سوزوکی

تجربه رانندگی با نسل جدید سوزوکی جیمنی SZ5

برخی خودروها هستند که اگرچه شاخصه‌ی خیلی خاصی ندارند اما پر از هویت مخصوص به خود بوده و به سادگی نمی‌توان آن را فراموش کرد. سوزوکی جیمنی یکی از این خودروهاست.


نسل پیشین این خودرو به نوعی عادی و پیش پا افتاده بود اما با توجه به طرح رتروی آن ما منتظر چیزی بهتر در نسل جدید بودیم. مدیران سوزوکی هم‌اکنون با خودرویی به میدان آمده‌اند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.


استایل جعبه‌ای و سرراست خود ترکیبی از چراغ‌های LED گرد و جلوپنجره ۵ میله‌ای است که به خوبی ذات این آفرودر ریزه‌میزه را نشان می‌دهند. از یک بچه‌ی ۵ ساله بخواهید که یک خودروی دو دیفرانسیل را نقاشی کند و او یک جیمنی را به تصویر خواهد کشید. احتمالاً این موضوع به رنگ زرد جالب خودروی حاضر در تست هم ارتباط دارد.


همین طرح جان‌سختی در کابین نیز بکار گرفته شده است. همه‌چیز سفت‌وسخت و با کاربری آسان طراحی شده است. البته این خودرو همچون نسل پیشین پایه و ابتدایی نیست و صفحه لمسی ۷ اینچی آن با ناوبری و ارتباطات گوشی هوشمند تکمیل شده است. سیستم تهویه مطبوع و حتی صندلی‌های گرم شونده نیز در جیمنی جدید به چشم می‌خورند. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده اما مدل‌های فولی همچون این نسخه انتظار می‌رود بهایی حدود ۱۷۵۰۰ پوند داشته باشند. خب خیلی هم بد نیست.


حتی موقعیت رانندگی جیمنی هم ما را به یاد دیفندر می‌اندازد چراکه در بخش بالایی می‌نشینید و دست راستتان روی درب قرار می‌گیرد؛ اما وقتی ابعاد جیمنی را با لندروور مقایسه کنید به کوچکی آن پی خواهید برد. از نظر طول می‌توان جیمنی را در حد یک سوپرمینی دانست.


زیر پوست خودرو نیز کاملاً سنتی کار شده است. جیمنی جدید روی شاسی نردبانی نشسته و بیشتر از قبل مناسب آفرود است. این خودرو سیستم تعلیق و ارتفاع مناسب از سطح زمین برای آفرود رفتن دارد. گیربکس با دنده‌سنگین نیز معمولاً در مدل‌های گران‌تر و آفرودرهای جدی دیده می‌شود اما جیمنی هم از آن سود برده است. ما دنده‌سنگین این خودرو را دوست داریم اما خب نقص‌هایی هم دارد.


خب بیایید با تجربه رانندگی این خودرو کار را شروع کنیم. جیمنی در واقع به‌طور سورپرایز کننده‌ای متمدن بوده و اکثر اوقات در حالت تک دیفرانسیل حرکت می‌کند. این خودرو هنوز هم در روی سطوح سنگ‌فرشی فنری‌تر از شاسی بلندهای عادی بوده و تکان‌های بدنه به شما یادآوری می‌کنند که سرعت خود را در پیچ‌ها کم کنید.


با انتخاب سیستم چهار چرخ محرک فول تایم و استفاده از دنده‌های سنگین می‌توان جیمنی را آماده‌ی آفرود و مواجه شدن با سطوح سرسخت کرد. سیستم‌هایی الکترونیکی همچون کنترل حرکت در سراشیبی نیز وجود دارند.


گیربکس دنده‌ای جیمنی گنگ بوده و تنها ۵ سرعته است بنابراین دور پیشرانه در سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت روی ۳ هزار قرار می‌گیرد که خیلی جالب نیست. پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۰۰ اسبی جیمنی از همان لحظه‌ای که کلید را می‌چرخانید مشتاق نشان می‌دهد و اگرچه سوزوکی شتاب آن را اعلام نکرده اما حدس می‌زنیم حدود ۱۲ یا ۱۳ ثانیه باشد. سوزوکی ادعا می‌کند مصرف سوخت جیمنی جدید ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است که کاملاً با محاسبات ما همخوانی دارد.

به سیستم فرمان می‌رسیم. بازهم این سیستم بیشتر مناسب آفرود است بنابراین مانور دادن و پارک کردن جیمنی خیلی آسان نیست. خبرهای بد بیشتری هم وجود دارد زیرا یورو انکاپ پس از تست تصادف این خودرو تنها ۳ ستاره را به آن داد که عملکرد ضعیفی محسوب می‌شود.


فرم بدنه‌ی سه درب جیمنی هم خیلی با کاربردی بودن میانه مناسبی نداشته و درب عقب که به بغل باز می‌شود به همراه لاستیک زاپاس جای گرفته روی آن تنها راضی‌کننده هستند نه بیشتر. همچنین در زمان استفاده از صندلی‌های ردیف عقب جای بار زیادی باقی نمی‌ماند.


البته با خواباندن صندلی‌ها فضای ۸۳۰ لیتری ایجاد می‌شود. در بخش عقب هم فضای سر خوبی وجود داشته هرچند فضای زانو کمی تنگ است.


از نظر ما سوزوکی جیمنی جدید به عنوان یک اسب کاری دو دیفرانسیل که در سخت‌ترین شرایط بکار می‌آید عملکرد خوبی داشته و خودرویی بی‌نقص است؛ اما عملکرد آن در جاده خیلی کامل نیست و فضای بار و کابین آن نیز برجسته نیست. در کل باید گفت برای انتخاب جیمنی باید بین عقل و دلتان یکی را انتخاب کنید. شاید جیمنی خودروی کاملی نباشد اما فوق‌العاده هیجان‌انگیز است.

مشخصات سوزوکی جیمنی SZ5

  • قیمت: ۱۸ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۰۰ اسب بخار/۱۳۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۵ سرعته دستی، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۴.۵ ثانیه (تخمینی)
  • حداکثر سرعت: ۱۴۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    خیلی کاربردی و مفیده تو این ابعاد و کلاس خودش

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۶ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      همین سوزوکی جیمنی رو میبینید؟
      همینو هم خیلی از ما نمیتونیم بخریم
      یا گرون وارد میشه
      یا بجاش چینی مونتاژ میشه
      تهش میرسه به پراید و ۴۰۵ با ایموبلایزر

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. سام

    ۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    سوزوکی جیمنی ثابت کرد که یک ماشین حتما لازم نیست در حد و اندازه تویوتا لندکروز و یا رنجروور و میتسوبیشی پاجرو باشه تا یک آفرودر کاربردی و قوی از آب دربیاد،یک ماشین می تونه با یک پیشرانه 1.5 لیتری 100 اسب بخاری هم فوق العاده قدر باشه.به نظرم این ماشین یک شاهکاره.شاهکاری ساده اما بسیار کاربردی.

    موافقم 8
    مخالفم 0
  3. کوروش

    ۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    بنظرم خودرو فوقالعاده جان سخت و آینده داری هست
    حس می کنم ضریب خیلی پایینی داشته باشه چون گفته توی ۹۶ تا دور موتور بالا می ایسته پس خیلی سواری مناسبی نباید در جاده داشته باشد بنظر من با وجود دنده سنگین نیازی به تنظیم کردن اینگونه گیربکس نیست نسخه ای ازین ماشین که پنج درب باشه و حداقل از نظر ایمنی و قوای محرکه بروز بشه ولی قیمتش خیلی بالا نره تبدیل به ایده ال ترین افزوده ارزان دنیا می شه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    یعنی مخصوص طبیعت چند فصل ایرانه ، کم مصرف و کاربردی ، از همه مهمتر بیدردِسَرترین هست که خصیصه تمام ژاپنیهاست .
    بچه بنز G ، فقیر فُقَرها .

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. sina

    ۷ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    چقد دوست داشتنی هست این ماشین

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. Genius

    ۷ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    اونجا متوسط درآمد مردمشون سال 50-40 هزار پونده و این ماشین کوچولو اما توانا و قلدر با گارانتی رسمی تنها 17500 تا براشون آب میخوره اونوقت ما اینجا میانگین درآمد سالانمون 30 میلیون و پراید درپیتی از رده خارج 35 میلیون قیمت داره!!!حقیقتا این زندگی برای من یکی فقط شده عذاب و مصیبت…

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. محسن

    ۷ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (20 ديدگاه)

    کاش منم جایی زندگی میکردم که با چندماه حقوقم یکی از اینا بخرم
    واقعا حسرت خوردم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. emad1990

    ۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    الان با این وضعیت قیمت خودرو و قطعات یدک بهترین ماشین پرایده
    قطعات یدکی خیلی گرون شده.اونایی که وارداتی دارن در جریانن من چی میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امیر

    ۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (202 ديدگاه)

    فیلماشو تو یوتیوب دیدم که تا بالای ۱۶۰ میره و شتابش هم کمتر از ۱۴.۵ هست
    در کل عالیه این ماشین
    فکر نکنم ترمز اضطراری داشته باشه و ۳ ستاره هم واسه همینه چون اون درصد های ایمنی که اعلام کردن بالا بود

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا