ایستگاه خبر

تعرفه واردات ثابت ماند

برخلاف انتظار، مصوبه مجلس در خرداد ماه سال گذشته در رابطه با کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو، امسال و سال آینده به واقعیت نخواهد پیوست. مجلس همچنین به خودروسازان این فرصت را داد که با افزایش کیفیت تولیدات خود، در سال ۹۰ به شرط اعلام گزارش هر سه ماه یک بار، تعرفه ۹۰ درصدی واردات را برای حمایت از آنها حفظ کند. این درحالیست که گفته می شود ۵ گزارش هنوز به مجلس داده نشده است. وضعیت بهبود کیفیت خودروها را نیز می  توان از زبان خریداران شنید و نیازی هم به گزارش خودروسازان نبود. با این حال تعرفه ۹۰ درصدی همچنان حفظ خواهد شد.

البته علاوه بر این رقم ۹۰ درصدی باید هزینه های خارج کردن یک خودروی فرسوده و مالیات و هزینه شماره گذاری را نیز به رقم فوق افزود. بنابراین رقم واقعی تعرفه بیش از ۱۱۰ درصد برای وارد کننده آب می خورد. البته وقتی سود واردکننده را نیز به مبلغ تمام شده بیافزایید متوجه می شوید که خریدار یا مصرف کننده نهایی به جرم داشتن یک خودروی بروز و استاندارد باید چندین برابر رقم واقعی، پول بپردازد. اگر صنعت داخلی ما نمی تواند یا نمی خواهد خودروهای بهتری بسازد، گناه مصرف کنندگان چیست؟

TOYOTA SAI
جالب اینکه سالهاست مصرف کنندگان و خریداران خودروی داخلی با شعار حمایت از تولید داخل، ناچارند خودروهایی گران، قدیمی و پرمصرف را خریداری کنند. و بنظر می رسد خودروسازی ما به این حمایت ها کاملا اعتیاد پیدا کرده است. شاید وقت آن رسیده باشد که هزینه های این تولیدات داخلی را در برابر واردات خودروهای روز بسنجیم. در یک کفه ترازو، سود خودروسازان+ اشتغال x نفر و در کفه دیگر هزینه مصرف سوخت بالاتر+ هزینه تلفات ناشی از ناامنی خودروها+تفاوت قیمت با قیمت یک خودروی مشابه را قرار دهیم. شاید نتیجه این توزین ما را تکان دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نمی دونم اینا کی میخوان بفهمن . این ایران خودروی … . معلوم نیس با این همه پول چیکار میکنن .طرف بر میداره سپره پژو رو عوض می کنه بعدشم با چه رویی می ده بازار . فقط یک چیز می شه گفت یا امام زمان ظهور کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. وحید

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (218 ديدگاه)

    با این وضع که دلار داره هر روز میره بالاتر باید تعرفه واردات نهایتا 20 درصد بشه تا خرید خودرو وارداتی برای قشر بیشتری از مردم امکان پذیر بشه.دلیل این کار هم کاهش شدید تولیدات داخلی و نیاز روزافزون بازار تشنه ایران هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا