سوبارو

معرفی سوبارو STI S209 جدید در نمایشگاه دیترویت

خریداران آمریکایی سوبارو به حد کافی از فقدان مدل‌های متمرکز روی پیست WRX STI همچون S207 و S208 رنج کشیده‌اند.


اگرچه این خودروهای پرفورمنس منحصراً در ژاپن عرضه می‌شوند اما جدیدترین مدل STI S-Line هم‌اکنون در دسترس خریداران آمریکایی قرار گرفته است. این خودرو STI S209 نام داشته و بر پایه‌ی سدان WRX STI شکل گرفته است.


به منظور ساخت این خودرو سوبارو چندین قطعه‌ی استوک WRX STI همچون پیشرانه و شاسی را دست‌خوش تغییر کرده و قطعات ظاهری و داخلی منحصربه‌فردی را تدارک دیده است.


در آغاز باید گفت پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری توربوی EJ25 نسخه‌ی استاندارد هم‌اکنون قدرت ۳۴۱ اسب بخاری دارد که این قدرت به مدد توربوشارژر HKS با توربین و کمپرسور بزرگ‌تر و همچنین افزایش فشار بوست به ۱۸.۰ psi حاصل شده است.


پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تخت سوبارو همچنین دارای پیستون‌های فورج کاری شده‌ی سبک‌تر و قوی‌تر است. لیست بهبودهای گسترده‌ی این پیشرانه همچنین شامل سیستم جذب کاراتر با سیستم اسپری آب اینترکولر، انژکتورهای سوخت بزرگ‌تر و ماژول کنترل با تنظیمات جدید می‌باشد. مافلرهای پرفورمنس و خروجی‌های اگزوز از جنس فولاد ضدزنگ نیز تکمیل کننده‌ی تغییرات این بخش می‌باشند.


تمامی این تغییرات باعث شده‌اند پیشرانه‌ی STI S209 قدرت ۳۴۱ اسبی داشته باشد و گشتاور آن در دورهای میانی نیز ۱۰ درصد بیشتر شود. سوبارو می‌گوید این امر باعث تولید قوی‌ترین خودروی STI نشان تاریخ شده است. البته شاید عرضه‌ی خودروی ایمپرزا WRX STI CS400 با قدرت ۴۰۰ اسب بخار را به یاد بیاورید که سوبارو آن را به حساب نمی‌آورد زیرا با همکاری Cosworth تولید شده و خودروی ویژه‌ی STI نبوده است.


خودروی موردبحث به‌صورت انحصاری با گیربکس ۶ سرعته دستی و سیستم چهار چرخ محرک این برند عرضه می‌شود. این سیستم با دیفرانسیل مرکزی، هدایت گشتاور فعال و کنترل دینامیک چندحالته همراه می‌شود.


سیستم SI-Drive خودرو نیز توسط سوبارو باز تنظیم شده و سه حالت هوشمند، اسپورت و اسپورت تیز را ارائه می‌کند. مهندسان شرکت توصیه می‌کنند از حالت اسپورت برای پیست و اسپورت تیز برای مسابقات درگ استفاده شود.


زیر خودرو هم لاستیک‌های دانلوپ SP اسپورت مکس تابستانی و رینگ‌های سبک‌وزن ۱۹ اینچی BBS قرار گرفته‌اند. این لاستیک‌ها که منحصراً برای S209 توسعه یافته‌اند حداکثر شتاب جانبی بیش از ۱ جی را فراهم می‌کنند.

ترمزها نیز دست‌پرورده‌ی کمپانی مشهور برمبو هستند که از روتورهای فولادی سوراخ‌دار و کالیپرهای ۶ پیستونی در جلو و ۲ پیستونی در عقب تشکیل شده‌اند.

به منظور بهبود پرفورمنس در پیست، سیستم تعلیق هم دارای دامپرهای بیلشتین، فنرهای سفت‌تر، میله‌ی پایدارکننده‌ی ۲۰ میلی‌متری در عقب و بوش‌های متفاوت می‌باشد.

از نظر طراحی، STI S209 دارای عناصر متمایزی همچون کیت بدنه‌ی پهن، ورودی‌های سپر جلو، پانل سقف فیبر کربنی و بال عقب و همچنین نشان‌های ویژه‌ی این خودرو می‌باشد. داخل کابین هم فرمان D شکل با نشان STI پوشیده شده با جیر و دوخت نقره‌ای، صندلی‌های سطلی ریکارو با عناصر نقره‌ای، نشان شماره‌دار S209 روی کنسول مرکزی و همین نشان‌ها در داشبورد و پشت‌سری‌ها به چشم می‌خورد.


تنها حدود ۲۰۰ دستگاه از این خودرو با دو ترکیب رنگی WR آبی با رینگ‌های خاکستری و سفید کریستالی با رینگ‌های طلایی ساخته خواهد شد. این خودرو اواخر سال جاری عرضه می‌شود و قیمت آن نیز در آینده مشخص خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۲۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    سوبارو خوروسازی با کیفیت ، مدرن ، ایمن و بی سر و صدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۲۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (202 ديدگاه)

    چی میتونم بگم دربارش؟?
    فوق‌العادست، اما چرا فقط ۲۰۰ تااا؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    از خوبای ژاپنی و همینطور خاص
    سوبارو پرستیژ خاصی داره در بین برند های ژاپنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. emad1990

    ۲۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    سوبارو از یه جهت منو یاد کمپانی های معرفی مثل پورشه میندازه واونم پایبندی به اصول گذشته و بهتر کردنشونه
    تا جایی که یادمه سوبارو داره از انجین های تخت و گریبکس cvt استفاده میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا