ایستگاه خبر

کن-‌اَم ماوریکX3 ، جیپ دنیای موتورسیکلت‌ها

رپورتاژ: تقریباً غیرممکن است که از اهالی دنیای موتورسیکلت باشید و برند Can-AM به گوشتان نخورده باشد. یک شرکت کانادایی که تخصص ویژه‌ای در حوزه ساخت محصولات آفرود دارد. از شانس خوب مشتریان ایرانی مدل‌های همه‌جارو و چهارچرخ کن-ام در کلاس‌های ATV و UTV نیز در بازار حضور دارند. امروز قرار است نگاهی به گران‌ترین مدل موجود در بازار به اسمX3  بیاندازیم.

محصولات آفرود همواره جایگاه ویژه‌ای در بین دوست‌داران خودروها دارند. محصولاتی که به دلیل قابلیت بالای پیمایش در مسیرهای ناهموار تجربه بی‌نظیری از هیجان را فراهم می‌کنند. درست به همین دلیل است که برای خرید خودرو آفرود واقعی باید قیمتی بالاتر را هزینه کرد. (در وب سایت باما می‌توانید لیست خودروهای آفرود به همراه قیمت روز آن‌ها را مشاهده کنید)

اما واقعیت این است که اغلب تصور می‌شود در دنیای موتورسیکلت‌ها چنین پدیده‌ای وجود ندارد. چراکه دو چرخ بودن این‌گونه محصولات محدودیت‌هایی را برای انجام مانورهای سنگین ایجاد می‌کند. اگرچه موتورسیکلت‌های کلاس کراس مخصوص تپه‌نوردی هستند ولی شاید مشکل اصلی پایداری آن‌ها باشد. برخی از شرکت‌های موتورسازی نیز برای این نیاز پاسخی طوفانی ارائه می‌دهند. موتورسیکلت‌های تک‌نفره چهار چرخ موسوم به ATV و مدل‌های دو یا چهار نفره چهار چرخ که مسقف و فرمان‌دار هستند که از آن‌ها به اسم UTV یاد می‌شوند، اساساً برای همین کار ساخته شده‌اند. محصولاتی که برای خریدشان درست مانند قیمت خودرو آفرود باید هزینه‌ای سنگین کنار گذاشت.

امروز سراغ گران‌ترین UTV بازار رفته‌ایم. نسخه‌ای زیبا و جسور از شرکت کن-ام که اسم دقیقش  ماوریک X3 MAX XRS DPS توربو است. یک آفرود واقعی و غول‌کش. برای اطلاع از قیمت این محصول به بخش خرید موتورسیکلت از باما مراجعه کنید تا متوجه شوید قیمت پایه آن بیش از یک میلیارد تومان است.

دنیایی متفاوت

شرکت Can-AM به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ BRP (مخفف محصولات تفریحی بمباردیه) در سال ۱۹۷۲ معرفی شد. درواقع کن-ام آمد تا بازوی بخش موتورسیکلت این مجموعه شود. سال ۱۹۹۸ با موفقیت چشم‌گیر این زیرمجموعه گروه BRP تصمیم گرفت تا تولید کلاس موتورسیکلت‌های ATV (وسایل نقلیه همه‌جارو) را نیز به آن‎ها واگذار کند. درواقع ATV نامی بود که بمباردیه ابداع کرده بود. مدل Traxter اولین نسخه در کلاس خودش بود که هم از سوی مشتریان معمولی به‌ویژه جوانان با استقبال روبرو شد و هم از سوی ارگان‌های نظامی. با آغاز سال ۲۰۰۶ ساخت کلیه محصولات ATV و مدل‌های بزرگ‌تر UTV به کن-ام سپرده شد و بمباردیه تنها نقش نظارتی را گرفت. اکنون این شرکت با محصولات عجیب خود تبدیل به یکه‌تاز بازار شده است. به طوری که حتی مسابقاتی ویژه نیز برای آن برگزار می‌شود.

بررسی طراحی

آنچه در ظاهر می‌بینیم یک خودروی سایز کوچک است. ولی حقیقت آن است که ماوریک X3 علیرغم چهار چرخ بودن و حضور فرمان و پدال، یک موتورسیکلت به حساب می‌آید. این محصول بنا به سبک و سیاق طراحی‌های همیشگی کن-ام، چهره‌ای بی‌اندازه خشن و ماجراجو دارد. الگوی طراحی موتورسیکلت‌های UTV اساساً با خودروهای آفرود متفاوت است. چراکه به دلیل استانداردهای ایمنی اجباری برای تعبیه شدن ستون، سپر و یا انواع و اقسام چراغ‌های مربوط به نورپردازی ندارد. با این حال هرآنچه روی ماوریک می‌بینیم سراسر تهاجم و افسارگسیختگی است. کاملاً مشخص است که کن-ام تمرکز اصلی طراحی خود را روی برجسته‌تر کردن ویژگی‌های مربوط به سیستم تعلیق و پایداری ماوریک گذاشته است. به طوری که عیان بودن فنربندی‌ها و بازوهای اتصالی در زیر شاسی به وضوح و به طوری که عمیقاً در چشم بیایند، مشخص شده‌اند.

بررسی مشخصات فنی

اینکه چرا موتورسیکلت‌های کلاس UTV تا این اندازه با استقبال روبرو شده‌اند، درست به همین بخش برمی‌گردد. جایی که با یک پکیج بسیار حرفه‌ای از تجهیزات و المان‌های مهندسی مخصوص آفرود روبرو هستیم. باورکردنی نیست که محصول فوق مجهز به یک پیشرانه ۹۰۰ سی‌سی سه سیلندر توربو باشد. پیشرانه‌ای مایع‌خنک که به راحتی می‌تواند ۱۵۱ اسب‌بخار قدرت تولید کند. این خروجی توسط یک جعبه‌دنده CVT و بر حسب انتخاب راننده به صورت ۲WD و یا ۴WD بین دو یا چهار چرخ توزیع می‌شود.

با توجه به فشار سنگینی که به سیستم فنربندی این موتور در پیمایش‌های آفرودی وارد می‌شود، شرکت برای تعلیق آن سراغ فناوری QRS یعنی سیستم پاسخ‌دهی رفته است. کن-ام ماوریک X3 توربو بدون احتساب مایعات اضافی فقط ۷۱۹ کیلوگرم وزن دارد. البته طبیعی است که با اضافه شدن ۴۰ لیتر سوخت این وزن بیشتر هم می‌شود.

شاید آنطور که به نظر می‌رسد با یک محصول کوچک سر و کار نداریم. طول، عرض و ارتفاع این نیمه خودرو-نیمه موتورسیکلت به ترتیب ۳۳۵۰، ۱۸۳۰ و ۱۷۰۰ میلی‌متر اعلام شده است. این در حالی است که ارتفاع آن از سطح زمین در حالت عادی نیز چیزی حدود ۴۰ سانتی‌متر است.

به دلیل باز بودن فضای ماوریک X3 احتمال سرقت آن وجود دارد. ولی کن-ام با تعبیه کردن سیستم کدگذاری امنیتی دیجیتال (D.E.S.S) مانع از دزدیده شدن آن شده است.

وضعیت بازار

بد نیست بدانید کن-ام ماوریک در حال حاضر با سه تریم X3 استاندارد، X3 XDS بهینه و X3 XRS نهایی عرضه می‌شود. هرسه مدل از شوک‌های سری فورد پودیوم در سیستم تعلیق بهره می‌برند. البته مدل سطح بالای XRS  دارای شوک‌های برند فوکس نسخه ۳ هستند. مدلی که امروز بررسی کردیم گران‌ترین و فول‌ترین ویرایش خانواده ماوریک بود.

برای مطالعه مطالب بیشتر درباره موتورسیکلت‌ها اینجا کلیک کنید.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    چه روش تبلیغ نا فرمی . تهه لینک برن لیست قیمت های موتورهای چینی رو در سایت باما ببینید :)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. ehsan fa

    ۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    اینو پارسال رو آسفالت چپ کرد تو تهران. یارو دستش رو آورد بیرون دستش اسیب دید

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا