سوبارو

اعتراف سوبارو به دست‌کاری داده‌های مصرف سوخت و آلایندگی

پیروی دستور دولت ژاپن برای بررسی جامع، سوبارو اعتراف کرد کارکنان این شرکت به‌صورت نامناسبی داده‌های مربوط به مصرف سوخت و آلایندگی محصولات را دست‌کاری کرده‌اند!


بنا به گفته این خودروساز ژاپنی برخی مقیاس‌ها و داده‌ها در زمان بازبینی نهایی تأسیسات گانما و یاجیما به‌صورت نامناسبی دست‌کاری شده‌اند. سوبارو معتقد است این مشکل تنها ۹۰۳ خودرو که بین دسامبر ۲۰۱۲ تا نوامبر ۲۰۱۷ ساخته شده‌اند را تحت تأثیر قرار داده است. این کمپانی می‌گوید داده‌های مربوط به قبل از سال ۲۰۱۲ را نمی‌تواند بیابد اما معتقد است به احتمال زیاد چنین دست‌کاری‌هایی در حول و حوش سال ۲۰۰۲ نیز رخ داده‌اند.


ظاهراً دست‌کاری میزان مصرف سوخت و آلایندگی محصولات سوبارو توسط بررسی‌های کف کارخانه و توسط سرپرست آن بخش‌ها صورت گرفته است. روش‌های دست‌کاری داده‌ها کاملاً گسترده بوده اما سوبارو می‌گوید کارکنان را برای انجام چنین کاری آموزش نداده است. این خودروساز در ادامه می‌گوید برخی مدیران احتمالاً از دست‌کاری داده‌ها آگاه بوده‌اند اما مدیران این بخش و مدیران اجرایی از وقوع چنین کاری آگاه نبوده‌اند.


سوبارو فرض می‌کند سه محرک اصلی برای دست‌کاری داده‌ها وجود دارد. اولین محرک کارکنان برای انجام چنین کاری دستور بازرس ارشد به سایر بازرس‌ها بوده تا داده‌های مصرف سوخت و آلایندگی را برای خودروهایی که نتوانسته‌اند استانداردها را پاس کنند دست‌کاری نمایند.


حتی خودروهایی که توانسته‌اند استانداردهای کنترل کیفیت داخلی سوبارو را نیز پاس کنند با دست‌کاری مواجه بوده‌اند زیرا بازرسی‌های شرکت به منظور جلوگیری از سؤال مدیران ارشد درباره وجود واریانس در مقیاس‌ها اقدام به چنین کاری کرده‌اند. سوبارو می‌گوید شاید این تغییرات عمدی به منظور ایجاد نتایج بهتر صورت گرفته‌اند.

برند مشهور ژاپنی گفته سومین دلیل احتمالی برای چنین کاری شاید وجود قوانین ناکافی یا ناکارآمد بوده است. آن‌گونه که سوبارو می‌گوید، در برخی موارد مقیاس‌های موردنظر می‌توانند به‌صورت قانونی دست‌کاری شوند تا خطاهای صورت گرفته تصحیح شود اما احتمال سو تفاهم برخی بازرس‌های شرکت درباره چگونگی انجام این کار وجود دارد.


سوبارو خاطرنشان ساخته استانداردهای کنترل کیفیت داخلی شرکت سخت‌گیرانه‌تر از استانداردهای دولتی بوده بنابراین هیچ فراخوانی موردنیاز نخواهد بود. البته گفته شده کارکنان شرکت در این حرکت دخیل بوده و این امر باعث ایجاد مشکل بسیار جدی‌ای خواهد شد.

سوبارو گفته از آنچه رخ داده کاملاً متأسف بوده و به خاطر آن مراتب عذرخواهی عمیق از مشتریان، همکاران و همه سهامداران دیگر را اعلام می‌دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Amir. noghte

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کیا بودن که میگفتن آلمانی ها تقلب کارن و ژاپنی ها درست کار
    حالا بیان ببینم چه جوابی دارن بدن؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohsen

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (77 ديدگاه)

      می شه قبل از نظر دادن مطلب رو بخونید

      به نظرت چند میلیون خودرو چندین برابر الودگی مجاز تولید کردن با چند صد تا خود رو در حد استاندارد های کشور(نیازی به فراخوان نیست) و توسط تعدادی از کارمند ها توی تعدادی کمی از تولیدات که بیشتر از میانگین همون خودرو الوده کننده بودن یکیه؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir. noghte

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (8 ديدگاه)

        همین که دست بردن توی اعداد یعنی ژاپنی و آلمانی نداره همه ممکنه تقلب کنند
        الکی خودتون رو توجیه نکنید تقلب تقلبه حالا روی هر تعداد ماشین که میخواهد اجرا بشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Maximus

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (325 ديدگاه)

        این توجیه های مضحک فقط موجب خندست !

        خودتون رو به یک کشور بیگانه یا محصولاتش نچسپونید تا به این مسخرگی مجبور به دفاع کردن ازش نباشید !

        طرفدار محصول «باکیفیت» باشید ،حالا ساخت آلمان باشه یا ژاپن یا کره ی جنوبی و … فرقی نمیکنه …

        سوبارو به مشتری دروغ گفته ، داده ها رو دستکاری کرده و خودش گفته احتمالا این کار قبلا هم انجام شده و مدارکش الان در دسترس نیست ( شاید عمدا از دسترس خارج شده) ، حتی مدیرانش هم میدونستن و سکوت کردند

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. امیرمحمد

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (238 ديدگاه)

      جالبه ها خیلی جااالبه!!! همون کسایی که داشتن تا دیروز خودشونو واسه دیزل گیت فولکس واگن جررر….وااا…‌جررر… میکردن و دلواپس بلامنازع محیط زیست بودن زیر این پست به طور کل غیبشون زده???رفقاااا کجاییییین پس؟؟!! T.H.Mکجایی؟؟؟بیا یکم از به قول خودت تقلب کثیف المانیا بگو برامون???
      جدا از شوخی خوبه که یاد بگیریم موقع خوشی به سلیقه ی دیگران احترام بزاریم تا تو این شرایط اینجوری دماغ سوخته نشیم???

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. T.H.M

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (571 ديدگاه)

        یاد طرفداران رئال و بارسا و کامنت هاشون تو سایت های ورزشی افتادم. یه مشت بچه ی … ریختن تو اون سایت های ورزشی تا مثلا بارسا یا رئال یه بازیو میبازن یا خودشون بازیو میبرن برمیگردن میگن طرفداران اون یکی تیم کجا هستن یا چرا غیبشون زده یا حرفای بی ادبانه دیگه. اینجا هم ظاهرا از این جور بچه ها زیاد داریم.
        بگذریم. من نمیخواستم کامنت بذارم ولی اسم منو بردی. من اینجام. جایی هم نرفتم. در مورد تقلب کثیف آلمانی ها گفتی بازم بگم. باشه. بازم میگم. فولکس کثیف ترین حقه ی تاریخ خودروسازی رو به مردم دنیا و طرفداراش زد که کل حقه های خودروسازان دیگه رو هم با هم جمع کنی بازم به اون نمیرسه. کسی که بخواد اینو انکار کنه، شکی نیس که آدم … هستش. این از این. سوبارو یه اشتباه کرده. البته اشتباه که نه. یه فریب در کار بوده. هیچ شکی تو این نیس. حالا مدیرانشون خبر داشتن یا نه هم فرقی نداره. حتی اگر خبر هم نداشتن، دلیلی برای توجیه این کار وجود نداره. عذر بدتر از گناهه. شما کجا بودید وقتی زیردستاتون داشتن این کار خلاف رو میکردن. باید نظارت میداشتین روشون. پس سوبارو کار اشتباهی کرده، فریبی داده و تاوانش رو هم پس خواهد داد و شکی هم توش نیس. چون اونجا ایران نیست و پدرشونو درمیارن. اونم تازه ژاپن.
        پس کار سوبارو هم کار اشتباه و کثیفی بوده، من اینو انکار کردم که شما اینطوری حرف میزنی؟ ولی یه چیزی رو توجه داشته باش پسر خوب. کارهای کثیف درجه بندی و بزرگی ای دارن. دوزار منطق داشته باشی میفهمی که این کار کثیف سوبارو در مقابل کثافت کاری فولکس هیچی نیس. اگه متن رو خونده باشی این ها رو نمیگفتی. چه طور این دوتا رو با هم مقایسه میکنی. فولکس و مدیرانش یه برنامه ریزی جدی و بزرگ برای تقلب داشتن و چه دستگاه های تقلبی که نساختن براش. مگه برای سوبارو این بوده؟ متن رو خوندی اصن تو؟ تازه چه قدر دستکاری کردن؟؟؟ طبق گزارش هایی که شد آلایندگی محصولات فولکس تا چندین برابر اعداد اعلامی بوده و با اون اعداد واقعی اصن استانداردها رو هم نمیتونست پاس کنه و به عبارتی غیر استاندارد بودن. اما سوبارو چی؟ طبق متن فقط استانداردهای خود شرکت سوبارو که سخت گیرانه تر از استانداردهای دولتی بوده رو نمیتونستن پاس کنن. وگرنه استانداردهای دولتی رو داشتن و کاملا استاندارد بودن. چه بسا از خیلی از خودروسازان دیگه هم باز آلایندگی کمتری داشته باشن. البته باز میگم. حقه ای در کار بوده و نباید این کار رو میکرد. شکی توش نیس. وقتی آلایندگیشون در حد استانداردهای سطح بالای خودتون نبوده، نیازی نبود بهش اشاره کنین. اگه صادقانه به مردم میگفتین استانداردهای دولتی رو پاس میکنن که کسی ایرادی نمیگرفت. خیلی هم خوششون میومد که هم استاندارد رو داره و هم راست و درسته.
        ضمنا تعداد خودروها رو هم مقایسه کن. میلیون ها خودروی غیر استاندارد با آلایندگی چندین برابر حد استاندارد در مقابل کمتر از هزارتا ولی هنوز استاندارد. البته طبق متن ممکنه بیشتر از اینا باشه تعداد خودروها. ولی هنوز که چیزی ثابت نشده. تازه اگرم ثابت شه قطعا خیلی خیلی کمتر از تعداد ماشینای فولکسه. تازه هنوز استاندارد هستن.
        پس پسر خوب که از کامنتت معلومه هنوز بچه ای به همون دلیلی که اول گفتم، این کار سوبارو مطمئن باش هیچی نیس در مقابل کثافت کاری، تاکید میکنم کثافت کاری بزرگ تاریخ خودروسازی که فولکس مرتکب شد و چه برنامه ریزی هایی که سال ها برای این کار نکردن و بزرگ ترین مدیرانشون هم ازش خبر داشتن. در مورد محیط زیست گفتی. بله من و خود شما و همه دلواپس محیط زیست هستیم. ولی فراموش نکن که فولکس بود که گند زد به محیط زیست. نه سوبارو که بازم میگم تو این متن گفته استانداردهای دولتی رو پاس میکنن همین تعداد ماشین.
        ضمنا من کی توهین به سلیقه ی دیگران کردم؟ غیر از اینکه در جایی که لازم بود طبق آمار و با سند و مدرک حرف زدم و اتفاقا به همین موضوع دیزل گیت فقط زمانی اشاره کردم که نیاز بود واقعا یا موضوع بحث بود دقیقا. الکی نیومدم برای توهین به علاقه دیگران این موضوعو بپرونم. بعدشم من که به شخصه دماغم نسوخته :) . نکنه شما تجربه سوختن دماغ داری که فکر کردی همه مثل شما هستن؟ نه داداش. ما مثل شما دماغمون سر این چیزا نمیسوزه. زیاد نگران نباش. در ضمن کسی هم جر نخورده. بازم نگران نباش :)
        برای بار هزارم اینو میگم. اگه کسی تونست کامنتی از من پیدا کنه که توش توهینی به خودروسازان آلمانی بوده، (غیر از فولکس و دیزل گیت که واقعا توهین نیس. واقعیته. حقشه که بارها هم تکرار شه) بگه تا دیگه کامنت نذارم. وگرنه همین حرف های شما توهین به بنده هستش. گرچه فکر نمیکنم برای امثال شما مهم باشه احترام به بقیه. هر چی دلتون میخواد و هر چه قدر دوست دارید به آدم تهمت بی جا میزنید. باشه. اشکال نداره. آخرتی هم در کاره. گرچه فکر نمیکنم به آخرت هم اعتقاد داشته باشید.
        در آخر هم بازم تکرار میکنم کار سوبارو اشتباه و فریب دولت و مردم بوده و هیچ کس حق نداره توجیهش کنه. خودشون میگن اشتباه کردیم و عذرخواهی کردن. ما کی هستیم که بخوایم اظهار نظر کنیم. ولی بازم میگم این فریب در مقابل فریب فولکس هیچی نیس ابعاد و بزرگیش

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Maximus

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (325 ديدگاه)

          ⁦:-|⁩

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. امیرمحمد

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (238 ديدگاه)

          رفیق شرمندتم این دفعه واقعا حال نداشتم رمانتو بخونم و به سخنان گوهربارت فکر کنم فقط امیدوارم موفق باشی و این موضوع رو بهتر درک کنی که نه المانیا به قول شما متقلب کثیف و نمیدونم بقیه چیزایی که میگفتی هستن نه ژاپنیا مظهر بلامنازع پاکی و صداقت😊

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. بهراد

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (537 ديدگاه)

          داداش یکم یواشش
          حالا ژاپن شکر خورد با آلمان،آمریکا هم مربا خورد با انگلیس، فرانسه هم کره خورد با ایتالیا

          به فکر ما نیستی یکم به فکر دستات باش،من که فقط جمله اول و آخرتو خوندم.

          دنیا دو روزه بیخیال این حرفا، تو *** زندگی میکنیم که اسمش مملکتمونه ،هیشکی ککش نمیگزه، مال شما هم نگزه. بیخی

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. T.H.M

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (571 ديدگاه)

          نه بابا چرا شرمنده باشی. من که میدونم کامنتمو خوندی و چون جوابی نداری بدی میگی نخوندم.
          آخه من کی گفتم آلمانیا کثیفن؟ فولکس میشه کل آلمان؟ تازه همون فولکس هم اونایی که تو این کار دست داشتن کارشون کثیف بوده نه همشون. از اونطرف من کی گفتم ژاپنی ها پاک پاکن؟ اینکه میگیم ژاپنی ها درستکارترین مردم دنیا هستن به معنی پاکی مطلقشونه؟ امثال شما همه چیرو چپکی میفهمن. از بس خیلی باهوشید!! هنوز تفاوت یه چیز نسبی با مطلق رو نمیدونید متاسفانه. اینکه میگیم درستکارترن منظورمون نسبت به بقیه مردم دنیاست. اینم من نمیگم. همه میگن. دو دقیقهی بذار برای تحقیق راجع به این موضوع. برو تو اینترنت سرچ کن ببین واقعیت چیه. برو کسایی که جاهای مختلف دنیا رفتن بپرس. راضی نشدی و تعصب نمیذاشت واقعیتو بفهمی خودت برو از نزدیک مردمشونو ببین و مقایسه کن. ***تو این موضوع حداقل. چون هم از آدمای مختلفی که ژاپن رفتن شنیدم هم تو اینترنت تحقیق کردم و تو کار و درسم هم بارها به این موضوع از طرف دیگران اشاره شده. مطمئنم خودت هم بارها اینو شنیدی که ژاپنی ها الگوی درستکاری هستن. ولی نمیخوای قبول کنی نکن ***. بخوای نخوای ژاپنی ها معروفن به درستکارترین مردم رو زمین و مطمئن باش از آلمانی ها هم خیلی درستکارترن. تا زمانی هم که شرکتی حتی نصف فولکس کثافت کاری نداشته ***

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. سعید(تهران)

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    اینم از سوبارو، آلمانی، ژاپنی، آمریکاییی، هیچکدوم نه فرشته ان نه هیولا، کی قراره این چیزا رو یاد بگیریم خدا می‌دونه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    ایراد نداره من به عنوان طرفدار بنز و لینکلن به حرفهای سوبارو اطمینان دارم ضمنا تعداد خودروهای درگیر خیلی زیاد نیست و کلا سوبارو ایمپرزا را عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Maximus

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    ماشاالله …!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. یوسف

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (742 ديدگاه)

    تقلب که در کل کار زشت و نکوهیده ای هست ، در هر تعدادی هم باشه مهم نیست ولی نکته جالب اینجاست که استاندارد شرکت از استاندارد ملی بالاتره و تقلب صورت گرفته نسبت به استاندارد شرکته و در نتیجه اصلا نیازی به فراخوان و پرداخت غرامت نیست در صورتی که اگه استانداردشون در سطح استاندارهای ملی بود مثل فولکس واگن پوستشو میکندن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Landscape

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (174 ديدگاه)

    کیا بودن سامورایی سامورایی می کردن حرف از وجدان سامورایی ها می زدن
    یه جوری تعصب داشتن که خود ژاپنی ها همچین ادعایی نداشتن
    من منتظرم ببینم دوباره اینا چی می خوان بگن کامنتاشون بخونم از خنده زمین گاز بگیرم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (3468 ديدگاه)

      فقط 903 دستگاه ……
      تعداد انقدر کمه که ارزش بحث نداره…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Landscape

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (174 ديدگاه)

        داداش ارزش بحث که قطعا نداره ولی من نه دردم ژاپن نه آلمان نه چیز دیگه فقط از تعصب خشک و حرفای عجیب بعضی هاست که در حیرتم
        اول فکر می کردم این جماعت تحت تاثیر سایت و لایک گرفتن و… هستن حرفایی برای جلب توجه می زنن ولی به مرور دیدم که اینا هیچ منطقی ندارن البته تعصب داشتن بد نیست ولی دیگه همه جا به زبون آوردنش اونم به بدترین شکل خوب نیست روی اعصاب بودنه
        خلاصه اینکه همه جای دنیا از قانون پیروی می کنن اگه اشتباهی هم کنن بعدا مچشون گرفته میشه (البته بعضی جاهاهم مچشون گرفته نمیشه)
        دیگه جرو بحث نداره اونم برای ما که نه سر پیازیم نه تهش این سایت با بعضی از کامنتای مزخرف بهم زهرمار نکنیم جو دوستانه باشه بیشتر کیف می کنیم از هم دیگه هم یه چیز یاد می گیریم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. Mohamad

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    ای جوگیران عزیز همیشه در صحنه
    کی دستور پیگیری داده:”” دولت ژاپن “”
    کی تن به اعتراف داده: سوباروی ژاپن
    تعداد خودروی مورد بحث: کمتر از هزارتا
    توجه کنید، میشده این این حرکت رو نزنن و همونجا خاکش کنن اما میان و دست به تحقیق میزنن، اعترف صورت میگیره ، دلیل میارن و دست آخر عذرخواهی…
    اصلا توجه نمیکنی که وقتی شیرجه میزنی زیر این پست و داد و هوار راه میندازی یکم فشار بیاری به مخت که دولت ژاپن خواستار شفافیت شده و این تو نیستی که مچ گرفته باشی. خودشون صدبرابر نسبت به شرکتهای خودی سخت گیرن، بعد تو به خودت اجازه میدی از این خبر سو استفاده ابزاری کنی؟

    اگه در این سایت صحبت از درستکاری و صداقت ژاپنیا شده به هیچ عنوان بیراه نبوده بلکه چیزی هستش که در هر جا و مکانی در موردش صحبت میشه، خیلیم بیشتر از چیزی که فکرشو بکنی صحبت میشه، ما در مورد فرهنگ و تمدنی صحبت میکنیم که خیلی از کشورها اونو بعنوان الگو قرار دادن و همه جا زبانزد خاص و عامه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیرمحمد

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (238 ديدگاه)

      ای رفیق ژاپنی باز من سخنان فیلسوفانه و گوهر باری فرمودی و تو اصل حرفت که در مورد الگو بودن صنعت ژاپن برای خیلی از کشور های دنیا هستش هیچ حرفی نیست اما بحث اینه که اینجا اصلا موضوع بحث ما ژاپن نیستش بلکه یسری‌افرادن که زیر پست خودروساز های المانی با تمام توانشون میتازونن و زیر اینجور پستا که به ضررشونه یا به طرز کاملا مشکوکی غیب میشن و تظاهر به ندیدن میکنن!!!یا به قول یکی از خودشون شروع به انجام #تلاش_محقرانه و مزه پرونی میکنن و درمورد شمایی که تا این اندازه روشنفکر و دنباله روی حقیقتی!من پیشنهاد میکنم یه همچین کامنتی رو وقتی میبینی رفقای خودت دارن با تمام توانشون حرف های صدمن یه غاز و بی اساس زیر پستای خودروساز های المانی میزنن بزاری تا یه وقت کسی فکر نکنه که یه متعصب دو اتیشه ای!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohamad

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (812 ديدگاه)

        تند میری
        نمیدونم منظورت از این حرفا چی بود
        بنده در این سایت اختیار خودمو دارم و لازم نمیبینم وارد بحث های دیگران بشم و بخوام به کسی تذکر بدم چون مسولیتی در قبال کامنت های بقیه ندارم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Landscape

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (174 ديدگاه)

      شما که ما رو به سخره گرفتی منتظرم بازم ببینم تا کجا ادامه داره من خودم 4 سال ژاپنی سوار بودم هیچ جا نیومدم مثل تو شیرجه بزنم بیام *** بنویسم امثال تو این سایت اضافین …
      یه چیز دیگه شما کجای دنیا رو دیدی که میگی خیلی از کشور ها دولت ژاپن الگوی خودشون قرار دادن در مورد فرهنگ و تمدن کشور دیگه هم صحبت کردن زمانی درست که یکی در مورد تمدن کشور خودش یکم اطلاعات داشته باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیرمحمد

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (238 ديدگاه)

        landscape کاسه ی داغ تر ازاش که میگن اینان جوری از ژاپن بت ساختن که خود ژاپنی ها بفهمن از خنده منفجر میشن بابا خود مدیرای شرکت اعتراف کردن که اقا ما تقلب کردیم و مشتریامونو فریب دادیم اون وقت اقا اومده میگه نه ژاپنی ها مظهر پاکی و صداقت و درستکارین یاد اون قضیه افتادم که تو مراسم خاکسپاری گفتن مرحوم سفارش کرده مشکی نپوشین یسری گفتن مرحوم بیجا کرده ما به احترامش میپوشیم 😐دقیقا قضیه این دوستمون و امثالشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. Saman

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (177 ديدگاه)

    احتمالن این کارمندان خاطی سوبارو در دانشگاه دیزل گیت دغل واگن (فوولووکس واگن) آموزش دیدن :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیرمحمد

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (238 ديدگاه)

      #تلاش_محقرانه #سامورایی_پرست #توهم_توطعه #فکر_میکنه_بانمکه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Maximus

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (325 ديدگاه)

      خیلی جالب و بامزه گفتی
      باور کن جدی میگم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. hosein

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ما همینیم یه مشت عقب افتاده
    تو خود ژاپن میگن ایرانیا دیگه چه ادمایین نه دستشون به محصولاتمون میرسه نه از نزدیک دیدن ولی طوری نظر میدن هر ایرانی یه ازمایشگا مجهز برا تست همه محصولات تولیدی کشورا دارن و هر روز کارشون ازمایش محصولاته و این نظراتشونم برگرفته از شدیدترین ازمایشاته
    ای بابا بریم دوغمونو بنوشیم
    شبیه یه میدون جنگ شده این نظر دادن درمورد محصولات خارجی
    اپل سامسونگ هواوی شیایومی و بنز و تویوتا فورد و سوبارو

    واقعا چرا به این وضع افتادیم؟
    تو سایتای خارجی تو یوتوب حتی یه موردم پیدا نمیشه خارجیا بیان اینطوری نظر بدن و مثل دوتا اوباش به جون هم بیوفتن
    وقتی ما داشتیم با خوشحالی زیر پستای افراد نظر میدادیمو و پیجشون رو به گند میکشیدیم فکر میکردیم عجب کار شاقی کردیم
    ولی اونا رسانه هاشون اسمشو بی فرهنگی نادانی مردم ایران گذاشتن
    تو المان تو اسپانیا تو بریتانیا تو کشورای عربی تو ترکیه تو ارژانتین و برزیل فیلم همشونم موجوده
    یکم فکر کنین دیگه تا چقدر بی مسئولیتی تا چقدر هی تمدن تمدن اسلام اسلام کردن؟
    خسته شدیم بابا
    تو همون المان فامیل درجه یکمون زندگی میکنه گزارش رسمی تلویزیونشون دراین مورد بودش که چرا ایرانیا تو فیسبوک کامنتای شرم اور میزارن

    یه نمیچه تمدن چندهزار ساله داریم که هرجا کم اوردیم هرجا رو به گند کشیدیم بگیم نه ما این نیستیم مریخیا این کارا رو کردن ما تمدن داریم
    تمدنمونم برامون دیگه جک شده
    خود خارجیام میخندن بهمون
    اصلا دستمون به سوبارو و فولکس خورده که اینطور نظر میدیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. fara2001

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (201 ديدگاه)

    ای کاش روزی برسه این تفکر صفر و یک ،از زندگی ما رخت ببنده اون روز شاید ساحل آرامش از دور دست پیدا بشه.
    المان خوبه انگلیس بده اون خوبه این بده این یکی بهترینه و…. همش دنبال اینیم بگیم چیزی که ما دوست داریم بهترینه کسی خلاف اونو بگه فتوای قتلش صادر میشه یه جای کار میلنگه شاید به خاطر حقارتهایست که به ما تحمیل شده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا