ایستگاه خبر

خودروی اقتصادی می خرید یا خودروی لوکس؟

پس از اعلام رسمی افزایش قیمت خودروهای داخلی از سوی سازمان حمایت، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز خبر از نهایی شدن روش جدید قیمت گذاری خودرو داد. به گفته مهدی غضنفری، از این پس خودروهای داخلی به دو دسته  اقتصادی  و  لوکس  تقسیم می شوند، که دسته اول همچنان تحت نظارت سازمان حمایت قیمت گذاری خواهند شد و قیمت دسته دوم نیز بر اساس حاشیه بازار تعیین می شود. هر چند وزیر صنعت اشاره ای به معیار لوکس یا اقتصادی بودن خودروها نکرده، اما به گفته منابع آگاه، خودروهای بالای ۳۵ میلیون تومان، لوکس و زیر آن، اقتصادی به حساب می آیند.

mazda 2
مزدا ۲ بعد از این یک خودروی لوکس خواهد بود

وزیر  صنعت، معدن و تجارت  تاکید کرده که قیمت دسته دوم (خودروهای لوکس) نیز با کمک خودروسازان و با استفاده از حاشیه سود بازار تعیین می شود، به نحوی که قیمت ها به تدریج به نرخ کمپانی یا شرکت خودروساز نزدیک خواهند شد.
به اعتقاد غضنفری، مدل های عرضه و تقاضا که مردم مطمئن باشند خودرو را به قیمت شرکت و بنگاه دریافت می کنند، فشار تقاضا را کاهش می دهد و از این راه می توان تقاضا را مدیریت کرد و مانع از شکل گیری سفته بازی شد.
غضنفری در ادامه بر این موضوع نیز تاکید کرده که مدل جدید قیمت گذاری خودرو به آن معنا است که در صورت ارائه مدارک مستند از سوی خودروسازمبنی بر قرار گرفتن خودروها در حاشیه ضرر یا حاشیه سود منفی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت را صادر خواهد کرد.
به اعتقاد وزیر، برخی نوسانات نرخ ارز سبب شد تا دولت در حوزه کنترل بازار و قیمت دخالت بیشتری اعمال کند، اما در فضای کسب و کار و بازار رقابتی که تولید صادراتی باشد و تنظیم بازار زیرمجموعه صادرات کشور تلقی شود، قیمت ها به طور طبیعی خود را در بازار کنترل می کنند و نیازی به دخالت دولت نیست.
هرچند غضنفری اشاره ای نکرده که منظور از خودروهای اقتصادی و خودروهای لوکس چه خودروهایی و به چه قیمتی هستند، اما به گفته برخی منابع آگاه، قرار است خودروهای بالای ۳۵ میلیون تومان  لوکس  به حساب بیایند و زیر ۳۵ میلیونی ها نیز  اقتصادی  محسوب شوند.

soren-elx
سورن ELX که در گروه اقتصادی جای می گیرد

البته برخی دیگر از منابع آگاه نیز در گفت وگو با خبرنگار ما عنوان کردند که احتمالا ملاک لوکس بودن خودروها، قیمت بالای ۴۵ میلیون تومان است.
البته اینکه ملاک ۳۵ میلیون باشد یا ۴۵ میلیون، چندان فرقی هم نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر به جز مگان ۲۰۰۰ سی سی، هیچ خودرو داخلی دیگری در بازه قیمتی ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان قرار ندارد. با این حال به نظر می رسد ملاک در نظر گرفته شده برای لوکس بودن خودروها، قیمت ۳۵ میلیون تومان است، زیرا ماکسیمای ۴۴ میلیونی حدود ۱۴ میلیون تومان افزایش قیمت را به خود می بیند. طبعا اگر ملاک ۴۵ میلیون تومان بود، ماکسیما جزو خودروهای لوکس حساب نمی شد و پارس خودرو فقط مجاز به افزایش قیمت شش الی ۹ درصدی آن می شد، حال آنکه این محصول حدود ۳۲ درصد افزایش قیمت داشته است.
با توجه به تعیین روش جدید قیمت گذاری از سوی وزارت  صنعت، معدن و تجارت  از این پس خودروهایی مانند سوزوکی گرند ویتارا، نیسان ماکسیما، قشقایی، تینا، مگان و مزدا۳ لوکس به حساب می آیند و بر اساس حاشیه بازار قیمت گذاری خواهند شد. به عبارت بهتر، قیمت این خودروها در نمایندگی، متناسب با قیمت بازارشان تعیین می شود که با توجه به اوضاع به هم ریخته بازار، به نظر می رسد روزهای گران تری در انتظار آنها خواهد بود. در واقع سازمان حمایت قصد دارد با استفاده از این روش و نزدیک کردن قیمت نمایندگی به بازار، دست دلال ها و واسطه گران را کوتاه کند و شکاف قیمتی موجود را از بین ببرد. اگرچه ممکن است سازمان مذکور در نهایت به هدف خود برسد و شکاف قیمت بازار و کارخانه برخی خودروها کاهش یابد، اما موضوعی که این وسط قابل انکار نیست، افزایش قیمت خودروها است. به عنوان مثال، فرض کنیم روش سازمان حمایت جواب داد و قیمت بازار ماکسیما از ۶۲ میلیون تومان به ۵۸ میلیون تومان (قیمت جدید ماکسیما در نمایندگی) رسید، در این شرایط باز هم مشتریان رشد قیمتی چند میلیونی را شاهد هستند و فقط دست دلال ها کوتاه شده، وگرنه چیزی گیر آنها نیامده است مگر آنکه سازمان حمایت و خودروسازان پس از کاهش قیمت بازار، باز هم از نرخ خودروها در نمایندگی بکاهند که با توجه به رشد هزینه های تولید و سیاست های خاص فروش، انجام چنین کاری از سوی آنها بعید به نظر می رسد.

افزایش قیمت های مشروط
خودروسازان در شرایطی توانسته اند مجوز افزایش قیمت محصولات خود را از سازمان حمایت کسب کنند که این سازمان شرط و شروط هایی را نیز برای آنها در نظر گرفته است.
آن طور که عضو کمیته خودرو سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفت وگو با مهر عنوان کرده، این افزایش قیمت، مشروط بر این است که خودروسازان حجم بالایی از توزیع انواع خودرو را در بازار داشته باشند. شهرام میرآخورلو تاکید کرده این شرط برای آن است که بتوان با توزیع گسترده  خودرو، بازار را به تعادل رساند و قیمت حاشیه بازار را به قیمت های مصوب نزدیک کرد.
به گفته وی، با توجه به اینکه اکثر واحدهای تولیدی خودروساز، متقاضی افزایش قیمت انواع خودرو بودند، مدارک و مستندات از سوی کمیته خودرو مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که قیمت خودروهای تولید داخلی، به طور متوسط تا ۶ درصد افزایش یابد و در نهایت، سقف افزایش قیمتی برخی از مدل های خودرو، از ۹ درصد تجاوز نکند.
این اظهارنظر میرآخورلو طبعا در مورد خودروهای  اقتصادی  مانند پژو ۲۰۶ وتندر L90 صادق است، زیرا همان طور که گفته شد خودروهایی مثل ماکسیما و ویتارا بیش از اینها افزایش قیمت داشته اند.
عضو کمیته خودرو در ادامه اظهارات خود، موافقت با افزایش قیمت خودروهای داخلی را به دلیل تغییرات در هزینه تمام شده تولید خودرو در کشور با توجه به تغییر نرخ پایه ارز مرجع به ۱۲۲۶ تومان، دانسته و در ادامه تاکید کرده که کمبود عرضه برخی خودروها، پای دلال ها و واسطه گران را به بازار باز کرده است.
به گفته میرآخورلو، این تصمیم برای از بین بردن اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه خودروهای داخلی صورت گرفته است، زیرا مشتریان به راحتی به تهیه خودروها دسترسی نداشتند و دلالان قیمت ها را با سوداگری بالا برده بودند.
وی معتقد است که وقتی اختلاف قیمت بازار با قیمت های عرضه شده از سوی خودروسازان برداشته شود، حقوق مصرف ‎کنندگان نیز احقاق خواهد شد و بر همین اساس، خودروسازان مکلفند تفاوت قیمت بازار و کارخانه خودروها را تا اردیبهشت سال آینده به صفر برسانند.
عضو کمیته خودرو همچنین به یکی دیگر از شروط سازمان حمایت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز اشاره کرده و گفته که خودروسازان مکلفند زمان تحویل خودرو را از ۶۰ روز فعلی به ۳۰ روز کاهش دهند، این کار الزامی است و در صورت تخلف، با آنها برخورد خواهد شد.

البته بنظر می رسد اقتصادی بودن شامل معیارهایی نظیر هزینه نگهداری پایین، استهلاک کم، مصرف سوخت پایین و در نهایت قیمت پایین باشد و لوکس بودن هم شامل تجهیزات و امکانات بالا، طراحی خاص و برند معروف باشد. بنابراین باید معیارهای دسته بندی وزارت را از پایه نادرست خواند. بهتر بود بدون تعارف خودروها را به دو دسته ارزان و گران تقسیم بندی می نمودند. زیرا در هیچ جای دنیا خودرویی با قیمت ۱۰ هزار دلار را لوکس نمی خوانند! اما در ایران ممکن است یک خودروی ۴۰ میلیونی را ارزان نامید!

بعلاوه انتخاب یک قیمت مثلا ۳۵ میلیونی برای تمایز دو دسته احتمالا باعث می شود خودروهای نزدیک به این رقم سعی در گران شدن و رفتن به دسته بالاتر داشته باشند تا از محدودیتهای خودروهای اقتصادی برای قیمت گذاری هم خلاصی یابند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. بهروز

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یک سوال دارم
    مردم ایران تا چند سال باید تاوان خودرو ساز شدن کشور رو بدن 20 سال ؟ 30 سال ؟ 40 سال ؟ تا کی؟
    چرا تعرفه های گمرکی رو بر نمیدارن تا خودرو سازا به خودشون بیان؟ در کل من فکر میکنم تمام این کارهایی که میکنن به خاطر خالی کردن جیب مردم و پر کردن جیب خودرو سازا و دولت هست و این یعنی […] قانونی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۸ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (22 ديدگاه)

      عزیز دلم: مصاحبه20:30 با مدیرفروش سایپارو ندیدی؟گفت یک سوم پول ماشین به سایپا تعلق ندارد!!! به کجا تعلق دارد؟یعنی 9میلیون ماشین،3میلیونش همون اول میره ناکجا آباد! آخه اگه مرز باز بشه که دیگه کسی 18میلیون نمیده به سورن!اونوقت 6میلیون کی ضرر میکنه تو هر دستگاه سورن؟! همون نمیذاره مرز بشه خیالت راحت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فرید

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با توجه به اینکه تا ده یا پونزده سال آینده ایران ناگزیر باید به سازمان تجارت جهانی بپیونده و بطبع قیمتها هم جهانی بشه و اینکه در این ده پونزده سال به گرد پای برندهای معتبر هم نمی رسیم پس این هزینه کردن از جیب وجان مردم کلا بی ثمره. آیا درسته به ازای هر نفر اشتغال در صنعت خودرو کشور دو نفر کشته در سوانح بدیم؟!!!آیا درسته که در کشورهای دست چندم و حتی همسایگان ما مثل عراق و افغانستان قیمت ماشین هفتاد میلیونی ما بیست میلیون باشه؟!!!بابا بذارید درد مردم همون کفاشیان و اینا باشه همون بسشونه!! 

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا مردانی

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    مطمئن باشید تو ایران هر چیزی که بالا رفت ( قیمت ها )پایین نمیاد بغیر از یک چیز که اونم متعلق به مردمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      چی پایین میاد؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. mohamad

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (18 ديدگاه)

    من تعجب میکنک یک ماکسیما که شهریورماه90قیمتش40 میلیون بود با افزایش9%قیمت چجوری شده60 میلیون…..باباشما رو جون مادرتون این تعرفه های گمرکی رو بر دارید تا هم خودروسازان وهم دلالان آدم بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اصغر

      ۷ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      شرمنده
      40 میلیون به 60 میلیون میشه 50 درصد نه نه درصد
      فکر کنم نه درصد رو میگن برای اینکه حقوق ها 9 درصد بیشتر اضافه نشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. علي

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (22 ديدگاه)

    مزدا 2 خودرو لوکسه ؟!!!
    سمند سوار شی شرف داره به این پفک نمکی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رضا بندری

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ما موندیم این […] هر خوابی دید باید سر مردم بیچاره در بیاره .تو شهر ما شرجی زیاده و مردم بیشتر دو کابین لازم دارن واسه کارشون مزدا ارزونترین دو کابینه تولید داخله که 17 تا 18 تومنه بعد از دو سال هم میپوسه .تویوتا که الیاژ خوبی داره قیمتش شده 80 ملیون .40 ملیونش تعرفه است .ولی پرتقال ونارنگی با تعرفه صفر به بهانه شب عید وارد میشه که ما تو جنوب تولید میکنیم .یک بام ودو هوا تا کی///؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ابی

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (55 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم متاسفم
    حیف از عمرمون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسین

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ما داریم عمرمون رو هدر میدیم و هیچ لذتی ازش نمیبریم اون دنیا چجوری جواب بدیم؟میگیم تقصیر دولت هامون بوده….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۸ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (22 ديدگاه)

      اون دنیا اگه باشه،این قدر آدم واسه جواب دادن هستن که به من و شما برسه شب میشه!! خداروشکر کن ماشین میسازیم در حد اسب!سورنننننننننننننننننن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. admin

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    با توجه به اینکه سقف افزایش قیمت ها طبق گفته جناب غضنفری 9درصد بوده با توجه به افزایش 18 میلیونی ویتارا میشه نتیجه گرفت که این خودرو تا چند وقت پیش به قیمت حدود 200 میلیون روانه بازار میشده و نه حدود 42 میلیون!
    برای خودم متاسفام که مملکت رو این چنین افرادی در قسمت های مختلف دارن اداره میکنن.
    خون ملت رو با این تعرفه های سنگین برای خودروی وارداتی توی شیشه کردن. هیوندای ازرا 2012 که قیمتی حدود 30هزار دولار داره را ما باید به قیمت 105 میلیون تومن در خوش بینانه ترین حالت خریداری کنیم.
    واقعا میشه صراحتا گفت که مسئولین محترم (…….) تو این مملکت در یک کلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بهنام

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سلام
    نتیجه گیری:
    1- احتمالاً این سازمان حمایت = یه سازمان جدید رانت!
    2- مبنا قرار دادن سقف 35 میلیون تومان = پر رنگتر شدن خط فقر.
    3- اگه مزدا2، مگان 2000، ویتارا و ماکسیما لوکسن پس دیگه ولو، مرسدس بنز، لکسوس، آئودی و … چی هستن؟
    4- اگه اتومبیلهای زیر 35 میلیون ایران اقتصادی هستن پس مثلاً اتومبیلهای ژاپنی مانند تویوتاو … چی هستن؟
    5- بالاخره معنی احقاق حقوق مصرف کنندگان رو هم فهمیدیم!!!
    6- کاهش زمان تحویل خودرو را از 60 روز فعلی به 30 روز = کاهش هر چه بیشتر کیفیت خودرو.
    7- مطابق متن مقاله: در واقع سازمان حمایت قصد دارد با استفاده از این روش و نزدیک کردن قیمت نمایندگی به بازار، دست دلال ها و واسطه گران را کوتاه کند و شکاف قیمتی موجود را از بین ببرد.
    سوءال: چرا بجای نزدیک کردن قیمت نمایندگی به بازار تلاشی در نزدیک کردن قیمت بازار به نمایندگی صورت نمی گیرد؟
    در حال حاضر این دست متقاضیان است که با این اعداد و ارقام کوتاه خواهد شد نه دلال ها و … .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مجید

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (80 ديدگاه)

    همانطور که قبلا انتقاد کردم
    حالا هم میخوام از اقدام امروز دولت حمایت کنم

    با تصویب دولت افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی شد

    امیدوارم که حرفی نباشه و بهش عمل بشه

    و ایران خودرو هم فروش 206 تیپ 5 رو هم مثل تیپ 6 که بعد از افزایش قیمتها پیداش شد به بازار بده و باعث بوجود امدن قیمت کاذب خودرو نشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مجید

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (80 ديدگاه)

    عبدالله بابایی قائم مقام بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو گفت: این گروه در سال 90 هیچگونه افزایش قیمتی نداشته بلکه با مدیریت بازار قیمت برخی محصولات از جمله سمند و پارس را 2 تا 3 درصد کاهش داد.

    ما از شش درصد سقف افزایش قیمت خودرو فقط 4.1 درصد را استفاده کردیم.

    بابایی گفت: از 20 بهمن 90 شایعاتی درباره افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو در سال آینده منتشر شد که این موجب هجوم مردم برای خرید خودرو شد.

    وی افزود:‌ تقاضا به حدی افزایش یافت که ما تمام خودروهایی که تا پایان اردیبهشت سال آینده تولید می شوند فروختیم و اکنون روزی 3 هزار خودرو تولید می کنیم و تحویل بازار می دهیم.

    بابایی از مردم خواست تامل کنند تا خوردویی که می خواهند را به قیمت کارخانه تحویل بگیرند.

    اخه چرا انقدر دروغ میگید شما 4درصد گران کردید!!!!

    کاهش قیمت سمند و پارس بخاطر مصرف بالاشونه نه مدیریت شما
    بعد از سهمیه بندی بنزین تقاضا برای ال90 و 206 در خودروهای داخلی بیشتر شده و تقاضا برای پارس وسمند کمتر
    دوستان نظرشما درباره حرفهای این اقا چیه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. saeed

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (23 ديدگاه)

    وقتی مسئولین ما به راحتی توی رسانه های عمومی دروغ میگن چرا باید ازشون انتظار رفتار صادقانه داشته باشیم؟
    اینا فقط به فکر جیب خودشون هستن و تنها چیزی که براشون ارزش نداره جون و دارایی مردم هست.
    واقعا متاسفم که کشورهایی که مسئولین ما ازشون با عنوان استکبار و ظالم یاد میکنن از اینها بیشتر به فکر مردمشون هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. عباس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سلام دوستان اخه خدا وکیلی ما کی باید تاوان سایپا و ایرانخودرو رو بدیم .مگه ملت چه گناهی کردن که باید جونشونو تو قوطی حلبی مثل پراید پژو سمند و غیره بزارن .اخه مسئولان کجایید که میگید اریایی اریایی بنظرم افغانی ازمابهتر باشه که داره چی سوارمیشه و ما چی ما ایرانی باید توکف ماشین استاندارد و باکیفیت باشیم.بله عزیزان مسئولان ماشاللللله همه پولدارن ما فقط باید زباله سوار بشیم ….تاککککککککککککککککی باید بکشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. saeed

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام دوستان
    دولت های مختلف توی این 30 سال قبل از روی کار اومدن برای ایران خودرو خط و نشون میکشیدن که این چه ماشینایی هست تولید میکنید؟!
    اما به محض روی کار اومدن همون آدما یکهو عوض میشن و از مردم میخوان که برای رشد صنعت مملکت از ایران خودرو حمایت کنید(با پول و جونتون!!!)
    چرا که این حمایت، حمایت از صنعت خودروسازی کشوره و برای رسیدن به کیفیت دیگر خودروهای جهان ای حمایت لازمه!
    سوال اینه که ما چند سال باید حمایت کنیم؟
    چرا این خودروسازان هیچوقت از ما حمایت نمیکنن؟
    کشورهایی مثل کره جنوبی که اینقدر پیشرفت کردن چند سال ازشون حمایت شد؟
    جواب همه این سوالها یک جمله هست:
    […] ما بجای مردم فقط به فکر خود و جیب خودشون هستن.
    به امید روزی که این مشکلات حل بشه عزیزان!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مسعود

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود بر همه
    ما هرچی به سرمون بیاد حقمونه تو اروپا وآمریکا قیمتا یه پیک میگیره شهر وبه […] میکشن ما مثل مرغ هرآشغالی جلومون ریختن میخوریم آخر سر هم 1تخم واسشون میذاریم برا نشون دادن نجابتمون از ماست که بر ماست….!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. usa

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (19 ديدگاه)

    عزیز برادر کسی که پول خودروی لوکس داشته باشه دیگه به اقتصادی بودن فکر نمیکنه کسی که 500میلیون داره نمیرن 206 که به قول خودشون هر صد کیلومترو 7لیتر میسوزونه با حتی bmw که صدی 7.25 بسوزونه 206رو ترجیح بدن از این کارا با خودت نکن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احمد

    ۵ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ماشین های بالای 45 میلیون هم تا دو تا گاز میدی موتورش می ترکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. erfanra

    ۷ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این شرکت هم واقعا دهن ملت رو سرویس کرده ..نه ماشین درست حسابی میده بیرون نه خدماتی میده هیچی ..! فقط بلده دروغ بگه !
    اخه یکی نیست بگه با این همه پول که بابت این ماشیناش میگیره چکاری برا پیشرفت روی ماشیناش کرده ؟
    هر روز گند تر از دیروز !
    405 رو میخواد چند سال دیگه تولید کنه بده دست ملت ؟!
    با تولید این ماشینای تولید متوقف شده کشورهای دیگه می خواد چه پیشرفتی رو صنعت خودرو ایران انجام بده ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. کامران

    ۹ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ای کاش روزی برسد که ایرانی به هیچ قانع نباشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. کامران

    ۹ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چند سال پیش مصاحبه زنده ای با مدیر عامل ایران خودرو پس از اخبار 22 و 30 شبکه دو انجام شد و از ایشان پرسیده شد که چرا خودروی سمند در ایران (آن زمان) 14 میلیون است ولی در دبی 7 میلیون و تازه با کیفیت بسیار بالاتر؟
    فرمودند چون ما در دبی و اوکراین گزینه ای داریم بنام “رضایت مندی مشتریان” !!!! و بخاطر آن نمی توانیم خودرویی با کیفیت مشابه تولید داخل در آنجا عرضه کنیم.
    ای کاش هرگز پاسخی این چنینی را از ایشان نمی شنیدیم. چون این هم تخلف است و هم توهین به هر ایرانی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. رضا

    ۹ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نمیدونم چرا وقتی صحبت از قیمت خودروهای وارداتی میشه همه میرن سراغ ارز دولتی! در نظر بگیرید که با این روند قیمت ارز به نرخ واقعی برسه که خیلی بالاتر از قیمت آزاد کنونی هست، اون زمان اگه تعرفه صفر هم بشه یا بقول دوستان مرز باز بشه تفاوتی در نوع خودرویی که مردم سوار میشن نداره همین خودروهای داخلی رو هم با این قیمت های کنونی نمیشه خرید.

    10000 دلار رو در 1000 تومن یا نهایت 2000 تومن ضرب میکنیم بعد شروع به رویا پردازی و به به چه چه که چه خودروهایی که میتونیم سوار شیم ولی نمیذارن… نه عزیزان از این خبرا نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      چرا عزیزم از همین خبراست

      ریوی سال قیمتش هست 8000 دلار
      اگه دلار 2000 تومان هم باشه میشه 16 تومن

      گیرم شما بخوای سوار شی 20 تومن اب بخوره

      حالا خودرو روز 20 تومن میارزه یا پرشیا سال 21.200؟؟؟
      مزدا 2 وقتی میاد تو تهران 17 تومن در میاد پس چرا 35 می فروشن؟؟؟؟

      نمی دونی نظر نده که ملت بهت نخندن….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        نه عزیز شما نمیدونی، از چند نفر مطلع در بازار ارز بپرس، قیمت ارز اگر حمایت و دخالت دولت نباشه حدود 2000 تومن نیست، خیلی بیشتر از این حرفاس (حداقل 4000 تومن در نظر بگیر)، انتظار که ندارید خودروی خارجی رو با سوبسید ارزی وارد کنن و بدون تعرفه بفروشن تا شما و کمپانی های خارجی کلی خوشبحالتون بشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محسن

        ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
        سوابق: (13 ديدگاه)

        اونم دلیل داره
        دلیلشم پایین نگه داشتن غیر واقعی ارز برای کنترل قیمت ها در داخل هست که فقط باعث بروز تورم می شه.
        در ضمن نرخ واقعی ارز 4000 تومن نیست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  23. آریا

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (89 ديدگاه)

    تو شماره 25 مجله پلاک نوشته:
    خودروهای اقتصادی:بازار هدف این خودرو ها مردم با درآمد اندک است(MVM110)!
    مصرف کم و هزینه نگهداری اندک(پژو 206)!
    خودروهای رده لوکس:قیمت پایه این خودرو ها در حد 40 میلیون تومان است البته نه در ایران(توی همین متن عکس پورشه پانامرا رو گذاشته)!
    این خودروها برای افرادی مانند کامندان ادارات است که درآمدی متوسط(فکر کارمند بانک پانمرا بخره نمیگن اختلاص کرده)؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ارش

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظر من هر چی سرمون میاد حقمونه. سالهاست که داستان تکراری آتش گرفتن 405 رو می شنویم و باز هم می خریم!!! و ایضا دیگر آشغال های تولید داخل. همه می دونیم اگر 3-4 ماه فقط 3-4 ماه کسی از این دو شرکت بزرگ خرید نکنه به آستانه ورشکستگی می افتن. ولی ماشین در حد نون شب واجبه و باید بخریم شده با قرض و قوله
    راستی یه سر به سایت رسمی ایران خودرو بزنین اگر جایی دیدین به قیمت خودرویی اشاره کرده یه خبری به منم بدین!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمد

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من تازه تصمیم به خرید یه ماشین به اصطلاح لوکس گرفتم. واقعا متاسفم که مردم چه مبلغی بابت چه ماشینایی مجبورن بپردازن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Farzad

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کی می شود مردم ایران هماند کشورهای حاشیه نشین خلیج همیشه فارس هر ماشینی که دلشون خواست برخرند کی کی
    به امید آن روز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. اسی 2160

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    مزدا 2 ارز 70 یا 75 ملیون رو نداره مثل 206 راه میره شتابشم مثل 206 یه سمند هم 12 ساله همش چراغش رو عوض میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. الاشتی

    ۲ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    از چی بگم برات از اون روفقای کاخ نشین که هستند تو واردات کالای(ساخت چین)من نمیخوام که خودروی خارجی وارد کشور شه بلکه میخوام جوانهای کشورمون خودرو های خوب مثل خودرو های خارجی و حتی بهتر از اون رو درست کنند با صادرات خودرو های ساخت کشور مابسیاراشتغال زایی میشه انشالله به جایی برسیم که مثل هیوندا و کیا بشیم یعنی بازار خودرو رو با کیفیت خوب و قیمت تمام شده کم قبضه کنیم(بدون گمرک واقعا قیمتش نسبت به کیفیتش خوبه)نا گفته نماند که بنز و…خیلی خوبند ولی خریدار مبلغی رو فقط بخاطر برند میده و نکته مهم اینه که ازر بری کم شده و جای خودشو به ورود عرض میده و در نهایت ازرش پول ما بالا میاد دوستان قیمت دلار ثابته این ارزس پول ما هستش که بالا پایین میاد وقتی ارزش پول کشور پایین باشه ما قیمت دلار رو بالا میبینیم اگه ارزش پول ما بالا باشه از بالا به دلار نگاه میکنیم یعنی ارزش دلار رو پایین میبینیم مشکل اساسی کشور اینه که مسئولین دلسوز و پر کار تو این زمینه نداره وقتی برخی ها با پول و پارتی بیان بالا همین میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا