ایستگاه

پیشنهاد پلیس برای تعطیلی ایران‌خودرو و سایپا

انتقاد از خودروسازان ایران و به‌طور خاص، ایران‌خودرو و سایپا توسط دولتمردان، نمایندگان مجلس و پلیس راهور مسبوق به سابقه است و هرازچندگاهی با وقوع حوادثی چون تصادفات زنجیره‌ای و باز نشدن ایربگ‌ها و یا پررنگ شدن اعتراضات مردمی و یا در زمان انتخابات، ملموس‌تر می‌شود.

این بار هم سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور در این زمینه گفته است:

با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می‌دهیم.

 

او با تأکید بر اینکه دیگر در جهان خودرویی نداریم که ۱۵ لیتر در صد کیلومتر مصرف کند، گفت که دیگر دوران آن گذشته که با تغییر یک کاپوت، بگوییم طرح جدید زده‌ایم، خودروسازان باید پلتفرم عوض کنند.

 

در این زمینه نکاتی قابل‌ذکر است. در صورت جایگزینی ۱۰ میلیون خودروی تولیدی این شرکت‌ها با خودروهای کم‌مصرف روز دنیا، مصرف سوخت لااقل ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و ده‌ها میلیارد دلار صرفه‌جویی سالانه نصیب اقتصاد کشور می‌شود. بعلاوه سالانه ۶ درصد از تولید ناخالص ملی در تصادفات از بین می‌رود که به معنی حداقل ۱۰ میلیارد دلار زیان است که با خودروهای ایمن‌تر به‌مراتب کاهش می‌یابد.

جایگزینی صادرات قطعه به‌جای تولید خودرو می‌تواند صرفه‌جویی کلانی هم در هزینه‌های سربار تولید داشته باشد. به این موارد کاهش آلودگی هوا و افزایش میزان رضایت مردم را هم باید اضافه کرد.

به طور خلاصه، ایران خودرو و سایپا سالانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود ۲۰ میلیارد دلار زیان نصیب اقتصاد کشور می‌کنند که از جیب مردم و بیت‌المال پرداخت می‌شود و ضروری است در این زمینه اقداماتی فوری، هوشمندانه و شحاعانه انجام شود.

در عین حال رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن اعلام خبر توقف تولید خودروهایی که با پلتفرم پراید تولید می‌شوند، باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان را محکوم کرد و گفت:

در بحث نظارت بر کیفیت خودرو، ورود جدی‌تری خواهیم داشت، چراکه می‌دانیم صبر مردم در این زمینه تمام شده است.

مهدی اسلام‌پناه در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد:

بعید است بتوانیم در سال جاری، نه سوخت کاملاً استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صد کیلومتر، ۴ لیتر بنزین مصرف کند. دستور داده شده تست تصادف در سال جاری برای خودروها اجباری شود و از این مسئله کوتاه نمی‌آییم.

وی با بیان اینکه با تولید فناورانه و قطع شدن دست مافیای پشت پرده، خودروسازی متحول خواهد شد، گفت:

اعتبار نشان استاندارد برای خودروسازان، دو ساله بود ولی الآن زمان این اعتبار به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند. همچنین از خودروسازان تعهد گرفته‌ شد اگر از بابت نبود کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالی رتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثه‌دیدگان را ادا کنند.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد با واردات خودروی استاندارد موافق است تا فضایی رقابتی ایجاد شود، تصریح کرد:

دولت، مجلس، مردم و شورای نگهبان همه موافق واردات خودرو هستند، اما چند نفر مخالف‌اند که نمی‌دانم از کجا هستند؟

 

در این زمینه باید گفت که متولیانی چون پلیس، قوه قضائیه، سازمان استاندارد و نمایندگان مجلس به‌جای انتقاد صرف و عوام‌پسند باید به موضوعاتی چون نداشتن ایمنی خودروهای تولیدی، باز نشدن ایربگ‌ها، گران‌فروشی‌ها، نداشتن کیفیت ساخت و بسیاری از مشکلات دیگر ورود عملی و علمی داشته باشند به‌گونه‌ای که مردم تحول و تغییراتی را در این حوزه به‌وضوح مشاهده کنند. به‌قول‌معروف به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ehsan

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    این مقام مسئول شماره کارت خود را نیز ارائه داده است ؟؟

    موافقم ۴۴
    مخالفم ۷
    1. ممد ژانگولر

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      نکته جالب اینجاست انقدر منافع پلیس و ایران خودرو و سایپا به هم وابسته و گره خوردن و یک جورایی یار غار که میگن مصداق ایناست
      که اگر خودروسازیها بسته بشن و جمع کنن بلافاصله پلیس هم باید جمع کنه بره 😎

      موافقم ۹
      مخالفم ۳۳
    2. امیرحسین

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (49 ديدگاه)

      فقط استاااااد میرسلیم

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
  2. Scuderia Ferrari

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3590 ديدگاه)

    جناب سردار تیمور حسینی ، شیر مادر و نان پدر حلالت
    حرف دل مردمو زدی که در این مقام دل شیر میخواد
    امیدوارم به زودی بساط این لگن سازان داخلی جمع بشه

    موافقم ۱۰۴
    مخالفم ۷
    1. Beetle

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      اونی که دیسلایک میده بگه حرف دلش چیه ما هم بفهمیم

      موافقم ۶۸
      مخالفم ۹
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (6888 ديدگاه)

      چی میگی رفیق !
      پلیس که یه عمر هست داره میگه جمع کنید این بساطِ لَگن‌سازی رو !
      میاد جلو پلاک کردن خودروی لگن را میگیره ، اما یه دفعه با یه دستور از بالا همه پلاک میشن !

      مافیا سرتر از اونی هست که فکرش را بکنید !

      این مراسم خیمه شب بازی هم هر چند وقت یکبار در می‌آورند که بازار را تو رکود ببرند و اگر نه که به قول اون آقا که تو تلویزیون میگفت اگر این مسخره‌بازی ها رو هم نکنند که باید امروز پژو ۲۰۶ تیپ دو میشد یک میلیارد !!!! بله !!!! نمایش خیمه شب بازی که یکبار واردات را بُلد میکنند و یکبار خودروسازی را میکوبند و … !!!!

      موافقم ۵۱
      مخالفم ۳
    3. Jdm باز

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (844 ديدگاه)

      کی دیسلایک داده😐
      اینا اونایی هستن که تو‌قرعه کشی ویران خودرو ثبت نام کردن 😂

      موافقم ۵۵
      مخالفم ۸
      1. Farzad

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (2496 ديدگاه)

        در مورد قرعه کشی یه نکته بگم ؛ همه ما تو خانواده ، فامیل ، دوست ، آشنا خیلی افراد داریم که همش ثبت نام میکنن تا بالاخره با بدبختی یه ماشین براشون در بیاد ، حتی بارها به من گفتن چرا ثبت نام نمیکنی و براشون توضیح دادم که این کار اشتباهه اما کو گوش شنوا ، دیگه هر کسی فقط به فکر خودشه و تا وقتی که اینجوری باشه وضعیت همینه .

        موافقم ۵۵
        مخالفم ۴
    4. فورد

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (692 ديدگاه)

      مشکل ما همینه حرف قشنگ میزنن اما در عمل ان کار دیگر میکنن

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱
  3. محمد

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    صرفه جویی در مصرف سوخت که هیچ، با عوارض واردات هم می‌توانند حقوق تمام کارکنانشان را بپردازند.
    خودرو وارداتی که ۱۰ هزار دلار باشه و عوارض واردات ۴۰ درصد و سالانه ۲۵۰ هزار خودرو وارد شود (نیاز کشور سالانه ۱.۵ میلیون خودرو) عوارض می‌شود حدود ۱ میلیارد دلار یا ۲۵ هزار میلیارد تومان که حقوق تمام کارکنان زنجیره خودروسازی را می‌توان پرداخت کرد.

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۳
  4. احمدرضا

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    آقایون محترم مثل پدری دلسوز بالای سر خودروسازان هستند نگران نباشید

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۲
  5. Beetle

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    “در بحث نظارت بر کیفیت خودرو، ورود جدی‌تری خواهیم داشت، چراکه می‌دانیم صبر مردم در این زمینه تمام شده است.”

    آره برادر صبر کن صبر مردم تموم شه، کلاه سرشون بره و بمیرن بعد بگو ما…
    یکم وجدان داشته باشیم

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۰
  6. Jdm باز

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (844 ديدگاه)

    به امید بسته شدن در این گاری سازی ها و از بین رفتن تمامی مافیاهای خودرو

    موافقم ۴۳
    مخالفم ۰
  7. AMANTE

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (636 ديدگاه)

    درسته با بسته شدن تولید دو خودروساز و واردات خودرو روز از تلفات جاده ای کاسته میشه ولی باید فرهنگ رانندگی درست رو هم جا بندازن و در کنارش جاده های استاندارد هم لازمه.
    از اون طرف کدوم خودرو های روز وقتی از همه ور بجز چین تحت تحریم هستیم و وقتی هم بیاد اینقدر دلار بالاست و گمرک زیادی داره که عملا خیلی ها نمیتونن ماشین بخرن.

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۲
  8. مارکوپولو

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ده ساله که به امیدتخته کردن این مجموعه دست کج و متقلب ایرانخودرووسایپا،داریم پیاده گزمیکنیم ونخریدیم

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۰
  9. kkato

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آفرین

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  10. Farzad

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2496 ديدگاه)

    آقای عقیلی دم شما گرم که همیشه حرف حق رو با صراحت بیان کردی تا احیانا کسانی هم که آگاهی ندارن مطلع بشن .

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۳
  11. Regra loaded

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (161 ديدگاه)

    بنظرم تعطیلی کم برا این دو
    باید آتش شون زد بعدش

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۱
  12. محمد

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (487 ديدگاه)

    دلتون رو خوش نکنید دوستان هیچی چیز عوض نمیشه چون آبادی خونه یکسری از افراد در ویرانی ایرانه ، لازم هم نکرده تعطیلش کنید برگردونید به صاحب های اصلیش برادران خیامی از هیچ این کارخونه رو ساختن اونم تو زمانی که تو کل آسیا فقط به ژاپن میتونستیم بگیم خودروساز اگه کارخونشون رو غصب نکرده بودید الان هم رده تویوتا و هیوندا بود ، هیچوقت یه مدیر دولتی واسه شرکتی دل نمیسوزونه چون با خودش میگه من چه کار بکنم چه کار نکنم حقوقم رو دریافت میکنم یه بازار به شدت انحصاری هم دارم که باید از من خرید کنن گور بابای تحقیق و توسعه ، همه چی تو کشور ما برعکسه کشور های دیگه از تولید قطعات و خودرو برای یه ملت تولید ثروت میکنن ما تولید ضرر دوستان اگه ماشین ایرانی دارید برید توی ماشین بگردید از صفر تا صد قطعات زده ساخت چین من موندم این همه پرسنل دقیقا دارن چه کاری میکنن کل مجموعه فولکس ۳۴۰ و تویوتا ۳۸۰ هزارتا کارمند دارن تو کل دنیا با ۷۱۰ هزار نفر بیست میلیون ماشین تولید میکنن از صفر تا صدش ماشین رو هم معمولا خودشون میسازن شما میگید یک میلیون مستقیم و دو میلیون غیر مستقیم برای تولید خودرو تو ایران مشغول هستن پس با این حساب الان ما باید همون بیست میلیون ماشین در سال رو تولید کنیم از کوچیک ترین پیچ تا اصلی ترین قطعات هم ساخت خودمون …….. خدا لعنتتون کنه زندگی یک ملت رو تباه کردید و تموم نمیشید

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۱
    1. مارکوپولو

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      همون زمان خیامی هم مونتاژکارخودروی هیلمن هالتربه اسم خودروی پیکان بودیم ومصرفگرا!کشورتن پروروتنبل ومونتاژکاربودیم ماایرانیهاچه الان چه قدیم،الان که عده ای دست کج ومتقلب تحت نام خودروساز،فقط به فکر دزدی هستند

      موافقم ۸
      مخالفم ۶
      1. Navid_A.J

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (3238 ديدگاه)

        ما رو با دزدا و دست کجا و تنبلا جمع نبند.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  13. STAN

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (59 ديدگاه)

    واردات خودرو نه تنها به نفع همه مردمه، بلکه باعث میشه شهرای بزرگ از سرطان آلودگی هوا خلاص بشن. بخدا بعضی روزا تو تهران کافیه شما پنجره رو باز کنی تا سرفه های وحشتناک و سوزش چشم بهت حمله کنن.

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  14. حسین دهمرد

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2017 ديدگاه)

    میشه خط تولیدشونو جای آهن کهنه فروخت و خرج کارگراشون کرد

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۰
  15. Amir

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    این خانه از پای بست ویران است

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱
  16. حسن

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (496 ديدگاه)

    توضیحات مسئول نگهبان خودرو سازان بیشتر مردم را گرفتار میکنه رانت و رشوه را زیادتر میکنه و ملت را در عذاب بیشتر قرار میده .قطعا قراره این کلاف سر در گم تر بشه.
    فرض کن یکی تصادف کرده و خودرو هم کلا ایراد ایمنی داشته بعد باید بروکراسی دادگاه را طی کنه که اونا در خدمت دولت و خودرو سازی ان و یه پولی هم از مردم میگیرن اخرش میگن هیچ خسارتی به شما تعلق نمیگیرد چون ابروی راستت با ابروی چپت تراز نیست پس مقصری.
    سرکیسه کردن مردم با راههای جدید یا راهی پیدا خواهیم کرد یا راهی خواهیم ساخت شعار دولتها در ایران.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  17. امینو

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    این مافیا خودرو و دارو و هر کوفت و زهرماری کیان ک هیچ کس نمیتونه پیداشون کنه و همیشه تو دولت و مجلس و قوه قضاییه ازشون انتقاد میشه ک نمیذارن هیچ قانونی بر خلاف نظرشون تصویب بشه این واقعا مسخره است . آقا هر سال هزاران نفر انسان انسان دارن تو این تصادفات میمیرن . ینی جوون این همه آدم اینقدر بی ارزشه تو این کشور ک چندین سال هنوز ی اقدام مثبت انجام ندادید 😑

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  18. Navid_A.J

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3238 ديدگاه)

    این که بگیم همین فردا صبح همشون تعطیل شن و دروازه برای همه ی ماشین های خارجی باز باشه، به زبون قشنگه ولی در عمل نه ممکنه، و نه به نفع کشوره. چاره ی کار اصلاحه، اصلاححح. دولت بشینه سر جاش و کاری به اقتصاد نداشته باشه. بانک ها اینقدر سود نگیرن و اینقدر هم سود ندن و در عوض به جای دلال بازی، خدمات مالی ارائه بدن و پول خدماتشون رو بدن. ( بخش زیادی از پولی که برای هر ماشینی داده میشه، سود بهره ای هست که باید به بانک پرداخت شه. اولین کسی که نمیخواد ماشین ارزون وارد شه، سیستم بانکیه). واردات هم به صورت انفرادی طبق استانداردهایی آزاد بشه و به جای تعرفه های مختلف، مالیاتشو بگیرن. اینجور ماشین کارکرده هم بخوای، با قیمت مناسب میگیری و وارد میکنی. شاید روزی رسید که ماشین از کالای سرمایه ای، تبدیل شد به کالای مصرفی مثل همه ی کشورهای دیگه.
    برای واردات هم باید به کمپانی مخاطب، اجازه بدن که نمایندگی خودش رو با استانداردهای خودش برقرار کنه و دخالتی نکنن. اینجوری شاید یکم به استاندارد جهانی بشه امیدوار بود و سیستم فروش لیزینگی و فایننس راه میفته.
    اینم که بگیم خودروسازی تعطیل، کلن برن غاز بچرونن واقعا غیر ممکنه. اگر خودرو هم نیاز مبرم مردم و کشور بود که از واردات تأمین میشد، الان همونم تحریم کرده بودن و نمیزاشتن حتی یک پیچش از راه قانونی و عادی وارد بشه. و باید برای همونم تحریم ها رو دور میزدیم و باز چند برابر قیمت جهانیش پولشو میدادیم. اگر بد بود، الان ترکیه و عربستان و کانادا به دنبال تولید خودروی ملی خودشون نبودن.
    به جای پاک کردن صورت مسأله، باید براش دنبال راه حل بود.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا