ایران خودروایستگاه

خداحافظی رسمی با سمند و ۴۰۵

نخستین خودروی ملی ایران‌ راهی موزه شد

آخرین دستگاه از خودرو ملی سمند طی مراسمی در سایت ایران‌خودرو تبریز تولید و راهی موزه این شرکت شد. سمند به‌عنوان نخستین خودروی ملی طی ۲۰ سال تولید، ۱میلیون و ۵۱۰هزار و ۷۴۵ دستگاه از آن روانه بازار شد. سمند را میتوان نماد دو دهه پرتلاطم در خودکفایی و بلوغ صنعت خودرو کشور نامید.

در این مراسم علاوه بر سمند، پژو ۴۰۵ تی یو فایو نیز بعنوان آخرین تیپ تولید شده از پژو ۴۰۵ از خط تولید کنار رفت و خانواده محصول ۴۰۵ به طور کامل از سبد محصولات ایران‌خودرو حذف شد. هم‌زمان با توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با حضور در سایت تولیدی ایران‌خودرو تبریز از جایگزینی محصولات سودآورتر سورن، تارا و دنا بجای سمند و ۴۰۵ در سبد محصولات این شرکت خبر داد.

خطیبی حذف سمند و ۴۰۵ را خیر مطلق برای ایران‌خودرو و صنعت و اقتصاد ملی دانست و تصریح کرد: در طول سال‌های تولید، ۳.۷۸۶.۱۹۴ دستگاه خودرو سمند و ۴۰۵ به تولید رسیده که سمند سهم ۱.۵۱۰.۷۴۵ دستگاهی از این تعداد بوده است. طبیعی است که فیس لیفت این خودروها یعنی پژو پارس و سورن با همان پلتفرم، مشخصات فنی و قیمت به مراتب بالاتر همچنان در خط تولید حضور پررنگی دارند.

مدیرعامل عامل ایران‌خودرو ضمن اعلام برنامه های آتی شرکت، از رونمایی محصول اقتصادی و جدید TF21 در روزهای آینده خبر داد.

آخرین سمند تولیدی ایران خودرو

 

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. aMiRsHaYaN

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (442 ديدگاه)

    خوبه

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۱۳
    1. ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (612 ديدگاه)

      فکر کنم سمند از پارس محکم تر بود چون یادمه پارس زیر ۹۰ داشتیم راحت جمع شد
      چون سود سمند کمتر بود متوقفش کردن چراغ هاشو عوض کردن به اسم سورن پلاس گرونتر میفروشن؟
      عجب

      موافقم ۱۰۱
      مخالفم ۸
    2. هایکا

      ۱۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خر همون خره پالونش عوض کردن خخخ

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
  2. Reza Waffen SS

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (4573 ديدگاه)

    *** فرقی نداره حالا میخواد سمند باشه یا سورن

    پدال خواهشا حذف نکن

    موافقم ۸۱
    مخالفم ۱۰
    1. new reventon

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (166 ديدگاه)

      اینم به خاطر ابروریزی جهانیه ماشینی که ۳۰ سال پیش رو خط تولید بوده هنوز تو ایران رو خط باشه، صرفا همینه
      مگر نه اگه بخاطر ایمنی و محیط زیست و رفاه کاربران بود که باید پارسو دنا و… رم حذف میکردن چونکه همشون هم از نظر موتوری هم از نظر داخلی شبیه همن
      بالاخرنباید اقتصاد ایران ایقدر داغون باشه که محصولات ۳۰ سال پیش اروپا، هنوز اینجا از دسترس مردم خارج باشه. ۹۵ درصد مردم قدرت خرید ماشین ۳۰ سال پیش اروپا به قیمت ۳۰۰ میلیون رو ندارن
      اینا تو دیپلماسی و… خیلی تاثیر داره

      موافقم ۴۶
      مخالفم ۸
    2. new reventon

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (166 ديدگاه)

      و علت حذف سمند بخاطر حاشیه سود پایینش بوده
      چون همون متریال و موتور تو پارس، حداقل ۸۰ میلیون گرون تر فروخته میشه
      واقعا باید سرنوشت مردم ایران این میشد؟ 😭😭

      موافقم ۷۱
      مخالفم ۵
      1. امیر

        ۱۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (42 ديدگاه)

        گرون تر فروخته میشه چون شما میخرین!!!!
        چون عاشق قیافه پژو پارسین !!
        پژو پارس نخرین تا قیمتش بیاد پایین

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۱
    3. Zonda R

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1853 ديدگاه)

      کدوم سمند؟
      سورن مگه سمند نیست؟
      دنا؟
      دنا+(این رو یه خودروی جدید میدونه کمپانی)

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۲
      1. mahdi-es17

        ۱۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (312 ديدگاه)

        و اینها یک پژو ۴۰۵ پیر خسته هستند

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۴
  3. datsun

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2780 ديدگاه)

    هرسال میگن خداحافظی با ۴۰۵ و سمند

    موافقم ۶۴
    مخالفم ۳
    1. عارف

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (112 ديدگاه)

      بازار ایران تشنه کراس اور هستش خداکنه ریرا زودتر بیاد.

      ما که خیابون هامون مثل اروپایی ها باریک نیست چرا این جور ماشین های کوچیک رو تولید میکنند؟ بعدشم ایران کشور کوهستانی و نیاز به موتور قوی داره.

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۷۸
      1. datsun

        ۱۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2780 ديدگاه)

        دلت خوشه ریرا هم یکی مثل همینها با نهایت ۱۲۰ اسب با موتور ای اف یا تی یو ،فکر میکنی ایران خودرو میاد لامبورگینی اوروس تولید میکنه.

        موافقم ۷۵
        مخالفم ۴
      2. new reventon

        ۱۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (166 ديدگاه)

        ایشالله توام بزرگتر میشی میری دانشگاه چهار تا مقاله مقاله میخونی، چهار تا چیز یاد میگیری
        و بعد میفهمی اوضاع چقدر داغونه
        و برای ریرا و ایران همچین فریکایی تو ذهنت نمیسازی
        داداش کوچولو❤️

        موافقم ۶۵
        مخالفم ۱۰
        1. عارف

          ۱۱ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (112 ديدگاه)

          این چه طرز صحبت کردن هستش؟ هر کشوری نسبت به شهرسازی خودش ماشین تولید می‌کنه مثلا خیابان های فرانسه از کوچه های ایران هم باریک تر هستش بخاطر همین اکثر ماشین هاشون کوچیکه.

          بعدشم من گفتم ایران باید موتور قوی مثلا در حد ۱۵۰ اسب بخار تولید کنه چون اکثر شهر های ایران کوهپایه ای هستن و نیاز به موتور قوی دارن.

          موافقم ۹
          مخالفم ۱۰
        2. Payfast

          ۱۲ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (723 ديدگاه)

          تو ایران بایدی وجود نداره یا همین لگنو میپرستی یا تا اخر پیاده ای

          موافقم ۸
          مخالفم ۱
  4. AMANTE

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    خداحافظی با سمند و ۴۰۵ مثل قطع کردن گردن اژدها های چهار سر در فیلم هاست که یکی رو قطع میکنی ولی بجاش دو تا دیگه در میاد.

    موافقم ۵۵
    مخالفم ۱
  5. Si

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (492 ديدگاه)

    داریم با لوکس ترین ماشین تاریخ بعد از پراید خداحافظی میکنیم و غم انگیزه

    ولی انشالله برنگرده

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۴
  6. Hitman

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (159 ديدگاه)

    خدایا شکرت یه قاتل دیگه بازنشسته شد

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۶
  7. پویا

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    الان فرق ماشنیای دیگه ای که تولید می کنید با سمند و۴۰۵ چیه

    موافقم ۴۱
    مخالفم ۱
    1. مسعود

      ۱۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (57 ديدگاه)

      شما ظاهراً با استانداردهای وزین ۸۵ گانه آشنایی ندارین، سورن دیلایت داره که اصلا امکان تصورش در سمند غیر ممکنه.

      موافقم ۷
      مخالفم ۱
  8. کوروش

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (101 ديدگاه)

    با سلام و احترام ؛
    خودروهای جاویدان ایران خودرو هیچ گاه خداحافظی نمی کنند ، بلکه روح آن از جسمی به جسم دیگر میرود .
    مانند موتور خودروی پیکان که هنوز در وانت آریسان می تپد .
    هنوز خودروهای پلاس و پرو ایران خودرو در راه می باشند .

    موافقم ۵۳
    مخالفم ۱
    1. aMiRsHaYaN

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (442 ديدگاه)

      عالی نواختی عزیز
      آقا عکس تامبنیل رو نگا کنین پشت سمنده یه سمند دیگه نیست؟

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۱
      1. mahdi-es17

        ۱۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (312 ديدگاه)

        سورن پلاسه

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  9. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    بهترین خبر هفته

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵
  10. علی جردن

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (398 ديدگاه)

    به امید خداحافظی با مونتاژی های چینی و جایگزینی اونها با فولکس واگن گلف و شورلت و بنز الگانس مثل گذشته …🌹

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱۰
    1. امیرحسین

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (222 ديدگاه)

      داداش این نظر منه ماشین خارجیاخیرو برکت ندارن من که حس خوبی بهشون ندارم پراید وانت خوبه بعد زیبا ییشون طوریه که تورو از خدا دور میکنه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۳
  11. محمد

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (330 ديدگاه)

    سمند هیچوقت ملی نبود
    سورن و دنا و دنا پلاسم،همشون فیس لیفت محسوب میشن نه یه خودروی مستقل
    به امید روزی که با خود ایران خودرو وداع کنیم و سیستم دیگه جایگزین بشه،یکی مثه ایران ناسیونال

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۴
  12. پدرام

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (755 ديدگاه)

    ولی پارس رو چون خیلی سود داره خارج نمی کنن با اینکه بدنه اش از سمند هم ضعیف تره و در حد همون ۴۰۵ اصلا همونه

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۱
  13. Habib

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    خودروی ملی دیگه چیه؟ مگه سرود یا پرچمه؟ کالای مصرفی مثل موبایل، موتور و ماشین ملی مگر داریم؟

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  14. ۹۱۱

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (360 ديدگاه)

    دمپایی راهی موزه میشود!!!😂😂😂

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳
  15. BMW

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    خوب دست بزنیم گریه کنیم

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  16. مهدی

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (194 ديدگاه)

    دیگه دنیای خودرو ارزشی نداره
    خودروها همه دارن تبدیل میشن به یک مشت اسباب بازی
    حیف خیابان های ما که دیگه میزبان نعره های این اسب سرکش نیستند
    صد حیف! فکر میکنم وقت خداحافظی از دنیای خودرو فرا رسیده
    همه خودرو های ارزشمند یا بازنشسته شدند یا الکتریکی…

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۶
  17. احمدرضا

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (473 ديدگاه)

    فقط امیدوارم مردم … فرض نکنین و فکر نکنین که ما نمیدونیم در واقع تیپ پایه رو حذف کردین و در واقع همون لگنا رو ( به جز تارا ) با تغییر چراغ و جلوپنجره دارین تو پاچه ما میکنین تا سود بیشتری ببرین
    امیدوارم خدا جواب حسرتایی که به دل ما گذاشتین بهتون بده

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۶
  18. فرزاد

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (145 ديدگاه)

    خداحافظی دوتا غول خودروساز مثلاً داخلی از محصولات‌شون دقیقاً مثل خداحافظی عروسی هستش که دَمِ غروب شب عروسی با گریه از خونه‌ی پدری می‌ره و سهِ شب بازم برمی‌گرده همونجا

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  19. Afg

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (396 ديدگاه)

    همشون بی احترامی به مردمه فقط شکلش کمی عوض میشه
    خودروی ملی؟!!
    کدوم ملت؟؟
    خدا رحمت کنه ملتی رو که این خودروی ملی مرکب آخرت شون شده

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  20. mustangbrc

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    پیش به سوی سمند وانت 👊 🗿

    موافقم ۳
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا