ایستگاه خبر

نگاهی به تفاوت‌های انواع مدل پژو پارس

رپورتاژ: ویژگی بسیاری از خودروهای ایرانی همین دو اسمی بودن آنهاست. گاهی خودرویی با یک نام تولید می‌شود و بعد با نام دیگری در زبان‌ها جا می‌افتد. انواع و اقسام پراید، تیبا (مینیاتور) و پژو پارس (پرشیا) دارای همین ویژگی هستند. خودرویی که امروز به نام پرشیا شناخته می‌شود تا به حال سه نوع اسم عوض کرده است. x9، سفیر، پارس و سپس پرشیا. مبنای اصلی طراحی این خودرو پژو ۴۰۵ بوده و زمانی که وارد بازار شد ایران‌خودرو آن را لوکس‌ترین خودرو داخلی نامید. بیراه هم نبود؛ در دهه هشتاد متقاضیان خرید پژوپارس عمدتاً از طبقه‌های اقتصادی بالا بودند. در مطلب زیر توضیح داده می‌شود که چگونه پرشیا از مدل‌های ساده‌ به مدل ال ایکس و مدل سال امروز رسید.

 خرید پژو پارس
از نظر شتاب و قدرت پرشیا و پژو ۴۰۵ تفاوتی با هم نداشتند. پرشیا ابتدا با موتور ۱.۸ لیتری و با هشت سوپاپ تولید شد. موتور پرشیا همان مدل موتور زانتیا در سایپا بود. سه سال بعد، در سال ۸۲ مدل ۱۶ سوپاپ به بازار رسید. پژو پارس ۱۶ سوپاپی این بود به طور چشم‌گیری به خودرو مورد علاقه مقامات و مسئولان تبدیل شد. البته حجم موتور بی‌تغییر باقی ماند. یکی از راه‌های تشخیص این دو مدل چراغ عقب آن است؛ چراکه مدل ۱۶ سوپاپی به‌صورت فابریک با چراغ‌های دودی به بازار آمد تا  در بازار کمکی به تفکیک این مدل از مدل های دیگر پرشیا باشد.

با داغ شدن بازار خرید خودرو اتوماتیک، پژو پارس نیز تلاشی برای ارتقای دنده‌های دستی خود داشت. از این زمان دیگر چراغ‌های عقب از حالت دودی خارج شدند. همچنین ایران‌خودرو آینه‌های بغل را برقی کرد. مدل بعدی XUM ELX پژو پارس نیز ۱۶ سوپاپه و یورو دو بود که شتاب آن در مقایسه با مدل اتوماتیک از ۱۴ ثانیه به ۱۱ ثانیه رسید.

بعد از همه مدل‌های بالا نوبت به تولید پرشیا LX رسید. سیستم اتولاک، هشدار باز یا بسته بودن در و اخطار سرقت برخی از تکنولوژی‌های به کار رفته در مدل آپشنال LX بودند. این خودرو ۱۶ سوپاپه و نسبت به قبلی ها شتاب بیشتری داشت.

به دلیل تنوع در تولید مدل‌های مختلف این خودرو افراد زیادی هنگام خرید پژو پارس تردید دارند. در حال حاضر پژو پارس با دو موتور (XU7) و (TU5) در دو مدل پارس سال و پارس ال ایکس در ایران‌خودرو تولید می‌شود. این دو به ترتیب ۴۳ و ۴۲ میلیون و ۸۰۰ در نمایندگی قیمت دارند. برای انتخاب بین این دو باید گفت که پرشیا سال شتاب بیشتری دارد. البته موتور مدل ال ایکس ۱۶ سوپاپه است که دو برابر بیشتر از پرشیا سال بوده. پرشیا ال ایکس سوخت کمتری مصرف می‌‌کند و برای زندگی امروز مناسب‌تر است. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۵ لیتر می‌سوزاند که حدود دو لیتر کمتر از پرشیا ال ایکس است. مزیت مهم خرید پژو پارس آپشن های بیشتری است که در این خودرو به کار رفته. در مدل ال ایکس صندلی را به صورت برقی تنظیم می‌شود. ترمز عقب ال ایکس از نوع صفحه‌ای و آینه‌های آن برخلاف مدل‌های قدیمی برقی و تاشو است. همچنین ال ایکس رینگ مدرن‌تر آلومینیومی دارد که آن را زیباتر از پرشیا سال می‌کند.

 

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا