شرکت سایپا نام محصول خود را از رهام به شاهین تغییر داده است. این شرکت در این خودرو از موتور اصلاح شده پراید با فناوری قدیمی و البته توربوشارژر استفاده کرده است.
این روزها اولین تبلیغات سایپا شاهین در رسانهها آغاز شده و نشان از ورود به بازار این خودرو در سال جاری میدهد. نکته جالب استفاده از شعار پرواز به آینده در این تبلیغ است. اما آیا این واقعاً یک محصول مرتبط با آینده است یا یک خودروی منسوخ با پوستهای تازه میباشد. نیازی به شرح این موضوع برای مخاطبان پدال که با خودروهای امروز و آینده آشنا هستند نیست.
گفته میشود دلیل تغییر نام این خود از رهام به شاهین، تفاوت سلیقه مدیرعامل کنونی با مدیرعامل قبلی این شرکت است. اما توصیه فعالان محیط زیست برای حمایت از شاهین در حال انقراض ایرانی دلیل این تغییر اعلام شده است.
شاهین خودرویی است که بر اساس یکی از پلتفرمهای قدیمی تویوتا یاریس که شرکت سایپا دانش فنی آن را از طریق شرکتهای چینی به دست آورده توسعه یافته است. این پلتفرم با نام SP100 نامگذاری شده و احتمالاً خودروهای دیگری نیز روی آن عرضه خواهند شد که نزدیکترین آنها نسخه کراس همین خودرو است. با اینکه تکنولوژی این پلت فرم به ۱۸ سال قبل بازمیگردد اما تکنولوژی موتور این خودرو به سه دهه قبل مربوط است!
شرکت سایپا البته ابتدا قصد داشت موتور ۱.۶۵ لیتری ۱۶ سوپاپ شرکت برلیانس چین را روی خودرو نصب کند که ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید میکرد. اما برلیانس ایران را به دلیل تحریم آمریکا ترک کرد. در ادامه این شرکت سعی کرد موتور ساخت شرکت ایرانخودرو با نام EF7 توربو با قدرت ۱۵۰ اسب بخار را روی این محصول قرار دهد. اما ایرانخودرو به دلیل نقش «استراتژیک» این موتور و نقطه قوتش نسبت به سایپا، حاضر به دادن این پیشرانه نشد.
این شرکت که با بحران میلیاردها تومان هزینه برای محصول جدید خود که بی موتور مانده، روبهرو بود موتور تیبا و ساینا که توسعه یافته موتور قدیمی پراید و در واقع موتور فورد از دهه هشتاد میلادی است را با استفاده از توربوشارژ تقویت کرد و روی شاهین گذاشت.
قدرت این موتور ۱.۵ لیتری با توربو شارژ به ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۶۵ نیوتن متر رسیده است. این در حالی است که موتورهای مثلاً چینی ۱.۵ لیتری توربو در حال حاضر حداقل ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
این موتور از تکنولوژی قدیمی و منسوخ دو سوپاپ برای هر سیلندر (مجموعاً هشت سوپاپ) استفاده میکند. درحالیکه موتورهای روز در هر سیلندر برای مصرف بهینه و قدرت بیشتر از چهار سوپاپ (۱۶ سوپاپ برای چهار سیلندر) بهره میبرند.
به گفته مجتبی احمدیراد، رئیس اداره محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور امکان شانزده سوپاپ کردن این موتور وجود دارد. قرار بر این بوده که این اتفاق بیفتد اما فشارهایی در شرکت وجود داشت که میبایست موتور زودتر تحویل داده شود از طرفی هم استاندارد اعلام کرد که باید زودتر تحویل داده شود و در نهایت تصمیم گرفته شد با همان سیستم هشت سوپاپ یک سری قطعات را به استاندارد برسانیم!
برای انتقال نیرو هم قرار بود از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک هیوندای پاورتک (HPT) در این خودرو استفاده شود که فعلاً با جعبه دنده ۵ سرعته دستی جایگزین شده است.
به گفته سایپا، شاهین از امکاناتی نظیر سامانه هشداردهنده تعویض دنده GSI، دو کیسه هوای راننده و سرنشین، استاندارد پایه ECE، هشدار بستن کمربند ایمنی، چراغ روزتاب، سنسور نور، سنسور پارک و دوربین عقب، مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ از داخل کابین، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفر و مدیریت سرویس، آینههای تاشوی برقی، استارت دکمهای و ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دیجیتال، نمایشگر لمسی، سانروف، بلوتوث، صندلی شش حالته دستی راننده بهره میبرد.
در مورد قیمت سایپا شاهین هنوز عددی اعلام نشده اما این موضوع وابستگی زیادی به میزان استقبال بازار از این خودرو دارد. اما با توجه به قیمت سایر محصولات سایپا بهخصوص ساینا و کوییک در بازار پیشبینی میشود این خودرو در ابتدا با قیمتی حدود ۱۴۰ میلیون تومان پیشفروش شود. البته در سال ۹۹ ممکن است با تغییرات بنیادی در قیمت ارز و همچنین آثار ماتاخر ویروس کرونا بر اقتصاد کلان کشور و رکود و تورم، شاهد تغییرات بنیادینی نیز در قیمت خودروها باشیم.
Roham
۱۲ فروردین ۱۳۹۹من درک نمی کنم که چرا فردا یه همچین محصول قدیمی ای و بی ارزشی (قیمت نسبت به کیفیت) ، تو مملکت ما ، مثل بنز فروش میره؟!
موافقم
۱۲ فروردین ۱۳۹۹دلیلش اینه که ریال مثل بنز داره سقوط میکنه
Hamid
۱۲ فروردین ۱۳۹۹حالا اینم اضافه کن که این باید وی باشه که ایران خودرو ef7رو برتری در برابر ش بدونه
امین
۱۲ فروردین ۱۳۹۹چون مردم مجبورن بخرند. حق انتخاب ندارند.
محمد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹مردم مجبورن بخرن؟ ?
مجبور؟ ?
با همین نگاهه که ایران به قهقرا میره
Mahdi
۱۲ فروردین ۱۳۹۹آمار پیش فروش را خودت میدانی
مرتضی
۱۲ فروردین ۱۳۹۹اره عزیزم مجبورن. الان خودت فرض کن یک کارمندی و زیر 150 تومن بودجه داری ، ماشین صفر چی میتونی بخری؟ نگو دست دوم خارجی که خودم میدونم قطعا ماشین های بهتری اند ولی ادمیزاد ماشین کارکرده رو دوست نداره.
mojtaba
۱۲ فروردین ۱۳۹۹هیچ کس تو این دنیا به هیچ کاری مجبور نشده.این خودمونیم که اینو میخوایم اما مجبور نیستیم بزاریم بقیه ذائقه و سلقمونو تغییر بدن.
محمد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹دمت گرم آقا مجتبی…. اومدم جواب بدم دیدم جوابت قاطعانست
ژیار
۲۶ فروردین ۱۳۹۹بنظر من سایپا حرکت خوبی را شروع نمود. ولی تحریمها برنامه هارو بهم ریخت.
برای یک خودرو ساز داشتن یک پلت فرم یک اصل لازم و ضروری است. سایپا این پلت فرم را خریداری و این اقدام ارزشمند است ، روی این پلتفرم شاهین را فیس لیفت از وولیکس نمود ، حرکتی خوب و امیدوار کننده ، در نظر داشت موتور میتسوبیشی و گیربکس شرکت هیوندای پاورتک را روی این محصول نصب کند ، اگر این اتفاق رخ می داد ، خودرویی مناسب برای بازار عام میشد.
ولی با شرایط بوجود آمده یا باید پروژه متوقف میشد یا با چیزایی که داشت محصول را روانه بازار می نمود. که سایپا راه دوم را برگزید.
انصافا تیتر ( رهام ، شاهینی با قلب گنجشک ) یک تیتر تیزهوشانه و درخور موضوع است. دست خوش
مرتضی
۱۲ فروردین ۱۳۹۹با توجه به هزینه ای که برای پلاتفورم شده باید برای موتور هم هزینه میشد.
موتور پراید هنوز از بهترینهاست.
بی کفایتی در مدیران ربطی به توانمندی مهندسان ندارد.
طراحی این ماشین زیباست
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۳۹۹خیلی خیلی ببخشیدا .
بیتربیتیه ، اما توف تو این روزگار که هر چی نام ایرانیه با این محصولات به گند کشیده شده .
فقط تبلیغ این آشغالها را مقایسه کنید با خودروهای ۲۰ تا ۳۰ سال پیش دنیا یا اصلاً مونتاژیهایی مثل زانتیا یا ورنا ، آوانته و … .
در این خودرو میتوانید ۴۰ سال عقب ماندگی کشور را به وضوح ببینید و خودتان را مقایسه کنید با شوروی سابق یا آلمان شرقی اون زمان یا شایدم به زودی کره شمالی و رتبه اول از آخر بدترینهای دنیا .
توف توف توف .
یاد محصولات اولیه چینی میوفته آدم .
حالا میدونید مقایسه مردم ما چیه ، اینه که خداروشکر میکنند و راضی به این هستند که از تیبا و ساینا بهتره و این همون قضیه ای هست که میگن به مرگ گرفتن تا به تَب راضی باشه .
بدبختی کار اینجاست که اگر کرونا هم پشت سر بگذاریم ، خودروسازی و این لگن هارو کجای دلمون بگذاریم که تعداد کشته های تصادفاتمون از کل کشته های کرونایی هم بالاتره در تمام دنیا به اضافه مجروحان و مصدومان … .
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۳۹۹به عکس چهارم توجه کنید .
میوتید حدس بزنید چرا دادند به بالا نگاه میکنند .
بزارید بگم براتون ، بندگان خدا به عنوان یک خانواده سه نفره اَشهَد خودشون را هر دفعه قبل از سوار شدن به همراه آیه الکسری میخوانند و به همراه فوتی در هوا رَهسپار جاده میشوند .
GERMANY
۱۲ فروردین ۱۳۹۹فقط برای خودم و این ملت دلم میسوزه. ببین چقدر عقب افتادیم.مساحت المان و انگلیس نصف ایران هم نیس ببین دارن چکار میکنن. اون از بنز و بی ام و اون از فولکس اون از ائودی و پورشه. اون از مکلارن اون از بنتلی اون از رولزرویس………………….. اینم از سایپا. چرا آخه. چرا؟! ایتالیا بایا ایتالیا با اون وضع اقتصادی داغونش که بخاطر نبود ابزار و وسایل پزشکی کرونا داره پدرشو در میاره ببین چیا ساخته؟؟!!!لافراری ، 812 ، اونتادور ، پرفورمانته ، وننو سنتاریو ، و اونهمه ماشین زیبا که آدم دلش ضعف میره وقتی میبینه. دیگه این فاصله رو میشه جبران کرد یعنی؟از پراید بپریم به 720 اس؟!؟ به لافراری؟!؟ به ویرون یا شیرون؟!؟ 9 درصد منابع کل دنیا تو ایرانه.کل دنیا هاااااا شوخی نیس. باهوش ترین مردم جهان بعد از کره ای ها ایرانی ها هستن!!!!چی شد پس؟ اون کجا ان ما کجا؟
OMID
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ایران توی دنیا رتبه حدود 112 رو از لحاظiq داره ?
GERMANY
۱۲ فروردین ۱۳۹۹2 داداش مطمئنم
حسن
۱۲ فروردین ۱۳۹۹یه تست انتخاب های فردی است که بر اساس انتخابهای هر فرد طی مدت زمان معین اندازه گیری میشه خواه مسائل علمی، خرافی ،شخصی ،اعتماد به سیاستمداران، فریب خوردن ،سادگی و میزان دوباره فریب خوردن، شخصیت ایرانی رتبه ی صفر داره تو این رنج یعنی ما قبل از ورود به تست 50 درصد امتیازات را به خاطر نوع تفکرات و تربیت اجتماعی (نه تربیت خانوادگی) از دست دادیم یعنی طبق یک الگوی خاص تربیت اجتماعی ما از بدو ورود به اجتماع و مدرسه با نوعی اموزه ها و الگوهای رفتاری اجتماعی روبروشده یا مورد اموزش قرار میگیریم که خواه نا خواه به طور اتوماتیک قدرت تاثیر گذاری و تشخیص ما را بسیار بسیار زیاد کاهش میده و ما را به انسانهایی گیج فاقد قدرت تصمیم گیری و تشخیص درست تبدیل میکنه یعنی هر ایرانی همیشه با خودش در جنگه و همیشه در یک دوراهی قرار داره یا احساس گناه داره ، سنت و مدرنیته یا علم و خرافه یا گناه و نیازهای فرد …… مثال هم میشه زد اما موجب میشه کل متن حذف بشه.
کلا ما در واضحات عقلی موندیم برادر بی خیال ای کیو
OMID
۱۲ فروردین ۱۳۹۹مطمئن نباش لینکشو گذاشتم صبر کن تایید بشه
برو بگرد ایران با iq 84 حدود صد و ایناس داخل جدول
ایلیا
۱۳ فروردین ۱۳۹۹یه چیز بگم. تو مملکتی که واسه پستهای اجرایی و حساس هر کی پینه رو پیشونیش بزرگتر باشه به اون پست و ریاست میرسه و به پینه پیشونی طرف نگاه میکنن نه سطح سواد و ای کیو و تخصص طرف دیگه ایکیو به درد نمیخوره. حالا مغز ایرانیا از همه مغزهای دنیا باهوش تر باشه. وقتی نشه ازش استفاده کرد. چه فایده ای داره. الان فقط پینه پیشونی و یقه بسته و جیب بزرگ تا مچ پاهاشون که هیچ نحوی پر نشه. وگرنه جوون دانشگاهی هست که بهترین طراح ماشینه و بهترین مکانیک و طراح موتور تو همین دانشگاها هستن که باید برن شبها پیتزا فروشی کار کنن. خدایی برید ببینید رئیس ایران خودرو و سایپا تخصص شون چیه
GERMANY
۱۳ فروردین ۱۳۹۹???برادر من اینجا نیومدم باتو سر رتبه ی ایران از لحاظ ضریب هوشی بحث کنم که.
چندین فاکتور مهم هس تو این موضوع. اگه از روی هوش اقتصادی در نظر بگیری،چین و روسیه.
اگه از روی هوش مردم عامیانه در نظر بگیری اول کره دیگه شمالی یا جنوبی اش رو نمیدونم بعد از اون هم ایران.
اگه از لحاظ تعداد جوایز نوبل در نظر بگیری،اول آمریکا و بعدش فکر کنم انگلیس و بعد از اون هم المان امریکا 386 تا و المان هم فک کنم 104.
اگه از لحاظ تعداد دانشمندان ارائه شده در جهان در نظر بگیری،اول سوئد،دوم نروژ و سوم سوئیس.
اگه از لحاظ هوش کادر دولتی در نظر بگیری اول روسیه و دوم المان.
درود بر شما
OMID
۱۲ فروردین ۱۳۹۹https://worldpopulationreview.com/countries/average-iq-by-country/
مانی
۱۳ فروردین ۱۳۹۹ایرانیها بخاطر سؤ تغذیه مطمئنا جزو باهوشها نیستن
ژنتیک پیشکش
OMID
۱۳ فروردین ۱۳۹۹هوش مردم عامیانه میشه همون iq متوسط که ایران رتبه صد و خورده ای رو داره
کشور اول هم کره نیست بلکه سنگاپور هست
من نمیدونم اینو کجا خوندید ولی هر جا بوده اشتباه گفته
یا اگه نیست یک منبع معتبر ارائه کنید
مردم هر کشور به اندازه لیاقتشون رفاه دارن
لابد لیاقت این ملت خرافاتی هم همین بوده
GERMANY
۱۳ فروردین ۱۳۹۹باشه دوست عزیز حق با شماست (؟؟؟)
سورنا
۱۲ فروردین ۱۳۹۹چون خریدار هست و فروش میره
البته خریدار هم تقصیری نداره پولش بی ارزش شده و مجبوره برای اینکه خودرو داشته باشه تن به خریدن این اشغالا بده
پرویز
۱۲ فروردین ۱۳۹۹کسی نخره هر روز دارن موتور خودروهارو قدرتی تر میکنن اینا هم خرابکاری میکنن اندازه چینی ها هم نیستیم کلا حیف اکسیژنیم
مسعود
۱۲ فروردین ۱۳۹۹دلیلش اجراء نشدن یا به نوعی نداشتن قانون مالیات بر عایدی هستش که مردم به سمت سودهای باد آورد سوق میده .ما جزء معدود کشورهایی هستیم که این قانون که باعث کاهش فاصله طبقاتی و یا به نوعی اجازه یک شب پول دار شدنو نمیده. اگر مردم میدانستند که کالایی را که میخرند حداکثر با سود 20 درصد می توانند بفروشند و الباقی آن به عنوان مالیات باید به دولت پرداخت کنن هیچ کس سکه، ماشین یا خونه برای سود نمی خرید.
علی
۱۲ فروردین ۱۳۹۹به جای شعار پرواز به آینده، پرواز به آسمان (مرگ) بهتر بود . آخه این چه خودروهایی، خودرو در شان خودروساز نسازید در شان ملت بسازید. متاسفانه یک سری منفعت طلب با گفتن مجبوریم آب در آسیاب این غولهای بادی انداختن
Farzad
۱۲ فروردین ۱۳۹۹پرواز به آینده با موتور پراید این بار با توربو ?? ، نمیدونم چرا بی خیال نمیشن دیگه ¿
Z.Are
۱۲ فروردین ۱۳۹۹به نظرم با سایپا پرواز به اسمون و یه دنیای دیگس
سینا BMW
۱۳ فروردین ۱۳۹۹داخل اینترنت اگه دنبال عکس وولکس C30 و تویوتا یاریس ۲۰۰۸ بگردید و با این شاهین مقایسه کنید می فهمید چقدر شبیه هم هستن (مثلا با اینکه بی ام و Z4 و سوپرا با اینکه یکی هستن هیچ شباهتی به هم ندارن)
.مثل ماجرای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا و کیا پراید و سایپا ۱۳۱ شده!!
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcRniZNw1NXcsFELcgc_m-WTFl8X2wo6JYEcbypuvSkaxtxNKIfJ&usqp=CAU
https://z4car.com/wp-content/uploads/2017/10/great-wall-voleex-c30.jpg
https://car.ir/uploads/files/cars/3154442.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcTA33TT4pHwhOmuLtIRXsEJrKsRwO
AOOVZDHqYSafGmG3GIlEP0&usqp=CAU
آخری ولکس C30 هست
موافقم
۱۲ فروردین ۱۳۹۹نویسنده به نکته جالبی اشاره کرد و ان تغییرات قیمت دلار هستش بی دلیل نبود که ایرانخودرو برای بعد از ۱۴۰۰ ثبت نام کرده احتنالا امسال یک افزایش قیمت سنگین داشته باشیم
هاتف
۱۲ فروردین ۱۳۹۹چرا دوستان از خودروسازای داخلی انتظار تولید محصولاتی در حد جهانی دارن. اصولا چرا خودروسازی ما با امثال بنز و بی ام و و تویوتا و حتی هیوندای مقایسه میشه. مگر صنایع دیگر ما در حد آلمان و ژاپن و کره هست؟ مگر اتومبیل سازی یه نوع از صنعت نیست؟ الان یه سری دوستان اون جمله کلیشه ای معروف رو میگن که: هیوندای هم با ما شروع کرد. خوب که چی؟! اصولا رشد صنعت کره جنوبی و چین استثنایی بوده و قابل قیاس نیست. صنعت خودرو سازی مارو باید با همسایگان یا نهایت کشورهایی مثل مالزی، مصر و.. مقایسه کرد که میبینیم همه با ارفاق در یه سطح قرار دارند. گرچه هیچکدوم از رقبا طعم تلخ سالها تحریم رو نچشیدن و رقابت عادلانه ای نیست.
Hamid
۱۲ فروردین ۱۳۹۹تو مالزی پروتون داره غوغا میکنه
هاتف
۱۲ فروردین ۱۳۹۹غوغا؟! من از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ مالزی بودم. پروتون و پردوا دوتا کارخونه خودروسازیشون بعد از ۲۰ سال همکاری با امثال میتسوبیش، لوتوس، دایهاتسو و.. چندتا محصول درجه دو تولید میکنن که حتی کشورهای دوست و همسایشون اندونزی یا تایلند هم نمیخرن.
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۳۹۹هاتف عزیز
شما خودت با همون جمله کلیشه ای ، جواب خودتو دادی ، اما اینقدر دلیل و جواب داره که تا شب هم بگیم فایده نداره .
هاتف
۱۲ فروردین ۱۳۹۹نوید جان هیوندای الان از خیلی از خودروسازهای مطرح و قدیمی ژاپنی، اروپایی و آمریکایی مثل میتسوبیشی، سوزوکی، پژو، کرایسلر و.. جلو زده و بیشتر میفروشه و پویاتر و جهانی تر شده. پس اونا چی بگن؟ ما که هیچوقت در قیاس با اونا عددی نبودیم. با بستن کارخونه و واردات چیزی حل نمیشه. پیشرفت یک روند طولانی هست نه یه اتفاق یه شبه..
حسین دهمرد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹کره قبل از ورود به خودروسازی داشت کشتی میساخت.ژاپن هم قرنهاست جزو کشورهای تراز اوله وتو فولاد و آهنگری زبانزد جهانه فقط تو جنگ جهانی یه وقفه ای پیش اومد ولی دوباره زود خودشو جمع و جور کرد چون عقبه داشت. ایران زمان یعقوب لیث یچیزی بود و تمام.نمیدونم چرا هی اصرار دارین ایران رو با بزرگان مقایسه کنین اگه چیزی هم داشتیم وارداتی بوده. وقتی عرضه ساخت ماشین ندارن باید باید درش رو تخته کنن. وقتی به قول خودشون دارن ضرر میدن ما راضی به ضرر اونها نیستیم درشو گل بگیرن.همین تویوتا های ده سال کارکرده رو میشه با همین قیمت وارد کرد و سوار شد.
میشه روی کشاورزی هوشمندانه و با برنامه و دامپروری و چرم و صنایع غذایی و هزار چیز دیگه سرمایه گذاری کرد هم سودش بیشتره هم لنگ دلار و تحریم و کرونا نیست.بازار هشتاد میلیونی هم داریم.
سال ۹۲ تا ۹۶ تولیدات کشاورزی نصف شد. الان که اینهمه بارون امد و سفره های زیر زمینی جبران شد
محمد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹لگن سازان ایرانی، فقط اسم محصولاتشون فیس لیفت میشه،،،، نه خود محصول
اونم هنوز به بازار نیومده
پژو پرشیا…. نیومده شد سفیر…. اومد، شد پارس!
رهام…. نیومده شد شاهین…. بیاد ببینیم چی میشه….
داستان تیبا و ال نود هم همین بود
محمد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹یه چیز جالب دیگه…
در حالیکه سلاطین خودروسازی دنیا در همکاریهاشون،از پلتفرم و موتورهای مشترک استفاده میکنن،،،، ایرانخودرو حاضر نشده موتور ef7 مزخرفش رو به سایپا بده
در صورتی که اگه اینکارو میکرد،،، هم کلی درامد زایی داشت،،،، و هم راحتتر مردم رو سرکیسه میکردن
Enzo
۱۲ فروردین ۱۳۹۹تکنولوژی شاسی نزدیک 20سال .موتور 30سال .بعد قیمت 140میلیون تومن !!! .*** . با این پول میرم خوده تویوتا .نیسان و…. ماله بیست ساله پیشو میگیرم حداقل میدونم پول چی رو دادم . پول بدم برای این لگن . شاهین !!!؟؟؟ این مگسم نیست
موافقم
۱۲ فروردین ۱۳۹۹اگر تویوتا و نیسان ۱۴۰ تومنی سراغ داری بگو مام بخریم
حسین دهمرد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹کارکرده های خارجی رو وارد کنیم.
Z.Are
۱۲ فروردین ۱۳۹۹اخه این چه اسمیه مثلا میری تو نمایندگی میگی شاهین می خوام یا تو فامیل نشستی میگی یه شاهین خریدم یعنی چی واقعا این موتور ماشین خالی رو به زور راه میبره چه برسه چهارنفر توش باشن بعد به نظرتون چرخ هاش یکم کوچیک نیست واقعا بیشتر به نجشک شبیه تا شاهین
هادی 8 سیلندر
۱۲ فروردین ۱۳۹۹شرکت ایرانخودرو با نام EF7 توربو با قدرت ۱۵۰ اسب بخار را روی این محصول قرار دهد. اما ایرانخودرو به دلیل نقش «استراتژیک» این موتور و نقطه قوتش نسبت به سایپا، حاضر به دادن این پیشرانه نشد
به این میگن یه خبر خوب انشالا منجر به رقابت بشه اگر فیلم بازی نکرده باشن
Hamidreza
۱۲ فروردین ۱۳۹۹پراید رو به این ترجیح میدم ؛ نه این پراید جدیدا اون پراید قدیمی ها تازه ؛ هر چی میاد بدتر میشه!
به نظرم با ارزش ترین خودرویی که سایپا و ایران خودرو تولید میکنند پرایده! بقیش رو گند زدن توش!
یه دیوانه هایی داریم تو کشور واسه ماشین های لوکس چندصد میلیونی چندین میلیارد میدن!
و دیوانه هایی داریم که واسه ماشین چند میلیونی چند ده میلیون و بعضا چند صد میلیون میدن!
والا اون موقع که ما پراید دوگانه خریدیم 8 تومن بود! نمیدونستیم اینقدر گرون میشه! اگه میدونستیم میرفتیم یه تویوتایی چیزی میخریدیم!
Khan
۱۲ فروردین ۱۳۹۹خدا به خیر بگذرونه، این موتور با توربو شش ماه هم عمر نمیکنه. حالا ببینید چطور اولین بوی گند این ماشین از موتورش میاد
م
۱۲ فروردین ۱۳۹۹دوستان زیادبحث کنید به همت ملت دلال ودرصحنه همه میرن میخرن که باقیمت بالاتربفروشن حالا میخوادلگن خودرو ایران باشه یا سایپا لگن
فری
۱۲ فروردین ۱۳۹۹به نظر من پراید موتور خوبی داشت که کم استهلاک و کم هزینه بود با توربو قدرتش بیشتر میشه این ماشین از نظر ایمنی اگر خوب باشه ماشین خوبیه با قیمت زیر 10 هزار دلار ظاهرش هم خوبه
مهرداد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹واقعا موتور پراید چون طراحی فورده موتور خوب و بی دردسریه البته در صورتیکه کیفیت قطعات خیلی پایین نباشه مثلا پراید های قبل از سال 89. ولی مشکل طراحی های قدیمی بهینه نبودنه و آلودگی و مصرف سوخت زیاد با توجه معیارهای امروزی دارن. از طرفی تجمع این تکنولوژی های قدیمی با شرایط شهر ها و جاده های ایران باعث آلودگی هوا و افزایش تلفات جاده ای میشه
حمید
۱۲ فروردین ۱۳۹۹نقش استراتژیک ef7 ??? انگار موتور AMG ! دلقک ها
Elmiraj
۱۲ فروردین ۱۳۹۹با blackWing کادیلاک رقابت میکنه لامصب???
بی طرف
۱۲ فروردین ۱۳۹۹بهانشون واسه این همه کپی کاری و عقب موندگی چیه؟آخه کپی کاریم بلد نیستن موتور ۳۰ سال پیش،پلتفرم قدیمی که خودشم از چینی ها برداشتن!
شاهین
۱۲ فروردین ۱۳۹۹اسم منم خز کردن رفت
فقط یه چیزی
چرا مجبورین بخرید؟ شخصی از عضو خانوادتون گرو خودروسازیه و چاقو زیر گلوشه؟! یا خودتون تهدید به مرگ شدین؟! فازتون چیه میگید مجبوریم
اگه وسیله ندارید و بی ماشینی نمیتونید از این نظر مجبورید خب یه پژو 88 بخر اگه راست میگی مجبوری! اونم ماشینه دیگه اونم راه میره. یکم خرج داره که بازم در برابر گاری صفر کیلومتری که موتور پیاده میکنه هیچه یعنی صد رحمت بهش …
من میدونم دنبال چی هستین که میگین مجبورین! شما آپشن نادر نایلون صندلی و ضربه گیر ابری درب ها و برچسب سریال روی شیشه جلو و بوی نو بودن پلاستیک بازیافتی بنجل داخل ماشین و … هستین که ماشین دسته دوم نداره که بخواید پُزشو بدین!
افسوس میخورم براتون که با شماها شدیم 80 میلیون نفر
در مورد قیمت سایپا شاهین هنوز عددی اعلام نشده اما این موضوع وابستگی زیادی به میزان استقبال بازار از این خودرو دارد … یعنی اگه شما دائم المجبور ها نخرید این گاری میره به اعماق درک. ولی خوب میخرید و خوب هم فن پیج اینستاگرامیشم میسازید به اسم شاهین سواران و مارو با کلیپ های فووووق مضخرفتون به چالش اسهال و تهوع دعوت میکنید
امیدوارم این حرفام به نمایش دربیاد چون حرفای عاشقان خودروعه نه گاری
OMID
۱۲ فروردین ۱۳۹۹????
واقعا اون جمله چالشو باید با طلا نوشت?
مردم از خنده?
ایلیا
۱۳ فروردین ۱۳۹۹شما ایران زندگی میکنی؟
ایران بزرگ شدی؟
اگه ایران زندگی میکنی حتما میدونی که تولید خودرو در کشور از نصف تقاضای سالانه هم کمتره…
این صحبت که نخرید تا ورشکست بشه برای حالتیه که عرضه و تقاضا برابر باشه و محصول جایگزینی موجود باشه که شما محصول مورد نظر رو تحریم کنی
چند نفر پژو 88 بگیرن؟ کسی که پژو 88 رو فروخته به جاش چی بخره؟
من خودم بارها با خونواده و اطرافیان سر این مساله بحث کردم که نخرید ماشین ایرونی رو شاید نابود بشن، ولی خنده داره این حرف و این برنامه، اصلا تحریم کردن خودروسازی که برای دوسال دیگه پیش فروش میکنه معنی داره؟
همین الانم نصف مردم بخاطر چند برابر شدن قیمت خودرو به اجبار از خرید منصرف شدن یعنی پولشون نمیرسه که بخرن، بازهم تولید جوابگوی اون تعدادی که توان مالی دارن یا به قول شما میگن مبوریم نیست..
شاهین
۱۳ فروردین ۱۳۹۹یعنی تو این آب و خاک فقط پژو 88 هست که به همه نمیرسه؟! ماشینای دسته دوم دیگه ای هم هستا اگه بخوای به کلیت حرف من برسی
اره منم تو ایران زندگی میکنم و بیشتر از شیش ساله که سمند 84 سوار میشم و پولمو به گاری صفر کیلومتر ندادم چون عقل دارم
مردم هم اگه عقل داشته باشن کلا سمت ماشین صفر کیلومتر نرن چه کارخونه ای چه نمایشگاهی چه پیش فروش اونوقت میبینیم چند چندیم با خودمون. البته اونی که پیش خرید میکنه تکلیفش مشخصه که چیکارس!
بعدشم اصن گیریم ماشین دسته دومی برای ما نمونده باشه! که خنده داره، خب موتور بخر اصن با وسیله نفلیه عمومی رفت و امد کن چی میشه؟ شیش ماه خودروسازو تحریم کن ببین چی میشه
من و امثال من هرچی گفتیم ماشالله بهونه از زمین و اسمون جور میکنید. دیگه عاقلان دانند
sajjad.jahan
۱۲ فروردین ۱۳۹۹موتور bp میزاشتن
حسن
۱۲ فروردین ۱۳۹۹انقد عشق کردن تو دوسال اخیر با این پیش فروشها و اینقد مردم حال گنده بهشون دادن که مجبورشدن برای اقناع حس تنوع طلبی مشتریان گرامی از حیوانات هم مایه بذارن بشتابید پرواز را برای شما ممکن کردیم. 500 هزار تا پیش فروش در سال 99 هم برا شاهین حساب کنید لذت خودرو فروشی در ایران ازخودرو فروختن درامریکا و چین بزرگترین بازارهای خودرو دنیا هم بیشتره.
ایانیسم
۱۲ فروردین ۱۳۹۹می دونید چرا باوجود تخلف بی شمار این دوخودروساز،مثل سودوقیمت غیرواقعی،ایمنی فاجعه بار، خدمات پس ازفروش درحدصفر،شاکیان بسیار و………هیچ نهاد نظارتی وقضایی به این موضوع ورود نمی کند تاحق مردم بینوا محقق بشه؟؟؟؟؟
چون اکثر نهادهای بالادستی ازسودبی شمار این دوخودروساز سهم می برند،یعنی همه دست دردست هم برای سرکیسه کردن مردم
سینا BMW
۱۲ فروردین ۱۳۹۹به جای شاهینی با قلب گنجشک ، باید میگفتن گنجشکی با قلب مورچه
Mahdi
۱۲ فروردین ۱۳۹۹کاشکی مورچه بود که ۵۰ برابر حمل کنه
احمدیان
۱۲ فروردین ۱۳۹۹سلام
بنظرم شعار پرواز به آینده برای این لگن بهترین شعار هست
ومقصود پرواز به زندگی پس از مرگه
mojtaba
۱۲ فروردین ۱۳۹۹بله در واقع از ماست که بر ماست.لیاقتمونو در این حد دونستن که همچین گاری ای رو با این قیمت تحویل مردم بدن و مردم هم شدیداً استقبال میکنند.در حالی که امارات امسال قراره مدار پیما بفرسته مریخ ما هم وضعیت خودروسازی اِ ببخشید گاری سازیمون اینه.
M&M
۱۲ فروردین ۱۳۹۹خدایا کی میرسه اونروز که تمام این مدیرهای نالایق و دشمن مردم کاسه کوزه شون رو جمع کنن از این مملکت بندازن شون بیرون.
میلیاردها تومن هزینه این لگن چرا آخه؟؟؟؟؟؟؟؟
شرکت های دانش بنیان که یه عده جوان و نخبه تاسیس کردن اگه وارد طراحی خودرو بشن مطمئنا میتونن باعث یه انقلاب توو صنعت بشن.
کِی حال این مملکت و صنعتش خوب میشه؟؟؟؟
چرا اینقدر مردم رو نادان حساب میکنن؟؟؟؟؟؟
ما تا کِی با حماقت رفتار میکنیم.
………..
حسین دهمرد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹خودت داری میگی همکاری. از زمان پیدایش این صنعت تو ایران همواره مونتاژکار بوده هیچ همکاری وجود نداشته همش ایران آویزون به معنای واقعی کلمه بوده. هیچ سواد علمی و فنی وجود نداشته و نداره وگرنه همونایی که بنز و کادیلاک سرهم میکردن باید یه آبی ازشون گرم میشد.
تنها راهی که باقی مونده نابودی این صنعت و تمرکز روی چیزای دیگس. مثه فوتبال که کمترین بازدهی و بیشترین خرج رو داره.اگه همین هزینه فوتبال بره واسه رشته های انفرادی مطمئنن نتیجه بهتری میگیریم.
حمید رضا
۱۲ فروردین ۱۳۹۹وقتی که برای ورود یه خودروی با کیفیت عوارض ومالیات ۲۰۰تا ۳۰۰ برابری گرفته میشه این دوتا خودرو ساز هیچ وقت سعی نمیکنن خودرو با کیفیت بسازن چون انحصار ری هستن پس هیچ وقت تو رقابت نیستن و نیست امیر کبیرهایی که ایرانو برای پیشرفتش بخوان
SS
۱۲ فروردین ۱۳۹۹واقعا مدیریت رو میشه از اینجا درک کرد که شرکتی که میلیاردها تومن خرج توسعه یک “به اصطلاح خودرو” کرده برای اینکه شش ماه زودتر تبدیل به پول نقدش کنه و ثابت کنه هیچ درکی از طراحی موتور نداره روی یه موتور 8 سوپاپ توربوشارژر قرار میده.
احتمالا یک سال بعد هم با موتور 16 سوپاپ با اسم شاهین پلاس وارد بازار میشه و در مورد فروش رفتن یا نرفتنش هم که بهتره اصلا صحبتی نکنم…
ولی این داستانی هست که همیشه بوده و اگر بنده و شما هم در بازار انحصاری مدیریت چنین شرکت هایی رو به عهده داشتیم احتمالا همین کار رو میکردیم، موضوع غم انگیز تر این هست که بعضی دوستان (نه تنها برای خرید این “چیز” صف میبندن) میان و اسم این رو رقابت موتورهای سایپا و ایران خودرو میذارن. رقابت بین گاری و فرغون …
رامتین
۱۲ فروردین ۱۳۹۹برخلاف سایپا، ایران خودرو شرایط بهتری داره و موتور EF7پلاس این شرکت گویا قراره روی کراس اور جدیدش K125 که کاملا مشابه پژو2008 هست، نصب بشه. این موتور 167 اسب هم توان داره و با گشتاور 250نیوتن متر شتاب 8 ثانیه ای داره،
ساجد
۱۳ فروردین ۱۳۹۹سلام این همه سال من دقت کردم و این رو تجربه کردم توی ماشین های ایرانی هر ماشینی که کیفیت پایین داره و از نظر حجم و ضخامت کمتر از سایر رقبای خود (ایرانی) هستش و چون فقط چند تومنی در کارخانه ارزان تر هست خاهان زیادی داره و چون تقاضا زیاد میشه قیمت در بازار میره بالا وبعدش کارخونه میبینه تقاضا زیاده و قیمتش هم تو بازار رفت بالا قیمت کار خونه میبره بالا کیفیت رومیاره پایین اونوقت اداره صمت نمیذاره بعدش زه قالپاق رینگ لاستیک تودوزی کف پایی رادیو پخش حتی آینه بغل ها هم آپشن محسوب میشه. حالا همه باهم بریم تو صف خرید الان پول بده دقیقا 2 سال دیگه ماشینتو 2برابر قیمت امروز تحویل بگیر. موفقیت شما آرزوی هر ایرانی
اصغر
۱۳ فروردین ۱۳۹۹الان تکنولوژی پیشرفت کرده چندتامثال میزنم
موتورهای ریزنقش و قدرتی میسازن برای توان موتورولی با سوخت کم مثل 1200سی سی
گشتاور دنده های گیربکس رو ریزتروریزتر میکنن برای شتاب گیربکس که قانونا تو حرکت اول لمس هست ولی تو شتاب عالی
الان دیگه کسی دنبال موتور 6سیلندر پرمصرف نیست حجم کم شتاب و نرمی موتور
محمد دهقانی
۱۳ فروردین ۱۳۹۹سلام خدمت دوستان
ایا کسی اطلاع داره که در دیگر کشورها خودرویی دو ساله پیش فروش بشه؟