اشکودا

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم اشکودا اکتاویا

ظاهراً اشکودا مأموریت خود در بازار خودروی اروپای شرقی به‌خوبی انجام داده و حالا علاقه دارد با نسل چهارم و لوکس‌تر اکتاویا، سگمنت سدان‌های کامپکت غیر پریمیوم را به لرزه درآورد. هرچند این خودرو از لحاظ فنی یک لیفت‌بک است اما رقبای اصلی آن همیشه خودروهایی مثل فورد فوکوس سدان، رنو مگان سدان، هوندا سیویک سدان، مزدا ۳ سدان و تویوتا کرولا سدان بوده‌اند. با قرار دادن تصاویر دو نسل قدیم و جدید این سدان اهل جمهوری چک در کنار هم، متوجه می‌شویم که نسل جدید از لحاظ طراحی چه تحول بزرگی برای این خودرو است زیرا اکتاویا همیشه نامی محافظه‌کار بوده و هرگز به خاطر ظاهر خود بین رقبا شناخته نمی‌شود.

بیرون

نسل جدید اکتاویا که بر اساس پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است، کاربردی‌تر، پویاتر، کم‌مصرف‌تر و بزرگ‌تر از همیشه شده است. این خودرو با ۴,۶۸۹ میلی‌متر طول، ۱۹ میلی‌متر کشیده‌تر از نسل سوم شده درحالی‌که عرض و فاصلهٔ محوری آن نیز به ترتیب ۱۵ میلی‌متر و ۵ میلی‌متر افزایش یافته است. حجم صندوق بار نسل جدید هم در نسخهٔ سدان به ۶۰۰ لیتر و در نسخهٔ استیشن به ۶۴۰ لیتر رسیده که به ترتیب ۱۰ و ۳۰ لیتر نسبت به قبل افزایش یافته است.

از لحاظ طراحی، نسل جدید اکتاویا از برادر بزرگ‌تر خود یعنی ساپرب الهام گرفته که این چیز خوبی است زیرا زبان طراحی مورداستفاده در نسل سوم اکتاویا احتمالاً یک دهه پیش پایه‌گذاری شده است. علاوه بر این، به‌روزرسانی دماغهٔ نسل سوم نیز کمکی به ظاهر آن نکرده است زیرا چراغ‌های جلوی دوبخشی آن انتقاداتی را در پی داشته است؛ اما از سوی دیگر، اکتاویای مدل ۲۰۲۰ از هر زاویه‌ای پیچیده‌تر به نظر می‌رسد و تمامی خطوط بدنهٔ آن برجسته‌تر هستند. علاوه بر این، طراحی جلو و عقب آن کاملاً جدید بوده و با آنچه در ساپرب می‌بینیم متفاوت است.

 

داخل

در سال ۲۰۱۷ اشکودا کاملاً اکتاویا را مورد به‌روزرسانی قرار داد و آن‌را به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید با نمایشگر بزرگ ۹.۲ اینچی، اینترنت وای فای، ماژول سیم‌کارت و طیف گسترده‌ای از تکنولوژی‌های ایمنی فعال مثل دستیار جلو با قابلیت تشخیص و محافظت از عابرین پیاده، دستیار پارک بهینه، سیستم تشخیص نقاط کور، هشدار عبور و مرور عقب، رادار عقب و… مجهز کرد. در نسل جدید اما همه‌چیز به سطح کاملاً متفاوتی منتقل شده است. طراحی داشبورد نه‌تنها یک تحول کامل نسبت به کابین نسل قبل است بلکه برخلاف کابین‌هایی است که تاکنون در هر محصول اشکودا مثل ساپرب کنونی دیده‌ایم.

در کابین اکتاویای جدید شاهد طراحی ساده‌گرایانه‌ای هستیم و تقریباً همهٔ دکمه‌های فیزیکی یا روی غربیلک فرمان یا بالای دریچه‌های تهویه جای گرفته‌اند. غربیلک فرمان دو پرهٔ خودرو نیز نمای زیبایی دارد و مطمئناً برای یک سدان اقتصادی به‌اندازهٔ کافی خوب است. ازجملهٔ ویژگی‌های داخلی نسل جدید اکتاویا نیز می‌توان به نورپردازی داخلی، نمایشگر سربالا و فناوری‌های نیمه خودران مثل دستیار جلوگیری از برخورد جدید، دستیار پیچیدن، هشدار خروج و نسخهٔ بروز شدهٔ کروز کنترل تطبیقی اشکودا اشاره کرد.

 

زیر کاپوت

در نسل جدید اکتاویا برای اولین بار یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم ارائه شده است که اکتاویا iV نام دارد. این نسخه به یک پیشرانهٔ بنزینی ۱.۴ لیتری به همراه یک موتور الکتریکی مجهز شده که مجموعاً ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. به لطف یک پکیج باطری ۱۳ کیلووات ساعتی، امکان پیمودن ۵۵ کیلومتر به‌صورت تمام الکتریکی هم وجود خواهد داشت؛ اما غیر از این نسخهٔ هیبریدی، طیف گسترده‌ای از نسخه‌های بنزینی و دیزلی هم قابل انتخاب است که فعلاً سریع‌ترین آن‌ها مدل ۲.۰ TSI DSG 4×4 با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است.

این مدل ظرف ۶.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که برای مقایسه، مدل ۲.۰ TSI نسل قبلی دقیقاً با همین میزان قدرت و گشتاور برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۷.۳ ثانیه زمان نیز دارد. قوی‌ترین نسخهٔ دیزلی نسل جدید هم که مدل ۲.۰ TDI 4×4 است، با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور، ظرف ۷.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این یعنی نسخهٔ دیزلی پرچم‌دار نسل جدید هم‌اکنون دقیقاً نیم ثانیه از اکتاویا TDI RS قبلی سریع‌تر است.

 

منبع: CarScoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. MehdiTurbo

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1948 ديدگاه)

    به این میگند پیشرفت طراحی نسل قبل خیلی بهتر شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بی نام

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    حس می کنم ماشین های اشکودا بهترین ارزش خرید رو دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا