ایستگاه خبر

برلیانس h320 بخریم یا رنو ساندرو؛ هاچ‌بک‌های اجنبی در بازار ایران

رپورتاژ: با وجود اینکه تولید رنو ساندرو و برلیانس h320 توسط شرکت پارس خودرو انجام می‌گیرد، اما در همه منابع از آنها به عنوان رقیب‌های مستقیم یاد می‌شود. این رقابت هم مربوط به مشخصات فنی و موتوری خودروها و هم مربوط به قیمت هر دو خودرو است. از طرف دیگر بازار خرید و فروش برلیانس h320 کاملاً با بازار خرید و فروش رنو ساندرو همپوشانی دارد و معمولاً خریداران بین گزینه خرید این دو خودرو گیر می‌کنند.


نکته جالب اینکه مشخصات ظاهری هر دو خودرو در خرید برلیانس h320 و خرید رنو ساندرو نقش دارد و هر دوی آنها به عنوان هاچبک زیبا یاد می‌شود.

 موتور برلیانس h320 یا موتور رنو ساندرو
Brilliance H320 engine
این شاید یکی از نزدیکترین مقایسه بین دو خودرو باشد. در برلیانس h320 از یک موتور با حجم ۱۴۹۸ سی سی استفاده شده است که ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد. این موتور حداکثر قدرت ۱۳۸ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاورسنج ۱۳۸ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. در این خودروها از دو گیربکس چهار سرعته خودکار و پنج سرعته دستی استفاده می‌شود و انتقال نیرو در آن به کمک دیفرانسیل جلو صورت می‌گیرد.

این در حالی است که حجم موتور رنو ساندرو ۱۵۹۸ سی‌سی است و چیزی بیشتر از خودروی برلیانس است. این ویژگی باعث شده که حداکثر قدرت این خودرو ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۱۴۵ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه باشد. موتور ساندرو دارای ۴ سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ است و حداکثر سرعت گزارش شده برای آن ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. سیستم جعبه دنده استفاده شده در این خودرو از نوع ۴ دنده اتوماتیک و ۵ دنده دستی است و محور متحرک آن هم دیفرانسیل جلو است.


این بررسی‌ها نشان می‌دهد که موتور استفاده شده در رنو ساندرو قوی‌تر است، اما باید در نظر داشته باشیم که حجم بیشتر موتور باعث مصرف بیشتر بنزین در این خودرو می‌شود. تقریباً از دیگر جهات مختلف شباهت بسیاری بین این دو خودرو وجود دارد.

برلیانس h320 زیباتر است یا رنو ساندرو؟

باید بگوییم مشخصات ظاهری عامل خوبی برای خرید برلیانس h320 است. این خودرو به عنوان یک هاچ‌بک کامپکت شناخته می‌شود که اندازه کوچک و ظاهر بسیار زیبا و فانتزی دارد. طراحی قسمت جلوی خودرو به خوبی نشان می‌دهد که رگه‌هایی از خودروی بی ام و در آن وجود دارد. چراغ‌های جلو کاملاً با بدنه هماهنگ هستند و در بغل خودرو هم برجستگی خاصی دیده می‌شود. برای آینه‌ها از راهنما استفاده شده است و در قسمت پایین درب خودرو هم یک فرورفتگی کوچک دیده می‌شود.

Brilliance H320
این در حالی است که خرید رنو ساندرو شما را به یک خودرو با ظاهر نسبتاً ضعیف‌تر و کلاسیک‌تر می‌رساند. در قسمت جلوی خودرو یک طرح کلاسیک مربوط به شرکت رنو دیده می‌شود که این طرح با شدت بیشتری در همه بدنه آن وجود دارد. سپر جلو خودرو تقریباً برجسته است و خودنمایی می‌کند. در قسمت بغل خودرو هیچ طرح خاصی دیده نمی‌شود و عقب خودرو هم چنگی به دل نمی‌زند.

مقایسه قیمت برلیانس h320 با قیمت رنو ساندرو

به احتمال زیاد شما هم چندان با اعلام قیمت قطعی برای این خودروها موافق نیستید، زیرا وضعیت بازار هنوز هم به ثبات کامل نرسیده است. طرفداران خرید رنو ساندرو باید خود را برای پرداخت قیمتی در حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان آماده کنند که رقم بالایی برای یک خودروی هاچ بک محسوب می‌شود. البته مدل‌های کارکرده این خودروها با قیمت پایین‌تر در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون پایین‌تر هم وجود دارد.

این در حالی است که قیمت برلیانس h320 در بازار در حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان است. قیمت مدل‌های کارکرده هم بین ۱۲۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان متغیر است. شاید اینکه خودروی برلیانس توسط یک شرکت چینی تولید شده و رنو ساندرو توسط شرکت فرانسوی تولید شده است، کمی شما را مردد کند. اما به خاطر داشته باشید که بازار خرید و فروش برلیانس h320 کاملاً تحت تأثیر کیفیت بالا و ساخت مناسب خودرو قرار دارد.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که امنیت رنو ساندرو برای سرنشینان بزرگسال سه ستاره و برای سرنشینان خردسال ۴ ستاره است. این در حالی است که برلیانس h320 به عنوان یکی از ایمن‌ترین خودروهای چینی در بازار شناخته می‌شود.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا