سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. farid

    ۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوراک بردن تو دانشگاست
    چهار تا دانشجوی بافرهنگ رو سوار کنی و یاعلی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. کورش

    ۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    ای بابا خودتونو ناراحت نکنید:
    مرگ دست خداست پراید وسیله است.!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. saber

    ۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    حسین جان میشه نظر دادنو بیخیال شی؟پیشرفت ماشین چه ربطی به پیشرفت نظامیو جنگی داره هان؟فک کنم سایتو اشتبا اومدی باید میرفتی سایت […] یا […] نظر میدادی.همه ش این چرندیاتو گوش کردین که دارین به اینجور چیزا فک میکنین چه پیشرفتی کردیم؟اگه پیشرفت کردیم چرا وضمون اینه؟جم کنین این حرفارو نظرات شما فقط باعث خنده عزیزان و به ایرانخودرو و سایپا بیشتر امید میده تا هر روز بهتر از دیروز اشغال تولید کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چه گیری کردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    حتما بیست ملیون تومان هم هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بعد باید 10 کیلو بار بزنیم فنراش نشکنه جم کنینن بابا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهدی

    ۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    تا صد سال هم تولید می شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. میثم

    ۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دست آقایون درد نکنه جان من زودتر بیارین یک دونشو بخریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رضا

    ۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حداکثر سرعت با بار: 1 کیلومتر بر ساعت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. پسر شجاع

    ۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    احتمالا برای حمل یک عدد پیتزا مناسب است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. pride

    ۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوبه حالا ترانزیت پشتش نیست
    حتما چند وقت دیگه موترسیکلت ودو چرخ پراید هو میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. amir

    ۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یرو با اون اسباب بازی که ساختین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. عرفان

    ۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    اینا دهن این پرایدو سرویس نکنن وول کن نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. hamed

    ۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیا آقای ساپیا خوب شد حرص همه رو درآوردی آخه این چه کاری بود وقتی سواری این پراید با 3 سرنشین موجب ترافیک در اتوبان میشه آخه وانتش دیگه چیه پیکان که پیکانه قدرت نداره این که دیگه پرایده.
    لااقل دستگیره های 206 مینداختی روش که به قول دوستمون تو دانشگاه استفاده بهینه داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علی

    ۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با فروش پراید به ایران کره بزرگترین اشتباه عمرشو مرتکب شد!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حامد

    ۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    افتخارات ملی بازم بازهم گل کاشت . مرحباا..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. soroush

    ۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این چیه؟
    اینم شد ماشین؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. دزفول بدن

    ۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پراید همین طوری عقبش می خوابه چه برسه که وانتش بیاد تو بازار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حامد

    ۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که مشتری شدم یکی میخرم واسه داداش کوچولوم باهاش بازی کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Saeed

    ۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ضمن عرض تسلیت به مناسبت اضافه شدن یک عضو جدید به قبیله x100 توجه شما را به نکاتی جلب می کنم :
    چرا این وانت کارا دیفرانسیل جلو است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مدیران سایپا نمیدانند که در کشور ما گاهی اوقات بیش از 700 کیلو بار پشت وانت پیکان زده می شود ؟؟؟ دوستانی که می گویید این شئ عجاب از وانت پیکان بهتر است ! یه نگاه به وانتای شهرتون بندازید ! نیسان و پیکان و مزداش کم آوردن!!! اون وقت تو سایت سایپا می نویسند عمر مفید این وانت!! 10 سال است!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Mohammad

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید ب زور ادم میبره حالا فکر کن بار هم بخواد ببره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. میثم

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    احسنت به این همت بلند/باعث افتخار ما در جهان هستین/فقط اگه دستگیره هاش مثل 206 بود خوب بود تا مثل رانای ایران خودرو 20000مشتری پیدا کنه/در ضمن اول پیش فروش کنین اگر قبل پیش فروش نشون بدیدن کسی نمی خره/ایرانی ها تو پیش فروش همه چیز صف میکشن/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سعید مهشاد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اول که شنیدم خوشهال شدم.وقتی انالیز کردم به این نتیجه رسیدم که مفتشم گرونه.همون باردو یخچال دار خودم بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. کیوان

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    این خلاقیت سایپا مراکشته شب میخوابن صبحش وانت پراید تحویل میدن چندروزه دیگه ایران خودرو از قافله عقب نیفته سمند وانت میزنه چقدر مابدبخت بیچاره شدیم باید این ماشینای که با حلب روغن درست میکنن سوار شیم
    خدا بدادمون برسه با این ماشینه که یورو 4 داره مزخرفه چرا جونای ایرانی همیشه باید حسرت ماشینایی لوکس خوب خارجی رو بخوریم تا کی 1 زلزله بیاد این ایران خودرو سایپا رو از روی زمین محو کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مهدی

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایول بابا! خیلی با حاله.
    این وانت رو به نظر من مخصوص خانمهاکنن ببهتره.
    فکرشو بکنید خانوما تو وانت تلفنی با یه وانت کارا کار کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. جاوید

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من گم شده ام
    ازیابنده تقاضامی شود….
    من را به حال خود رها کنید…..؟حرفهای ناگفته ی پراید..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. علی

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کدوم وانتو دیدی دیفرانسیل جلو باشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. فرید

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    لطفا متن بالا راکه نوشته شده برای سوپر مارکت ها اصلاح نمایید و بنویسید مناسب برای داخل سوپر مارکت با نام سبد چرخ دار موتور دار

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عادل

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داش فرید حال کردم با متنت کلی خندیدم . سب موتور دار :-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. میلاد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی حالم به هم میخوره از این تولیدات زشت بد ظاهر بابا لا اقل یکم سلیقه بذارید قیمتشم که قربونش برم n تومن هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. روالله

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی ممنون ازابتکار شما واقعا سرافرازمون کردین دیگه مزدا باید بره غاز بجرونه با اومدن این خودرو بازار تمام ماشین های باریه خراب شد .خودروی ملی افتخار ملی خدا همهی شمارو براه راست هدایت کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا