ایستگاه خبر

راهنمای جامع خرید تایر اتومبیل

رپورتاژ: اگر شما قصد خرید یک تلفن همراه را داشته باشید، قطعا به نکات زیادی مثل رم، حافظه، دوربین و… آن توجه می‌کنید چراکه بالاخره قرار است هزینه زیادی بابت آن بپردازید. اما در مورد خرید لاستیک خودرو هم آیا جزئیات خاصی را مد نظر قرار می‌دهید؟ احتمالا نه… .

با توجه به اینکه خرید ۲ جفت لاستیک برای خودرو شما چیزی بین ۲ تا چند ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، به نظر عاقلانه است قبل از خرید، به نکات مهمی که باعث یک خرید بهتر می‌شود توجه کنید. پس در این مقاله همه چیزی که باید در مورد خرید لاستیک خودرو بدانید را به شما توضیح می‌دهیم. در ضمن، منبع گفته‌های این مقاله، مقالات تخصصی در وبلاگ سایت لاستیک مارکت است.

راهنمای خرید لاستیک

در ادامه سعی می‌کنیم همه نکات را به زبان ساده و تصویری توضیح بدهیم، با این‌حال اگر هر کدام را متوجه نشدید می‌توانید حین خرید از فروشنده بخواهید در مورد آن راهنمایی‌تان کند یا اصلا سوال‌تان را به رایگان از متخصصان لاستیک مارکت بپرسید.

۱_ تاریخ تولید

ببینید، ایران یک کشور جهان سوم است و متاسفانه کشورهای جهان سوم اصولا بازار خوبی برای محصولاتی هستند که مشکلات فنی دارند یا از تاریخ تولیدشان زمان زیادی گذشته. مثلا خیلی از لاستیک‌های تولیدی در کشورهای بزرگ که به دلایلی در این کشورها به فروش نمی‌روند، وارد بازار کشور ما شده و با توجه به عدم وجود دانش کافی در زمینه شناخت لاستیک، با قیمت بالا فروخته می‌شوند.

با توجه به این، اول از همه باید به تاریخ تولید لاستیک دقت کنید. تاریخ تولید این محصولات با یک عدد ۴ رقمی روی بدنه هر تایر مشخص می‌شود. دو رقم اول این عدد نشان‌دهنده هفته تولید و دو رقم بعدی نشان‌دهنده سال تولید است. مثلا اگر روی تایر عدد ۱۰۰۹ ذکر شده باشد، این یعنی تایر در هفته دهم از سال ۲۰۰۹ تولید شده.

۲_ شاخص سایش آج

موضوع بعدی که باید حین خرید لاستیک به آن توجه کنید، شاخص تردویر است! این شاخص به اسم شاخص فرسایش هم شناخته می‌شود و در واقع هر چه کم‌تر باشد، لاستیک دارای چسبندگی بیشتری بوده و نرم‌تر خواهد بود. این یعنی یک لاستیک با شاخص تردویر کم‌تر باعث می‌شود خودرو در پیچ‌ها راحت‌تر کنترل شده و همینطور ترمز گرفتن با آن‌هم آسان‌تر باشد.

اما در عین حال، هر چه این عدد پایین‌تر باشد، تایر عمر پایین‌تری خواهد داشت. بنابراین باید تایری بخرید که شاخص تردویر آن نه بسیار پایین باشد و نه خیلی بالا تا یک تعادل میان عمر لاستیک و چسبندگی و نرمی به دست بیاورید. مثلا اعدادی بین ۲۸۰ تا ۳۴۰، مناسب هستند.

۳_ شاخص چسبندگی لاستیک

همانطور که در تصویر بالا هم مشخص است، شاخص ترکشن دقیقا مثل تاریخ تولید و شاخص تردویر در بدنه تایر نوشته می‌شود. این شاخص به میزان چسبندگی تایر در شرایط آب و هوایی خیس اشاره داشته و اصولا با حروف انگلیسی از AA تا A الی C نمایش داده می‌شود. حرف AA بهترین شاخص ممکن است.

۴_ شاخص مقاومت در برابر گرما

شاخص مهم بعدی که باید برای خرید تایر حرفه ای به آن توجه کنید، شاخص دما است که مقدار تحمل لاستیک در برابر دما را نشان می‌دهد. این شاخص با ۳ حرف A، B و C نمایش داده می‌شود. مخصوصا اگر شهرتان آب و هوای خاصی دارد، سعی کنید تایری با شاخص دمای A بخرید.

۵_ نوع لاستیک

ببینید، به طور کلی هر لاستیک در صنعت لاستیک‌سازی برای یک نوع خودرو خاص ساخته می‌شود. مثلا لاستیک مخصوص خودروهای سواری، لاستیک مخصوص زاپاس و… .

حین خرید لاستیک نوع آن هم یکی دیگر از چیزهایی است که باید مورد توجه قرار دهید. اما چطور متوجهش شویم؟ طبق این اطلاعات:

  • حرف P به لاستیک‌هایی اشاره دارد که مخصوص خودروهای سواری ساخته شده‌اند،
  • حرف T به لاستیک‌هایی اشاره دارد که مخصوص زاپاس ساخته شده و اندازه‌شان کمی کوچک‌تر است،
  • کلمه LT به لاستیک‌هایی اشاره دارد که برای خودروهای آفرود ساخته شده‌اند،
  • کلمه ST به لاستیک‌هایی اشاره دارد که برای خودروهای سنگین باری ساخته شده‌اند.

با توجه به این راهنمای خرید لاستیک، برای انتخاب تایر مناسب خودرو سواری حتما به سراغ تایرهای دارای حرف P بروید و مراقب باشید که فروشنده تایر با شاخص T را به عنوان تایر عادی به شما نفروشد.

۶_ پهنای لاستیک

ببینید، هر خودرو با توجه به جزئیاتی که دارد، باید یک پهنای استاندارد لاستیک هم داشته باشد. این عدد استاندارد در واحد کنترل ABS یا واحد کنترل گیربکس ثبت شده. در واقع اگر لاستیکی بخرید که پهنای آن با پهنای استاندارد خودرو یکی نباشد، در حرکت سرعتی که روی کیلومتر مشاهده می‌کنید با سرعت واقعی خودرو متفاوت خواهد بود. البته تفاوت پهنای تایر با پهنای استاندارد در حد ۲ سانتی‌متر خیلی هم تفاوت خاصی ایجاد نمی‌کند اما بیشتر از آن ممکن است مشکل‌ساز شود.

۷_ میزان ارتفاع تایر (دیواره لاستیک)

دقیقا مشابه پهنا، هر لاستیک یک ارتفاع هم دارد، این ارتفاع هر چه بیشتر باشد لاستیک نرم‌تر بوده و کیفیت بیشتری خواهد داشت. اینکه دقیقا چه ارتفاع تایری مناسب است، با توجه به شرایط خودرو شما مشخص می‌شود بنابراین بهتر است ارتفاعی را انتخاب کنید که دقیقا روی لاستیک فابریک خودرو شما بوده است.

۸_ رادیال بودن و نبودن لاستیک

تکنولوژی جدیدی برای ساخت لاستیک در صنایع وجود دارد که با اسم “رادیال” شناخته می‌شود. لاستیک‌های رادیال به دلیل سیم‌های استیلی که در سطح آنها قرار گرفته، استحکام بیشتری داشته و علاوه بر این خودرو را حین حرکت در شرایط سخت کنترل می‌کند. اگر برای‌تان مهم است که لاستیک مورد نظر با این تکنولوژی ساخته شده باشد، باید مطمئن شوید که کلمه R روی آن نوشته شده. در غیر این‌صورت تکنولوژی ساخت تایر، رادیال نیست.

۹_ ابعاد رینگ

یکی دیگر از شاخص‌های مورد توجه، ابعاد رینگ است. این شاخص به شما نشان می‌دهد که ابعاد رینگ باید چقدر باشد. به عنوان نمونه تصویر بالا، لاستیکی را نشان می‌دهد که ابعاد رینگ آن برابر با ۱۵ اینچ است. ۱۵ اینچ حدودا برابر با ۳۸ سانتی‌متر است.

۱۰_ مناسب بودن یا نبودن لاستیک برای گل و برف

اگر از آن‌دسته افرادی هستید به جاده‌های برفی یا اصلا آفرود علاقه‌مند هستید، یا اگر شرایط جاده‌های شهری که در آن هستید گلی و برفی است، سعی کنید حتما لاستیکی بخرید که عبارت M+S روی آن هک شده باشد. این کلمه نشان‌دهنده مناسب بودن تایر برای رانندگی در چنین جاده‌هایی است.

۱۱_ خرید لاستیک فصلی!

اگر تا الان قصد خرید لاستیک کرده باشید، احتمالا می‌دانید که در بازار تایرهایی با نام تایر زمستانی یا تابستانی و حتی ۴ فصل وجود دارد. اما این تایرهای چه تفاوتی با هم دارند؟ اصلا خرید آنها انتخاب خوبی است یا نه؟ خب اگر نظر ما را بخواهید، بهتر است در صورتی که در شرایط خاص آب و هوایی زندگی می‌کنید، حتما لاستیک را هم نسبت به فصل خریداری کنید. به طور خلاصه هم قبل از خرید این نکات را بدانید:

  • لاستیک زمستانی مناسب رانندگی در برف و یخ‌بندان است اما نمی‌توانید برای سرعت بالا روی آن حساب کنید،
  • تایر تابستانی طول آج کم‌تری داشته، تحمل گرما را دارد و می‌توانید برای سرعت بالا هم از آن استفاده کنید،
  • تایر ۴ فصل بخشی از قابلیت‌های هر ۲ تایر بالا را دارد، یعنی مقداری توانایی برای رانندگی در جاده‌های برفی و هم مقداری برای جاده خیس و هوای گرم.

راهنمای خرید تایر نسبت به آج

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید حین خرید تایر به آن توجه کنید و عملا باعث می‌شود یک خرید حرفه‌ای داشته باشید، آج تایر است! در ادامه به طور خلاصه در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.

در نهایت بعد از خواندن این بخش و انتخاب آج مناسب، باید از فروشنده بخواهید که تایر، آج مورد نظر شما را داشته باشد. البته اگر از سایت‌هایی مثل لاستیک مارکت و به‌شکل آنلاین تایر می‌خرید، در صفحه محصول توضیحات کاملی در مورد نوع آج نوشته شده.

۱_ آج جهت‌دار

اگر قرار است دائما در آب و هوای خیس رانندگی کنید و همینطور عادت به رانندگی با سرعت بالا دارید، به سراغ تایرهای با آج جهت‌دار یا همان Directional بروید. چراکه آج این تایرها به دلیل ظاهر V شکل، آب را به بیرون هدایت می‌کند و قدرت کنترل را بالا می‌برد.

۲_ آج متقارن

اگر شرایط آب و هوایی شهر و محل زندگی‌تان عادی است و همینطور می‌خواهید لاستیکی داشته باشید که زیاد عمر کند، لاستیک با آج جهت دار یا SYMMETRICAL بخرید.

۳_ آج نامتقارن

این آج باعث می‌شود تایر خودرو هم برای رانندگی در شرایط آب و هوایی خیس مناسب باشد و هم آب و هوای خشک. این آج با اسم نامتقارن یا ASYMMETRICAL شناخته می‌شود.

۴_ جهت‌دار نامتقارن

این آج ویژگی هر دو نوع آج یعنی هم جهت‌دار و هم نامتقارن را دارد. به زبان دیگر، این آج هم باعث می‌شود حین رانندگی در جاده خیس، آب از زیر تایر خارج شود و هم به دلیل چسبندگی بالا به زمین در جاده‌های خشک و همینطور در پیج، کنترل تایر را افزایش می‌دهد.

بهترین برندهای تایر کدام هستند؟

ببینید، برندهای تایر زیادی در بازار وجود دارند که به عنوان برندهای برتر شناخته شده‌اند. مثلا برند میشلن یا کومهو اما خب این برندها در عین کیفیت بالا، قیمت بسیار زیادی دارند. مثلا ۴ حلقه لاستیک میشلن الان نزدیک به ۲۴ میلیون تومان قیمت دارد! با توجه به این، اگر بودجه‌تان اندک است، بهتر است به سراغ برندهای ایرانی تایر بروید.

در حال حاضر لاستیک بارز و لاستیک کویر تایر از بهترین برندهای ایرانی تایر محسوب می‌شوند. به جز این دو، لاستیک یزد تایر هم بین لاستیک‌های خوب بازار دسته‌بندی شده. بنابراین انتخاب هر کدام از این ۳ را پیشنهاد می‌کنیم.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در آخر اگر هنوز فروشگاه یا شرکت معتبری را برای خرید لاستیک انتخاب نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ سایت لاستیک مارکت بروید. علاوه بر این اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد تایرها دارید، بلاگ این سایت مقالات زیادی در این زمینه دارد که می‌تواند راهنمای شما باشد. خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با اصول و نکات مهم برای خرید حرفه‌ای تایر آشنا شدیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستیم.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    جالب بود از عکس اول خیلی چیزا یاد گرفتم،ممنون🙏

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا