سهند جدیدترین پروژه سایپا روی پلتفرم قدیمی X200 است که میتوان بالاترین نسخه از سدانهای روی این پلتفرم باشد. با این وجود سهند درواقع نه یک مدل جدید بلکه فیس لیفتی روی ساینا محسوب میشود. چراغهای جلوی کشیده، جلوپنجره لانه زنبوری، خطوط مختلف روی کاپوت و سپر بازطراحی شده در جلو به همراه چراغهای باریک و متفاوت عقب و بازطراحی درب صندوق و سپر عقب و همچنین آینههای جانبی و چرخها از مهمترین تغییرات بصری سهند نسبت به ساینا به شمار میروند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
طراحی و امکانات سهند
با این وجود نمای جانبی و خطوط روی گلگیرها که امضای به جا مانده از تیبا به شمار میروند تغییری نکرده و خط شانه پایین و ستون منحنی C و چرخهای کوچک هماهنگی و تناسبات طراحی جدید را به هم زدهاند.
از دیگر تغییرات بیرونی خودرو باید به دستگیرههای برگرفته از کوییک، سقف مشکی رنگ و طرح رینگهای جدید اشاره کرد.
فضای کابین اما تغییرات بسیار بیشتری را نشان میدهد و باید گفت که یکی از نقاط ضعف عمده ساینا و کوییک که طراحی از مد افتاده و کاملاً پلاستیکی آن بود، تا حد زیادی برطرف شده است. ترم دو رنگ با دریچههای تهویه گرد، نمایشگر لمسی عمودی روی داشبورد، فرمان دی کات، رودریهای جدید و نمایشگر پشت آمپر با طرح جدید فضای جدیدتر و مدرنتری به کابین دادهاند. با این حال هنوز قسمتهایی بهصورت مستقیم از ساینا در سهند نیز استفاده شدهاند.
گفته شده نسخه رده بالای سهند مجهز به امکاناتی چون سانروف، کروز کنترل، استارت دکمهای، سیستم نمایشگر فشار باد تایرها، دوربین دید عقب، روکش چرمی صندلیها و تریم دو رنگ خواهد بود.
پیشرانه سهند
سهند هنوز با همان موتور یک و نیم لیتری قدیمی تیبا وارد بازار میشود. این موتور ۸ سوپایه با تغییرات و بهروزرسانیهایی در سرسیلندر و منیفولدها و هدرز و استفاده از سیستم زمانبندی سوپاپها میتواند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور تولید نماید. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵ عنوان شده و مصرف بنزین آن هم ۷ و نیم لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
برای انتقال نیرو موتور از همان گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده میشود اما قرار است یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته تیپ ترونیک یا CVT مشابه مدل کوییک اتومات نیز قابل سفارش باشد. به واسطه افزایش وزن نسبت به ساینا، این خودرو کندتر بوده و شتاب صفر تا صد سهند حدود ۱۳ ثانیه خواهد بود.
قیمت سهند
تاکنون اطلاعات دقیقی و رسمی از قیمت سهند توسط سایپا اعلام نشده است اما گفته میشود قیمت آن برای مدلهای دستی و اتوماتیک بین حدود ۲۳۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان باشد. پیشبینی میشود تولید سهند از اوایل سال ۱۴۰۲ در سایپا آغاز شود.
Farzad
۱۵ آبان ۱۴۰۱دقیقا پنجاه سالِ نوری از دنیا عقبیم .
فورد
۱۵ آبان ۱۴۰۱حیف اسم سهند این نهایتا به چاله ای گودالی چیزی میخوره
D:
۱۵ آبان ۱۴۰۱آقا به من ربطی نداره
ولی توی اون بنر نوشته گیربکس 6 سرعته اتوماتیک- تیپ ترونیکه درحالی که اون ماشینی که بقلشه گیربکش پنج دنده دستیه 😂😂😂
حسن
۱۵ آبان ۱۴۰۱اگر شما با سرعت نور بری و برگردی همه چیز عوض شده به جز ایران خودرو و سایپا
Hemn
۱۵ آبان ۱۴۰۱ای کاش میفهمیدم این مهندسای بیلیاقت مشغول چی هستند
از جلو چینیه از کنار تیبا وکویکه
خدایی اینا به خودشون نمیخندن این اشغالارو میسازن
البته ناگفته نمونه کاری از دست ما بر نمیاد مجبوریم این گاری هارو بخریم چون انتخاب و قدرت خرید دیگه ای رو نداریم
Ali
۱۵ آبان ۱۴۰۱با عرض ادب، تموم اون آیتمها و آپشنهای که رو اون کاغذ چاپی نوشته،،،،، دیگه داره منسوخ میشه و بیشتر شرکتهای تولید خودرو دارن رو به جلو حرکت میکن، بعد تازه ما نیازهای اولیه یه خودرو رو آپشن تلقی میکنیم و شرکت سایپا و ایرانخودرو با افتخار با دریافت اضافه بها تو زمان خرید رو مشتری منت میزاره که خودرو با آپشن تحویل مشتری دادیم….تحول خودروی ما نیاز به زمان 100ساله داره….. موفق باشید
آرش
۱۵ آبان ۱۴۰۱اینکه شما قصدتون بیان شدت عقب ماندگی هست کاملا واضحه ولی سال نوری واحد اندازه گیری طول هست نه زمان
مهردادکمال
۱۵ آبان ۱۴۰۱چه کامنت خوبی مرسی
محمد
۱۵ آبان ۱۴۰۱داداش سال نوری یکای طول هست نه زمان ولی باهات موافقم
AmirAli
۱۵ آبان ۱۴۰۱میخندم
چرا که چشمانم دگر توان گریه ندارد…
محمدرضا
۱۵ آبان ۱۴۰۱یه طوری نوشته همه چیز در مورد سایپا سهند انگار ….
۲۰ ساله داریم همون فیس لیفت های پلتفرم پرایدو سوار میشیم دیگه حتی موتور هم همونه یکم تغیرات توش اعمال کردن
که تکنولوژیش برای ۴۰ سال پیش مزدا هست
مهدی
۱۵ آبان ۱۴۰۱وپنجاه سال پیش فرود فستیوا
Zonda R
۱۵ آبان ۱۴۰۱و بازار تشنه ایران….
فرزاد
۱۵ آبان ۱۴۰۱ماشین خیلییی خوبیه ولی سایهپا هرگز خودروساز نخواهد شد پس تا دیرتر از این نشده بهتره سعی کنه تا خودشو به ردهی مونتاژکاران درجهی سهی چینی برسونه
شاعر
۱۵ آبان ۱۴۰۱این رندر از ساینا دو سال پیش منتشر شد که بسیار زیباتر از این فیس لیفت عجق وجقه
https://cdn.khodrobank.com/Reviews/22036_Saina-Tuning-1.jpg
kato
۱۵ آبان ۱۴۰۱🤢🤢🤢🤢
hamid
۱۵ آبان ۱۴۰۱🤦🤦🤦
موتور ۱.۵ لیتری ۹۰ اسب بخار
مهران
۱۵ آبان ۱۴۰۱چرا کابینش اینقدر سمیه🔫😐
پراید بهتر اینه
و همچنان موتور ۸ سوپاپه
ehsan.fa
۱۵ آبان ۱۴۰۱گیجه گرفتم از شلوغی طراحی داخلیش، چرخ هاش هم فقط از فرغون بزرگتره
ehsan.fa
۱۵ آبان ۱۴۰۱پدال خودم کلمه اول کامنتم رو سانسور کرده بودم چرا سانسورش کردی؟ دوستان اول گیجه کلمه بی ادب سر گیجه که با گ شروع میشه و وسطش یه و و آخرش ه داره استفاده کرده بودم البته به جای گ ستاره گذاشته بودم
Khosrow
۱۵ آبان ۱۴۰۱ایرانی ها شلوغ پلوغ دوست دارن / اینجوری فکر میکنن دوزار پولی که دادن سوخت نشده 😆 ..
امید
۱۵ آبان ۱۴۰۱عجب پیشرفتی…
mahdi-es17
۱۵ آبان ۱۴۰۱مدیران انبار داری سایپا رئیس چند هزار تا دریچه کولرپراید پیدا کردیم چیکار کنیم
یه ماشین میزنم هرچی دارم بزنیم توش با قیمت 100برابری بفروشیم
new reventon
۱۵ آبان ۱۴۰۱اگه 30 تا 35 میلیون بود میشد گفت قابل قبوله
با حقوق 5 میلیونی دیگه چقد میخان اینو بفروشن
همون 7 ماهم به چه امیدی پول جمع کنی این اشغاله باریک رو بخری. دیگه 280 میلیون که رسما اینا ما رو برده گیر آوردن
به امید خدا قرن جدید، قرن نور خواهد بود و ابتدایش با نابودی تاریکی شروع خواهد شد🙌
Royal Driver UK 70
۱۵ آبان ۱۴۰۱همون ساینا با فیس جدید چند تا آپشن و فلان الکی، ایمنی رفع شده؟ آلیاژ بهتر شد؟ معلومه نه!
نویدی
۱۵ آبان ۱۴۰۱من موندم چرا اسمشو عوض میکنن!
خب بگید فیس لیفت ساینا
اون مدل هاچبک هم که اسمشو گذاشتن اطلس همون کوییک Rِ.
نامگذاری بلد نیستن،بعد میخوان خودرو بسازن!
امیررضا
۱۵ آبان ۱۴۰۱داداش همون ساینا که میگی تیبا بود همون تیبا هم پرایده. اینا همشون پرایدن 😂😂
علی جردن
۱۵ آبان ۱۴۰۱طراحی جلو منو یاد مزدا انداخت ⬇️
نقطه قوتش داشبورد رنگیشه که حس حال پورشه سواری می ده و یاد آدم میره که ماشین ۹۰ اسب داره عاشق داشبورد رنگیش شدم واقعا باریکلا💎
Khosrow
۱۵ آبان ۱۴۰۱نسبت به قیمت ۶۰۰۰ دلاری و بقیه مسائل عالیه / مرسی ..
(Saeed (peugeot
۱۵ آبان ۱۴۰۱آخه اینا چیه میسازن خداااا
یکی نمیاد این پلتفرم و از سایپا بگیره …. بسه دیگه
اگه قرار بود تیبا بشه ساینا / ساینا هم بشه سهند بعد ۱۰ سااال
خیلی خیلی عذر میخوام از مخاطبین عزیز ؛
ولی تولید پژو ۴۰۵ و قطع نمیکردن میدادنش به سایپا جای اینا تولید کنه …. باز خیلی از اینا بهتر بود …
آخه سال ۲۰۲۲ موتور ۱/۵ لیتری ۸ سوپااااااپ اونم ۹۰ اسب ….. با اون نفوذ صدا داخل کابین ….
تیبا ۲ هم شد کوییک / کوییک هم شده اطلس….
تازه شنیدم یه وانت هم قراره بیاد … فک کنم وانت تیبا باشه ….
دست ایران خودرو رو بسته ماشالله سایپا ….
بابا یه موتور درست حسابی یا طراحی کن …. یا از یه شرکت بخر …. مثل تیوان …
پلتفرم شاهین هم که نسبت به صنعت ما بدک نیست …. یه هاچ خوب روش طراحی کن … شاهین و آریا هم هستند …. با قیمت مناسب و یه موتور بهتر عرضه کن …. این کوییک و تیبا و ساینا و سهند و پراید وانت و …. نیسان آبی و … غیره رو هم بریز دور دیگه …. پادرا هم که اومده جای نیسان …
امیررضا
۱۵ آبان ۱۴۰۱پراید، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۴۱ سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۵۱، ساینا، تیبا، کوئیک، سهند، شاهین و الی آخر تا زمانی که کمپانی سایپا نابود بشه: همشون پرایدن!!!
محمود
۱۵ آبان ۱۴۰۱بیرونش که حاصل جفتگیریه شاهین و ساینا هست داخلشم با اون رنگ زشت قرمز و مشکی که کار کردن آدم خجالت میکشه توش بشینه خدایی چیه این
بهزاد
۱۵ آبان ۱۴۰۱این بیشتر چاله اسکندرونه تا سهند 🤣🤣
Just toyota
۱۵ آبان ۱۴۰۱به عنوان یه ایرانی واقعا خجالت میکشم بگم این لگن رو کشورم تولید کرده ، بسه دیگه واقعا تا کی میخواین حماقت بازی هاتون رو ادامه بدین ، الان کره جنوبی که همزمان با ایران خودروسازی و شروع کرد به جایی رسیده که تمام مجلات مختلف دنیا دارن تشویقش میکنن ، ولی صنعت ایران آنقدر عقب افتاده هست که آشغال هاش رو با یک پنجم قیمتی که به مردمش میفروشه میفرسته به کشور های در پیت اونجا هم بهش فحش میدن تازه
Mr.porshe
۱۵ آبان ۱۴۰۱این مزخرف ۲۸۰ملیونه
بعد میگن شما می خواید لخت شید
رضا
۱۵ آبان ۱۴۰۱بنظرم خیلی قشنگتره و سایپا بجای کوییک و ساینا باید همین سهند و اطلس رو تولید کنه که بروزتر هستن
علیجان
۱۵ آبان ۱۴۰۱…فقط شالش عوض شده
❤BMW❤
۱۵ آبان ۱۴۰۱سایپا و ایرانخودرو
لطفا به ما لطف کنید و به ما لطف نکنید و برامون ماشین نسازید
به امید روز های بهتر برای خیابان هامون
حسین
۱۵ آبان ۱۴۰۱سلام
این اتاق های خودرو تیبا و ساینا وکوییک قدیمی ده که این ها بر گرفته از اتاق ریو است خواهش می کنم به روز تر باشید اولین اشکال تیبا سایناوووو این هست که سطح کابین آنها پایین است
شماکه نمی توانی. اتاق خودرو بسازید حد اقل از خودروهای جدید اقتصادی دنیا مونتاژ کنید
در ضمن خدا وکیلی وضع اتاق های همی گروه سایپا خیلی بد مونتاژ می شود اگر خواستید من حاضرم نشان دهم
میلاد
۱۵ آبان ۱۴۰۱از عربستان یاد بگیرید یهویی از خودروی برقی شروع کرد به تولید
عبدالرضا
۱۵ آبان ۱۴۰۱سلام
تا وقتی مافیای زالو صفت دست از سر صنایع خودرو سازی بر ندارد همینه مردم ایران لیاقتشو بیشتر از اینهاست
Hji
۱۵ آبان ۱۴۰۱باز هم آشغالی دیگر از فرقون سازان کشور.جمع کنید بابا
بنده خدا
۱۵ آبان ۱۴۰۱از پراید که بهتره میشه به ریو کیا تشبیهش کرد
از هیوندای کاسپر 600میلیونی خیلی بهتره