تجربه و آزمایشچشم اندازسایپا

سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۶۹۵ دیدگاه‌ها

  1. farhad kian

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقایون تیبا دارها نظر کلیتون در موردش چیه
    خواهش میکنم بدون تعصب نظر ﺑﺪﻳﻦ

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. Ali/n

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (102 ديدگاه)

      الان یه سوال چرا به اقا فرهاد مخالفم دادید؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. حسن

        ۳ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (19 ديدگاه)

        مثل اینکه دوستان دوست دارن همینجوری نظر بدن

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. کماندار

        ۱۰ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (319 ديدگاه)

        میبینی که تو هم منفی دادن …کلا حال میکنن ضد حال بزنن دیگه هه هه هه

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. پدرام

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      باسلام بنده یکسال است که تیبا دارم. انصافا با توجه به شرایط کشورمون خوردوی خوبی است. از گلستان تا شیراز باهاش رفتم و آمدم. که این تجربه خوبی برای تست ماشینه انصافا شتاب اولیه و قدرت و حس نرمی و راحتی رانندگی را به راننده القا میکنه. ترمزش هم تا الآن که راضیم ازش. تنها موردی که منو اذیت کرد صدای موتورشه که داخل اطاق زیاده همین.

      موافقم 4
      مخالفم 3
    3. ناشناس

      ۴ آذر ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقا من 1 ساله تیبا دارم وقتی گرفتم هیشکی نداشت
      ماشینه قشنگیه
      کولره خوب و چراغای پر نور واسه شب
      مصرفش خوبه
      ولی قطعاتش کمه و نیست نمایندگیشم زنگ بزنی میگه قطعش نیس ولی قیمت بازار آزاد داریم
      1 مه شکن جولوش 13500 تومنه خریدم 95000
      یه تصادف کردم واسه ترمزه عقبش که دیسک نیست ماشین وسطه اتوبان چرخید رفت رو گارد ریل با 100 تا سرعت پلیس گفت 10 تا گارد ریل کج شده شد 1.500.000 با تخفیف
      بیمش بدنش بیمه ملته واسه من تو اون تصادوف ماشین گرون نشده بود هنوز 13 تومن قیمت ماشین بود 4.5 تومن خسارت شد واسه بدنه 3 تومن بیمه داد
      اگه بیمه ملته تونستی بیمتونو عوض کنین
      نصبت به پراید خیلی بهتره ولی فکنم 405 ازش سرتره چون سنگین تره ولی تیبا خیلی سبکه ماشین تو بالای 100 رو هواست
      شتابه ثانویشم خیلی بده

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. alireza

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من حدود دو سالی است که تیبا دارم در حالت کلی ازش راضیم ولی اگه خدمات بعد از فروش اون بهتر بشه و نمایندگی های انحصاری خدمات بعداز فروشش رو نداشته باشند وگسترده باشه و بعضی از قطعاتش مثل جراغ مه شکن انشاالله پیدا بشه و ضبط اون با نوع بهتر و مرغوبتر و کم دردسرتر عوض بشه ماشین خوبی خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. سینا

      ۲۳ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (78 ديدگاه)

      عزیزم تیبا تازه یک ساله به بازار اومده شما چطور دوساله اون رو داری
      نکنه منظورت عکسشه
      یا نکنه منظورت تیناست نه تیبا

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. ارش

        ۲۷ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آقا شما که نظر میدین تیبا سال 89 وارد عرصه شد . نه یک سال .قابل توجه اینکه ما سال 91 هستیم هنوز شاید شما فکر میکنید سال 90 هستیم و تازه از خواب بیدار شدین

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. ali

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من یه 2ماهه ماشینو گرفتم
    یه سفر اهواز باش رفتم
    کولرش واقعا عالی بود
    شتابش واقعا عالی بود
    ماشینه نرمیه
    کلا ماشین خوبیه و نسبت به قیمتش ارزش داره
    80 درصد با پراید فرق داره
    به نظر من ارزش خرید داره
    به نظر من بهترین رنگشم نوکمدادیشه
    مشکیشم بدک نیست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من حدود یکساله که یه تیبا به رنگ آبی دارو و خیلی هم راضی هستم.قدرت موتور و سرعت تعویض دنده عالی داره.ترمزش هم فوق العاده است.در ضمن تیبا رو نسبت به ماشبن قبلیم که ریو بوده بخواهم مقایسه کنم با مدل کره ایی باید بگم ریوی کره ایی یه جیزدیگست.ولی تیبا در مقایسه با مدل های ساخت داخل حرف اول رو میزنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (105 ديدگاه)

    مزخرفترازاین ندیدم..

    موافقم 2
    مخالفم 2
  6. محمد684

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام،من ثبت نام آخر تیر بودم دو هفته قبل تحویل گرفتم تا حالا باهاش 300 تا رفتم- قبلا پراید داشتم با 206 پدرم هم خیلی رانندگی کردم -خداییش از پراید خیلی سرتره شتابش هم عالیه تا اینجا لااقل عیبی ندیدم خدارو شکر،حتی عقربه بنزین که از خیلی ها شنیده بودم خوبه کولرش هم خیلی خوبه اصلا”کم نمیاره در مواردی 206ازش بهتره شاید طبیعی باشه درمجموع با 2تومن اضافه که نسبت به پراید دادم تیبا گرفتم اصلا” پشیمون نیستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سید حامد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام.
    تجربه من از 5هزار کیلومتر رانندگی با تیبا و در مقایسه با پژو 405 2000.
    نکات مثبت :
    موتور خودرو انصافا راضی کنندس و اینکه میگن موتور پراید هست و این حرفا در عمل خیلی صادق نیست.من با دور موتور 5 در دنده 5 با سرعت 180 باهاش رفتم و اگه گازش میدادم بشتر هم میرفت.
    صدای قطعات داخل کابین قابل ملاحظه نیست.
    کمکهاعملکرد خوبی دارند.
    ترمزها قابل اعتماداند.
    امکانات رفاهی در مقایسه با پژو خیلی بیشترند.
    مصرف سوخت خودرو نسبتا خوب هست.
    نکات منفی :
    شتاب خودرو خیلی کمه و ضعف قدرت موتور در سربالایی ها مشهوده.
    صدای موتور واقعا آزار دهنده است و زیاد شنیده میشه که نشون دهنده عایق بندی ضعیف خودرو هست.
    ریموت خودرو خوب کار نمیکنه.
    در هوای مرطوب شمال سیستم قفل دربها قاطی کرده بود و قفل نمیشد.در ضمن کفی ها مرطوب شده بود که شاید آب باران داخل کابین شده !
    دربها غالبا ریکلاژ نیستند.
    تسلط بر ماشین در سرعتهای زیر 110 خوب هست اما به آینه وسط و بغل خیلی نمشه اعتماد کرد.
    سر پیچهای تند ماشین اصلا تعادل خوبی نداره و حس چپ کردن خودرو به همه سرنشینها منقل مشه.
    دندها خصوصا دنده یک افتضاح هستند و بد جا میرند.
    کنسول میانی ماشین که زیر ضبط و روبروی دنده قرار میگیره جوری ساخته شده که باعث فشار زیاد به پای راست میشه.چونکه امکان تکیه دادن پا به آن نیست.
    راننده با راحتی به دنده و درب ماشن جهت دسترسی نداره.
    ظرفیت خودرو بیش از 4 نفر نیست .

    نتیجه نهایی :
    اگر پول کافی دارید پژو 405 slx tu5 بگیرید و الا در حد مبلغ این خودرو همین تیبا بهترین گزینه هست و اصلا قابل مقایسه با پراید نیست هرچند درکل حس رانندگی با پراید شدیدا به انسان منتقل میشه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. امیر

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    با عزرخواهی از همه عزیزان
    تقریبا 4 ص از مطالب تونو خوندم حیف که به جای یک نقد و برسی خوب و عادلانه فقط یاد گرفتیم که همدیگرو …….
    من تا حالا پشت تیبا نشستم
    اما پراید و پراید تقویت و405 2000 و سمند ال ایکس و پارس وریوو اوانته وسلطان ماشینا همون پیکان خودمون رو داشتم
    تمام این ماشینا هم خوبی دارن هم بدی
    اما قیاس کردنشون با هم بی معنی
    مصلا اگر مشکل بنزین نباشه پولش هم موجود باشه
    میشه 405 2000 رو با کدومشون قیاس کرد
    یا به جز پراید و mvm یا ماتیس کدوم ماشین به درد جاهای پر ترافیک میخوره
    به نظر من ادم باید ماشینو با شرایت خودش قیاس کنه
    وگرنه هیچ ماشینی بی عیب نیس

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. حسين

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کاش سایپا برای محصولاتش نتایج یه تست معتبر ایمنی رو منتشر میکرد، شاید اون موقع میفهمیدیم که تیبا یه مصیبت متحرکه… شاید حتی بدتر از پراید.
    در کل من به ایمنی این ماشین خیلی بدبینم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بهرام

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انصافا نسبت به قیمتش ماشین خوبی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیر

    ۱۰ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام

    من چند ماهی هست تیبا دارم قبلش 206 داشتم قبلش 405 داشتم بنظر من از نظر کلی ماشین خوبی هسته هم اصطلاک کمی داره و هم سوخت کمی یه نکته ثابل قبولی نسبت به بقیه ماشین ها مثل ریو و سمند و 206 داره فضای داخلی این خودور است بعلت اینکه سقفش بالاست خیلی راحت هست عقبش هم کسی که می نشیند تکان کمتری نسبت به 206 صندوق دار می دهد آخه پدرم 206 صندوقدار داره تکان خیلی می خوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. کماندار

    ۱۰ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    هر کسی حتی کسانی که زیاد ماشین باز نیستند از طراحی این خودرو(؟)بدشون میاد!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۲۳ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (78 ديدگاه)

      اگه تیبا رو طولی و عرضی بکشن یک مقدار شبیه مگان میشه
      کلن اگه اندازه هاش در حد همون مگان یا سمند بود خیلی قیافه بهتری پیدا می کرد
      البته به نظر من

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. سام

    ۱۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ریو ندارم ولی خیلی از این و اون ازش بد شنیدم که متنفر شدم نمای پشتش خیلی بده تمام اجزای زیرش به خصوص اکزوزش معلومه و توی زوق میزنه کاش سپرشو کمی پایین تر میکشیدند تا ایراداتش پنهان بشه .
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (28 ديدگاه)

      اقا سام ریو رو اشتباه به جای تیبا نوشتی .کی از ریو بد میگه ؟اگزوز ریو اگه خم بشی به زور میبینیش چه برسه به بقیه اجزائ.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرهاد

      ۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دوست عزیز ریو خیلی ماشین فوق العاده ای است.خیلی قوی و پر شتاب.جنس قطعات عالی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. احمد.ف

    ۱۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (447 ديدگاه)

    به نظر من با چند تغییر جزئی در سپرهای جلو و عقب، کم کردن قوز صندوق عقب، بزرگ کردن جلو پنجره و چراغ جلو، تغییر گرافیک چراغ عقب و تبدیل چرخ به رینگ ۱۴ اینچ با پهنای ۱۸۵ ظاهرش بسیار بهتر و قابل قبولتر می‌شود.
    البته میدونم که همین تغییرات جزئی رو هم از مشتری دریغ میکنند ولی این چند کلمه تو حلقم گیر کرده بود اگه نمیگفتم خفه میشدم!!!! :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. شهرام

    ۱۷ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    به نظر من عرض کم محور این ماشین خطرناکش کرده….از لحاظ ظاهری هم میتونس یه مقدار زیادی بهتر باشه ولی انگار طراحش زیاد حوصله نداشته…من خودم پراید رو ترجیح میدم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. شهاب

    ۲۰ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من حدود یک ماه ماشینم رو از نماینگی اوردم ماشین های فوق العاده خوبی هستند 200تارو باش رفتم واقا تیبا ها ماشین های خوبی هستند اگه نخرید پشیمون میشید…..******

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محمد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من به عنوان کسی که رشتش اتومکانیکه از اینکه این ماشینو خریدم یکم ناراحت هستم و دلیلش اینه که به عنوان یه ماشین با قدرت 1500 خیلی ضعیف عمل میکنه و
    سرو صدای ماشین نگران کنندس وتنها چیزی که امیدوارم منو بهتر کنه اینه که با توجه به طراحی موتور در المان
    بد از انجام چکاب اولیه و فیلر گیری ماشین قدرت ووضعیت
    بهتری پیدا کنه ولی در کل با توجه به قیمت 15.5 میلیونی
    که پیدا کرده اصلا نمیارزه وبه کسی پیشنهاد نمیکنم
    جنس ایرانی متاسفانه ایرانیه و کاریش نمیشه کردقدر ماشین خارجیتون رو بدونید..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. jamal

      ۷ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به طور حتم نه تنها مهندس نیستی بلکه چیزی از ماشین نمی دونی .چطور یک آدم وارد بدون تحقیق ماشین می خره و بعد اظهار پشیمانی می کنه شما حتما اشتباه میکنی چون پراید خریدی و فکر می کنی تیباگرفتی!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. محمد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان اگر کسی تجربه ای فنی در مورد تیبا داره و در جهت بهتر شدنش کاری انجام داده لطفا د این سایت مطرح کنه ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مهرداد

    ۲۵ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دقیقا یک ماهه خریدم.

    به علت ضریب دیفرانسیل سبک ماشین سرعتیه.تو سربالایی های تند زیاد جالب نیست.
    ولی تا دلتون بخواد با دور پایین سرعت بالایی می گیره.خصوصا تو کفی.به نظرم همین عامل مهمیه تو مصرف سوخت و صدای ورودی موتور.
    تزییتات داخلی جالب نیست.
    ولی جاداره و صندوق عقب به نسبت خوبی داره.
    دید اتاق خصوصا ستون جلو مشکل داری و باید عادت کنید!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علي

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    من حدودا یکسالی هست که تیبا گرفتم
    بدون هیچ طرفداری عرض کنم در این مدت ماشین خوب و بی دردسری بودباهاش مسافرت هم رفتم مصرف سوختش واقعا عالی بود با سرعت130 و ظرفیت کامل مسافر در هر 100 کیلومتر کمتر از 6 لیتر سوخت مصرف کردالبته قبلشم ریو داشتم واصلا قابل مقایسه باهم نیستن ریو برای خودش سالار بود ولی در کل برای خانواده ماشین خوبیه
    البته نسبت به قیمت پارسالش نه الان من 11500 گرفتم ولی حلا که ماشا….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. احسان

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام همونطور که گفته بودم تیبای ثبت نامیمو 15 مهر گرفتم تا الان که 30 مهر هست 2200 کیلومتر تو جاده و شهر با ماشین رانندگی کردم خیلی به پراید سره
    مشکلات تیبای من:
    1)دنده 1و2 بد جا میرود ولی از روز اول بهتر شده
    2)دریچه باز و بسته بودن ورودی هوای کولر یا بخاری مانند ریو وجود ندارد
    3)صدای موتور در داخل شدیدا” احساس میشود
    4)دید عقب مانند پژو405 کور است
    5)طراحی ستون های جلوی ماشین جالب نیست و مدتی طول میکشد تا در دید شما عادت شود
    6)در سرعت بالا و لایی کشیدن حس عدم تعادل در قسمت عقب ماشین مشهود است
    7)عمدتا از لای درها هوا به داخل نفوذ دارد
    8)در صورت باز نشدن درب باک بنزین از داخل ماشین امکان باز شدن آن با سوویچ نیست
    9)بطور کلی تیبا فقط و فقط از پراید سر تره و نه ماشین دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۱۰ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      متنت جالبه اما با این اصلا لایی نکش….بیخیال!
      من از بنفش تیبا برای ترسوندن بچه هایی که شبا از 9 دیرتر میخوابن استفاده میکنم!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  22. mbmn

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه تیبا داران من حدود 6ماهه ماشینو گرفتم
    روز ب روز بهتر می شه من سمند و 405 و 206وپراید داشتم
    ای ن طور نتیجه گرفتم تیبا از همه بهتره از همه لحاظ مثل
    سوخت پایین-شتاب بالا-اصطلاک پایین-بدنه محکم-جادار بودن ماشین-جادار بودن صندوق عقب کولر وبخاری قوی دارد
    من خرید این ماشین را توصیه می کنم به هرکسی که قصد خرید ماشین دارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۱۰ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      نظر شما غیر منطقی است!
      چطور ممکنه شتاب این از 206 بیشتر باشه یا بدنش محکم تر؟یا جادار مثل سمند؟
      بعدم الان با این فیمتا دیگه کی ماشیت میخره!
      یه چیزی راسی … هرکس میبینم سوارشه یه جوری انگار ناراحته یا معذبه!نمیشه لم بدی بگی الان پامو رو گاز فشار میدم نمیشه بگی وقتی تو جاده از پشت به کسی چراغ میزنی فوری کنار بره چون تا لامپای جلوی ماشینو میبینه یکم باید تجزیه کنه که این اصولا ماشینه یا نه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مری

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      تو رو جان مادرتون 206 تیپ 5 و 6 (و یا SD V8 , V9) رو با تیبا مقایسه نکنید. به والله قسم آدم به خرد بعضی ها شک میکنه. حداقل میگید 206 تیپش رو هم مشخص کنید. تیبا شاید با 206 تیپ 2 در بخش مشخصات فنی و امکانات رفاهی قابل مقایسه باشه ولی در بخش طراحی ظاهری داخلی و خارجی اصلا قابل قیاس با 206 نیست. در مقایسه با تیپ 3 در بخش آپشن های رفاهی همین بس که تیپ 3 از سیستم ایرکاندیشن اتوماتیک استفاده می کنه و تمام آپشن های رفاهی تیپ 5 رو داره پس باز هم با تیپ 3 هم قابل قیاس نیست. فقط ترو خدا دیگه به مقایسه با تیپ 5 و 6 نیاید که آبروریزی میشه. تیباداران گرامی لطفا به مقایسه ماشینتون با تیپ 2 و 3 اکتفا کنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. roholah

    ۹ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام من تیبامو دو گانه کردم با3500تومان 180کیلومتر میره توشتابشم اثر چندانی نداشته سر جمع راضیم

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. کماندار

      ۱۰ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      1سال صبر کن بعد ببینیم بازم میگی تاثیر نداشته!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  24. mahdi

    ۱۰ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بابام2سالی میشه یه تیبای نقره ای خریده سوییچ روکه بهم میده میگه برو یه دوربزن.من گه میشینم پشت غربیلک خیلی بهم حس خوبی دست میده.تیبانسبت به پرایدخیلی سرتره.ولی شرکت سایپاخدمات پس ازفروشش ضعیف هست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. ملا

    ۱۶ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

    دووووشواری؟؟؟؟ دوووشواری نداریم ما اینجا!
    ما اینجا دنده یک تراکتور رومانی رو هم به راحتی جا میزنیم چه برسه به این!
    دوووشواری مال شرق و غربه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. محمد

    ۲۶ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ببخشیدا !
    یه چیزی که خیلیم شنیدین : هر چقدر پول بدی آش میخوری!
    کسایی هم که میگن 15.5 گرونه و نمیارزه! همه ماشینا رفتن بالا! هر ماشینی بخوای بخری حداقل باید 19 پول بدی!
    یعنی میخوام بگم که نسبت اختلاف قیمت تیبا با بقیه ماشینا هنوز ثابته!
    مگه ماشین دسته دو بگیری! که خود من به شخصه ماشین دسته دو اصلن به دلم نمیشینه! مگه برای آشنا باشه!
    پس با توجه به قیمتا هنوزم تیبا با توجه به قیمتش میارزه!
    و اینم در آخر بگم که شتاب تیبا از 206 با موتور 1400 بیشتره (تیپ 2 و V20) نه تیپهای دیگش!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  27. احسان

    ۲۹ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بعد از 5800 کلومتر رانندگی در دو ماه تنها چیزی که آزارم میده صدای موتور در داخل کابین هست
    از اینکه این ماشینو خریدم راضیم به پولش می ارزید/تو جاده دماوند کمربندی سرعت 195 رو با دور موتور 5 تجربه کردم واسم جالب یود که ماشین کم نیاورد قبلش 132 داشتم و نهایت تونستم باهاش 180 پر کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. محمد

    ۳۰ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من چند ماهی هست که تیبا دارم بیشتر از 1- همه عدم تعادل محور عقب در سرعت بالا که احساس بد واژگونی به سرسرنشینان دست میده 2-نمای بد اگزوز از عقب منو آزار میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. nima

    ۲ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام حدود یک سال و نیم تیبا دارم
    عادلانه بگم
    معایب:
    در سرعت بالا محور عقب تعادل ندارد
    1بار به همین دلیل تصادف کردم
    دنده ها به شدت بد جا میرود
    رنگ بدنه{سفید}نامقاوم است
    ایر بگ؟؟؟گفتن داره ولی …؟
    متاسفانه ترمز ها بازده مناسبی ندارند
    ظاهر نامطلوب و غیر ایرودینامیک
    جنس بسیار بد پلاستیک…
    محاسن:
    شتاب بالا
    بازده مناسب سیستم تهویه
    مصرف پایین با بدنه ای مقاوم
    صندوق جادار
    هیدرولیک عالی
    در کل من ک خیلی راضی ام به قیمت قبلش{11.400}
    می ارزه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  30. شاهین

    ۴ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقط اینو بگم در2ماه اول گیربکس امد پایین با اینکه بسیار ارام رانندگی میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا