ایستگاه خبر

دنا پلاس؛ همه شگفتی‌های یک برند ملی

رپورتاژ: دناپلاس محصولی است که ایران خودرو آن را برای جبران نواقص و ضعف‌های دنا به بازار عرضه کرد. درواقع استفاده از موتور و پلتفرم قدیمی سمند و سورن در دنا صدای اعتراض وفادارترین مشتریان ایران‌خودرو را هم درآورد و این خودرو را به تجربه‌ای نسبتاً ناموفق برای این کمپانی تبدیل کرد. بنابراین ایران‌خودرو به فاصله‌ای کوتاه از سال ۹۳ که دنا را رونمایی کرد، وعده ارائه فیس‌لیفت این خودرو را در آینده‌ای نزدیک به مشتریان خودش داد؛ مدل بازطراحی شده‌ای که با عنوان دناپلاس در سال ۹۵ معرفی شد و خط تولید انبوه آن از سال ۹۶ شروع به کار کرد.

آپشن‌های جدید دناپلاس

با تمام این تفاسیر، کارشناسان دناپلاس را به عنوان نسخه فول‌آپشن دنا معرفی می‌کنند. وجود امکاناتی مانند دی‌لایت، چهار کیسه هوا، چراغ‌های نئون و سانروف امکانات امیدوار کننده‌ای بودند که پیشتر آن‌ها را در هیچ‌ یک از خودروهای ملقب به ملی ندیده بودیم. آپشن‌هایی مثل دوربین عقب، کروز کنترل، مانیتور بزرگ و روکش چرمی فرمان نیز از جمله تجهیزات رفاهی اضافه شده به این فیس‌لیفت هستند. داخل خودرو هم با رنگ قرمز به کار رفته در کابین، کسالت همیشگی محصولات قبلی ایران‌خودرو را از یاد شما می‌برد.

 

تیپ‌های مختلف از یک خودرو

نکته مهم در این بخش که نباید فراموش شود، این است که ایران‌خودرو اواسط سال ۹۷ اعلام کرد به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و نبود لوازم و قطعات، دناپلاس را در تیپ‌های مختلف تولید خواهد کرد. تیپ ۷۰۳۰۶ که دو ایربگ دارد و تریم داخلی یک‌رنگ. تیپ ۷۰۳۰۷ دو ایربگ دارد و تریم داخلی دو رنگ. تی‍‍پ ۷۰۳۰۱ شامل ۴ ایربگ است و تریم داخلی تک رنگ. تیپ ۷۰۳۰۴ هم ۴ ایربگ و تریم داخلی دو رنگ دارد. برای بررسی بیشتر این تیپ‌ها بد نیست سری به دنا پلاس دیوار  بزنید. البته باید اضافه کرد که سانروف نیز به طور کامل از امکانات دناپلاس حذف شده و شما تنها در مدل‌های قبل از سال ۹۷ شاهد این آپشن هستید. در بخش طراحی بدنه، استفاده از ال‌ای‌دی در چراغ‌های عقب و راهنماهای جلو، تغییر آینه‌های کناری، آنتن کوسه‌ای و نوار مشکی زیر پلاک جلو بیشتر از باقی تغییرات به چشم می‌آیند. نکته دیگر این بخش خط مورب کنار بدنه است که از گلگیر عقب تا جلو آمده و با ایجاد یک فرورفتگی موازی در پایین درها با خط بالایی آن‌ها شکل ظاهری را کمی چشم‌نوازتر کرده است.

اوضاع بهتر از قبل

در بخش فنی دنا پلاس با کمک سیستم ضد قفل دیسکی ترمزها ایمن‌تر از دنا به نظر می‌رسد و مشکلات معمول در روزهای بارانی و برفی را کمتر نمایان می‌کند. مشکلات برقی‌ که در دنا مشاهده می‌شد، در آن رفع شده و صدای داخل کابین نیز که از نواقص جدی دنا بود، در دناپلاس چندان محسوس نیست. کشش خودرو خوب است و عملکرد گیربکس آن اگر نگوییم بهترین، اما رضایت‌بخش ظاهر می‌شود. گرچه انتظار عموم یک گیربکس تمام اتوماتیک به جای این جعبه دنده پنج‌سرعته بود.

نقص این خودرو را باید در فرمان‌پذیری‌اش دانست. انحراف غیرمعمول آن هنگام ورود و خروج از پیچ‌ها آزاردهنده است که البته گفته می‌شود با تغییر لاستیک‌ها قابل‌تحمل‌تر می‌شود. از دیگر معایبش روغن‌ریزی با کارکرد پایین و خرابی دسته موتور آن است. مشکل دیگری که در دنا هم شاهدش بودیم، انتقال ضربات هنگام عبور از دست‌اندازها به داخل کابین و کوبیدن محور عقب است. یعنی نقص در سیستم تعلیق که در دنا و دناپلاس شاهدش هستیم.

بالاخره بخریم یا نه؟

قبل از هر چیزی برای اینکه بازار خرید و فروش این اتومبیل دستتان بیاید اینجا را بررسی کنید. در نهایت اگر به دنبال نتیجه‌ای نهایی برای خریدن یا نخریدن این خودرو هستید و اینکه با بودجه بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون گزینه‌های بهتری روی میز دارید یا نه، باید گفت همهٔ رقبای دناپلاس در بازار دارای معایب و محاسن خود هستند. اینکه تقریباً با این هزینه نمی‌توان خودرویی با گریبکس اتوماتیک و ایمنی بالاتر تهیه کرد، امری غیر قابل انکار است. دناپلاس اما شاید خدمات پس از فروش بهتر، در دسترس بودن لوازم جانبی و تعمیرات راحت‌تر را نسبت به نمونه‌های مشابه چینی‌اش در بازار داشته باشد. نمونه‌های ایرانی هم عمدتاً در طراحی ظاهری و امکانات رفاهی و همچنین فنی، عقب‌تر از دنا پلاس قرار می‌گیرند.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا