دنده عقب

کانسپت‌های فراموش شده: رنو اینیشیل

اگر علاقه‌مند به بررسی سیر تحول برند رنو در قرن ۲۱ هستید پس این مقاله را از دست ندهید. رنو را همه با خودروهای اقتصادی و کم‌دردسری می‌شناسند که مزین به یک لوزی نقره‌ای در جلوپنجره، در اقسام سدان، هاچ‌بک یا ون‌های باری و مسافری سالهاست بازار خوبی در اروپا دارند اما این برند چگونه به یک حجم ثابت و موقر برای طراحی خودروهایش رسید؟ آیا این تنها حاصل یک طرح اولیه بود یا الهام از خودرویی که در بدو امر چندان جذاب و جالب توجه نبود؟ نگاهی به مدل مفهومی اینیشیل نشان می‌دهد ایده دوم درست است و رنو ابتدا با طرح زدن چند خودرو و ساخت یک مدل مفهومی واقعاً زشت، توانست سنگ بنای طراحی خود را بر اساس این سدان عجیب‌الخلقه بنا کند.

آن‌گونه که وب‌سایت موتور ۱ گزارش داده، ارائه مفهومی رنو اینیشیل یک گسست بزرگ برای برند رنو بوده چراکه این مدل هاچ‌بک با استفاده از موتور ده سیلندر و امکاناتی سطح بالا در اتاقی مجلل یک شیوه نوین در روند حرکتی رنو به شمار می‌آمد. رنو این کانسپت را در نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال ۱۹۹۵ معرفی کرد و به دلیل طراحی رادیکال و فرم گنبدی سقف همه را به حیرت وا‌داشت. درعین‌حال رنو در ساخت این خودروی ۲۵۰۰ کیلوگرمی از یک موتور ۱۰ سیلندر با ۳۹۲ اسب بخار قدرت در کنار یک جعبه‌دنده ۶ سرعته سکوئنشال و سیستم چهارچرخ محرک استفاده کرده که در آن دوره ارقامی بسیار نامتعارف بود. این مدل گرچه هرگز به خط تولید نرسید و زیبایی چندانی نیز نداشت اما به رنو این جرئت و اعتبار را داد که از فرم قبلی خود به‌کلی جدا شود و به سمت ساخت خودروهایی جذاب‌تر، بزرگ‌تر و لوکس‌تر گام بردارد.


این خودرو که در سال ۱۹۹۵ به‌طورکلی فضای ذهنی حاکم بر صنعت خودروسازی فرانسه را شکست، به‌عنوان چشم‌انداز تجاری برند رنو بعدها با جرح‌وتعدیل بسیار به تولید مدل لوکس و عجیب ولساتیس در سال ۲۰۰۲ منجر شد که هرگز نتوانست در بازار عملکردی موفقیت‌آمیز داشته باشد و با فروشی اندک در طول یک دهه، سرانجام از خط تولید خارج شد. البته نگاهی به بخش انتهایی اینیشیل ما را کاملاً به یاد خودروی مگان به‌ویژه در گونه هاچ‌بک آن می‌اندازد.

ازجمله نکاتی که در مورد اینیشیل به‌واسطه نگاه آینده‌نگرانه قابل‌ستایش است یکی جلوپنجره این خودرو است که همه توجهات را به سمت مرکز جلوپنجره و الماس رنو متمرکز می‌کند. درعین‌حال هود توسعه‌یافته و سقف شیشه‌ای و پانورامیک اینیشیل در نوع خود در آن دوره بسیار پیشرو بوده و از نگاه مدرن طراحان رنو حکایت می‌کند.

طرح داخلی اما آمیزه‌ای از حسی لوکس و خطوطی در عین سادگی است که با کمک لوئیس ووتن ساخته و پرداخته شده و به‌نوعی آمیزه‌ای از کارایی، تجمل و آرامش را با طعمی آینده‌نگرانه ارائه می‌کند. سیستم چندرسانه‌ای این کانسپت با توان پخش فیلم و پخش رسای موسیقی نیز از دیگر موارد جالب توجه است تا درمجموع اتاق اینیشیل را به مکانی مناسب که مملو از چرم و چوب است تبدیل کند. اینیشیل که ۴.۹ متر طول داشت، بنا به ادعای رنو و علیرغم وزن بسیار بالا قادر بود تا ۳۰۶ کیلومتر در سات سرعت بگیرد که این مهم به دلیل توان بالای رنو درزمینهٔ سخت موتورهای حجیم و البته تجربه حضور در فرمول یک بود.


منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    صندلیهاش بیشتر مبله تا صندلی داخلش عالی بوده بیرونش نمی دونم زشته؟ خوبه ؟بده ؟ یکمیم شبیه این موجودات عجیب کف اوقیانوسه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Noble

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      دقیقا ، صندلی هاش فقط شبیه مبل راحتیه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      فرم درب عقبش هم جالبه
      منم در مورد زیباییش شک دارم فقط میشه گفت متفاوت بوده
      اما پیشرفت رنو واقعا قابل ستایشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. رضا

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    طراحش کی بوده؟؟؟؟
    رینگشو بر میدارم بقیش واسه خود زنو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یاسین

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    پسر عجب کابینی داشته مثل اتاق نشیمنه خیلی خوبه :)))) طراحی عقبشو رینگاشم خوبن ولی طراحی جلوش عجیب غریبه
    ولی خداییش خیلی خوب میشد اینو به عنوان تاکسی میساختن عصر بعد کار یکی میومد دنبالت تو عقبش لم میدادی رو اون میزه هم یه غذایی چیزی میخوردی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Sajjad.a8

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    اگه یکمی به طراحی ال نود دقت کنید می بینید که زبان طراحی رنو توی چند سال پیش کاملا رعایت میشده
    مثلا خط های ممتد شده از ستون، قسمتی از چراغ رو تشکیل میدن و یا خطوط روی بدنه تموم نمیشن و همیشه به خودشون یا چراغ ویا هرجایی دیگه برمیگردن و همه جوره میخوان خودرو رو عین آرم رنو به تصویر بکشن، یعنی توی طراحی جلو و عقب همیشه از نمای بالا خط شکسته با زاویه وجود داره
    ولی الان رعایت نمیکنند این موضوع رو و موفق هم شدند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی آقا

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (572 ديدگاه)

    به نظرم زیباست و خاص

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کوشا

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (118 ديدگاه)

    نمیشه گفت طراحی بی نقص داره ولی شخصیت کاریزماتیکی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طراحیش شبیه نیسان پریمرا هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سعید

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (69 ديدگاه)

    همون بهتر که فراموش شده :)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا