ایستگاه خبر

نبرد بین سدان‌های پرطرفدار چینی و داخلی؛ برلیانس h330 یا پژو پارس lx؟

رپورتاژ: از زمانی که خودروهای چینی به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند، انتخاب بین خودروهای چینی و ایرانی برای خریداران قشر متوسط جامعه کشور سخت‌تر شده است. چیزی که در اکثر موارد خریداران ایرانی را به خرید خودروهای چینی وسوسه می‌کند، امکانات بیشتر و طراحی بهتر آن‌ها نسبت به خودروهای داخلی است. البته باید اعتراف کرد که اکثر مدل‌های چینی موجود در بازار ظاهر بسیار مدرن‌تری نسبت به خودروهای داخلی دارند و از این نظر می‌توان به خریداران حق داد. اما به‌هرحال این انتخاب که تنها راه پیش روی قشر متوسط جامعه برای خرید خودرو است، انتخاب بین بد و بدتر می‌باشد. زیرا هر دو نوع این خودروها امنیت و کیفیت کافی را در قبال مبلغی که برای آن‌ها می‌پردازیم در اختیارمان قرار نمی‌دهند.


در میان انواع برندهای چینی موجود در بازار ایران، برند برلیانس از اعتبار و سابقه خوبی در ایران برخوردار است. به همین دلیل نیز خودروهای این برند چینی بیشتر به مذاق خریداران ایرانی خوش می‌آید. در میان مدل‌های مختلف این برند خریدوفروش برلیانس h330 که یک سدان خوش‌چهره است رقابت شدیدی با پژو پارس lx، سدان پرفروش ایران‌خودرو، دارد. ازاین‌رو ما در این مطلب نیز قصد داریم نبرد این دو سدان محبوب را با جزئیات بیشتر موردبررسی قرار دهیم.

 

مقایسه طراحی ظاهری برلیانسh330 دنده‌ای با پژو پارسlx

اگر بخواهیم این دو را در کنار هم قرار دهیم و تنها ملاک انتخاب را طراحی ظاهری در نظر بگیریم، قطعاً برلیانس h330 انتخاب خریداران خواهد بود. چراکه هرچند طراحی آن خیلی جدید نیست، اما نسبت به رقیب ایرانی خود برتری قابل‌مشاهده‌ای دارد. طراحی چراغ‌ها و برجستگی‌های روی کاپوت و سپر و نیز طراحی قسمت پشتی خودرو کمی حالت تهاجمی و اسپرت بودن را در ظاهر این خودرو به وجود آورده است. علاوه بر این طراحی شیشه‌های جانبی و نیز شیشه جلو دید بهتری به راننده در هنگام رانندگی می‌دهد. ازاین‌رو می‌توان گفت با خرید برلیانسh330 دنده‌ای صاحب سدان خوش‌چهره‌تر و مدرن‌تری خواهید شد.

مقایسه طراحی داخلی و امکانات برلیانس h330 و پژو پارسlx

پژو پارس از سال ۹۳ تغییراتی در طراحی داخلی خود داشت. هرچند این تغییرات انگشت‌شمار بودند، اما باعث افزایش فروش پژو پارس از سال ۹۳ به بعد شد. تغییراتی که از سال ۹۳ به بعد در کابین پژو پارس lx مشاهده می‌شود، شامل غربیلک فرمان مدرن‌تر که به‌فرمان اپتیمایی معروف است و طراحی داشبورد جدیدتر است که به داشبورد سوناتایی معروف است( البته سوناتای قدیم!). به‌طورکلی در میان سدان‌های تولید داخل، پژو پارس جذابیت بیشتری میان جوانان دارد. تریم دورنگ آن نیز مورد استقبال خریداران بیشتری قرار می‌گیرد.

طراحی داخلی برلیانس h330 در داخل ایران نیز تفاوت چندانی با پژو پارس lx ندارد. صندلی‌ها در هر دو پارچه‌ای هستند و  طراحی کنسول میانی داشبورد نیز در این دو خودرو شباهت بسیاری دارد. ازاین‌رو نمی‌توان از این نظر به‌صورت قطعی برتری یک مدل را نسبت به دیگری اعلام کرد زیرا هر دو در یک سطح قرار دارند.


ازنظر امکانات داخل کابین و ایمنی نیز هر دو این خودروها تقریباً امتیازات برابری خواهند گرفت. هر دو با ۲ کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیروی ترمز، سنسور عقب و آینه‌های جانبی برقی وارد بازار می‌شوند. اما پژو پارس lx با برخورداری از مه شکن‌های عقب، اتولایت و  اتوفلاشر سیستم روشنایی به‌روزتری دارد. بنابراین اگر ملاک انتخاب خود را امکانات و طراحی داخلی خودرو قرار دهید قطعاً در انتخاب خرید برلیانسh330 دنده‌ای و پژو پارس lx سردرگم خواهد شد.

مقایسه عملکرد فنی پژو پارس lx و برلیانسh330

یکی از عواملی که در افزایش خریدوفروش برلیانسh330 در سال‌های اخیر تأثیر بسیاری داشت ارتقاء موتور و گیربکس این خودرو بود. تغییر در عملکرد فنی این خودرو بسیاری از مشکلاتی که در موتور ۱.۵ لیتری آن دیده می‌شد را برطرف کرد و مشتریان بیشتری را به سمت خرید برلیانسh330 جذب کرد. موتور ۱.۶۵ لیتری این خودرو با توان ۱۱۴ اسب بخاری خود توانایی تولید ۱۵۴ نیوتون متر گشتاور را دارد. حداکثر سرعت آن نیز به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هرچند شتاب ۰ تا ۱۰۰ برلیانسh330 از پژو پارس ۱ ثانیه کمتر است. اما ۱۲ ثانیه برای رسیدن به این سرعت زمان زیادی است و به‌طورکلی نمی‌توان این خودرو را خودرو سریع و چابکی نامید. سیستم گیربکس ۵ دنده‌ای این خودرو تقویت شدن است و در سرعت‌های بالا تعویض دنده نرم‌تری را سبب می‌شود. درحالی‌که در پژو پارس هنوز هم همان سیستم قدیمی برای سیستم ۵ دنده آن استفاده می‌شود. هر دو موتور ۴ سیلندر هستند و هر دو خودرو نیز به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شوند. ازاین‌رو اگر تعویض دنده را در نظر نگیریم ازنظر هندلینگ و توزیع نیرو دو خودرو تفاوتی با یکدیگر ندارند.

موتور ۱.۶ لیتری پژو پارس توانایی تولید ۱۰۸ اسب بخار نیرو و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را دارد. حداکثر سرعت این خودرو به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن نیز به ۱۳ ثانیه می‌رسد. بنابراین در شتاب گیری اولیه کمی تنبل‌تر از برلیانس عمل می‌کند.

اما عاملی که برتری برلیانس در این بخش را قطعی می‌کند، صرف سوخت ۶.۳ لیتری این خودرو است. این در حالی است که پژو پارس در سیکل ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند. با توجه به نکاتی که از عملکرد این دو خودرو ذکر شد، می‌توان نتیجه گرفت که خرید برلیانس h330 به‌عنوان یک سدان شهری انتخاب بهتری است.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا