ایستگاه خبر

برلیانس h320؛ چینی مقرون به صرفه

رپورتاژ: برلیانس یکی از عجیب‌ترین خودروهای تولید این چند سال اخیر است و این جمله در مورد اکثر مدل‌های آن صدق می‌کند. این نکته که به صورت مستقیم از محدود بودن مدل‌های مختلف آن ناشی می‌شود به شکل بسیار عجیبی در تصمیم گیری خریداران تأثیر می‎گذارد. مثلاً درست یک سال پس از بالا گرفتن بازار خرید و فروش برلیانس h320 از مدل بعدی آن یعنی h330 رونمایی شد و نکته عجیب هم همین‌جا بود؛ برلیانس خیلی گذشته‌اش فرق نکرده بود. از همین رو خیلی‌ها مدل‌های مختلف آن را مدلی با یک شماره جدیدتر می‌دانند اما قضیه دقیقاً به همین شکل نیست. از همین رو قصد داریم تا به بررسی یکی از کلیدی‌ترین مدل‌های برلیانس یعنی h320 بپردازیم. خودرویی که هیچ‎گاه قدیمی نمی‌شود.


همان‌طور که گفتیم برلیانس خودروی عجیبی است و از همین رو ظاهر عجیبی هم دارد. مثال با یک نگاه به آن حداقل می‌توانیم دو برند خوش نام دیگر را در طراحی آن ببینیم. جلو پنجره‌ای‌های این مدل که شباهت بسیار زیادی به بی ام و دارند حالا به یکی از نقاط کلیدی در خرید برلیانس h320 تبدیل شده‌اند. ظاهر کشیده و برآمدگی‌های به جایش همان را به یک خودرو کلاسیک با رگه‌های های از طراحی اسپرت تبدیل می‌کنند. به غیر از این حتماً توجه داشته باشید که چراغ‌های مه شکن در این مدل از برلیانس از چراغ‌های اصلی جدا شده‌اند تا هیچ تأثیری در تقابل میان‌های نورهای پایین و بالا ایجاد نشوند.


نکته دیگری هم که باید در مورد خرید برلیانس h320 بدانید سرعت بسیار زیاد آن در مقایسه با قیمتش است که خیلی از خریداران به آن توجهی نمی‌کنند. اولاً برلیانس h320 بر پایه پنلی ۱۶ سوپاپه بنا شده و ثانیاً این پنل با حجمی متناسب به میزان ۱۳۹۴ لیتر بنا شده است. نکته قابل توجه هم این است که کمتر خودرویی با این حجم به خروجی ۱۰۳ اسب بخار با ۸۵۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. این تغییر عجیب به اندازه‌ای بزرگ است که حتی خیلی از طراحان خودرو این برند را به تقلب متهم کرده‌اند. این موتور در کمال تعجب دوران متناسبی هم دارد و ۱۳۸ نیوتن بر ۳۸۰۰ دور تحسین برانگیز است. در نهایت هم جا دارد به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعتی اشاره کرد که در خودروهای چینی زبان زد است و با شتاب ۱۳ ثانیه هم همراه است. از همین رو به هنگام خرید برلیانس h320 به یاد داشته باشید که در حال خریداری خودرویی منحصر به فردید.


ویژگی‌های مثبت برلیانس h320 به اینجا خلاصه نمی‌شوند و با انتخاب آن به خودرویی کم مصرف مجهز می‌شوید. برلیانس h320 در کمال تعجب تنها ۸.۳ لیتر در داخل شهر می‌سوزاند و این حجم در مقایسه مصرف خارج شهری آن بر رقم بسیار مناسبی چون ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. از بعد لوازم جانبی هم نیاز نیست خیلی خرج کنید یک ‌بار تعویض روغن خیلی به بودجه شما آسیب نمی‌رساند. تعویض مواردی چون لنت، فیلتر روغن و فیلتر هوا هم به نسبت اکثر خودروهای چینی ارزان‌تر هستند. البته یکی از مواردی که باید انتظاران را داشته باشید هزینه بسیار بالای شارژ کردن کیسه‌های هواست که باعث می‌شود مراقب رانندگی‌تان باشید تا خدای ناکرده تصادف نکنید.


صحبت از کیسه هوا شد و نوبت می‌رسد به بررسی ایمنی خودرو. قیمت برلیانس h320 چیزی حدود ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و قیمت تا حدودی امکانات ایمنی و رفاهیان را توجیه می‌کند. مثلاً ترمز جلو و عقب همه مدل‌های برلیانس دیسکی است اما با کیت‌های ABS و EBD همراه است. کیسه‌های هوا هم صرفاً به راننده و سرنشینان اختصاص داده شده‌اند و جای خالی کیسه‌های هوا بر سرنشینان در آن حس می‌شود. البته از بعد امکانات رفاهی خیالتان راحت باشد چون در مدل‌های غیر سفارشی هم به موارد زیر دسترسی خواهید داشت:

«رینگ ۱۵ اینچی – فرمان تقویت شده برقی – تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت – تنظیم الکتریکی آینه‌ها – مه شکن جلو – بازشدن خودکار درب‌ها هنگام تصادف»

خرید برلیانس h320 یکی از تصمیم‌های تقریبا مناسبی است که هر کسی با بودجه ۱۵۰ میلیون تومانی می‌تواند بگیرد. از طرفی قدرتی مثال زدنی به دست آورده‌اید و از طرفی دیگر خودرو نیمه اسپرت خریداری کرده‌اید. البته حواستان باشد که مدل‌های قدیمی‌تر و کارکرده را بدون چکاب خریداری نکنید. برخی از مدل‌های ابتدایی h320 با ایراداتی چون کیسه‌های هوا نامطمئن همراه هستند که ممکن است در آینده روی دستتان خرج بگذارند. اگر از این نظر مطمئن بودید هرگز در خرید برلیانس h320 شک نکنید.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا