ایستگاه خبر

گواهی استاندارد ایمنی سمند و تیبا، لغو شد؛ آیا نقص کیسه هوا جدی است؟

امروز مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران در صفحه شخصی توئیتر خود اعلام کرد که سمند، تیبا ۱ و تیبا ۲ به دلیل عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند.

توئیتر مصطفی آجرلو سازمان استاندارد

ظاهرا نقص در عملکرد کیسه هوا که صدمات دلخراش طی ماه‌های اخیر به دنبال داشت، دلیل واکنش سازمان استاندارد است. بنابر گزارش پلس راهور، تصادف زنجیره‌ای شکل گرفته در محور مواصلاتی بهبهان – رامهرمز مورخ ۲۰ دی‌ماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۵۹ خودرو دچار حادثه شدند اما کیسه هوا برای هیچ‌کدام عمل نکرد؛ درحالی‌که ۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۴۱ نفر مصدوم شدند از سویی دیگر، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت ادعا کرد، در هیچ یک از خودروهای حادثه‌ی بهبهان- رامهرمز، مشکل کیسه هوا نبوده است.

پیش از این رئیس سازمان استاندارد در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس به رویکرد تحولی سازمان استاندارد در بحث خودرو که از دی ماه سال قبل کلید خورد اشاره کرده و گفته بود‌:

در نخستین گام، سعی کرده‌ایم دستورالعمل‌های نظارتی را تصحیح کنیم و شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های همکار استاندارد طبق آن اقدام کنند از طرفی رابطه میان خودروسازان و ناظران کیفی را قطع کردیم تا مفسده‌ ایجاد نشود‌، در همین رویکرد ، پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان که دو ساله بود به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    سمند رو حذف و به جاش سورن و دنا تولید میکنن!
    اصلا هم که این سه تا ماشین یکى نیست!

    موافقم 49
    مخالفم 0
    1. Twin H Power

      ۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (271 ديدگاه)

      آقا نیما عوام اینو نمیدونن !
      فک میکنن سمند و سورن کلا فرق دارن
      نمیدونن تفاوت ۴۰۵ با پارس دوتا سپر و چراغه فقط
      فک میکنن ۲۰۷ خیلی بهتر از ۲۰۶ هس …

      موافقم 40
      مخالفم 1
    2. فورد

      ۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (853 ديدگاه)

      اگه راست میگیین جریمه سنگین کنید بدین به حادثه دیده گان

      موافقم 15
      مخالفم 0
  2. mahdi-es17

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    سمند رفت شد =سورن سورن پلاس و…
    شد دنا دناپلاس دنا پلاس توربو و.. 😂
    بجای بهتر شدن بد ترم شدن
    اون 405 پیر اگه انسان بود خود کشی میکرد😂

    موافقم 36
    مخالفم 0
  3. TML BN

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    به جای سمند دنا
    به جای تیبا کوییک و ساینا
    یک وقت فکر نکنید کوییک و تیبا یکیه😂😂😂

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. mahdi-es17

      ۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (565 ديدگاه)

      فکر کنم روشون نشده کوییک صندوق دار بزنن ساینا زدن😂

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. TML BN

        ۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1055 ديدگاه)

        نه نه ساینا هاجبک روشون نشده چون فکر کنم ساینا حدود ۱ ۲ سال قبل تر از کوییک اومد

        موافقم 16
        مخالفم 0
  4. فرزاد

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (281 ديدگاه)

    یه روزی گفتن پیکان از خط تولید خارج شد و به موزه رفت ولی الان مصلحت میگه بیا عنوان کن این خودروهای اسقاطی بدلیل نداشتن ایمنی و کیفیت فعلا معلق شدن البت نه معدوم که احسندُم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. بهنام

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (983 ديدگاه)

    اینم خواست خودروساز ها بوده
    بهانه ای نداشتن واسه افزایش قیمت این مدل ها و برایشان سودی نداشت گفتن توقف تولید کنیم که:
    ایران‌خودرو بجای سمند، سورن پلاس تولید کنه با قیمت دوبل
    سایپا هم بجای تیبا و تیبا دو ساینا و کویک تولید کنه با قیمت بالاتر

    وگرنه چه تفاوتی بین تیبا و ساینا وجود داره که تیبا تولیدش متوقف میشه ساینا نمیشه یا سمند و سورن پلاس و دنا

    موافقم 18
    مخالفم 0
    1. دیدبان

      ۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      احسنت،درود بر شرافت. زدی تو خال!
      آره سازمان استاندارد بعد بیست سال حالا فهمیده اینا عیب دارن!!!
      بیایید جمع کنید این شامورتی بازی ها رو.
      همتون دست تون تو یه کاسه اس!!!

      موافقم 8
      مخالفم 0
  6. Alan.r

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1085 ديدگاه)

    همش تقصیر مصرف کنندست که کیسه هوا عمل‌نمی‌کنه تو که بلد نیستی با‌چه زاویه‌ای تصادف کنی چرا می‌شینی پشت فرمون؟😂😂

    موافقم 11
    مخالفم 0
  7. Amard

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (752 ديدگاه)

    چون تبیا میفروفتن 118 و 125 میلیون اما کوییک میفروشن حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ چون 405 میفروختن 145 دنا پژو پارس و سورن میفروشن از 180 تا 200 خورده ای اگه بحث ایمنی باش کلا محصول ایمن در حد استاندارد بین الملی نداریم بهترینش شاهین که پلتفرم تویوتا یاریس سال 2000 داره که چپ میکرد چون هندلیگش ضعیف بود و در مورد پلتفرم تارا هم pf1 که خیلی قدیمی نزدیک به سی سال استفاده شده و الان گذاشتن کنار کلا و پلتفرم بروز کردن و فقط تو کشورهای در حال توسعه میفروشن ایکاش حداقل عرضه داشتن مثل چینیا چهارتا پلتفرم موتور بروز از کمپانی معتبر بخرن

    موافقم 10
    مخالفم 0
  8. یوسف

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (740 ديدگاه)

    سمند بیشتر از بیست سال و تیبا بیشتر از ده ساله که دارن تولید میشن و صدها هزار دستگاه از اونها در خیابان های ایران جولان میدن. بعد آقایون تازه به ناایمن بودن اونها واقف شدن!
    شایدم ایمن بودن و یهویی ناایمن شدن.
    دست گذاشتن روی این دو مدل هم مسخره س، تمام خودروهای ساخت ایران روی پلتفرم پراید، 405 و 206 ساخته میشن و تفاوتشون تو چراغ و سپره، اگر یکی ناایمن باشه بقیه هم هستن.

    موافقم 12
    مخالفم 0
  9. احمدرضا

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (878 ديدگاه)

    توروخدا هشتگ ها زیر پست رو 😐

    یه جوری نوشته انگار عوض اون آشغالا داره سیویک و اینسایت وارد میکنه با همون قیمت

    لامصب اون دنا و تیبا و کوییک و سورن پلاس خانواده همینان
    مسخره نکنید مردمو نقطه چین ها

    موافقم 7
    مخالفم 0
  10. al-ml-kh

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    یکی دو ماه پیش بود که ایران خودرو و سایپا گفتن سمند و تیبا قراره از خط تولید برن کنار .بعد اون حرفشون اینا تازه عیبای این ماشینارو پیدا کردن؟
    ینی اگه نمیگفتن از خط تولید قراره برن کنار به هیچ وجه امکانش نبود بیان بگن آره گواهی استانداردشون لغو شده .
    اصا نمیشه رو حرفای اینا حساب کرد . اصلانا

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. s.k.power

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (223 ديدگاه)

    حدود سه ماه میشه یک سمند مدل ۱۳۸۲ با کارکرد ۱۵۰ هزار خریدم. رنگش بژ متالیک هست.رینگ ۱۵ فولادی.ترمز بدون ABS عقب هم کاسه.کیفیت ادوات و متریالش هم از نظر من طلاست. بدنه و قطعاتش هم داد میزنن پدر مادر دارن. محکم. نه مثل حلب های الان.فرمون هیدرولیک. من تا جایی که میشد قطعاتش رو دید نگاه کردم، همه روشون نوشته شده تولید فرانسه.شتابش رو من تا حالا جای دیگه ای تجربه نکردم، در دنده های سه و چهار به قدری کشش کافی داره که اگر در دنده چهار یه چند لحظه بی هوا گاز بدی سرعت ۱۶۰ رو مثل کَره رد میکنه. دنده دوش هم سبک تر هست ضریبش از بقیه گیربکس ها که دیدم.چند روز پیش تو جاده سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رو باهاش تجربه کردم، حس خیلی خوب و مطمئنی داشت که نظر منو به خودش جلب کرد، صندلی راننده هم شیش حالته دستی هست بعلاوه پشت پُر کن(اسمشو دقیق نمیدونم). سیستم ایمنی معروف سمند هم که داره، ترمزاش چیزی کم نمیزاره و اطمینان کامل داری که هرجا بخوای ماشین رو جمع میکنه. ماشین کاملا چسبیده به زمین، سرعت بالا، پیچ تند، در همه شون توانایی سیستم تعلیق رو برای کنترل خودرو رو نشون میدن، این از ماشین من.

    حالا وقتی از بقیه درمورد سمند پارس یا بقیه میپرسم و میخونم نظرات متفاوتی دریافت میکنم، مثلا پارس tu5 که خودم سوارش شدم، یه ماشین تنبل بود، موتور بی جون بود انگاری ناله میزد سنگینه واسم.

    خلاصه این شده ورد زبونم هرجا که میرم. اگر ۱۹ سال پیش اینو ساختن، الان باید هم سطح یا بالا تر از کره ای ها بود صنعت ما.

    هیچی دیگه همین، فقط درد و دل کردم باهاتون. خدا خودش بهترین ها رو رقم بزنه.

    موافقم 5
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا