بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
ماشین خوبی میتونه باشه,فقط مهندسین محترم سایبا این ماشین دیفر جلوه,اگه500کیلو بار بزنی توی سر بالایی وبرف ویخبندان باید حتما زنجیر بست والا عمرا بتونه حرکت کنه.
مهریار باید عرض کنم با نظر حامد وعلیرضا موافقم چرا که شرکتی که از مگان هفناد ملیونی سه تکه پلاستیک بی ارزش (قاب گرما گیر دور موتور )را م..ز.ه به همین دلیل بین لبه گلگیر و در کاپوت زرد میشه اللخصوص روی رنگ سفیدش خیلی پیداست وروی سقف ودر عقب سمت راننده رنگ پوسته میکنه ووقتی میری اعترض میکنی میگویند الگانس که نخریدی جای پیکانه دیگه بیارش پلیش کنیم انتظار بیشتری نمیشه داشت ولی برای کلکسیونری مثل پدر ما که پیکان دولوکس 55 را صفر نگه داشته با ارزشه و خدایش فقط زیباست بین وانت پیکان ونیسان
آقا این چه وضعشه اینا یه ذره همین پرایدو عوض میکنن یه اسم واسش میزارن این شد یه ماشینۀ جمع کنین عاقا اینهمه مهندس جوان داریم بدین چندتا ماشین طراحی کنن تا ملت کمتر با این پرایداتون تو تصادفا بمیرن
خودروسازان محترم کشور واقعأ خجالت نمی کشید ؟ ازین تقلید مسخره تون دست بر نمیدارید؟اسمش هم میذارید تکنولوژی؟این مردم بد بخت هم که چاره ای ندارند میخرند شما هم کیف می کنید که چفدر تقاضا دارید واقعأ آفرین به اینهمه نبوغ!
دست در دست همین دهیم به مهر از میهن خیش زنیم به چاک، خدایا اخه چرا ما رو توی ایران به دنیا اوردی که این همه زجر را تحمل کنیم، خدا وکیلی شاسی این ماشین واسه بار کشی طراحی شده بود، بهتون قول می دم موتورش همون موتوره معمولیه، کیا موتور اگه می دونست این بلاها را سر پرایدش میارن اصلا تولیدش نمی کند
اگه این گمرک نبود هایلوکس که سهله جت میخریدی . کامارو با این عظمت که لقب زیبای دل ربا داره 22000 دلاره.اون وقت تو پراید سال 1987 رو با 18000 دلار می خری
این و که من میبینم اگه بیاد تو بازار از وانت پیکان و نیسان هم بهتر کار میده میگی نه نگاه کن. اگه اومد تو بازار من نفر اولم که میخرمش چون هم باربریه هم کولر داره. دمشون گرم
محمود
۱۸ بهمن ۱۳۹۱نظریات منفی زیاده امامعتقدم اکثر مشاغل وکارگاه وصنایع به عنوان یک خودرو باربر سبک وکم هزینه به خریدش اشتیاق نشان خواهند داد.
ساشا
۲۰ بهمن ۱۳۹۱پراید و کیا
http://postimage.org/image/4mo8pno51/
ساشا
۲۰ بهمن ۱۳۹۱دستاوردهای سایپا:
حامد
۱۸ بهمن ۱۳۹۱اگه 1 برزنت بکشن رو بار عقب و 1 سیفون و شیر اب اضاف کنن بهش به عنوان خلا ازش استفاده کنن خیلی کارا تر میشه
سالار
۱۱ اسفند ۱۳۹۲خلا رو خوب اومدی
علیرضاا
۱۸ بهمن ۱۳۹۱این همه قدرت از این ماشین دیدیم اندازه گاری هم بار نمیبره
کاوه
۱۸ بهمن ۱۳۹۱ماشین خوبی میتونه باشه,فقط مهندسین محترم سایبا این ماشین دیفر جلوه,اگه500کیلو بار بزنی توی سر بالایی وبرف ویخبندان باید حتما زنجیر بست والا عمرا بتونه حرکت کنه.
مهریار
۱۸ بهمن ۱۳۹۱واقعآ زیبا وکار آمده برای صنف نوار بهداشتی فروشان نصب در محل رایگان
سالار
۱۱ اسفند ۱۳۹۲……………………………..
مهریار
۱۹ بهمن ۱۳۹۱مهریار
باید عرض کنم با نظر حامد وعلیرضا موافقم چرا که شرکتی که از مگان هفناد ملیونی سه تکه پلاستیک بی ارزش (قاب گرما گیر دور موتور )را م..ز.ه به همین دلیل بین لبه گلگیر و در کاپوت زرد میشه اللخصوص روی رنگ سفیدش خیلی پیداست وروی سقف ودر عقب سمت راننده رنگ پوسته میکنه ووقتی میری اعترض میکنی میگویند الگانس که نخریدی جای پیکانه دیگه بیارش پلیش کنیم انتظار بیشتری نمیشه داشت ولی برای کلکسیونری مثل پدر ما که پیکان دولوکس 55 را صفر نگه داشته با ارزشه و خدایش فقط زیباست بین وانت پیکان ونیسان
عرفان
۱۹ بهمن ۱۳۹۱خداااااااااااا روووحتونو شاد کنه ..
.مردم از خنده….
وای وایی دلم.. جیشم ریخت
nnnnnnnnn
۱۹ بهمن ۱۳۹۱آقا این چه وضعشه اینا یه ذره همین پرایدو عوض میکنن یه اسم واسش میزارن این شد یه ماشینۀ
جمع کنین عاقا اینهمه مهندس جوان داریم بدین چندتا ماشین طراحی کنن تا ملت کمتر با این پرایداتون تو تصادفا بمیرن
حمید
۱۹ بهمن ۱۳۹۱ولی اخه مورچه چیه کله پاچش باشه>
علی اسپرت
۱۹ بهمن ۱۳۹۱خیلی اتومبیل قشنگی هست شبیه کرم خاکی میمونه وای من دارم میمیرم ازخنده یهههههههههههههههههههههه
kheder khan
۱۹ بهمن ۱۳۹۱سایپاجووووووووووووووون قدم نورسیده مبارک!!!!
اگه یارانه خرید اسباب بازی دادن شاید یکیشو واسه امتحان برای خواهر زاده ناتنی عمم خریدم…
اما بهت قول نمیدم
علی
۲۰ بهمن ۱۳۹۱عجب ملتی داریم همه دارن مسخرش میکنن پس فردا مثل پشکل میریزه تو خیابون و همین ملت سر و دست براش میشکونن
reza
۲۰ بهمن ۱۳۹۱اگر این وانت 2تا بیشتر از وانت پیکان فروش بره اسمم را عوض می کنم
مجید کرمانی
۲۰ بهمن ۱۳۹۱سلام آخه اینم ماشینه که درست کردید یا فرقون؟
ازراییل
۲۰ بهمن ۱۳۹۱بالاخره عصر تکنولژی شده اسم وانتتونو بذارید ازراییل نیو :)))))
فرید
۲۰ بهمن ۱۳۹۱اولین وانت اکسل جلو ، واقعا” خنده داره ، یک وانت دیکه میخواهد بعدازبارگیری وانت پرایدو بکسلش کنه زحمت کشیدی مهندس و طراح پرورش دادید وکاربراشون سپردید شکر کنید که بنزین سهمیه باشه مردم تنها وتنها بخاطر سهمیه بنزینش میخرن راستی بااین تخصص لطف کرده یک اطاق وجک هم نصب کنید شاید بتونه جای کمپرسی هم کارکنه
رضا
۲۱ بهمن ۱۳۹۱خودروسازان محترم کشور
واقعأ خجالت نمی کشید ؟ ازین تقلید مسخره تون دست بر نمیدارید؟اسمش هم میذارید تکنولوژی؟این مردم بد بخت هم که چاره ای ندارند میخرند شما هم کیف می کنید که چفدر تقاضا دارید واقعأ آفرین به اینهمه نبوغ!
احمد رضا رستمي
۲۱ بهمن ۱۳۹۱دست در دست همین دهیم به مهر از میهن خیش زنیم به چاک، خدایا اخه چرا ما رو توی ایران به دنیا اوردی که این همه زجر را تحمل کنیم، خدا وکیلی شاسی این ماشین واسه بار کشی طراحی شده بود، بهتون قول می دم موتورش همون موتوره معمولیه، کیا موتور اگه می دونست این بلاها را سر پرایدش میارن اصلا تولیدش نمی کند
داود حیدری
۲۱ بهمن ۱۳۹۱خداوکیلی بااین قیمت میخواستی هایلوکس بخری.همین که تولید خودمونه خیلی خوبه.
علیرضاا
۲۴ بهمن ۱۳۹۱اقا داود همین حرفهای امثال تو رو شنیدن که تولید کردن و گرنه با این قیمت هایلوکس هم بهت میدادن
حسن
۲۷ بهمن ۱۳۹۱اگه این گمرک نبود هایلوکس که سهله جت میخریدی .
کامارو با این عظمت که لقب زیبای دل ربا داره 22000 دلاره.اون وقت تو پراید سال 1987 رو با 18000 دلار می خری
mohsen
۲۲ بهمن ۱۳۹۱به نظر من صنفه بامیه فروشا میتونن ازین چرخ دستی جدیده سایپا نهایته استفاده رو ببرن
واقعادسه سایپا درد نکنه داره واسه هر قشری ی مدل پراید میزنه .
پدرام
۲۲ بهمن ۱۳۹۱این و که من میبینم اگه بیاد تو بازار از وانت پیکان و نیسان هم بهتر کار میده میگی نه نگاه کن. اگه اومد تو بازار من نفر اولم که میخرمش چون هم باربریه هم کولر داره. دمشون گرم
پدرام
۲۲ بهمن ۱۳۹۱دو نا فنر بهش اضافه کنی قول میدم تا 800 کیلو رو بار بزنه
سالار
۱۱ اسفند ۱۳۹۲بنز 10 چرخ
داود
۲۲ بهمن ۱۳۹۱گر تو بهتر می زنی بستان بزن
علی اسپرت
۲۲ بهمن ۱۳۹۱مواظب باشین طرح استثنایی شو کسی ندزده
حامد
۲۲ بهمن ۱۳۹۱یادم باشه یکی از این ماشینا واسه پسرم بخرم که یک نخ بهش ببنده و بکشدش نمیشه شما دست از سر کچل این خانواده پراید بردارین
جفر
۲۳ بهمن ۱۳۹۱یا سایپا داره باما شوخی میکنه یا مارو اسگل گیراورده مثلا میخواید بگید صنعت خودرو سازی داریم
حسین
۲۳ بهمن ۱۳۹۱حال میده ماشین عروسش کنیو یه اهنگ شماعی زاده هم بزارو باهاش تکچرخ بزنی.این مدل کوپه سایپا بهتر از سدان های تولید شدش هست اگه کوپه کروک این مدلم بده بیرون عالی میشه
امیررضا
۲۳ بهمن ۱۳۹۱واقعا ابروی هرچی پراید بردین کاربریش جهنم ظاهر خشگلی نداره یهههههههههههههههههه
کیوان
۲۳ بهمن ۱۳۹۱بنظرم مانند مزدا1000 ماشین خوبی باشه اگه قیمتش ارزون باشه
zafariyan
۲۳ بهمن ۱۳۹۱پراید که همینجوریش افتضاح بود!دیگه وانتش چی بود!!؟ کاش انقد که به فکر جیبتونین به فکر این مردم هم بودید!