ایستگاه خبر

پاژن هرور خودرویی ساده اما جان سخت

رپورتاژ: همه ما نام مرتب خودرو را با جیپ و پاژن آن می‌شناسیم و بیشتر حکم وجود نوستالژی‌های دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی را برای ما تداعی می‌کند. پاژن درواقع یک نمونه از فیس‎لیفت ایرانی لندرور انگلیس بود که مرتب خودرو آن را بر اتاق و شاسی خودرو مشهور اروپایی بنا کرده بود. این خودرو برای آفرود سواران همانند خودروهای جیپ باارزش است و مدل‌های قدیمی آن به‌عنوان خودروهای کلاسیک آفرود هنوز هم خریدوفروش می‌شوند. حال در سال‌های اخیر مرتب خودرو باهدف ایجاد محصول آفرودی تولید داخل دست به بازسازی این نوستالژی زده است تا آفرودسواران و جوانان جویای هیجان به‌غیراز جیپ‌های قدیمی گزینه به‌روزتری باقیمت مناسب داشته باشند و با آن از سفرهای آفرودی خود بیش‌ازپیش لذت ببرند. هرور یا پاژن هرور درواقع حاصل این بازسازی است. این خودرو تازه متولدشده مرتب خودرو تغییرات بسیاری ازنظر ظاهری و فنی داشته است که ظاهر آن را مدرن‌تر و رانندگی آفرود را آسان‌تر کرده است. در ادامه قصد داریم شمارا با این فرزند جدید ایرانی در عرصه آفرود آشنا کنیم.

طراحی بدنه پاژن هرور

با همان نگاه اول متوجه خواهید شد که ظاهر این خودرو نسبت به پاژن‎های قدیمی کمی مدرن‌تر و زیباتر شده است. مرتب خودرو با ایجاد تغییراتی در قسمت جلوپنجره و چراغ‌ها سعی داشته تا با حفظ ظاهر کلی پاژن و نوستالژیک بودن آن کمی حس به‌روز بودن را در این خودرو به وجود بیاورد. بدنه محکم و قدرتمند پاژن هرور که آن را از لندرور به ارث برده است توانایی عبور از سخت‌ترین مسیرها را دارد. فاصله مناسب پاژن هرور از زمین باعث شده تا این خودرو توانایی عبور از مسیرهای صخره‌ای و یا رودخانه‌ای را نیز داشته باشد.

علاوه بر این پاژن هرور از یک قسمت مخصوص بار نیز بهره می‌برد. به‌طورکلی طراحی اتاق، درها و سقف خودرو به‌روز تر و قوی‌تر از سابق شده است و ظاهر این خودرو نیز نسبت به قبل زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌آید. اما اگر بخواهیم به این طراحی ایرادی وارد کنیم شاید بتوان گفت رینگ‌های کوچک این خودرو ممکن است در مسیرهای آفرود مشکل‌ساز شود، البته این مشکل با تعویض لاستیک‌ها برطرف می‌شود. اما مدل‌های پایه آن‌ها برای مسیرهای سخت آفرودی به نظر زیاد مناسب نیستند.

طراحی داخلی پاژن هرور

اتاق پاژن هرور از سادگی و یکدستی سابق درآمده و با اضافه شدن کمی رنگ چوب به قسمت داشبورد فضای داخل کابین از حالت خشک آفرودی خارج‌شده است. اما متأسفانه بااینکه این خودرو جزو آخرین و جدیدترین تولیدات مرتب خودرو است، بازهم در داخل کابین شاهد همان مشک قدیمی یعنی کیفیت بسیار پایین متریال استفاده‌شده برای ساخت داشبورد و اتاق این خودرو هستیم. علاوه بر این امکانات داخلی این خودرو نیز مانند سابق است و هیچ تغییر چشمگیری در آن دیده نمی‌شود. صندلی‌های پارچه‌ای، داشبورد ساده و کم امکانات و کیفیت پایین مواد استفاده‌شده برای فرمان ایرادات اتاق جدید خودرو است که باعث می‌شود انتظار خریداران از رانندگی با آن کاهش پیدا کند. اما بااین‌حال ورود این خودرو به بازار داخلی آفرود سواران بسیاری را غافلگیر کرد و باعث شد خرید و فروش پاژن در ایران جان دوباره‌ای بگیرد. حال باید دید ارتقاء فنی این خودرو برای مسیرهای آفرودی چگونه بوده است.

تغییرات فنی و عملکرد پاژن هرور

بیشترین سطح تغییرات این خودرو در قسمت مشخصات فنی آن است. همین تغییرات نیز باعث شد تا پاژن هرور توانایی‌های آفرودی بیشتری از قبل به‌دست آورد. موتور این خودرو و هم‌چنین گیربکس و دیفرانسیل آن از تجهیزات وانت فوتون که توسط ایران‌خودرو تولید می‌شود به عاریت گرفته‌شده است و ترکیب این قطعات باهم نتیجه قابل قبولی را در برداشت. موتور ۲.۸ پاژن هرور خودرو توانایی تولید ۱۶۵ اسب بخار نیرو و ۳۶۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. در خودروهای آفرودی ملاک اصلی عملکرد بالا گشتاور بالای خودرو است. این موتور جدید تقریباً ۱۱۵ نیوتون متر بیشتر از موتور قبلی پاژن گشتاور تولید می‌کند.

این موضوع نشان می‌دهد که پاژن هرور توانایی و کشش بالایی در مسیرهای کوهستانی از خود نشان می‌دهد و می‌توانید برای سفرهای آفرود خود به آن اعتماد کنید. از طرفی نیز سوخت موتور پاژن هرور گازوئیل می‌باشد و مصرف سوخت آن خود ۵ لیتری کمتر از سابق است. بنابراین به‌عنوان یک خودرو آفرود میان رده تولید داخل خرید پاژن هرور نه تنها یک انتخاب قابل‌اعتماد بلکه مقرون‌به‌صرفه نیز می‌باشد.

اگر قصد خرید پاژن هرور را دارید بهتر است به آگهی‌های خریدوفروش پاژن  سری بزنید، قیمت پاژن هرور کارکرده در سایت دیوار حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان می‌باشد، البته این مدل‌های دست‌دوم به میزان زیادی شخصی‌سازی‌شده و برای مسیرهای آفرودی نیز تقویت‌شده‌اند.

 

منبع : ویرلن

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا