ایستگاه

افزایش رسمی قیمت خودروها بعد از رفت و برگشتی کوتاه

افزایش قیمت خودروها که دولت اصرار دارد آن را اصلاح قیمت‌ها بنامد، از امروز کلید خورد. طرحی که قبلاً با نظر دولت منتفی شده بود، اکنون بعد از مدت کوتاهی برگشته و البته حتی از قیمت‌های لغو شده قبلی هم پیشی گرفته است.

بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، اجازه افزایش تا ۱۸ درصدی قیمت خودروهای داخلی صادر شد. این موضوع می‌تواند خواسته خودروسازان برای واقعی‌تر شدن قیمت فروش خودروهایشان را محقق سازد. بنابراین می‌توان انتظار داشت با رفع بزرگ‌ترین بهانه، تولید و عرضه خودروها افزایش یافته و عرضه و تقاضا متعادل‌تر شود. افزایش شدید مواد اولیه فلزی و پلیمری، افزایش هزینه‌های کارگری و تولید و هزینه‌های بالای راندمان پایین باعث شده‌اند تا تولید خودرو در ایران غیراقتصادی باشد.

با این حال، در نبود رقابتی واقعی، خودروسازان توانسته‌اند حرف خود را به کرسی نشانده و ظاهراً یکی از موانع بزرگ پیش روی خود را بردارند. با این حال این موضوع به شرطی که با دلال‌بازی و هجوم بیشتر خریداران همراه نگردد، می‌تواند به‌خودی‌خود باعث کاهشی اندک در قیمت آزاد خودروها شود. اما همین اتفاق نیز اماواگرهای بسیار دارد و تجربه نشان داده که خودروسازان ما باوجود افزایش تولید ناشی از افزایش قیمت، همچنان مسیرهای ریزش قیمت را مسدود خواهند نمود.

طبیعی است که کلاف سردرگم صنعت و بازار خودروی ایران نه با حمایت از تولید داخل و نه با آزادسازی صوری واردات و نه با آزادسازی قیمت‌ها گشوده نمی‌شود و بدتر اینکه راه حل‌های دولت‌ها و مجلس‌ها برای نجات هم مبتنی بر نجات خود خودروسازان بوده و وقعی به مصرف‌کنندگان و خواسته‌های خریداران نهاده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد نخریدن خودرو در شرایط فعلی، یک راه حل نسبتاً مطلوب باشد. چه آنکه افتادن در موج گرانی و دام سودجویان حتی باوجود افزایش تولید و قول‌ها مبنی بر برنامه‌های فروش فوری هفتگی سایپا و ایران خودرو، تنها نکته مثبت این افزایش قیمت رسمی خودروها را هم ناپدید خواهد کرد.

با توجه به این تفاسیر، آیا فکر می‌کنید افزایش قیمت رسمی خودروها، چه تأثیری بر قیمت بازار خودروهای داخلی در میان مدت خواهد داشت؟

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. البرز

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خب خدا رو شکر مسؤلین این مشکل رو هم حل کردن

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۰
  2. 🔥A.H MOTORS🔥

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (456 ديدگاه)

    وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای
    یعنی الان این قیمت ها به دلشون ننشسته؟
    پراید ۱۷۰ میلیون!
    اه
    انصافا دیوانه شدم بد جور
    مدیرعامل ایرانخودرو توییتر زده:
    کجای دنیا پژو پارس ۳۰۰ تومنی رو به قیمت دستوری ۱۴۰ تومن میفروشن؟
    این توییتر رو که دیدم یجوری شدم کلا نمی تونم توصیف کنم😤
    واقعا به این مسئولین تاسف میخورم…😔

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۳
    1. abdi_mahdi

      ۱۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (497 ديدگاه)

      خب راست میگه اصلا هیچ جای دنیا اون لگنو به مردم نمیفروشن که بخواد قیمت دستوری داشته باشه

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۲
      1. AHMET 2002

        ۱۸ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1451 ديدگاه)

        حق

        موافقم ۹
        مخالفم ۱
  3. M.Kazem.K

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (773 ديدگاه)

    کسی داوطلب نمیشه بره کمپانی هاشون رو آتیش بزنه ؟ یکیشونم باشه قبوله ! نگرانم نباشه با بچه ها هماهنگ میکنیم تو همین سایت یه سامانه بزنیم کم کم پول خسارت و دیه ها رو هم جمع میکنیم ! 😂

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
  4. Farzad

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2496 ديدگاه)

    تو این جهنم مَردی نمونده ، سلامتی ***

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۲
  5. new RAMIN

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2216 ديدگاه)

    یه چیزی میگم که فکر کنم ساده ترین و راحت ترین مثال ممکن است…این کامنت منو یه جا ذخیره کنید هروقت خودرو گرون شد اونم به هر دلیلی اینو بخونید تا سوالات که براتون پیش اومده، برطرف شه!

    خب با توجه کاکرد ۸۰هزار کیلومتری ماشین من(همونی که میدونید دیگه)و سن این خودرو،و با توجه به قیمت الانش(۵۲۵میلیون!🙄)احتمالا از من۳۵۰تومن میخرن.من خودم یه ۲۰ یا ۳۰ میلیون میزارم رو ۳۵۰ تومن و میرم ایرانخودرو و از طریق آشنا ۴۰تومن زیر میزی میدم و یه پژو پارس قیمت کارخونه ۱۷۰تومن میخرم و میرم و سایپا هم یه ۴۰تومن زیر میزی میدم و به قیمت کارخونه تیبا ۲ میخرم ۱۲۰میلیون. بعدش میام تو دیوار میبینم همه قیمت زدن پژو پارس ۰ کیلومتر ۲۸۰ میلیون و میبینم تیبا ۲ قیمت زدن ۲۰۰ میلیون. خب من میایم ۱۰ میلیون ارزونتر میدم و میزارم آگهی رو تو دیوار و مینویسم=”۱ ماه ماشینو خردیم مشکل مالی برام پیش اومدم میخوام بفروشم کاکردش ۸۰۰ کیلومتر هست” خب طرف میگه ماشین ۰ هست قیمتش هم ارزونتر از اونای دیگس، پس همینو میخرم. بعد ۳۰الی۴۰ روز هرجفتش فروش میره،و من بر روی پژو پارس ۱۰۰میلیون و روی تیبا ۵۰میلیون سود کردم/حالا هعی اینکارو میکنم (با ماشین های مختلف)بعد یک سالو نیم سرمایه اولیم ۳برابر شده و جدا از اون این وسط هم یه تیگو۸پرو خریدم و هزینه عروسی پسرم هم دراومده!!(البته این مال دزدی محسوب میشه و یه زمانی باید بهاشو داد)

    حالا آیا من اجازه میدم واردات آزاد شه یا قیمت درست به مشتری برسه؟؟شما و رفیقاتون آیا میزارید؟تا زمانی که دلال ها باشن و یه عده از سایپا و ایرانخودرو حمایت کنن این داستان و این قیمت گذاری ها ادامه دارد…

    راحل چیست؟
    راحل اینکه نخریم! اگه میخواهم بخریم باید همه بگن ما پژو پارس ۲۸۰تومنی نمیخریم… با پژو پارس ۱۵۰ میلیونی میخریم…ما تارا ۵۰۰ میلیونی نمیخریم ما تارا ۳۰۰ میلیونی میخریم. ما تیبا ۱۸۰ میلیونی نمیخریم ما تیبا ۹۰ میلیونی میخریم… اگه ۱۰هزار خریدار اینجوری کنن قطعا قیمت ها کاهش پیدا میکنه. ولی چون مردم اینجوری نمیکنن خب متاسفانه این داستان ادامه دارد…

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱
    1. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

      ۱۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (355 ديدگاه)

      آقا رامین جوری شده که دلال ها در حال حاضر کمترین مشکل به حساب میان ، مشکل اصلی قانون گذاریه که تقریبا با مالیاتو و گمرک و …. نزدیک ۲۰۰ درصد میاد رو قیمت هر ماشین ، با ۵ درصد سود مجاز که حالا دلال ها میکننش اصن ۳۰ درصد ، بازم نا چیزه ، مشکل اصلی خود واردات و شرکتان ، دلال اصلی خودشونن دلال هایی که شخص و فرد هستن به پاشونم نمیرسن

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
    2. امیر

      ۱۹ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (33 ديدگاه)

      اره متاسفانه امروز خودم چنتا ماشین نو دیدم تو خیابون دیده بودم با این وضع اگه قیمتا رو ۳۰درصد افزایش بدن تا زمانی که کسی اینارو میخره هیچ کس جا گفتن حرف نداره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. Mohsen. G

      ۱۹ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (166 ديدگاه)

      کاش قضیه به همین سادگی بود که شما فرمودید… اینا کار چارتا جوجه ذلاله که عملا بازوهای کوچک خودروساز هان… وگرنه این کارتل های پولی امروزه نماینده مجلس انتخاب می‌کنند یا میخرنشون تا قوانین رو به نفع اونها تغییر بدن، وزیر عوض می‌کنند، بانک تاسیس می‌کنند و تو صنایع نفت و گاز سرمایه گذاری می‌کنند و نظام پولی کشور رو تغییر میدن، نظام سرمایه داری همینه، ۱۰۰ سال پیش جنرال موتورز و فرد و شرکت‌های نفتی آمریکایی رو اقتصاد دنیا تاثیر می‌گذاشتند و امروزه فیس بوک و گوگل و آمازون اینکار رو کاملتر انجام میدن، کمونیست هم جلوی سرمایه داری شکست خورد و گریزی هم از این شرایط نیست، فقط دمکراسی شاید بتونه کاری کنه که یه عدالت نسبی به وجود بیاد… ایران هم داره همین راه رو میره و شاید سال‌های آینده شرایط به نفع طبقه متوسط تغییر کنه.

      موافقم ۰
      مخالفم ۳
  6. abdi_mahdi

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (497 ديدگاه)

    این داستان ادامه دارد… این مملکت از ریشه مشکل داره خودتونم میدونید۴۰ سال پیش دونشو کاشتن

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۸
  7. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (355 ديدگاه)

    همه جای دنیا : افزایش قیمت و شرایط ضعیف = طرد شدن از طرف مردم و فروش قطره ای اون برند در اون کشور حتی اگر بنز باشه
    اینجا : افزایش قیمت و شرایط ضعیف = فروش بیشتر و افزایش تقلضا برای لگن ها و تبدیل اون چرند به چرندی بینهایت موفق
    پس یه موضوع پیش میاد که جرا باید ارزونش کنن ؟ مگه دل درد دارن وقتی دارن مثل نقل میفروشن سودشونو کم کنن ؟

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  8. امین

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (212 ديدگاه)

    یه چیزی که هست اینه که همه چیز داره گرون میشه و تورم پدر مردم رو درآورده ،ولی خودرو چون بیشتر تو چشمه، بیشتر نمود می‌کنه.شما ببینید تو این چند سال مواد غذایی دها برابر شده ،ورق آهن همینطور ،پتروشیمی همینطور، خودروساز هم ماشینشو از همین ورق آهن و مواد پتروشیمی و …. میسازه، مجبوره گرون کنه.هرچند تو آشغال ساختنشون شکی نیست.ولی مجبورن. مشکل ریشه ایه هست و مربوط به اشتباه ۴۳ سال پیشه.

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۵
  9. Amard

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (401 ديدگاه)

    تا وقتی اونا هستن وضعیت همین تنها راه این اول راه چاره رو پیدا کنیم انتخاب جایگزین درست و اقدام در جهت تغییر مثبت وگرنه تا چند سال دیگه باید سوار خر الاغ بشیم

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  10. فرزاد

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (84 ديدگاه)

    امید و آرزوی جوانان وطن داره تو جهنم سوزان صنعت کثیف خودروی مثلا داخلی نابود میشه و مسؤلان دلسوز کشور هم با تمام قدرت از دو غول خونخواری که تو لجنزار بازار خودروی کشور فقط به فکر شکار جان و مال و آینده مردم هستند حمایت می‌کنند، تنها راه نجات پول ملی و آرزوهای جوانان وطن فقط حذف دو تا نمایندگی فروش محصولات تستی چینی و اسقاطی فرانسه است

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  11. Hamid

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    من خودرو سازی نمیکنم …
    اما …
    خودرو ساز چرا …

    XD

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  12. ARMAN

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (297 ديدگاه)

    خدا انشالله این آدمای بیییییییییییییییییییی مغززززززززززززززززززززززز رو بشوره و ببره

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  13. رضا

    ۱۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (293 ديدگاه)

    تا وقتی بازار انحصاریه و مردم انتخاب دیگه ای ندارن قیمت بالا میره ، حتی اگر درشکه های قرن ١٩ تولید کنن ، حرف و انتقاد هم راه به جایی نمیبره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  14. M.Kazem.K

    ۱۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (773 ديدگاه)

    ⭕️ وزیر صمت گفته قیمت خودرو زیاد نشده، اصلاح شده

    خیلی ممنون که روشن‌مون کردید
    حالا متوجه شدیم گرونی‌های سال‌های اخیر دهن مردم رو آسفالت نکرده، بازسازی و‌ مرمّت کرده!

    👤 ایشی‌خاکی

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. M.Kazem.K

      ۱۹ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (773 ديدگاه)

      واکنش یکی از کاربران توییتر 👆

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  15. مجتبی

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (58 ديدگاه)

    کاش ما ملت ایران سرسوزنی ارزش وقدرت اتحاد رو میفهمیدیم

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا