ایستگاه خبر

چه عواملی باعث شده هنوز هم عده‌ای به خرید برلیانس v5 در بازار ایران روی بیاورند؟

رپورتاژ: یکی از هزاران سؤال بی‌پاسخی که ذهن خریداران قشر متوسط ازجمله خود من را به خود مشغول کرده این است که چرا کمپانی سایپا به برلیانسv5 که تنها شاسی‌بلند موجود در برلیانس است اجازه ماندن و رقابت در بازار میان رده‌های ایران را نداد؟ باوجوداینکه تمام خودروهای برلیانس تقریباً از یک تکنولوژی و کیفیت در ساخت بهره می‌برند، اولین نمونه وارداتی از برلیانس در ایران که همین مدل مظلوم واقع‌شده v5 است نتوانست حضور بلند مدتی را در ایران تجربه کند. درصورتی‌که از با دقت بیشتر این خودرو را بررسی کنیم متوجه برتری‌های بسیار آن نسبت به سایر مدل‌های برلیانس و حتی سایر شاسی بلندها و کراس‎اورهای چینی هم‌رده این خودرو در بازار ایران خواهیم شد.


برلیانس v5 تنها با مدل ۲۰۱۴ خود در سال ۹۴ در ایران حضور یافت و پس از مدت کوتاهی واردات این خودرو به ایران به‌کلی قطع شد و کمپانی سایپا نیز برنامه‌ای برای مونتاژ این خودرو نداشت. طبیعی است که در چنین شرایطی و باوجود رقبای ارزان‌قیمت دیگر در بازار میان رده‌ها خودرویی مانند برلیانسv5 هم چنان ناشناخته باقی خواهد ماند. بااین‌وجود خریدوفروش برلیانس v5 مدل ۲۰۱۴ هنوز هم در ایران ادامه دارد. دلیل این امر نیز ویژگی‌های مثبت و برتری‌های این خودرو نسبت به هم‌رده‌های چینی‌اش است. در ادامه به بررسی این عوامل که باعث محبوبیت نسبی برلیانسv5 نیز در میان خریداران شده است می‌پردازیم.

  1. ایمنی بالا و امکانات ایمنی بیشتر نسبت به رقبا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که شاید خریداران آپشن پسند ایرانی! به آن توجه زیادی نمی‌کنند، ایمنی خودرو است. برلیانسv5 برعکس تمام مدل‌های برلیانس مونتاژ داخل که تنها دو ایربگ دارند، در کابین خود ۶ ایربگ برای جلویی، پرده‌ای و جانبی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این امکاناتی مانند کمربند پیش‎کشنده و محدودکننده نیز در هنگام تصادفات و برخورد خودرو تا حد زیادی صدمه به سرنشینان جلو را کاهش می‌دهد. سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز نیز در این خودرو فعال هستند و در واکنش‌های سریع به‌خوبی عمل می‌کنند.


در حال حاضر در بازار میان رده‌ها از سطح از ایمنی را تقریباً در هیچ خودرویی نمی‌توان دید. هرچند این ویژگی‌ها از دید افراد بسیاری پنهان باشد، اما تعدادی را نیز به انتخاب برلیانسv5 مشتاق کرده است.

  1. طراحی کابین متفاوت‌تر و جدیدتر


هرچند نمی‌توان گفت کابین برلیانسv5 2014 از طراحی مدرنی برخوردار است. اما وقتی این خودرو را در کنار خودروهای دیگری مانند رنو ساندرو استپ وی و برلیانس c3 کراس که از خودروهای محبوب و پرفروش ایران هستند، قرار می‌دهیم. تفاوت طراحی کابین برلیانسv5 به‌وضوح قابل مشاهده است. همکاری‌های برلیانس با کمپانی معتبر بی ام و باعث شد تا این کمپانی بتواند حق استفاده از برخی المان‌ها و طرح‌های به کار رفته در ساخت بی ام وx1 را به عاریت بگیرد. به همین دلیل نیز به‌محض ورود به کابین این خودرو یک طرح ابتدایی از داشبورد بی ام وx1 را خواهید دید. به‌طورکلی این خودرو حتی نسبت به اعضای دیگر خانواده خود نیز چند قدم جلوتر است و با مدل ۲۰۱۴ خود نیز توانایی رقابت با ام وی‌ام x22 را در این زمینه دارد.

  1. کیفیت بالای موتور


نکته دیگری که از دید خریداران ایرانی پنهان مانده است، کیفیت بالای موتور برلیانسv5 است. موتور این خودرو تحت لیسانس کمپانی میتسوبیشی ژاپن ساخته شده و نسبت به موتورهای به کار رفته در محصولات دیگر از کیفیت و طول عمر بالاتری برخوردار است. میتسوبیشی سابقاً در دهه ۹۰ میلادی کمپانی هیوندای را برای تولید موتور مدل افسانه‌ای آزرا همراهی کرده بود. شاید اگر در سال ۹۴ آگاهی خریداران از برتری‌های این خودرو بیشتر بود برلیانسv5 هنوز هم در ایران حضور داشت. شاید بتوان گفت این مورد نیز یکی از دلایلی است که خریداران ایرانی در بازار میان رده‌ها به دنبال خرید برلیانسv5 می‌روند.

  1. سیستم تعلیق نرم و واکنش‌پذیر

یکی از دلایل کنار رفتن برلیانسv5 از بازار ایران، عرضه زودهنگام رقیب چینی این خودرو یعنی چانگان cs35 بود. این خودرو به دلیل خدمات پس از فروش خوب و نیز مونتاژی بودنش توانست بازار بهتری را در ایران تجربه کند و توجه بازار را به سمت خود متمرکز کرد. درحالی‌که برلیانسv5 در مقایسه با این رقیب خود چیزی کم نداشت و حتی در مواردی بیشتر هم داشت! سیستم تعلیق این خودرو به‌مراتب بهتر از رقیب آن تلقی می‌شود. به‌طوری‌که در رانندگی با سرعت‌بالا و نیز رانندگی در خیابان‌های پر از دست‌انداز شهر کابین این خودرو کاملاً آرام خواهد بود و پشت فرمان آن هیچ ضربه‌ای را حس نخواهید کرد.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا