سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. محمود

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نظریات منفی زیاده امامعتقدم اکثر مشاغل وکارگاه وصنایع به عنوان یک خودرو باربر سبک وکم هزینه به خریدش اشتیاق نشان خواهند داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساشا

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (132 ديدگاه)
    2. ساشا

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دستاوردهای سایپا:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حامد

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه 1 برزنت بکشن رو بار عقب و 1 سیفون و شیر اب اضاف کنن بهش به عنوان خلا ازش استفاده کنن خیلی کارا تر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سالار

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      خلا رو خوب اومدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علیرضاا

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این همه قدرت از این ماشین دیدیم اندازه گاری هم بار نمیبره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. کاوه

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشین خوبی میتونه باشه,فقط مهندسین محترم سایبا این ماشین دیفر جلوه,اگه500کیلو بار بزنی توی سر بالایی وبرف ویخبندان باید حتما زنجیر بست والا عمرا بتونه حرکت کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهریار

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعآ زیبا وکار آمده برای صنف نوار بهداشتی فروشان نصب در محل رایگان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سالار

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      ……………………………..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مهریار

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مهریار
    باید عرض کنم با نظر حامد وعلیرضا موافقم چرا که شرکتی که از مگان هفناد ملیونی سه تکه پلاستیک بی ارزش (قاب گرما گیر دور موتور )را م..ز.ه به همین دلیل بین لبه گلگیر و در کاپوت زرد میشه اللخصوص روی رنگ سفیدش خیلی پیداست وروی سقف ودر عقب سمت راننده رنگ پوسته میکنه ووقتی میری اعترض میکنی میگویند الگانس که نخریدی جای پیکانه دیگه بیارش پلیش کنیم انتظار بیشتری نمیشه داشت ولی برای کلکسیونری مثل پدر ما که پیکان دولوکس 55 را صفر نگه داشته با ارزشه و خدایش فقط زیباست بین وانت پیکان ونیسان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. عرفان

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    خداااااااااااا روووحتونو شاد کنه ..
    .مردم از خنده….
    وای وایی دلم.. جیشم ریخت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. nnnnnnnnn

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا این چه وضعشه اینا یه ذره همین پرایدو عوض میکنن یه اسم واسش میزارن این شد یه ماشینۀ
    جمع کنین عاقا اینهمه مهندس جوان داریم بدین چندتا ماشین طراحی کنن تا ملت کمتر با این پرایداتون تو تصادفا بمیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمید

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولی اخه مورچه چیه کله پاچش باشه>

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علی اسپرت

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خیلی اتومبیل قشنگی هست شبیه کرم خاکی میمونه وای من دارم میمیرم ازخنده یهههههههههههههههههههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. kheder khan

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سایپاجووووووووووووووون قدم نورسیده مبارک!!!!
    اگه یارانه خرید اسباب بازی دادن شاید یکیشو واسه امتحان برای خواهر زاده ناتنی عمم خریدم…
    اما بهت قول نمیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. علی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    عجب ملتی داریم همه دارن مسخرش میکنن پس فردا مثل پشکل میریزه تو خیابون و همین ملت سر و دست براش میشکونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. reza

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اگر این وانت 2تا بیشتر از وانت پیکان فروش بره اسمم را عوض می کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مجید کرمانی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آخه اینم ماشینه که درست کردید یا فرقون؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ازراییل

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بالاخره عصر تکنولژی شده اسم وانتتونو بذارید ازراییل نیو :)))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. فرید

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اولین وانت اکسل جلو ، واقعا” خنده داره ، یک وانت دیکه میخواهد بعدازبارگیری وانت پرایدو بکسلش کنه زحمت کشیدی مهندس و طراح پرورش دادید وکاربراشون سپردید شکر کنید که بنزین سهمیه باشه مردم تنها وتنها بخاطر سهمیه بنزینش میخرن راستی بااین تخصص لطف کرده یک اطاق وجک هم نصب کنید شاید بتونه جای کمپرسی هم کارکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. رضا

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروسازان محترم کشور
    واقعأ خجالت نمی کشید ؟ ازین تقلید مسخره تون دست بر نمیدارید؟اسمش هم میذارید تکنولوژی؟این مردم بد بخت هم که چاره ای ندارند میخرند شما هم کیف می کنید که چفدر تقاضا دارید واقعأ آفرین به اینهمه نبوغ!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احمد رضا رستمي

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دست در دست همین دهیم به مهر از میهن خیش زنیم به چاک، خدایا اخه چرا ما رو توی ایران به دنیا اوردی که این همه زجر را تحمل کنیم، خدا وکیلی شاسی این ماشین واسه بار کشی طراحی شده بود، بهتون قول می دم موتورش همون موتوره معمولیه، کیا موتور اگه می دونست این بلاها را سر پرایدش میارن اصلا تولیدش نمی کند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. داود حیدری

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خداوکیلی بااین قیمت میخواستی هایلوکس بخری.همین که تولید خودمونه خیلی خوبه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضاا

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اقا داود همین حرفهای امثال تو رو شنیدن که تولید کردن و گرنه با این قیمت هایلوکس هم بهت میدادن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسن

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اگه این گمرک نبود هایلوکس که سهله جت میخریدی .
      کامارو با این عظمت که لقب زیبای دل ربا داره 22000 دلاره.اون وقت تو پراید سال 1987 رو با 18000 دلار می خری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. mohsen

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من صنفه بامیه فروشا میتونن ازین چرخ دستی جدیده سایپا نهایته استفاده رو ببرن
    واقعادسه سایپا درد نکنه داره واسه هر قشری ی مدل پراید میزنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. پدرام

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این و که من میبینم اگه بیاد تو بازار از وانت پیکان و نیسان هم بهتر کار میده میگی نه نگاه کن. اگه اومد تو بازار من نفر اولم که میخرمش چون هم باربریه هم کولر داره. دمشون گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. پدرام

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دو نا فنر بهش اضافه کنی قول میدم تا 800 کیلو رو بار بزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سالار

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      بنز 10 چرخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. داود

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گر تو بهتر می زنی بستان بزن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. علی اسپرت

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مواظب باشین طرح استثنایی شو کسی ندزده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. حامد

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادم باشه یکی از این ماشینا واسه پسرم بخرم که یک نخ بهش ببنده و بکشدش نمیشه شما دست از سر کچل این خانواده پراید بردارین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. جفر

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    یا سایپا داره باما شوخی میکنه یا مارو اسگل گیراورده مثلا میخواید بگید صنعت خودرو سازی داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. حسین

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    حال میده ماشین عروسش کنیو یه اهنگ شماعی زاده هم بزارو باهاش تکچرخ بزنی.این مدل کوپه سایپا بهتر از سدان های تولید شدش هست اگه کوپه کروک این مدلم بده بیرون عالی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. امیررضا

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا ابروی هرچی پراید بردین کاربریش جهنم ظاهر خشگلی نداره یهههههههههههههههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. کیوان

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم مانند مزدا1000 ماشین خوبی باشه اگه قیمتش ارزون باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. zafariyan

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پراید که همینجوریش افتضاح بود!دیگه وانتش چی بود!!؟ کاش انقد که به فکر جیبتونین به فکر این مردم هم بودید!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا