ایستگاه خبر

تراژدی افزایش قیمتها به نمایش درآمد

جهش شدید قیمتها با مجوز رسمی سازمان حمایت از تولیدکنندگان از امروز کلید خورد و قیمتهای خودروها در بازار با بیسابقه ترین رشد تاریخی خود مواجه شدند. بگونه ای که بعضی از خودروهای وارداتی با تحویل ۳۰ روزه از قیمت بازار سیاه با تحویل فوری هم گرانتر شدند!
ناز و ادای خودروسازان و واردکنندگان و احتکار خودرو سرانجام نتیجه خوشی برای آنها داشت. تکذیبیه های آبکی مسئولان نیز حتی نتوانست تا پایان سال هم دوام بیاورد و در آستانه یک هفته به سال نو، کابوس خریداران رنگ واقعیت بخود گرفت.
Suzuki Grand Vitara
بر همین اساس، برخی خودروسازان دیروز سایت فروش خود را به طور موقت بستند و پس از آنکه مجوز افزایش قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت ابلاغ شد، قیمت‌های جدید را اعمال کردند تا در فاصله هشت روز مانده به پایان سال، افزایش قیمت پس از بازار، به نمایندگی‌ها نیز سرایت کند. بیشترین افزایش قیمت را خودروهای مونتاژی مانند نیسان ماکسیما و تینا داشته‌اند و ظاهرا پراید نیز کمترین رشد قیمت را به خود اختصاص داده است. هم‌اکنون به دلایلی از جمله افزایش تقاضای سفته‌بازانه و کاهش عرضه، منحنی قیمت خودروهای داخلی رشدی کم‌سابقه را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز برای کم کردن شکاف قیمت کارخانه و بازار، رای به افزایش قیمت آنها داده است. ظاهرا این سازمان قصد دارد از این پس قیمت خودروها را به صورت «شناور» تعیین کند، به این معنا که قیمت هر خودرویی متناسب با نرخ آن در حاشیه بازار، تعیین خواهد شد.
گویی هم خودروسازان و هم واردکنندگان از قبل در جریان اعلام افزایش قیمت‌ها بوده‌اند، زیرا دیروز همزمان با این اتفاق، سایت فروش برخی خودروسازان داخلی و همچنین نمایندگی‌ها به طور ناگهانی مسدود شد تا قیمت‌های جدید در سیستم آنها اعمال شود.
از جمله شرکت‌هایی که سیستم فروش خود را روز گذشته بستند (اعم از داخلی و خارجی)، می‌توان به ایران خودرو و آسان موتور اشاره کرد، که البته برخی از آنها ساعتی بعد اقدام به گشودن دوباره سایت خودکردند.
ظاهرا سازمان حمایت با نیت کاستن از شکاف قیمت کارخانه، بازار خودروها، با درخواست خودروسازان موافقت کرده و می‌خواهد به این وسیله دلالی و واسطه‌گری را از بازار را حذف کند.
تقریبا دو ماهی می‌شود که به دلیل کاهش عرضه، قیمت خودروهای داخلی افزایش یافته و حال سازمان حمایت می‌خواهد با افزایش قیمت خودروها در نمایندگی، از جذابیت بازار کم کرده و دلالی را از بین ببرد. در مورد خودروهای وارداتی نیز دلالی و واسطه‌گری ماه‌هاست که جریان دارد و سبب شده قیمت این نوع خودروها نجومی رشد کند.

new-price
قیمتهای جدید خودروها

اگرچه نیت سازمان حمایت برای حذف دلالی، نیتی خوبی به شمار می‌رود، اما با توجه به قیمت جدید اعلامی، بعید است بازار خودرو خاصیت سرمایه‌ای این روزهای خود را به این زودی‌ها از دست بدهد، زیرا هنوز هم شکافی قابل توجه بین قیمت بازار و نمایندگی خودروهای داخلی و خارجی به چشم می‌آید.
به عنوان مثال، قیمت جدید ماکسیمای دنده اتومات ۵۸ میلیون تومان اعلام شده، حال آنکه این خودرو در بازار ۶۲ میلیون تومان قیمت دارد و با این حساب هنوز هم احتکار آن می‌صرفد، چون به هر حال چهار میلیون تومان اختلافی کمی نیست که دلال‌ها و حتی مشتریان عادی به راحتی از خیر آن بگذرند.

maxima
با این حال، ظاهرا سازمان حمایت تصمیم خود را گرفته و حتی قصد دارد از این پس قیمت انواع خودرو به خصوص داخلی‌ها را به صورت شناور تعیین کند.
آن طور که خبر می‌رسد، این سازمان و خودروسازان به توافق رسیده‌اند تا قیمت خودروها بر اساس حاشیه بازار تعیین شود. به عبارت بهتر، از این پس هرگاه قیمت خودرویی رشد کند، نرخ آن در نمایندگی نیز متناسب با وضعیت بازار افزایش می‌یابد و این در حالی است که مشخص نیست آیا سیاست فعلی، هنگامی که قیمت خودروها افت نیز می‌کند، به اجرا در خواهد آمد.
در واقع این پرسش وجود دارد که اگر فلان خودرو ارزان شد و قیمتش به زیر نرخ کارخانه رسید، آیا سازمان حمایت قیمت آن را در نمایندگی نیز کم می‌کند یا فقط سیاست قیمت شناور را در دوران گرانی اعمال خواهد کرد.
هرچه پیش آید، اتفاقی که هم اکنون افتاده، افزایش قیمت چند صد هزار تا چند میلیون تومانی خودروهای داخلی و وارداتی است و در این بین خودروسازان به هدفشان مبنی بر افزایش قیمت رسیده‌اند و سازمان حمایت نیز نقش حمایتی خود از آنها را به خوبی ایفا کرده و این وسط فقط مشتریان هستند که سرشان بی‌کلاه مانده و حمایتی را به چشم نمی‌بینند.
به گفته برخی مشتریانی که با دفتر روزنامه تماس برقرار کرده‌اند، خودروسازان از آنها خواسته‌اند برای دریافت خودروهای ثبت‌نامی‌شان، ما‌به‌التفاوت ناشی از افزایش رسمی قیمت‌ها را پرداخت کنند. همچنین برخی از مشتریان وقتی با سازمان حمایت تماس گرفته و بابت افزایش قیمت‌ها شکایت کرده‌اند، این پاسخ را شنیده‌اند که: اتفاقی است که افتاده.
این در حالی است که برخی مشتریان عنوان می‌کنند خودروسازها به عمد تحویل خودروها را عقب انداخته‌اند تا بتوانند قیمت‌های جدید را اعمال کرده و پول بیشتری از آنها بگیرند.
البته خودروسازان نیز معتقدند افزایش قیمت برای خودروهایی که قرار بوده پول آنها به صورت دو ودیعه‌ای پرداخت شود، اقدامی قانونی به حساب می‌آید و در این مورد، آنها خلافی مرتکب نشده‌اند.

کاهش قیمت خودرویی که نیست!
اما از نکات قابل توجه افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌توان به صعود نجومی ماکسیما و البته سوزوکی گرندویتارا اشاره کرد. ماکسیما که این روزها مرز ۶۰ میلیون تومان را نیز در بازار رد کرده، با حدود ۱۳ میلیون افزایش قیمت رکورددار به حساب می‌آید. بنابر لیست جدید قیمت‌ها، ماکسیمای اتومات از این پس ۵۸ میلیون تومان در نمایندگی‌ها قیمت خواهد داشت.
همچنین گرندویتارای کلاس ۸ اتومات نیز که اختلافی ۱۹ میلیونی در قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آمد، حدود هشت میلیون تومان افزایش قیمت را به خود می‌بیند و با این حساب ویتارا از این پس حدود ۵۸ میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش خواهد رسید.
جالب اینجا است که سازمان حمایت بیش از ۵۰۰ هزار تومان از قیمت پژو روآی سال کم کرده است، حال آنکه این خودرو از نیمه دوم امسال اصلا به تولید نمی‌رسد. در واقع سازمان حمایت قیمت خودرویی را که نیست کاهش داده است.
همچنین برخی منابع آگاه عنوان می‌کنند، خودرو پراید نیز مشمول افزایش قیمت شده است.
از آنجاکه پراید هم اکنون ارزان‌ترین خودرو کشور است، احتمالا افزایش قیمت آن نیز مانند سایر خودروها در حد چند صد هزار تومان است. با این حساب باید منتظر ماند و دید به‌رغم وعده سایپایی‌ها مبنی بر عدم افزایش قیمت پراید به ۱۰ میلیون تومان، قیمت این خودرو در نمایندگی‌ها دو رقمی می‌شود؟
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. محسن . ک

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (42 ديدگاه)

    تا کی باید به اسم حمایت از تولیدات داخلی این آشغال ها رو بخریم؟ بس کنین این مسخره بازی ها رو. در مرز را باز کنین ببینین تو دنیا چه خبره. آخه تا کی باید یه عده با رابطه از واردات سود کلان ببرن و یه عده دیگه با حمایت های بی ریشه جیب مردم را بزنند!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. کورش

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    همین الان ایران خودرو 207i رو واسه 45 روزه 22 میلیون ثبت نام میکنه، کجا 20 تومنه ما هم بریم بخریم؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. کورش

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ببخشید من ستون قیمت قدیم رو گاه کردم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. بیژن

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    واقعا جای تاسف است خودروهای با تکنولوژی 20سال قبل را به قیمت روز به مردم قالب میکنند وهرروز هم گرانتر میکنندتوصیه من به ملت این است این اهن قراضه ها رانخریدتا این سود جویان به سزای اعمال خود برسندواگردولت حامی این مردم است تعرفه راهم کاهش دهد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
      سوابق: (31 ديدگاه)

      نخریم با فرقون بریم بیرون …مرگ بر این خودرو سازی ملی تولید داخل….آدم تو دبی میره حسرت میخوره چرا این عربها باید حداقل یه کمری زیر پاشون باشه اونوقت ما آرزوی ماکسیمای ده سال پیشو داشته باشیم…ای خدا..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. mohamad

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (18 ديدگاه)

    من نمیدونم این سازمان حمایت از مصرف کنندگانه یا حمایت از تولید کنندگان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پدرام

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (27 ديدگاه)

    و باز هم بیچاره مصرف کننده ی ایرانی که مغلوب و مبهوت هنرنمایی این دوشرکت نامرام بازار خودروی ایران باید باشه…
    چاره قظعا جز اینه که ناله ی شب گیر کنیم!!
    بجای اینکه ماشینهای ساخت ایندو شرکت رو تحریم کنیم قول میدم فردا ملت واسه خرید ماشین با قیمت جدید دم درب ایران خودرو و اون سایپا صف میکشن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رضا مردانی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    قیمت ها افزایش پیدا کرد و بعدا هم افزایش پیدا خواهد کرد. به این افزایش ها هم عادت می کنیم. نگران نباشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (21 ديدگاه)

      چرا باید عادت کنیم آخه؟
      بابا یکم به خودتون بیاین
      جون عزیزترین کستون نخرید تا حساب کار دستشون بیاد
      خیلی سخته واقعا؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مهدی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (217 ديدگاه)

    اه و نفرین ملت اگه آخرش این کارخونه گاری سازیو نزد زمین …
    عدالت … هاهاها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا مردانی

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
      سوابق: (9 ديدگاه)

      تا زمانی که اه ملت اونا رو زمین بزنه این عزیزان گاری ساز با خودشوندو بستن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. مجید

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (80 ديدگاه)

    باز هم دولت از سیاست همیشگیش استفاده کرد
    به مرگ گرفت که به تب راضی بشند
    قیمتها رو 6 -7 ملیون بالا برد حالا هم چند ملیون پایین اورد و در اخر هم مثلا در 206 و ال 90 حدود 2ملیون افزایش قیمت داشت
    از این ترفند در ارز و مواد خوراکی و خیلی چیزهای دیگه قبلا هم استفاده شده بود
    این کار توهین به شعور مردم هست
    در اخر هم میگن ما قیمتها رو پایین هم اوردیم متاسفم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مجید

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (80 ديدگاه)

    راستی منظورت از بدون نرخ بیمه – بیمه ثالث هست یعنی 350 هزار تومان هم باید به این مبالغ اضافه کرد اینطوری که افزایش قیمت بالای 2ملیون میشه
    خواهشا شوخی نکنید من قلبم ضعیفه
    حالا چرا پراید گرون نشد حداقل من پرایدم رو گرونتر میفروختم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمدامین

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه درکشورماتنها ثروتمندان تصمیم گیرنده بازارواقتصادهستدومنافع شخصی خودرادرنظرمیگیرندولی بدانندکه آتش جهنم و قهرخداوندبزودی بخاطرظلمهایی که به ملت ودولت کرده اندخواهنددید.متاسفانه وزیران که ازدولت ومنافع ملی مردم حقوق میگیرند.به نفع سرمایه دارها وثروتمندان رای میدهند.که مسلم برآنست خودشریک این بازی بوده وخائن به ملت مظلوم هستند.چراکه خودروهای تولیدداخل راباقیمتی 3/1داخل به کشورهای عراق.وغیره صادرمیکنند.ولی ماراازحقوق خودومنافع ملی ودولتی که سهمی مثل هم داریم محروم میکنند.[…]

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. هادی حشمتی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا زمانی که شعور و فرهنگ مردم رشد نکرده همین آش و همین کاسه است.یک عده[…] میشوند و مردم هم […] هستند با وعده بهشت و علف تازه! دست سواستفاده کنندگان درد نکند. انشاالله وعده ما کانادا و […]!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. فرحان

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چه طوری +-+-+-+-+-

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. فرحان

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک ماه که منتظر خرید ماشین هستم. ده سالمه. امروز با بالا رفتن قیمت ها پدرم از خریدن ماشین منصرف شد. کلی گریه کردم.[…] مسئولین بی مسئولیت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. فرحان

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تنمان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهدی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    […].آخه حمایت از دوتا گاری ساز چه نفعی واسه مملکت داره؟ هیچ. در اصل نفع اصلی مال جیب آقایون و آقازاده هاست که داره پر میشه.[…] که اینقدر وجود نداشت که پای قانونی که در خصوص کاهش تعرفه واردات تصویب کرده بود وایسته و یک هفته نشد عوضش کرد بره بمیره بهتره.بخدا یادمه اون زمان که تازه میخواستن تندر 90 رو تولید کنن قرار بود یک خودروی چهار و نیم میلیونی باشه. پس چی شد؟ همش دروغ دروغ دروغ.آقایان مدعی […]. آیا شما سمند رو به بلاروس به همون قیمتی میدادید که به مردم خودتون میدید؟آیا همون کیفیت رو واسه مردم خودتون هم درنظر میگیرین؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهدی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تنها بهانه حمایت از این دو گاری ساز بزرگ حمایت از اشتغال ملّته!!! نمیدونم خدشونو میزنن به کوچه علی چپ یا واقعا نمیفهمن.الان بیشتر خودروسازهای دنیا از خداشونه بیان ایران کارخونه بزنن.نیروی کار ارزون و بازار عالی .اگه بحث رشد صنعت داخلیه که آنچه عیان است چه حاجت به بیان است؟ ما در این چند سال چه پیشرفتی کردیم؟ اتاق سمند که وارداتی بود رو روش موتور پژو گذاشتیم و هی چراغاشو عوض میکنیم. پدر و مادر و هفت جد و آباد پرایدو درآوردیم.ال 90 رنو 405 و 206 پژو ماکسیما رونیز و.. نیسان ریو و پراید کیا ویتارا سوزوکی پیکان انگلیس سمند بی هویت که مشخصا هیچیش مال ما نیست و خودروهای چینی . خوب اینا کدومش مال صنعت ما بود؟ خودفریبی و مردم فریبی تا کی؟ حالا هم که سازمان حمایت از مصرف کننده!!! جالبه! اسمش منو کشته؟ کدوم سازمان چه کشکی چه دوغی؟ من اگه فرغون بخرم عمرا محصولات این دو تا گاری سازو نمیخرم.خواهش میکنم شما هم نخرید.به هر کسی که میشناسین بگین نخرن.بخدا جواب میده.فقط خارجی.چند مدل پایینتر باشه ولی ایران خودرویی و سایپایی نباشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. یه بنده خدا

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بابا این چه مسخره بازیه آخه ماکسیما از44 رفته 58. هر جور فکر میکنم به این نتیجه میرسم که پارس خودرو رو باید اتیش زد. مردم گیر آوردن. اینجا که فحشم نمیشه نوشت یه خورده خالی بشیم فقط اعصاب داغون میشه. اینا شیطون درس میدن این آشغالارو با این قیمت دم عیدی میکنن تو پاچه مردم بدبخت. واویلا بعد عید بنزین بشه 1000 دیگه نه میشه ماشین خرید نه سوار شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. 067

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (56 ديدگاه)

    در سرزمینی که ریختن کنجد روی نان بربری برای مردمانش یک آپشن محسوب میشود بهتر از این هم انتظار نمیرفت……!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. TANHA

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چراغ ماشین رو عوض می کنه یه اسم جدید می ذاره رو ماشین 2 ملیون میذاره رو قیمتش همه هم می گن به به .
    ما ایرانی ها هر چی سرمون میاد حقمونه
    تو خارج ماشین می سازن اینا هم ماشین می سازن تیبا با الاغ بری بهتره تا سوار اینا بشی

    207 که یه ماشین دو دره تو خارج پا شده 4 درش کرده داره تولید می کنه با کیفیت خیلی پایین تر داره
    می ده دست مردم 4 برابر پول می گیره افتخارم
    می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. کورش

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    دوستان! به کسی بر نخوره ولی حقمونه! من ۲ سال قبل اتومبیلم را بدلیل افزایش هزینه های نکهداری، بیمه و …. و عدم امکان استفاده در تهران فروختم. حالا هم حاضر نیستم به هیچ عنوان به جای مزدا ۳ ژاپنی ۳۲ میلیونی، سوار ۲۰۷ مزخرف ۲۲ میلیونی یا ماکسیمای از مد افتاده ۶۰ میلیونی که تا ۵ ماه قبل کسی براش ۳۵ میلیون هم نمیداد بشم تازه نصف روزای سال هم نمیشه از خونه برد بیرون، قیمت بنزین هم که ماشالله خدمات هم که صفر … ما ایرانی جماعت به خاطر حرص و خود پسندی که تو خونمون هست و دیدن مسایل بصورت شخصی و نه اجتماعی، هر کی بیاد دو دستی میزنه تو سرمون و تازه لذت هم میبریم! اونوقت تو یونان قیمت گوشت یک یورو بالا میره مردم نمیخرن تا تولید کننده و فروشنده به شکر خوری بیوفتند. این حرص و آز خودمونه که داره باهامون اینجوری میکنه و نه چیز دیگه پس لطفا کسی رو مقصر ندونید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. ایمان

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام به دوستان فقط این و بگم که ایرونی جماعت سختی کشیده زجر کشیده الانم دیگه عادت کرده به این زجرها پس قیمت بیاد بالا در حد غیر قابل تصور بازم حرفی برا زدن نداره در یک کلام پوستمون از جنس نمد شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سروش

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقا نخرین ماشین نخرین مگه مجبورین ماشین بخرین

    مگه پولتون زیادیه نخرین ماشین

    هم کارخانه تولید کم میشه دوباره التماسی میشه هم

    اون دلالی که میخواد بفکر سود بیشتر پولش بخوابه ضرر

    بیشتر بکنه !

    نخرین ماشین نخرین لطفا ! اطلاع رسانی کنید !!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن . ک

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
      سوابق: (42 ديدگاه)

      چه ربطی داره؟ الان ماشین کالای ضروریه واسه هر خانواده. لابد پس فردا اگه آب هم گرون کردن نخوریم؟!!
      باید مردم به حق خودشون آگاه باشن. باید مرجع پیگیری وجود باشه تا بشه پیگیری کرد. باید صدا رو بلند گرد تا به گوش کسانی که اون بالا نشستن برسه. اگه باز هم جواب نداد باید اونقد صدا بلند بشه تا گوششون رو کر کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۹ خرداد ۱۳۹۱
        سوابق: (217 ديدگاه)

        صدا که میرسه اونام میشنون ولی میگن اینا که میخرن واسه چی قیمتو کم کنیم
        من نمیگم کلا مخریم … 6 ماه نخریم ببین چی میشه … اگه قیمتو کم نکردن اونوقت هر چی دلت خواست بگو
        ولی متاسفانه مشکل ما اینه که ” یکی نیستیم “

        موافقم 0
        مخالفم 0
  24. فرید

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با توجه به اینکه تا ده یا پونزده سال آینده ایران ناگزیر باید به سازمان تجارت جهانی بپیونده و بطبع قیمتها هم جهانی بشه و اینکه در این ده پونزده سال به گرد پای برندهای معتبر هم نمی رسیم پس این هزینه کردن از جیب وجان مردم کلا بی ثمره. آیا درسته به ازای هر نفر اشتغال در صنعت خودرو کشور دو نفر کشته در سوانح بدیم؟!!!آیا درسته که در کشورهای دست چندم و حتی همسایگان ما مثل عراق و افغانستان قیمت ماشین هفتاد میلیونی ما بیست میلیون باشه؟!!!بابا بذارید درد مردم همون کفاشیان و اینا باشه همون بسشونه!! 

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. نوید

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر شمت برای افزایش قیمت محصولات سبیل کی چرب شده؟؟؟؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. از دوستان

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تو استرالیا یک مزدا 3 اتومات و صفرو 20000 دلار خریدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. فرشاد

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اشکال نداره زندگی صد سال اولش سخته …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. حجت

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا که جای تاسف دارد.
    آهن قراضه قالب میکنند به قیمت طلا.
    لطفا از خرید ماشین منصرف شوید تا شاید کسی فکری به حال این نردو بکند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. صبا

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا باورم نمیشه این افزایش قیمت من باید ماشینم رو این ماه تحویل بگیرم حالا 2 ملیون اضافه اش رو از کجابیارم؟
    تویوتا کمری تو امارات هست 10 ملیون و به عنوان تاکسی استفاده میشه واقعا چه بلایی سرش میاد که وقتی داخل کشورمیشه قیمتش میره به………..
    آفرین به ما مردم راضی و خوشحال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. hamid_sheykhi323

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستای گلم
    من جزواسه خودم واسه هیش کی متاسف نیستم.کار ما شده غبطه خوردن.من اینو به خودم می گم که اینقد […] بار اومدیم تو این مملکت که ازگرون شدن جنسی که داریم خوشحال میشیم آخه چرا؟ما رو جوری پوست کلفت پرورش دادن که اگه تا دم مرگ نفسمونو بگیرن باز طاقت میاریمو به شیکر خوردن نمی افتیم آخه چرا؟آدماییو می شناسم که هشتشون گرو نهشونه اما هفته به هفته باک بنزینشو پر میکنن.دوستان تا زمانی که با این اوضاع کنار بیایم همین آش هستو همین کاسه.پس مثل بعضی از دوستان که می گن ماشین نخریم تا تنبیه بشنو به […] خوردن بیافتن کوتاه بین نباشیم.مجازات کردن این شرکت ها کار ملت نیست.ماشین مثل کفش پا می مونه.مگه میشه کفش نخری؟باید خوبشا بخری.چیزی که لایقشی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا