ایستگاه خبر

احتکار بزرگ در بازار خودرو

روزنامه ایران: از اسفندماه سال گذشته وضعیت بازار خودروهای وارداتی با نوسانات شدیدی مواجه شد که در تاریخ خرید و فروش خودروهای خارجی سابقه نداشت. اوایل اسفندماه به دلیل افزایش نرخ ارز، بازار خودروهای خارجی تحت تأثیر قرار گرفت. البته این تغییرات قیمتی توسط واسطه ها و دلالان و برخی از شرکت های واردکننده رخ داد. شرکت های واردکننده خودرو آن زمان با ارز هزار و ۱۱۲ تومان خودروهای خود را وارد می کردند و از هرگونه نوسانات ارزی در امان بودند اما زمانی که قیمت ارز بالا رفت با احتکار خودرو در بنادر نسبت به افزایش قیمت خودروها اقدام کردند و متأسفانه در بازار قیمت ها بیش از ۴۰ میلیون تومان بالا رفت.

hyundai-genesis-sedan
جنسیس از خودروهایی بود که جهش قیمتی را شاهد بود

یکی از شرکت های واردکننده خودرو سال گذشته با سه کشتی بین ۷ تا ۸ هزار خودرو وارد بندرعباس کرد اما خودروهایی را که با ارز دولتی (هزار و ۱۱۲ تومان) وارد کرده بود در بنادر نگه داشت تا قیمت ارز که به بالاترین حد خود رسید در سطح بازار توزیع کند. این احتکار خودرو توسط شرکت های معروف واردکننده سبب شد قیمت خودروهای خارجی با شیب تندی بالا رود.
متأسفانه سازمان حمایت نیز نتوانست قبل از سال جدید بازار را کنترل کند و اکنون نیز قیمت ها حکایت از آن دارد که خودروهای خارجی به رغم آن که با ارز هزار و ۲۲۶ تومان در شرایط فعلی وارد می شود، پائین نیامده است و شرکت های واردکننده در این مدت سود صددرصدی برده اند. واردکنندگان خودرو که از ارز دولتی استفاده می کنند، خودروهای خود را با شرایط ارز آزاد به فروش می رسانند و حتی مجوزهای ثبت سفارش واردات خودرو را با قیمت های بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان می فروشند.

تخلف های یادشده، بازار خودروهای خارجی را با تنش های متعددی روبه رو کرده است و مشتریان خودروهای وارداتی دچار سردرگمی شده اند که چه زمانی را برای خرید خودرو انتخاب کنند. یکی از نمایشگاه داران خودروهای وارداتی که واردکننده خودرو نیز هست، در این باره گفت: خودروهای خارجی که توسط نمایشگاه داران وارد می شود با ارز دولتی نیست و ما با قیمت روز ارز، نسبت به واردات خودرو اقدام می کنیم.
اما شرکت های واردکننده که تعداد محدودی هستند ارز دولتی استفاده کرده و حتی قیمت خودروهای خود را بالاتر از نمایشگاه داران به فروش می رسانند و این در شرایطی است که خودروهای نمایشگاه داران آپشن های متعددی دارد.

auto-aref-isfahan
نمایشگاه اتوموبیل عارف

وی گفت: در گذشته واردکنندگان حدود ۱۰ درصد از خودروهای خارجی منتفع می شدند و اکنون این عدد به کمتر از ۵ درصد رسیده است اما شرکت های واردکننده با سود ۱۰۰ درصدی نسبت به واردات خودرو اقدام می کنند. وی با بیان این که سازمان حمایت باید بر واردات خودروها توسط شرکت های واردکننده نظارت بیشتری کند تا بازار خودرو دچار تنش نشود، افزود: از سال گذشته که قیمت خودروهای خارجی دچار نوسان شد، سازمان حمایت برای حل این مشکل کاری انجام نداده است.
وی یادآور شد: واردات خودرو با ارز آزاد هیچ مشکلی ندارد و واردکنندگان از هر کجای دنیا می توانند خودروهای مورد تقاضا را وارد کنند.

حسین اردوخانی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران نیز با تأیید خبر احتکار خودرو توسط برخی از شرکت های واردکننده خودرو با هدف گران کردن خودروها اظهار داشت: اگر شرکت های واردکننده خودروهای خود را اسفندماه وارد بازار می کردند، قیمت ها تا ۱۰۰ میلیون تومان بالا نمی رفت، اما متأسفانه این شرکت ها با ارز دولتی خودرو وارد کرده و در نهایت با قیمت های بسیار بالا در سطح بازار توزیع کردند.
وی گفت: افزایش نرخ ارز هیچ تأثیری بر قیمت ها نداشت چرا که واردکنندگان از ارز دولتی استفاده کردند. این امر سود کلانی برای شرکت ها و ضرر بسیار بزرگی برای دولت داشت چرا که از منابع ارزی دولت به ضرر مردم استفاده شد.
اردوخانی متذکر شد: به دلیل گسترش تحریم ها برای واردات خودرو با ارز دولتی خودرو ها از کشورهای عراق و کویت وارد بندرعباس، چابهار و بوشهر می شود، اما این خودروها به دلیل آن که برای برخی کشورها ساخته شده است، آپشن بخاری را ندارد لذا مردم در خرید خودروها باید دقت کنند تا خودروهایی را خریداری کنند که آپشن های مدنظرشان لحاظ شده باشد. وی تأکید کرد: برخی از شرکت های وارد کننده خودرو مجوز ثبت سفارش خودرو را به افراد غیرمتخصص فروخته اند و این امر سبب شده تا خودروهای کارکرده به نام صفر وارد بازار ایران شود و این خودروها تنها با دیاگ زدن قابل شناسایی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تقاضا برای خرید خودرو افزایش نیافته است و معمولاً در نخستین ماه از سال چنین شرایطی رخ می دهد. با این اوصاف دولت می تواند قبل از رشد تقاضا ها نسبت به ساماندهی بازار اقدام کند و اجازه ندهد شرکت های وارد کننده سود های بسیاری ببرند.
وی با بیان این که در سال جدید ۵ هزار دستگاه خودرو با ارز دولتی وارد شده است خاطرنشان کرد: اگر احتکار خودرو به بهانه افزایش نرخ ارز صورت نگیرد بازار خودرو های خارجی دچار مشکل نمی شود و بازار آرام خواهد شد.
به هر ترتیب افزایش کاذب قیمت خودرو باعث شد خودروهای خارجی خیلی گران تر از قیمت واقعی شان به دست مردم برسد و این امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. از این رو برخی از کارشناسان می گویند دولت نباید به خودروهای وارداتی که در زمره خودروهای لوکس هستند، ارز دولتی دهد.
احمدرضا خدمتگزار استاد دانشگاه در این باره می گوید: پرداخت ارز دولتی برای خودروهای وارداتی درست نیست. دولت می تواند این ارز را در بخش تولید هزینه کند. وی افزود: مشتریان خودروهای خارجی افراد خاص هستند و اکنون که با نرخ های آزاد خودروها به فروش می رسد دلیلی ندارد که ارز دولتی پرداخت شود.
وی تأکید کرد: واردکنندگان خودرو که از ارز دولتی بهره مند می شوند در قیمت های خود هیچ تغییری ندادند و همواره قیمت های خودرو با ارز دولتی و آزاد یکسان است. وی گفت: ارز دولتی را می توان در بخش تولید و یا خرید ماشین آلات هزینه کرد که ضمن افزایش اشتغالزایی، سبب توسعه صنعتی نیز می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. mohammad

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این حرفا رو ول کن عجب نمایشگاهی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. usa

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (19 ديدگاه)

      اقا محمد راست میگه ول کنید به خدا اینا که ادم بشو نیستن ولی عجب نمایشگاه توپیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. اشکان

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      !Like

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سعید

      ۵ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      عجب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. admin

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کاری از دلالی در ایران پرسودتر و کم دردسرتر وجود نداره درحالیکه یه مهندس با مدرک فوق لیسانس باید کلی بگرده تا شاید شغل مناسبی پیدا کنه. البته متاسفانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. شایان

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    قبل از عید یه 206 اتومات خریدم 2 3 نومنی سود کردم
    الانم قرض و قله کردم دارم میرم یه چیزی از هیوندا بردارم
    مطمءن هستم ضرر نداره ک هیچ یه 10 تومنی توش داره اگر داشتم 10 تا میخریدم اشتباه کردم سکه خریدم بدبخت شذم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سعید

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    بله آقا
    وقتی میزن تو بوق و کرنا میگن واردات آسون شده و موقع ثبت سفارش دهنشونو آسفالت میکنن تا با کلی مکافات ماشین وارد کنن احتکار که هیچی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. یک ایرانی

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی یک عده ، چشمشان را به روی همه چیز می بندند ، میشود همین

    مگر دستگاه های دولتی نمی توانند با اقداماتی مانند اعمال جریمه های سنگین و یا لغو مجوز فعالیت این گونه شرکت های محتکر ظالم ، جلوی این اتفاقات و نابه سامانی ها رو در کشور بگیرند!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. momo

      ۱۹ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (109 ديدگاه)

      نه عزیزم چون بیشتره همین واردکننده ها خودشون از دستگاههای دولتی اند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. سید

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همه شاهد باشید دوبله میاد پایین چون اول انقلاب هم اینجوری شد بعدش ماشین خارجی رو خفه کردن.مثل گلف92 اپل کورسا و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sMi

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والا اینجوریهام که میگن نیست من سانتافه دارم الان 18میلیون بالاتر میخرن اما من در اصل ضرر کردم چون ماشین دلخواهمو الان باید 50تومن بالاتر بگیرم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ژيان

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا که شیر تو شیره
    منم بنزم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. م م

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دمشون گرم که با مغز متفکرشون درامد چهل سال یه کارگر رو تو یک ماشین در میارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. م م

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ولی خدا وکیلی هم نامردیه هم بیرحمیه.چون همه این ماشینها رو مایه دارها نمیخرند .بین خریدارها شاید کسایی هم باشند که یه عمر سرفه جویی کردن از گلو بریدند تا حسرت به دل نمونند که اخر سربولشون نصیب گردن کلفتها میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. میثم

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من نمیدونم آخه به استاد دانشگاه چه ربطی داره که برای واردات ماشین ارز دولتی بدن یا ندن.همه بدبختی ما اینه که همه تو تمام زمینه ها متخصصن.چون که ماشینای وارداتی برای پولداراست نباید بهشون خدمات بدی.بگی چون پولدارن چشمشون کور پول خرج کنن.آقاجون پولدارا دارن کشورو میچرخونن چه بخوای چه نخوای.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. hadi

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    راستی گفتن بشر سیر ناپذیر مگه واردان ماشین
    کم سود داره براشون دست به این کار زدند
    آدمی که قناعت نداشته باشه فقط خاک گور طمعش رو پر
    میکنه 8000خودرو وارداتی کسی با همچین سرماییه
    بازم دنبال…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمید

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه انتظاری داریم وقتی سایپا برای گرون کردن خودرو مثلا پراید احتکار کرده نمیفروشه و فیمتشو نجومی بالا برده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. MAdE IN CHINA

    ۱۶ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بعید نیست این خودرو سازان داخلی با وامهای سرسام آوری که میگیرن نرن خودرو وارد کنند و احتکار کنند و دستهایی پشت پرده حمایت کنند و مردمو دور بزنن این دزدیها تا وقتی جیب همشون پر بشه لو نمی ره مث 3 هزار میلیارد و …
    پسر رئیس جمهور کره یک اختلاص کوچیک انجام داد خودشو اعدام کردن و رئیس جمهور رو از مسئولیتش خلع کردند حالا اگه این اتفاق تو کشور ما بیفته فکر کنم برای 99% پستهای مدیریتی تو روزنامه آگهی استخدام بزنن یا یک نفر هم بشه رئیس پلیس هم بشه رئیس مدیریت سوخت و هم مدیر عامل باشگاه پرسپولیس
    ای بابا بی خیال
    گوشت قربونی هر کی دستش رسید کند و رفت
    ولی بدونین همه یک تیکه پارچه بیشتر همسفرمون نیست بعضی آدما یادشون رفته که باید برن حالا 10 سال این ور و اون ور
    به قول شاعر می گه دیر و زود داره سوخت و سوز نداره
    یا حق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ali

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا خدا خیرشون بده. جز خدمت صادقانه هیچ کار دیگه ای نمیکنن
    این مدیران!!!!!!!!!!!
    بیجاره مردم………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سعید

    ۱۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ی پیکان دارم قبلا 1.5 ملیون میخریدند الان 3.2 میلیون،یعنی 1.7 میلیون بیشتر بعد نشستم فکر کردم خوب شد که نفروختم چون اگه الان بفروشم میتونم باهاش ی بلیت رفت به استانبول بگیرم ی کباب ترکی ام بخورم و بعدش با اتوبوس واحد برگردم ایران. خدایا ممنون از این همه خوشبختی!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا