ایستگاه خبر

رئیس سازمان استاندارد: کیفیت خودروهای تولید داخل بسیار بد است

مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با انتقاد شدید از کیفیت خودروهای تولید داخل و عملکرد خودروسازان در این زمینه گفت:

کیفیت خودروهای تولیدی بسیار بد است، اما کیفیت یک متغیر ترتیبی است و برای ارتقا آن به کیفیت عالی باید از خیلی بد به بد، از بد به متوسط از متوسط به خوب و از خوب به خیلی خوب و درنهایت هم به عالی برسیم.

به گفته اسلام‌پناه، خودروسازان در دولت قبل سرگل استانداردها را تعلیق کردند و در بازار انحصاری محصولی را که خواستند تولید و راهی بازار کردند. جالب اینجاست بعضی از استانداردهای پیش‌پاافتاده را تعلیق نکردند یا اصلاً گفتند این‌ها باشد، اما بعضی استانداردهای خیلی مهم و موثر در ایمنی خودرو را تعلیق کردند.

کنترل و نظارت بر اجرای استانداردها در حوزه ایمنی عملکردی تقریباً مهم‌ترین راهبرد در استانداردهای ۸۵ گانه است. مابقی موضوعات کیفیتی که باید در حوزه خودرو ایجاد شود به تولیدکننده مربوط است، به‌عبارتی شاخص‌های کیفیت صندلی، هوای داخل، طول عمر خودرو، خلاقیت درون کابین به‌همراه نوآوری، خدمات پس از فروش و قیمت متوجه خودروساز است.

اما وقتی خودروساز می‌بیند که یک بازار انحصاری دارد و اصلاً هیچ رقابتی در آن متصور نیست، دلیلی نمی‌بیند که خلاقیت خودش را برای بالابردن کیفیت اعمال کند. این در حالی است که خودروساز باید اول خودش را مکلف و پاسخگو بداند. در طول چند سال اخیر بعضی از این خودروهای اصطلاحاً چینی که در داخل کشور مونتاژ و وارد بازار می‌شوند. با همه پایین و بالاهایی که دارند می‌بینید آپشنال زیادی در آنها تعریف شده است که مهم‌ترین خودروهای تولید داخل ما ندارند.

مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود:

خودروساز دارد با بالاترین قیمت تمام‌شده و بعضاً با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی محصول را در بازار با ده برابر قیمت می‌فروشد، اگر بناست که با ارز آزاد بفروشید چرا ارز دولتی می‌گیرید؟

امروز بخشی از مشکل خودروها به‌دلیل کیفیت پایین قطعات است. در این زمینه بخشی از قطعات در داخل کشور تولید و تعدادی هم از محل واردات تأمین می‌شود. اما متأسفانه در برخی از موارد قطعات با کیفیت وارد کشور نمی‌شود.

جالب اینجاست با تشدید تحریم‌ها خودروهایی که مدعی تولید داخل بودند دچار مشکل شدند و حتی با هر تکان ارزی دچار تغییرات قیمتی هم شدند، پس معلوم است که این خودروها تا چه‌میزان داخلی هستند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به راهی شدن خودروهای ناقص به انبار نمایندگی‌های فروش خودروسازان اشاره کرد و گفت:

خودروسازان با فضاسازی خودروها را از پارکینگ به نمایندگی انتقال دادند، بعد گفتند “پارکینگ‌های ما خالی شد.”، چطور خالی شد؟ این‌ها آب پشت سد را باز کردند و در زمین‌های پایینی رفت، خودرو همان‌جا مانده است، این هم باز ناظر به این است که چرا خودرو را فروختید وقتی قطعه ندارید قسمت زیادی از اینها حق مردم است؟ شما حق نداشتید خودرو بفروشید یا اصلاً ادعا کنید “من تولید می‌کنم” اما قطعه نداشته باشید.

لذا ما اکنون در این فرآیند قرار داریم سال‌ها از خودروسازان حمایت شده، اما اکنون مردم گلایه دارند و از آنها ناراضی هستند، بنابراین ما هم با آنها اتمامِ‌حجت کردیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
تسنیم

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. aminbikar

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    حرف دل مردم رو زدید 🤝

    موافقم 14
    مخالفم 10
    1. hssn

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (475 ديدگاه)

      همین اینا یه زمانی میگفتن استانداردای ماشینای ما از بنز بالاتره
      معلوم نیست چیشده و از کجا پول تو جیبیشون قطع شده که تازه دارن این حرفو میزنن…

      موافقم 40
      مخالفم 4
      1. کافر مقدس

        ۷ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1635 ديدگاه)

        والا همین الانم مدیر عامل ایران خودرو تو شبکه افق گغته کیفیت افزایش داشته و صنعت خودرو ما های تک هست :)

        موافقم 23
        مخالفم 2
      2. datsun

        ۷ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3431 ديدگاه)

        چه زود باوری دوست عزیز این همونیه که چند روز پیش با ریس پلیس کل کل میکرد و از خودرسازی دفاع جانانه میکرد.

        موافقم 22
        مخالفم 0
    2. مزدا

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      حاجی اینو یه بچه هم میدونه کیفیت خودرو داخلی بد هست!
      حالا سازمان استاندارد چه کاری برا این کیفیت کرده!؟
      فقط پول مفت گرفتید و الکی جلسه تشکیل دادید و همین خودرو بی کیفیت در حال تولید هست

      موافقم 19
      مخالفم 1
    3. MR.JD

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (326 ديدگاه)

      از کرامات شیخ ما این است : شیره خورد و گفت شیرین است !
      حال و روز امروزمان .

      موافقم 3
      مخالفم 0
    4. رهگذر

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (21 ديدگاه)

      خیلی … بودن که خودشون رو تا الان به نفهمی زده بودن

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. AMANTE

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1853 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم بدونم توسعه یک پلتفرم، تولید، تست ایمنی ماشین و عرضه اش چقدر هزینه داره!؟
    استاندارد ایمنی تمام ماشین های ایرانی با شروع دهه ۲۰۰۰ میلادی تمام شد.
    نظر شما کاربر های پدال رو هم دوست دارم بدونم که به نظرتون این همه خبر اومده که فلان شخص و فلان سازمان و… دارن از ایمنی ماشین های ایرانی بعد این همه مدت تازه دارن انتقاد میکنن بدونم.

    موافقم 25
    مخالفم 0
    1. elman

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (86 ديدگاه)

      لازم به دونستن نظر ما نیست
      ماهم همین نظر رو داریم

      موافقم 9
      مخالفم 0
    2. Erfan

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اصلا نمی‌خواد که پلتفرم توسعه بدن میتونن شرکت برشکسته سانگ یانگ رو بخرن با قیمت خیلی پایین و از تموم پلتفرم های اون شرکت استفاده بکنن.حداقل ۱۰۰پله بروز تر از پلتفرم های الان میشن

      موافقم 20
      مخالفم 0
  3. امیرشایان فرازی

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    چه عجب یه چیزی گفتن

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. مازیار

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2361 ديدگاه)

      ساده نباش دوست من
      این “یه چیزی گفتن” های هر چند صباح یک بار، همون سوپاپ اطمینان دیگ بخار هست که کاملا
      حساب شده و برای کنترل اوضاع و جلوگیری از انفجار گفته میشه

      موافقم 20
      مخالفم 1
  4. عاشق پدال

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (253 ديدگاه)

    در حالی که صبحونه میخورم مینویسم. لیاقت میخواد. لیاقت.
    و وجدان
    هیچکدوممون وجدان نداریم. حتی من . حتی تو.
    شر و ور هم نبافین که مملکت اینطوره اونطوره. یه مشت تنبل *** جمع شدیم.
    با همه قشر بودم و هستم و میبینم. طرف حتی

    بگذریم خستم از نوشتن.

    موافقم 15
    مخالفم 6
  5. ‏제네시스

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (402 ديدگاه)

    اره… الان به دو ماه نکشیده سایپا و ایران خودرو میشن در حد هیوندای و کیا و به تمام دنیا ماشین صادر میکنن
    خودرو هایی که بیست سال رو خط تولیدن بالا بردن کیفیتشون به چه دردی میخوره

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. Genius

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    اولا که تولید داخلی یک افسانه است و تمام این کاردستی هایی که ما بهشون میگیم خودرو از هزاران قطعه منفصله چینی و هندی و ترک تشکیل میشن!بعلاوه اصلا بر فرض محال همین امروز 206 طراحی شده سال 1998 میلادی (24 سال قبل!) رو بتوانید با کیفیتی دو برابر نسخه فرانسوی تحویل بدید ، آیا این باز هم میتونه نقض حقوق مردم ایران درباره داشتن خودروی مدرن و بروز و پیشرفته رو اصلاح کنه؟؟!!

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. HamiD

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2442 ديدگاه)

    اینو که همه می‌دونن…
    بجز حرف زدن چ غلطی کردین؟

    موافقم 8
    مخالفم 0
  8. Sina

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    چی شد؟ رییس پلیس دمت رو چید که الان پشت مردم در اومدی؟ 🤭😉

    موافقم 9
    مخالفم 0
  9. آرش

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    همچین میگه انگار خودمون نمیدونستیم 😒

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا