رنوطراحیهفته نامه

دو برادر: مقایسه ظاهری سدان‌های مگان و تلیسمان

کمپانی فرانسوی و اصیل رنو، در چند سال اخیر خوشبختانه متوجه ضعف خود در بخش طراحی شد و (درست همانند خودروسازان خادم و دلسوز وطنی!) با عزمی جدی درصدد ایجاد یک تحول برآمد. نتیجه کار واقعاً حیرت‌انگیز است؛ مدل‌هایی که طی این انقلاب طراحی متولد شدند واقعاً نسبت به پیشینیان خود چندین پله فراتر بوده و تصوری کاملاً متفاوت از رنو به بیننده و آشنایان دنیای خودرو می‌بخشند. نکته‌ای که در سبک جدید به چشم می‌خورد، امضای طراحی خاصی است که در چراغ‌های جلو و عقب وجود دارد و علی‌رغم تشابهاتی که گاهاً اغراق‌آمیز می‌نماید، پختگی و هویت خاص و بسیار دل‌نشینی به مدل‌های تازه این برند اعطا کرده است. در این نوشتار قصد داریم به همین بهانه، نسخه‌های سدان تلیسمان ۲۰۱۶ و مگان ۲۰۱۷ را از نظر شمایل بیرونی باهم مقایسه کنیم و بیشتر به کُنه طراحی‌شان وارد شویم. به شخصه امیدوارم بزودی در بازار کشور کنار هم بوده و جانانه‌ به رقابت با رقبا بپردازند (البته اگر قربانی بعضی از دلسوزانِ جان نشوند!).

1-1
در نمای جلو و دماغه اشتراک بسیار زیاد است. امضای خاص طراحی به وضوح خود را نشان داده و رنو بودن هردو را فریاد می‌زند. چراغ‌های جلو، چراغ‌های روشنایی در روز، نشان رنو، طرح جلوپنجره، خطوط کاپوت و شمایل کلی سپر دقیقاً مشابه هم بوده و شاید برای افراد عادی قابل تشخیص و تمییز نباشند.
البته تفاوت‌هایی هرچند جزئی نیز وجود دارند: DRL مگان یکپارچه با چراغ اصلی، کوتاه‌تر و قطورتر است، اما DRL تلیسمان کاملاً یکپارچه نیست و طول بیشتر و پهنای کمتری دارد. لبه پایین جلوپنجره در مگان با رسیدن به گوشه چراغ قطع می‌شود اما در تلیسمان ادامه یافته و لبه پایینی چراغ را نیز تشکیل می‌دهد. سپر مگان همرنگ بدنه بوده و بخش پایینی‌اش ارتفاع بیشتری دارد، تیغه‌های افقی داخل ورودی هوای مرکزی نیز ۴ عدد هستند؛ اما در تلیسمان آن قسمت باریک‌تر بوده و کروم‌کاری‌هایی در پایین و اطراف مه شکن‌ها صورت گرفته و تنها ۳ تیغه افقی در ورودی هوایش تعبیه شده است. نکته دیگری که وجود دارد، مگان در تصویر روبرو از جلو باریک‌تر، تپل‌تر و جسورتر می‌نماید، حال آن‌که تلیسمان عریض‌تر و متشخص‌تر به نظر می‌رسد. گرافیک درون چراغ‌ها نیز تفاوت داشته و در تلیسمان یکپارچه‌تر و منسجم‌تر از مگان است.

renault-megane_sedan-2017-1600-0d

به جانب که می‌آییم، پیش از هر چیز تفاوت طول دو خودرو توجهمان را جلب می‌کند. اشتراکات اینجا هم غالب‌اند. نمای نیمرخ تلیسمان حالتی استخوانی و در مگان حالتی عضلانی دارد (که البته در سایر زوایا نیز تقریباً همین‌طور است). لاستیک‌ها در مگان ابعاد کوچک‌تری دارند که با التفات به تفاوت کلاس دو برادر کاملاً منطقی است.

renault-megane_sedan-2017-1600-01
قوس عمودی گوشه بخش عقب در تلیسمان کمتر است و چراغ‌ها نسبت به مگان کمتر بیرون زده‌اند. مهم‌ترین تفاوت در ستون عقب دیده می‌شود؛ جایی که تلیسمان پنجره‌های جانبی خود را کشیده و با زاویه تند و موازیِ ستون تا نزدیک گلگیر آورده، اما لچکی عقب مگان ذوزنقه مانند بوده و جهت‌گیری‌اش به سمت پایین، ستون را عریض‌تر کرده است.

renault-megane_sedan-2017-1600-1d
دقیقاً در نقطه مقابل، آینه جانبی تلیسمان در گوشه‌ای‌ترین نقطه جای گرفته، اما در مگان پس از آینه قطعه‌ای پلاستیکی دیده می‌شود. خطوط پایین بدنه نیز کمی از نظر طول متفاوت‌اند.

2-1
بیشترین تفاوت‌ها در نمای عقب به چشم می‌خورند. درواقع تنها وجه مشترکی که وجود دارد برآمدگی لبه صندوق عقب و محل قرارگیری الماس رنو است.

3-1
در مگان: چراغ‌ها ارتفاع بیشتری دارند و لبه بالایی‌شان قوس مقعر دارد، سرتاسر لبه پایینی تا نزدیکی نشان رنو به رنگ قرمز روشن می‌شود، روی سپر دو فرورفتگی هست که پلاک در مرکز قرار می‌گیرد و دوتای جانبی نقش زیبایی و آئرودینامیک ایفا می‌کنند. در پایین‌ترین قسمت، دو چراغ شب‌تاب در دو گوشه تعبیه شده که بینشان پلاستیک مشکی‌رنگ با لوله اگزوزِ درونش به چشم می‌خورد.

مقایسه رنو مگان و رنو تلیسمان
در تلیسمان اما چراغ‌ها ذوزنقه مرتب‌تری هستند که یکی از اضلاعش به سمت مرکز امتداد می‌یابد، دورتادور چراغ مخصوص ترمز بوده و دنده عقب و راهنما در مرکز قرار گرفته‌اند، برآمدگی بالای محل پلاک پایین آمده و تا جانب خودرو ادامه دارد، خطی سرتاسری و موازی کمی پایین‌تر دیده می‌شود که زیرش باز بخش پلاستیکی و دو خروجی اگزوز تعبیه شده است (که انگار اصلا خروجی‌های سامانه اگزوز نیستند!). نام هر دو برادر نیز در مرکز درب صندوق بار با حروف بزرگ خودنمایی می‌کند. در کل رخ پشتی تلیسمان مسن‌تر و شیک‌تر اما مگان جوان‌تر و تاحدودی اسپورت‌تر می‌نماید.

مقایسه رنو مگان و رنو تلیسمان
رنو با حرکت جدیدش حقیقتاً انقلابی برپا کرد. مگان و تلیسمان به‌عنوان مثال‌های بارز این انقلاب، در هردو نسخه سدان و واگن شیک، زیبا و دلربایند و تا حد زیادی راضی‌تان می‌کنند. امضای طراحی کاملاً غالب بوده و آنچه باعث تفاوتشان می‌شود، چیزی غیر از تفاوت‌های فاحش ظاهری است. در نمای جلو و جانبی شباهت‌ها بسیار بیشترند، اما در عقب تفاوت‌ها بیشتر خودشان را نشان می‌دهند. هم مگان و هم تلیسمان در کلاس خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و از مدعیان اصلی به شمار می‌روند. بدون هیچ اغراقی باید به رنو بخاطر چنین تحول و قدم سازنده‌ای آفرین گفت و به محصولاتش با چشم متفاوتی نگاه کرد.

2016 Renault TALISMAN
۲۰۱۶ Renault TALISMAN

Renault-Megane_Sedan-11

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. (ali (CHEVY NOVA

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    شرمنده دوستان که جای مناسبی این رو نمیگم ببخشید
    سایت محترم پدال یه خبر مهم دارم میخوام تو قسمت معرفی یه ماشین امریکایی بگم
    لطفا فردا یه مطلب از ماشین امریکایی بزارید تا به دوستانم بگم تو اون قسمت ترجیحا در مورد کامارو باشه مطلب
    یا علی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. رضا

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    خیلی از نظر ظاهری شبیه به هم هستند کلا رنو همین یه طرح رو داره و روی همه ماشینش کپی پیست میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیرحسین (Lion26)

      ۲۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (257 ديدگاه)

      این اصالت یک خودرو و خودرساز می رسونه ،مثلا شما هر مدلی از یه بنز یا پژو و یا هر کمپانی با اصالت دیگه رو ببینید،تشخیص میدید که این خودرو متعلق به همون کمپانی هست.

      مثل کره ای ها نیستن.مثلا شما یه اسپورتیج جدید و قدیمی ببینی،هیچوقت نمی تونی تشخیص بدی که که مدل 2016، ادامه همون نسل هست.

      Just France and Japan.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. madjid911 GT2

        ۲۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        هر کی یک سلیقه ای داره.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. رضا

          ۲۷ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (242 ديدگاه)

          امیر حسین جان باهات موافقم ولی شباهت این دو خیلی زیاده

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. امیرحسین (Lion26)

          ۲۷ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (257 ديدگاه)

          درسته رضا جان،حق با شماست ولی باز بر می گرده به زبان طراحی اون کمپانی .

          ولی بازم میگم حرفت قبول دارم،شباهت هایی دارن مخصوصا نمای بیرونی جلو.

          Just France and Japan.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. مجید

        ۲۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (681 ديدگاه)

        من محصولات رنو مخصوصا مدل های با پسوند تروفی رو خیلی دوست دارم محصولات با ارزشی تولید کرده مثل همین مدل مگان وطرفارای خودش رو تو اروپا داره. انقلاب طراحیش هم تا این جای کار خیلی خوب بوده ولی فقدان موتور های قوی برای جذابیت اسپرتی یکم تو محصولاتش احساس میشه مثلا همین مدل تالیسمان با این همه امکانات موتورش خیلی قوی نیست اما به هر حال همین هم یه قدم مثبت رو به جلو و خوب هستش

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۸ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          افرین مجید

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. sasan

        ۲۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        معمولا خودروساز ها تا 4سال فیس اصلی و حفظ میکنند.همین اسپورتیج از 2011 تا 2015 ظاهر کلی یکی بود فقط تغیرات خیلی جزئی روش انجام شد.یا همین مزدا 3 از2010 تا 2014 یکی بود اما 2015 به بعد به طور کلی فیسش تغییر کرد با نسل قلبش هیج شباهتی نداشت.چون کره ایه الکی ایراد نگیرین لطفا!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. M

        ۲۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (17 ديدگاه)

        پروفسور امیرحسین الان این مگان کجاش به نسل قبلیش شباهت داره؟؟؟؟؟؟؟
        یا مثلا کولئوس؟؟؟؟!!! یا مثلا تویوتا هر نسل کمری واسه خودش یه شکل هست!!!!!
        اتفاقا کره ای ها از 2011 چه کیا وچه هینوندایی کاملا دارای اصالت طراحی هستن!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      5. uss zumwalt DDG-1000

        ۲۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        اصالت خوب اومدی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ali

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      خیلی نازن ولی آدم فرمونشون رو می بینه یاد ال90 می افته می خوره تو ذوقش

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خیلی خوشگل

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. جواد

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    اگه پولشو داشتم مسلما خودرو لوکستر و مجهزتر یعنی تالیسمان میخردم ولی حیف با همین داداچ 132 خودم حال میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. كوروش

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    واقعا زیباست
    به معنای واقعی کلمه عالیست
    طراحی این ماشین ١٠٠٪‏ بیست میگیره من عجیب از طرح مگان خوشم اومد همیشه از این چراغ های عقب کشیده بدم می اومد اما حالا می بینم توی مگان واقعا جذابه امید وارم قیمتش خوب باشه توی ایران (البته بعید می دونم) چون رقیب و برنده در برابر اکثر خودرو های این کلاسه یک چیز شاهکار رنو همیشه فرمون های فوق بسیار نرم و تعلیق عمری اونا بود بخصوص با این وضع خیابان های ما نکته بدش هم تعمیرات سختش مثل مگان توی ایران که مثلا جعبه فیوزش زیر باتری هست و یا سنسور هاش و… که این نسل جدید همه رو برطرف کردند حتی سیستم فنر بندیش کاملا با نیسان یکیه این عمر بالاش رو تضمین می کنه بنظر جزء معدود خودرو های بی عیب می اید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. حميد

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    رنو کار قشنگی کرده یک زبان طراحی جدید این دوتا خودرو واقعا زیبا هستند من نسل قبل مگان رو واقعا دوست نداشتم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. ایران فرانسه

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (49 ديدگاه)

    حسن این زبان طراحی مشترک اینه که وقتی شما مبلغ قابل توجهی هزینه می کنی و ماشین میخری با تغییرات متعدد و سریع اون تیپ یا سایر محصولات احساس تضرر و دموده شدن خریدتو نداری این انتقاد به کمپانی های کره ای وارده که در بعضی موارد سالیانه فیس لیفت ماژور انجام میدن و خواه نا خواه مدل قبلی از رده خارج میشه هر چند شاید به نظر عده ای این نشانگر قدرت اون کمپانی باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان(احسان سابق)

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    هر کی تونست تفاوت ها رو پیدا کنه هزاران لایک نثارش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Alirankhodro

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    قدم بلند رنو در طراحی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. علیرضا

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (752 ديدگاه)

    کاملا کپی شده عین بنز وقتی آدم یه ماشین میخره بقیه باید بفهمن این مگانه یا تالیسمن عموم مردم باید بفهمن نه شماها که سرتون همش تو سایتای خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كاپيتاليسم

      ۲۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (194 ديدگاه)

      شما برای خودت ماشین میخری یا مردم؟
      بنظرم مگان جدید که حاصل همکاری نیسان و رنو هست ارزش بالایی برای خرید داره بشرط قیمت منطقی البته

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۲۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        دمت گرم کاپیتالیسم عزیز

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. احسان

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (85 ديدگاه)

      شما انگار فقط برای بقیه ماشین سوار میشی
      خب نخر شما :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مهران

      ۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (108 ديدگاه)

      حق با علیرضا است. اینکه یک برند Family image یک رویکرد موفق و حساب شده هستش اما شباهت تا این حد در حد کپی ، پیست یک نمره منفی است.
      اصولا کسانی که از استایل خودرو های کره ای ایراد میگیرند نمی دونن که این استایل تحت مدیریت یکی از موفق ترین طراحان روز جهان که یک آلمانی است قرار داره و اتفاقا موفقیت او باعث پیشرفت بسیار سریع این و شرکت کره ای شده.و زبانزد طراحان موفق دنیا شده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. sunmartin

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    متاسفانه این طراحی اصلا جالب نیست و کمپانی رنو این درک نکرده که تفاوتی در محصولاتش ایجاد کنه دلیلش خیلی ساده است هزینه کمتر برای طراحی شرکت رنو اصلا شرکت لاکچری سازی مثل آئودی و بی ام وبلیو نیست در میان اروپایی ها اصلا بحساب نمیاد و از آسیایی هم عقب تر است بخصوص از مزدا و کیا من که هیچ تفاوتی در کپچر و کلیو و کجار نمیبینم طراحی یک خط مورب زیر چراغ قطعا پس از مدتی دموده و خسته کننده میشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mehrbod

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (238 ديدگاه)

      مزدا به کیا چه دخلی داره؟ این کجا و دیگری کجا !

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. احسان

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (85 ديدگاه)

      اتفاقا هیلی بازخورد خوبی گرفته و همه سایتها و مجلات تعریف کردن
      ضمنا در اروپا دوم یا سوم هست رنو در فروش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. نوید جهرمی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (3683 ديدگاه)

    رنو برای نفوذ و دردست گرفتن بازارهای کشورهای درحال توسعه محصولات داچیا رو ب اسم رنو عرضه کرده و میکنه. امیدوارم که این رویه رو عوض کنه. وگرنه این سرمایه گذاری و تغییرات اساسی تحت تاثیر همون محصولات ارزون قیمت و رده پایین قرارمیگیره.
    امیدوارم از تجربیاتش در فرمولا وان و مسابقات استفاده کنه و در همه ی محصولاتش شاخه ی اسپورتی پیاده کنه و محدود ب مگان آر اس یا کلیو نشه.
    بازسازی آلپینا هم خبر خوبی بوده از طرف رنو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. آرمان

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    از وقتی تالیسمان اومده حس بهتری نسبت به تندر دارم ، احساس میکنم مال یک خانواده زیباست حتی اگر خودش زشته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحیش خیلی بهتر شده.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. احمد باقری

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحیش خیلی بهتر شده. پیشرفت خوبی داشته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Mehrbod

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (238 ديدگاه)

    زبان طراحی رنو بسیار حرفه ای و آینده نگرانه است..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. عیسی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    خوب همه کادیلاکا هم شبیه هم هستند…بنزم از سی کلاس تا اس کلاس همه شبیه همند…نمیشه به شباهت محصولای یه کمپانی ایراد گرفت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. نت

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    DLR زیر چراغ جلو هردو ماشین خیلی زشته.جدیدا کادیلاک و پژو هم چراغ جلو ماشیناش رو همین جوری میکنن که قیافه ماشین رو زشت میکنه.من نمیدونم چرا از این خط ال ای دی زیر چراغ جلو استفاده میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. شاهین

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سال 2011 که طراحی جدید سوناتا رو دیدم واقعا برام جذاب بود که هیوندا تونسته همچین ماشینی رو طراحی کنه…
    الان این رنو همون حسو به من میده
    البته کیفیت رنو قابل مقایسه با هیوندا نیست از لحاظ ظاهر میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. نت

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    DLR زیر چراغ جلو هردو ماشین خیلی زشته.کادیلاک و پژو هم چراغ جلو ماشیناش همن جوری میکنن که قیافه ماشین رو زشت میکنه.من نمیدونم چرا از این خط ال ای دی زیر چراغ جلو استفاده میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 1
  20. احمد باقری

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی خوبی پیدا کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حامد

    ۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (74 ديدگاه)

    این مدل اگه بیاد ایران اولین کاری که میکنن کل داشبوردشو عوض میکنن و داشبورد ال-90 رو میزارن بعد اسمشو میزارن تالیسمان-131 قیمت پایه200میلیون
    بعد میان داشبورد خودشو میزارن منتهی بدون مانیتور.بعد اسمشو میزارن تالیسمان-131ELبا قیمت 220میلیون
    بعد میان مانیتور فابریکشو میزارن اسمشو میزارن تالیسمان-GLXقیمت250میلیون.
    بعد میان شرایطی میفروشن 100میلیون اول میگیرن مابقی 1ساله و 6 فقره چک هر کدوم به مبلغ30میلیون که قیمت تمام شده میشه280میلیون.
    بعد میگن خدمت به مردم چقدر شیرینه
    در حالیکه این ماشین قیمت با تجهیزات جانبیش32000یورو که معادل130میلیون تومنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Sajjad Ahmadi

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    تالسیمان بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. آرش ک

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این که شبیه هم هستند ایراد محسوب نمی شه. الان اکثر برندهای معروف تو هر نسلی یه امضای خاص برای همه محصولاتشون در نظر می گیرن مثلا بنز از نظر ظاهری کلاس C و E و S خیلی شبیه هم هستند و امضای این نسل بنز تو شون مشخصه و بی ام و و پژو و خیلی از خودرو سازهای دیگه هم این کار رو می کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا