ایستگاه خبر

مقایسه قدرت موتور ماشین های ایرانی، قوی ترین ماشین داخلی چیست؟

رپورتاژ: موتور خودرو به‌عنوان مهم‌ترین اجزای یک ماشین شناخته می‌شود و عملکردی شبیه به قلب یک انسان دارد. به بیان دیگر نحوه عملکرد خودرو ارتباط کامل با حجم، قدرت و سرعت موتور دارد. با گسترش صنعت خودروسازی در ایران،  طراحان و متخصصین تصمیم به ساخت موتورهای ایرانی گرفتند تا در ماشین‌های تولید داخل استفاده شوند. تا کنون موتورهای متعددی در ایران با همکاری شرکت‌های خارجی ساخته شده است و برخی دیگر از موتورها مونتاژ و بهینه‌ شده‌اند. در ادامه این مقاله قصد داریم یک مقایسه جامع و کاربردی بین موتور ماشین‌های ایرانی داشته باشیم. از علاقه‌مندان به دنیای خودروها نیز دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنند.

موتور TU5 پژو ۲۰۶، پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران

پژو ۲۰۶ تیپ پنج یکی از پرطرفدارترین خودروهای ایران به دلیل سرعت و سایر مشخصات فنی و بدنه است. علاوه‌بر ۲۰۶، که به‌عنوان پرسرعت‌ترین ماشین ساخت ایران شناخته می شود، موتور TU5 روی ماشین‌های ایرانی دیگری از جمله پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۷، پژو پارس xl، رانا و دانگ فنگ اچ سی کراس نصب شده و آن‌ها را به پر شتاب ترین ماشین های موجود در ایران تبدیل کرده است. به همین دلیل این ماشین‌ها در زمان شروع جشنواره‌های خرید اقساطی خودرو طرفداران بیشتری دارند و این ماشین‌ها معمولا مورد پسند کاربران بیشتری قرار گرفته‌اند.

موتور TU5 16 سوپاپ، ۴ سیلندر و ۱.۶ لیتر حجم دارد. این موتور که روی ۲۰۶ قرار دارد عملکرد مناسبی در سرعت و مصرف سوخت از خود نشان داده است. قدرت موتور یا پیشرانه TU5، ۱۰۵ اسب‌بخار و ۵۸۰۰ دور در دقیقه محاسبه شده و بیشینه گشتاورد این Engine 142 نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. یکی از مهم‌ترین امتیازهای این موتور ایرانی کارکردی نرم، با صدای کم و کاهش مصرف سوخت است. میزان سوخت تی یو ۵ به اندازه ۶.۶ در هر صد کیلومتر است و به همین دلیل به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین موتورهای ماشین ایرانی شناخته می‌شود. یکی دیگر از نقاط قوت موتور ایرانی TU5 استهلاک کم است.

موتور XU7 مخصوص پژو ۴۰۵، پرقدرت ترین ماشین ساخت ایران

پژو ۴۰۵ جزو اولین و پرقدرت‌ترین ماشین‌های ساخت ایران شناخته می‌شود. سال‌ها پیش پژو جی ال ایکس جزو اولین خودروهایی بود که باید با ماشین های خارجی و وارداتی رقابت می‌کرد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در استفاده از موتورهای ایرانی وجود دارد، آشنایی کامل مکانیک‌ها با ساختار و نحوه تعمیر این موتورها است. همچنین قیمت لوازم یدکی موتور UX7 نسبت به سایر موتورهای ایرانی قیمت مناسب‌تری دارد و همیشه در دسترس است. وجود موتور ایرانی یو ایکس ۷ باعث شده است تا شرایط فروش ایرانی خودرو اقساطی تحویل فوری برای ماشین‌های سمند و پژو پارس نسبت به سایر شرکت‌های سازنده خودرو ایده‌آل‌تر باشد و  متقاضیان بیشتری داشته باشد.

موتور نصب شده روی ۴۰۵ نیز یکی از بهترین موتورهای ایرانی به نام UX7 است. البته بعد از ۴۰۵ این موتور ایرانی روی خودروهای دیگری از جمله سمند و پژو پارس مورد استفاده قرار گرفت. ENGINE XU7 هشت سوپاپ، ۱۰۰ اسب بخار در دقیقه، ۱۵۳ نیوتن در ۳۰۰۰ متر دارد و ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوختش است. سوپاپ‌های این موتور ایرانی قابل تنظیم به شکل غیرهیدورلیک است و به همین دلیل صدای بیشتری نسبت به موتورهای دیگر تولید می‌کند. البته سرعت شتاب یو ایکس ۷ نسبت به تی یو ۵ بیشتر است.

موتور M15 تیبا، یکی از پر شتاب ترین ماشین های موجود در ایران

یکی دیگر از موتورهای پرقدرت ایرانی متعلق به خودروهای جدید شرکت خودروسازی سایپاست. خودروی تیبا در سال‌های اخیر به یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های داخلی به دلیل داشتن موتور و شتاب قوی تبدیل شده است. موتور تیبا همان موتور پراید بوده که حجیم‌تر و به‌روزتر شده است. M15 موتوری با ۸۷ اسب بخار، ۲۸ نیوتن‌متر و شتابی ۱۳ ثانیه‌ای است که در خودروهایی مانند ساینا و کوییک هم عملکرد قابل قبولی دارد. مصرف سوخت ENGINE M15 به طور متوسط ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محاسبه شده است.

موتور M15 با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در خودروهایی با وزن سبک عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشته است. خودروهایی مانند کوئیک، ساینا و تیبا که جایگزین‌هایی برای پراید در لیست شرایط اقساطی سایپا شده‌اند به دلیل داشتن مشخصات فنی و بدنه به‌عنوان خودروهای پرفروش کشور نیز شناخته می‌شوند.

موتورP4 XU7JPL، قوی ترین موتور ماشین در ایران

پژو پارس یکی از محبوب‌ترین خودروهای داخلی بوده که مجهز به موتوری قدرتمند به نام XU7JPL4/P4 است. شتاب و قدرت این موتور باعث شده است تا به‌عنوان قوی‌ترین موتور ماشین در ایران شناخته شود. ENGINE XU7JPL4/P4 چهار سیلندر با حجم موتور ۱۷۶۱ و سیستم انژکتوری بوش دارد. تعداد سوپاپ‌های این موتور ایرانی ۱۶ عدد بوده و حداکثر سرعت آن ۱۹۵ شتاب از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در مدت ۹ ثانیه است. همچنین حداکثر گشتاورد XU7JPL4/P4 را ۱۵۵ نیوتن‌متر در ۵۵۰۰ rpm اعلام کرده‌اند.

البته مدتی است در پژوهای پارس از ۳XU7JPL به‌عنوان جایگزین این موتور استفاده می‌شود که نسبتا از شتاب و قدرت کمتری برخوردار است. قابل ذکر است موتور ۳XU7JPL در خودروهایی مانند پژو پارس، سمند و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده. دلیل این موضوع هم عدم توانایی تامین قطعات یدکی در تولید موتور XU7JPL4/P4 عنوان شده است.

موتور ملی یا EF7، یکی از بهترین انواع موتورهای ایران خودرو

موتور ملی که به نام EF7 نیز شناخته می‌شود توانسته در فهرست بهترین انواع موتورهای ایران خودرو نیز جایگاه مناسبی به دست آورد. شرکت ایپکو در سال ۱۳۸۳ با همکاری شرکت آلمانی اف.ای.وی اقدام به طراحی یک موتور ملی کرده و در سال ۱۳۸۵ از این پیشرانه ایرانی رونمایی و بهره‌برداری کرد. ENGINE EF7 با ۱۱۳ اسب بخار و قدرت ۶۰۰۰ دور، ۴ سیلندر، حجم ۱.۷ لیتری و ۱۶ سوپاپ روی خودروهایی از جمله سمند، دنا و دنا پلاس نصب شده است. حداکثر گشتاورد موتور ملی شرکت ایپکو ۱۵۵ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور معرفی شده است.

بیشترین حجم موتور ماشین در ایران متعلق به کدام ماشین است؟

در این مقاله درباره مقایسه بین موتورهای ماشین ایرانی صحبت کردیم. موتورهای خودرو ساخت ایران این روزها عملکرد مناسبی دارند و به همین دلیل ماشین‌های ساخت داخل به یکی از گزینه‌های خرید تبدیل شده‌اند. شما نیز می‌توانید در سایت سپند خودرو به آدرس اینترنتی sepandkhodro.com انواع ماشین‌های پرقدرت و پرفروش ایرانی را با شرایط نقد و اقساط خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر  درباره شرایط خرید ماشین قسطی با شماره تلفن‌ ۰۲۱۴۴۲۲۹۱۹۴ تماس بگیرید. همکاران ما آماده راهنمایی شما عزیزان و پاسخگویی به سوالاتتان هستند.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰۹ رای

مطالب مشابه

‫۷۳ دیدگاه‌ها

  1. Mostafa

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام کوییک و تیبا پر قدرت ؟

    لابد تندر۹۰ هم بادمجونه دیگه 🍆

    ماکسیما و زانتیا هم هندوانه 🍉
    کوییک خودشو بزور راه می بره حالا با چهارتا مسافر راه نمیره .

    موافقم 101
    مخالفم 25
    1. Gfx°Amir

      ۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ماکسیما و زانتیا موتورشون ایرانیه به نظرت؟
      تندر رو نمی‌دونم چون اصلا معلوم نیست اسم موتورش چیه که روش کار گذاشتن

      موافقم 47
      مخالفم 11
      1. kianosh

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        الان tu5 و xu7 ایرانی هستن به نظرت؟
        موتور النود هم فرانسویه و با کد kl4

        موافقم 39
        مخالفم 3
    2. آرمین

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقاً بهترین راندمان و قدرت رو موتور ال ۹۰ و ساندرو K4M می‌دهد با کیفیت و نرم و گشتاور عالی با استهلاک کم ولی بعید میدونم جزو ایرانی ها محسوب بشه مونتاژی هستن

      موافقم 16
      مخالفم 7
      1. طاها

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بعید بدونم بهtu5 برسه موتور ال ۹۰ از لحاظ شتاب و قدرت ولی کیفیتش بهتره و استهلاک و خرابیش هم کمتره البته تو ایران tu5 موتور کم استهلاکی محسوب میشه من هم ال نود داشتم هم رانا و واقعا رانا شتابش فوق العادست

        موافقم 9
        مخالفم 3
  2. حامد

    ۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتورtu5یکی ازبهترین موتورها است من ال نود هم داشتم شتاب و نرم بودنش از موتور ال نود بهتره

    موافقم 20
    مخالفم 11
  3. Vahid

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    موتور تندر 90 K4M هست که یکی از بهترین موتورهای موجود با قدرت 110 اسب بخار است و نام گیربکس تندر 90 JH3 وJHQ است

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. علی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    درحال حاضر تی یو ۵ بهترین موتور ایرانی هستش

    موافقم 17
    مخالفم 19
  5. میکائیل شعله

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    اینجوری که فرمودین همه موتورهای بدرد نخور ایرانی رو پرقدرت معرفی کردی
    یعنی هیچ موتور ضعیفی هم که نداریم
    خفن ترین موتور ساخت داخل 110 اسب قدرت داره همچین میگین پرقدرت و ….که بوگاتی شیرون به موتور 1400 اسب بخاریش نمیتونه با این اعتماد بنفس بگه پرقدرت
    خلاصه اعتماد به سقفتون تو حلق ملت

    موافقم 9
    مخالفم 7
  6. mani

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتورXU7 با بوش و پیستون 7.7.4اروپایی طلای۲۴عیار.خودم ماشین بازم و قصد بی احترامی به هیچ کدوم از ماشین هاو موتورهای داخلی رو ندارم،به شخصه باشدت وباتعصب xu7بازموخیلی از موتور های ۱۶سوپاپ رو هم دنبال خودم هم توی لانچ هم توی دوربالا کشیدم ماشینمم کاملا فابریک وهمیشه کیپ از رفیق هم مرامو 405باز بوده
    دوست عزیز بنده فقط نظر شخصی خودم رو اعلام کردم ومطلقا بی احترامی به هیچ ماشین و ماشین بازی نکردمو نمیکنم چون هیچ بحث و گفت و گویی پشت گوشی نمیشه و کارساز نیست.لطفا یه سری هام نیاین کصشعر بگین که موتور mk4سوپرا وvr38 جی تی آر نظر بدین و مقایسه کنید ودر آخر توهین.بحث و کلام در مورد موتور های ایرانی و بس.باتشکر

    موافقم 4
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا