ایستگاه خبر

آیا خودروسازان، تناقض در پیش فروش و عمل به تعهدات را پاسخ می‌دهند؟

پیش‌فروش فراتر از انتظار توسط شرکت‌های خودروساز و مونتاژکار، انجام شده است اما نگرانی‌های گسترده برای توانایی آن‌ها برای عمل به تعهدات وجود دارد.

تا کنون حدود سه میلیون نفر برای پیش‌خرید خودروهای تولید ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ ثبت نام کرده‌اند. اما ظرفیت مونتاژ خودرو در ایران، سالانه تقریبا یک میلیون دستگاه است. این شرایط، فاصله‌ی چشمگیر میان عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد. حتی اگر سرعت رشد و افزایش تولید نیز مد نظر قرار گیرد، باز هم نمی‌توان امیدی به تحویل بیش از یک میلیون دستگاه در سال داشت.

در مرحله‌اول پیش فروش خودرو که فروردین ۱۴۰۲ انجام شد، یک میلیون متقاضی وجود داشت. در مرحله‌ی دوم نیز تا امروز، تقریبا یک میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند. با این شرایط، می‌توان اطمینان داشت طی روزهای باقی‌مانده، حدود یک میلیون متقاضی جدید به طرح پیش فروش مرحله دوم اضافه شوند و جمعا، سه میلیون واجد شرایط خرید برای مدل‌های تحویلی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ وجود داشته باشد.

کارخانه خودروسازی

طی دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۶۵ هزار خودرو در ایران ساخته شده است. این محصولات، شامل تولیدات ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور و دیگر مونتاژکاران کشور می‌شود. حال اگر آمار فوق را به تمام سال تعمیم دهیم، تیراژ تولید ۱۲ ماه ۱۴۰۲ برابر با ۹۹۰ هزار دستگاه خواهد بود. پس در حالت خوشبینانه و فرض بر رشد ۱۰ درصدی برای تولید خودرو، نهایتا یک میلیون سواری از کارخانه‌های داخل ایران، خارج خواهد شد. برای سال ۱۴۰۳ نیز، نمی‌توان انتظار تولید بیش از ۱/۱ تا ۱/۲ میلیون دستگاه داشت.

آمار فوق به سادگی نشان می‌دهند که مجموع خودروهای پیش‌فروش‌ شده در مرحله‌ی اول و دوم، تقریبا ۱/۵ برابر ظرفیت تولید ایران تا پایان سال ۱۴۰۳ است. با این شرایط، اگر تصور کنیم ثبت نام دیگری تا ۲۰ ماه آینده اجرا نشود، بسیاری از تعهدات خودروسازان به سال ۱۴۰۴ یا حتی ۱۴۰۵ کشیده خواهد شد.

سایپا کوییک

دیگر نکته‌ی جالب اینکه، غالب ثبت نام کنندگان، علاقه‌مند خرید محصولات ایران خودرو و برندهای چینی هستند؛ اما پرتیراژترین خودروی تولید داخل، سایپا کوییک است که طی دو ماه اخیر، ۳۳ هزار تولید داشت. در رتبه‌‌های بعدی، پژو پارس و ۲۰۷ و ساینا با ۲۴ و ۲۲ و ۱۸ هزار دستگاه هستند.

در انتهای مطلب، آمار تولید بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروساز و مونتاژکار ایران، به شکل درصد از کل برای فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ قابل مشاهده است.

نام شرکت سهم تولید در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲
ایران خودرو ۴۶ درصد
سایپا ۳۵ درصد
مدیران خودرو ۱۳ درصد
کرمان موتور ۳ درصد
بهمن موتور ۲ درصد
آرین پارس موتور ۰/۹ درصد
فردا موتور ۰/۸ درصد
دیگر خودروسازان ۲ درصد

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Rerace777

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    درود جناب اشتری
    از شما درخواست دارم کاربر هایی که این چند وقت فضای سایت رو بهم ریختن با طرفداری بیش از حد رو مسدود کنید حتی اخیرا دست به اکانت جعلی و تایید حرف خود زدن با همون اسم اکانت

    موافقم 27
    مخالفم 11
    1. حسن

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1313 ديدگاه)

      چیکارشون داری وجدانا دو دقیقه اینجا سرگرمن کجا برن چیکار کنن تو این نکبت لعنتی بذار لذت ببرن نظر بدن و جواب بشنون . همون حذف کامنت با کلمات نامناسب کفایت میکنه

      موافقم 13
      مخالفم 6
  2. DAST

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عکس کاور خبر رو دیدم یاد لندکروز افتادم .

    موافقم 24
    مخالفم 6
  3. محمد نادری

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    سلام وقت بخیر الان معیار قیمت سامانه شوراست دیگه قطعا درسته ؟

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. علیرضا

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      من هم اریزو5 نوشتم به امید اینکه قیمت همون قسمت اعلامی شورای رقابت باشه

      موافقم 7
      مخالفم 7
  4. Bagher

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (121 ديدگاه)

    بهمن رو کرمان نوشتین تو جدول

    موافقم 3
    مخالفم 9
  5. AMANTE

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    مگه براشون فرقی هم میکنه که به تعهدات عمل کنن یا نه!؟
    خودروساز ها و مونتاژ کارها هم دقیقا همین رو میخوان چون اطمینان پیدا میکنن که آشغالی که دارن درست میکنن مشتری داره.

    موافقم 20
    مخالفم 3
  6. arefgod

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (249 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم بعد از واردات ماشین دست دوم قیمت سانتافه و لندکروز رو ببینم. یه جورایی دلم خنک میشه

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. محمد نادری

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (344 ديدگاه)

      قیافه مالکان پرادو و لندکروز های اوراقی 15 20 سال پیش واقعا دیدنی میشه اون موقع

      موافقم 20
      مخالفم 5
      1. محمود

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (15 ديدگاه)

        واردات خودروی دسته دوم هههههه

        دو ریال بده آش به همین خیال باش

        موافقم 2
        مخالفم 0
  7. ....

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    مردمی داریم که میگن پول نداریم بعد ماشین میخرن خیلی خوبید

    موافقم 18
    مخالفم 7
    1. Bagher

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (121 ديدگاه)

      میانگین بگیری حدود 8 هزار دلار برا هر نفر درمیاد
      خیلیا طلا فروختن تا بتونن شرکت کنن
      خیلیا کل سرمایه ایه که تو این چند سال گذشته تونستن جمع کنن و کل زندگیشونه

      ماشین اقتصادی ثبت نام کردن
      صف بنز و بی ام و نیس که

      موافقم 20
      مخالفم 7
      1. Python

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        ثبت نام کردن تا ارزون بخرن گرون بفروشن

        موافقم 5
        مخالفم 3
  8. محمدرضا

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    پارسال ۱.۲ میلیون خودرو تولید شد چطور امسال با رشد تولید ۱ میلیون تولید!! درضمن ۹۰ درصد شرکت کنندگان در روزهای گذشته ثبت نام کردن تا آخر زمان مونده نهایتا ۱.۲ میلون بشه ،این که ممکنه ۲ میلیون نفر بشن رو خودرو سازها چو انداختن برای همین حرفها که قیمت بازار رو دوباره بالا تر ببرن

    موافقم 5
    مخالفم 11
  9. محمد

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    امثال شما ها با دروغگویی چیو میخواین درست کنید ؟
    سال قبل امار رسمی میگه ۹۵۰ هزار خودرو تولید کردن اونم با افزایش قابل توجه نسبت به سال قبل اون بنده خدایی که لندکروزو با ۲۰۶ مقایسه میکنه هم حتی همین امارو گفت بعد شما میای میگی نه بیش تره !!
    بعد اکثر مردم ایران خودرو دارن میزنم که همچیش تقریبا تا ته ۴۰۳ فروش رفته یعنی دارن رسما ماشینای ۳,۴ سال دیگه رو پیش فروش میکنن!

    موافقم 4
    مخالفم 5
  10. اج

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    هرجای دنیا چنین استقبالی بشه به سرعت خطوط تولید جدید اضافه میکنند اینجا از کیفیت میزنند قیمت بالا میکنند هزار دوز و کلک سوار میکنند

    موافقم 11
    مخالفم 1
  11. علی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام – واقعا که مملکت گل و بلبلی شده شورای رقابت اعلام میکند x22 پرو دنده ای حول و حوش ۵۰۰ تومان – حالا زنگ بزنید نمایندگی مدیران خودرو واحد فروش – خودتان بشنوید – میگه شورای رقابت چند منه ؟ قیمت کارخونه بالاتر از ۷۰۰ تومانه – واقعا این اولویت بندی بدون قیمت یعنی کشک – یعنی انصراف خیلیها – یعنی همان رانتها و همان داستان قدیمی – واقعا چرا این مملکت بی صاحب شده و هر کسی حرف خودشو میزنه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. محمد ویسی فرد

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام وتشکر از انعکاس مطاللب توسط شما بعرض میرساند بعداز اعلام قیمت خودرو های مونتاژی شورای رقابت ومصوبه آن توسط وزارت صمت ولازم اجرا بودن قیمتهااز سوی خودرو سازان مونتاژی.شرکت کرمان موتور اعلام میکند که هیچ مصوبه وبخشنامه ای به آنها ابلاغ نشده وخودرو ها را با قیمت خودشان میفروشان وبعداز گذشت حدود یکماه از دریافت وجه اضافی از مردم در سری اول ثبت نام یکپارچه از برگرداندن وجوه اضافی خوداری میکنندومردم هم به هر کجا مراجعه میکنند به بخش دیگری ارجاع داده میشوند .شما قضاوت کنید وقتی کرمان موتورابلاغیه شورای رقابت ووزارت صمت وتعزیرات را قبول ندارد انتظار دارید مردم با پروسه شکایت بتونند پول خود را پس بگیرند.حتی اعلام میشود که نمیتوانید انصراف دهید و مبلغ پرداختی راپس بگیرید؟
    آیا بنظر شما بجای ارجاع مسایل ومشکلات به مردم مسولین ذیربط به مسله ورود کنند وطبق قانون خودرو سازان را وادار به اجرای مصوبه شورای رقابت نمایند وکار را یکسره کنند .ومردم را از سر در گمی نجات دهند
    با سپاس بیکران

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا