۴ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    الان چند سال است که میگن میخوایم ناوگان وانت های کشور را نو سازی کنیم ولی خبری از وانت های جدید نیست تا کی فقط میخوان حرف بزنن سه چهار سال پیش بود که ایران خودرو گفت میخواهیم وانت سمند و تندر بسازیم ولی اگه شما دیدید من که ندیدم اخه چقدر سرعت پیشرفت ما در صنعت خودرو سازی پایین
    به نظر من ما در صنایع خودرو سازی صنعت گردشگری و صنعت راه سازی(که در این خیلی مشکل داریم تو این صنعت دزدی هم زیاد میشه نه اینکه همه پیمانکاران راه سازی دزدن ولی در این صنعت مشکل فراوان داریم )مشکل داریم و با سرعت خیلی کم در حرکتیم
    حمید ازپایتخت طلا و یاقوت سرخ قاین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. تندر سوار

    ۷ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قابل توجه پارس خودرو/آقا شما سال87 ماه آذر گفتین تا سال آینده فیس لیفت تندر90 رو میزنین یعنی 88/9 ما الان تو سال 90/8 پس چی شد/ما رو اسیر خودتون کردین من به خاطر این تندر هسیر شدم مگه مرض دارین میگین سال آینده کو پس/اگه میشه جواب منو سریع بدین.با عرض پوزش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. راوانا

    ۲۷ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    درسته که 95 درصد از ال 90 راضی هستند اما دلیل نمی شه که کاملا راضی باشند
    بنده خودم این فرمهای نظر سنجی شرکت رنو پارس رو تکمیل کردم
    واقعا نظرسنجیه مزخرفی بود
    دقیقا مثل این بود که بپرسند ایا راضی هستید
    1- بله کاملا
    2-بله راضیم
    3-آره راضیه راضیم
    4 راضیم

    کاملا آدمو سوق میداد که نکات خوب رو اجبارا انتخاب کنه وگرنه دزدی هایی که شرکتها می کنند اصلا راضی بودن نداره
    وقتی تیپ 2 می فروشن اسمشو میذارن لوکس اما نمدی درب کاپوتشو کندن
    و 100 تا اپشن و … رو ازش ورداشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حامد

    ۱۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (57 ديدگاه)

    تندر 90 هم دیگه داره خز می شه واز مد افتاده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حمید فرجامی قاین

    ۱۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    از شما می خواهم که نوشته های زیر را بخوانید ضرر نمی کنیددر ضمن اگه نوشته ی طولانی دیگه و که مقداری بالا تر از این قرار داره نخوندید اگه دوست دارید بخونید
    صدها چرا توی ذهن من است کی میتونه به اونها جواب بده
    چرا میزان صادرات خودرو امسال نسبت به پارسال 60 درصد کاهش داشته سال گذشته سایپا تا تونست به عراق صاد کرد ولی چرا امسال خودرو هاش توی عراق مشتری نداره یادتون که نرفته که ابتدای امسال چه تبلیغات گسترده ای سایپا در مورد صادرات خود گفت خوب امسال هم تکار کنید اگر میتوانید. عراقی ها هم حالا که کیفیت پراید را دیده اند دیگر نیمخان
    چرا حدود 2 سال ا رونمایی دنامیگذرد ولی معلوم نیس در چه مرحله ای از تولید است بعد از 14 سال ا رونمایی سمند توانایی ما همین است
    اقایان در ایران خودرو چکار میکنند
    با این اختلاس 3هزار میلیاردی میدانید که میتوانستد کل قاینات انچنان پیشرفتی بکند که دیگر اسپانیا جرات نمیکرد عفراتن فله قاینی بخره و بسته بندی بکنه به نام خودش بکنه
    چرا در حق قاینات جفا میشود
    نمی خاهم بحث سیاسی بشه ولی وقتی اقای احمدی نژاد رئیس جمهور شد با خود گفتم این مشکلات حل خواهد شد ولی حل نشد
    از پایتخت همیشگی زعفران زرشک عناب دنیا قاین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمید فرجامی قاین

    ۲۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    تا کی فقط میخوان حرف بزنن یه کم عمل کنید حتما ابروریزی که سایپا دیزل کرده را فهمیده ایددو سال پیش کامیوتی را با نام کاوه رونمایی کردند و گفتند کامیون ملی حالا دانگ فنگ شکایت کرده که برند ما را با نام خود زده اند و حالا مدیر عامل جدید سایپا دیزل گفت که این کامیوت که در زمان مدیر عامل قبلی رونمایی شده کاملا چینی بوده است جالبه که بدوتید گفته بودند که 2 سال کار مطالعاتی روی این کامیون انجام شده است ولی …
    از قائن پایتخت همیشگی طلا و یاقوت سرخ جهان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حسین

    ۲۸ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    دلیل پیشرفت ما در کشورمون در صنعت در همه جای دنیا این دزدیاست دزدی تو کشور ما زیاده انقدر دزدی میشه که به زخم کشورمون نمیرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کوروش

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سال 90 هم تمام شد هیچیک از وعده ها و حرف ها غملی نگردید . این ملت بدون چاره هم کاری نمی توانند انجام دهند آشغالهای خودتان را بعنوان خودرو وارد بازار کنید مردم هم که چاره ای ندارند باید استفاده کنند دیگه از سوار خر شدن بهتره!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. sunmartin

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    L90 یا به زبان اصلی لوگان همون داچیاس که در رومانی در سال 2001 تولید میشد و جزو ماشین های بی کیفیت و ارزون بازار اروپا و شرکت رنو-نیسان بود بعد ها با پیگیری دولت کریمه قرار شد با قیمت 5 تا 7 ملیون به ایران بیاد من جزو اولین کسانی بودم که ان رو از نزدیک دیدم و مشخصات فنیش رو تجربه کردم.ام در مورد سمند یا بقول بعضی از همیهنان “سمنج” این اتومبیل قدیمی با ظاهری ازار دهنده و صدایی مهیب جزو اتومبیل های تاریخ مصرف گذشته محسوب میشه چرا که طراحی اون رو شرکت دیپلمات چینی در سال 2002 با هزینه گزافی که با زه از جیبما و شما تامیین شد به عهده گرفت البته با همکاری شرکای دست چندم آلمانی و حالا به عنوان افتخار ایران شناخته شده داشبورد این اتومبیل در قسمت کنسول وسط به اندازه ای بزگه که با کامیونت های بنز دهه 50 برابری میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. FPS

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      لوگان سال 2004 اولین بار توسط رنو فرانسه طراحی و تولیدشد

      بعدا رنو با نیسان ککه اخیرا خیلی با هم همکاری میکنند بازار ال 90 تو ژاپن رو هم فراهم کردن،نیسان اپریو aprio و همینطور تو چند کشورهای اروپایی دیگه ..
      قیمت اونهم با موتورهای مختلف و آپشن متفاوت هست
      1600 16v با آپشن در فرانسه:7500 یورو که میشه 19 میلون و پایین ترین آپشن و موتور 5700 یورو
      اگه فرانسوی می دونید حتمابخونید
      http://www.webcarcenter.com/renault/logan.html
      و بالاترین قیمت با آپشن 11200 یورو

      و در رمانی :
      هم همینطوره،حتما بخونید
      http://en.wikipedia.org/wiki/Dacia_Logan
      در زپن و بقیه جاها رو خودتون ببینید!

      این قیمتی که اینا گفته بودن هم هست با موتور 1200 و 1400 وبدون آپشن،

      قیمت خودروتو ایران خیلی گرونه و این بی ارزشی پول هم به این گرونی کمک می کنه

      متاسفانه ماشین های خارجی قیمتشون تو ایران 2 برابر میشه، ولی مگان و لوگان قیمتشون نسبت به ماشینهای خارجی خیلی کمتر غیر واقعی هست و نسبت به آپشنها ، موتور و ایمنی و کیفیت گزینه های خوبی هستن
      اابته ایران خودرو و پارس خودرو خیلی از آپشنهای این ماشین رو برداشت، مثل گرمکن صندلی و… ولی باز گزینه خیلی خوبیه،

      لازم یگم ماشین فعلی من مگان هست و ماشین قبلیم لوگان، ولی خیلی ماشین خوبی بود،سواری نرم و پر شتاب و باقدرتی داشت ، مصرف پایین وبی صدا
      راستی سایت پدال از کامیونهای شرکت رنو هم مطلب بزار، با توجه به تاریخچه و تکنولوژی این شرکت میتونه منبع خوبی برای سایت باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. جمشید

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه
    همه از تندر 90 صحبت کردید اما چون من جایی رو واسه صحبت در مورد مگان 2000 اتومات تولید 90 به بعد رو پیدا نکردم و اتفاقی اومدم اینجا، لازم دیدم که یه واقعیتهایی در مورد مگان 2000 اتومات براتون بگم که واسه خودم پیش اومده ، من یه مگان 2000 مدل 91 از شرکت بعد از شش ماه تحویل گرفتم 560 کیلومتر که کار کرد موتورش مشکل پیدا کرد ، حال میخواستم بگم که این اتفاقات جدیدا توی تولیدات مگان زیاد پیش میاد
    و بدتر از همه اینه که خدمات بسیار ضعیفی داره که هرگز راضی به تعویض خودرو یا تعویض موتور نمیشن و فقط موتور رو تعمیر میکنن که دور از انصاف ، شما بااین هزینه باید سوار خودرو تعمیری بشین که خیلی خیلی حالگیریه توصیه من اینه که اصلا مگان رو انتخاب نکنید تا خدایی نکرده به مشکل من و امثال من بر نخورید . با آرزوی موفقیت برای مه شما دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. designer

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بهترین تست تندر 90 برای خریداران
    http://www.carnp.com/newsdetail-1602-fa.html

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۳ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (58 ديدگاه)

      این شرم اورترین تبلیغاتی بوده که تا الان خوندو و دیدم.کلا شعور خواننده را به مسخره گرفته هرچند ظاهرا پی بردن یک عده ای هستند که شعور خودشون را کنار گذاشتن.1-چرا در تهران تست شتاب نگرفتی تا حدود 13ثانیه بدست بیاد.2-قویترین ترمزهای ماشینهای خانوادگی در دنیا مسافت ترمزگیری از 100کیلومتر نزدیک 30 متره و سرعت 110 50 متر این چه جوری در هر 2 سرعت 100 و 110 عدد17.5متر!!!!!!!!بدست اومده.3-درخود رومانی که این ماشین زشت دست پرورده اونهاست نه رنو 3درصد ماشینهاشون ال90 است اگر اینقدر خوب بود که شما میگید باید مثل ایران که پراید 50درصد است میبود.4-این استدلال مسخره چیه که همه نواقص این ماشینو توجیه میکنید حتما واژگونیهاش هم برای سرگرمی اینجوری طراحی شده.خجالت نکشید بگید دیگه قیافه مسخره بیرون ودرونشو که با هزار تبلیغات به نکته مثبتش تبدیل کردید گفتید برای اینکه پسر همسایه دنبالش نیفته!!!!!5-فضای داخلیش به لطف نازک و ناراحت کردن صندلیها بدست اومده پراید هم همین حالتو داره.این دیگه اینقدر اب و تا دادن داره.6-اره شما گفتی و ما باور کردیم که طراحش میتونست ستونها را بخوابونه ,نخواسته فضا را تنگ کنه .این سادهترین ,کم هزینه ترین نوع طراحی است که حتی بچه 3ساله هم ماشین میخواد بکشه مثل همین قوطی کبریتی میکشه 7-اقای کلهر اینقدر که تعریف کردی چرا با ماشین خودت تستها رو انجام ندادی رفتی میهمان پارسخودرو شدی از قدیم گفتن نمک خوردن و نمک دون شکستن که نمیشه!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. راد

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    مشک ان است که خود ببوید نه ان که عطار بگوید.با اون طراحیتان شبیه کاریکاتور دکه روزنامه فروشی.اره مردم خیلی راضی هستند.تو خودت جرات داری سوار بشی بری مسافرت.هر جا خراب بشه باید یک هفته منتظر قطعه باشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. mehrdad

    ۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    l90ماشین خوبیه من الان جند ساله دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ارش

    ۳ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    خطرناک ترین,زشتترین,بدترین ارگونومی,بیشترین صدای داخل,کم اپشنترین,زشتترین کابین,بی کیفیتترین,معمولیترین,بد تیون ترین,ناایمن ترین,بدترین هندلینگ,بدترین خودرو در ترافیک,پر استهلاک ترین,قدیمی ترین گیربکس,بدترین کیفیت مونتاژ,کمترین گارانتی, اینها صفاتی هستند که در بررسی خودروهای کلاس سی در ایران به ال90 داده شده.این ارزیابی توسط دنیای خودرو شماره 300 شنبه 21 بهمن 1391 انجام گرفته.نشریه دنیای خودرو یکی از حامیان همیشگی ال90 بوده حال چرا بماند.تازه برای اینکه چند ویژگی منفی دیگه را به ال90 ندهند رفتن فیات سی ینا بدبخت را که تعدادش در ایران به اندازه انگشتهای دست هم نمیشه در این ارزیابی وارد کردن تا چند تا بدترین دیگه که باید به ال90 میرسید به او داده اند.این هم ارزیابی از طرف یک نشریه خودروئی بازهم حرفی دارید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عبدالله

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اگه همچین چیزهایی گفته کاملاً مزخرف گفته و واقعیت نداره … شاید می خواسته طنز بنویسه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. فرید

    ۳ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باباجان،خواهشا یکی قیمت وانت این قوطی کبریت روبده.مشکر میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. r.k

    ۱۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام واحتراما به عرض میرساند آیا تا بحال به شکستگی داشبورد تندر 90دقت کرده اید شاید دلیلش را قرار دادن اتومیبل در معرض آفتاب میباشد بگوینددر صورتی که این چنین نیست دلیل اصلی این است که شرکت سازنده ای بنام مهرکام پارس بجای استفاده از مواد اصلی ویا بازل فرانسه از مواددرخشان ساز ومواد متفرقه دیگر استفاده نموده وباعث عدم جوشکاری مناسب ایرداکت به پوسته مشود ویا شکسته وصدا میدهد این یکی از دها مواردی است که باعث پایین آمدن کیفیت قطعات در شرکت مهرکام پارس گردیده است بعنوان مثال در زمانی که خطوط ال90کار نمیکرد انبار مواد شرکت مذکور پر از مواد اصلی بود وبدلیل عدم توانایی خرید مواد دیگر جهت تولید اینسرت داشبورد 405از مواد اصلی سپر ال90استفاده نمودند وبرای سپر ال90از مواد درخشان ساز وایرانی استفاده کردند که موجب سفید شدن سپر بعداز مدتی میشود یا عدم چسبندگی رنگ روی سپر میشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. حمادی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    انشاالله از ماشین هاشون در خیابونا دیده شه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا