سوزوکیهوندا

دوئل هوندا سیتی و سوزوکی سیاز

در ادامهٔ برگزاری دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به سراغ گروه سدان‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین تویوتا یاریس iA و میتسوبیشی میراژ G4 برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۰۶۸ رأی به ثبت رسیده است که یاریس با دریافت ۸۹۲ عدد از آن‌ها و کسب ۸۳ درصد از کل آراء قاطعانه به پیروزی دست پیدا کرد درحالی‌که میراژ موفق به دریافت تنها ۱۷۶ رأی شده است. حال امروز در ششمین و آخرین دوئل گروه سدان‌های ساب‌کامپکت، بازهم دو سدان ژاپنی یعنی هوندا سیتی و سوزوکی سیاز در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

هیوندای اکسنت

نیسان ورسا

سئات تولدو

اشکودا راپید

هیوندای اکسنت

اشکودا راپید

رنو سیمبل

لادا وستا

پژو ۳۰۱

سیتروئن الیزه

رنو سیمبل

سیتروئن الیزه

هوندا سیتی

سوزوکی سیاز

تویوتا یاریس iA

میتسوبیشی میراژ G4

؟

تویوتا یاریس iA

سوزوکی سیاز

سوزوکی بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ با مدل SX4 که در دو نسخهٔ سدان و کراس‌اوور تولید می‌شد در بخش خودروهای ساب‌کامپکت حضور داشت؛ اما در سال ۲۰۱۴ دو خودروی جدید را به‌عنوان جایگزین SX4 معرفی کرد. یکی از این خودروهای جدید کراس‌اوور S-Cross بود که جایگزین نسخهٔ کراس‌اوور SX4 شد. ولی ما در این مطلب با سدان ساب‌کامپکت جدیدی بنام سیاز کار داریم که در سال ۲۰۱۴ برای جایگزینی با نسخهٔ سدان SX4 معرفی شد. البته سیاز خودرویی جهانی نیست و صرفاً در بازارهای آسیایی و آمریکای جنوبی عرضه می‌گردد. سیاز همچنین در کشورهای هند، چین، تایلند و اندونزی تولید می‌شود. این سدان ساب‌کامپکت ژاپنی در هند توسط شرکت ماروتی سوزوکی تولید و به بازار عرضه می‌گردد. سوزوکی برای سیاز بسته به بازار چهار پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده است که همگی از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی هستند. این لیست شامل سه موتور بنزینی و یک نمونهٔ دیزلی می‌شود که ما برای دوئل موتور دیزلی را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه از نوع ۱.۳ لیتری چهار سیلندر است که ۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو صرفاً یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است اما برای موتورهای بنزینی یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک هم ارائه می‌گردد. سوزوکی سیاز طی دو ماه نخست سال جاری در بازار هند نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

هوندا سیتی

برخلاف سوزوکی سیاز، هوندا سیتی سابقهٔ بسیار بیشتری دارد به‌نحوی‌که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۱ بازمی‌گردد. در این سال نسل نخست سیتی معرفی شده و در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و کابریولت به تولید رسید. سیتی اما از نسل سوم که در سال ۱۹۹۶ معرفی شد به یک سدان ساب‌کامپکت تبدیل شد و این فرم را تا به امروز حفظ کرده است. این سدان ساب‌کامپکت ژاپنی هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۳ رونمایی شده و با مدل ۲۰۱۴ به بازار آمد. این نسل که بر روی پلت‌فرم مشترکی با هوندا فیت و HR-V ساخته شده، همچنان در حال تولید است اما برای مدل ۲۰۱۸ فیس‌لیفتی را تجربه کرده که در ژانویهٔ ۲۰۱۷ در تایلند رونمایی شد. سیتی نیز مانند سیاز عمدتاً در بازارهای آسیایی و آمریکای جنوبی عرضه می‌شود و در اروپا یا ایالات‌متحده حضور ندارد. این خودرو با سه پیشرانهٔ مختلف به فروش می‌رسد که یکی از آن‌ها دیزلی و دو نمونهٔ دیگر بنزینی هستند. در این دوئل ما به جهت هماهنگی با سیاز، موتور دیزلی سیتی را انتخاب کرده‌ایم که از نوع ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. هوندا سیتی طی ماه‌های ژانویه و فوریهٔ امسال در بازار هند حدود ۷۸۰۰ دستگاه فروش داشته است.

 مقایسه مشخصات فنی

 

سوزوکی سیاز

هوندا سیتی

پیشرانه ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
سوخت دیزل دیزل
قدرت ۹۰ اسب بخار ۱۰۰ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر ۲۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۴.۶ لیتر (ترکیبی) ۴.۵ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۴۳ لیتر ۴۰ لیتر
وزن ۱۱۰۵ کیلوگرم ۱۱۶۵ کیلوگرم
طول ۴.۴۹ متر ۴.۴۴ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۵ متر ۲.۶۰ متر
حجم صندوق بار ۵۱۰ لیتر ۵۱۰ لیتر
قیمت پایه ۱۴,۵۶۰ دلار ۱۶,۶۸۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9982098]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. تیاگو

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (99 ديدگاه)

    چقدر خوب میشه این ماشین ها رو توی ایران با قیمت معقول داشته باشیم
    همه ی مردم از ماشین های تکراری خسته شدن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. hamid

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (280 ديدگاه)

    پدال جون گزارش گرند پری چین رو هم بذار. باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Genius

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    هر دوی این خودروها تو رنج قیمتی خودشون خودروهای قابل احترامی هستند هر چند تو ایران بی در و پیکر همین خودروها به بهایی تا بیش از سه برابر ارزش ارائه میشن!نظر فنی ام رو هونداست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نیما

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هوندا

    هم فنی
    هم طراحی های هوندا کلا از نزدیک خیلی خوشگل تر از عکساشه
    کابینشم به نظرم خوشگل تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. power active

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (171 ديدگاه)

    من چند مدت پیش یه مسافرت داشتم به هند. هوندا سیتی رو اونجا زیاد میدیدم ماشین خوبیه. از مدلای سوزوکی اونجا سوییفت زیاد بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ابوالفضل شیخی

      ۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من یه هوندا سیتی مدل 2004دارم که لوازمش متاسفانه گیر نمیاد از کجا میتونم لوازمش رو بخرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Amir

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (768 ديدگاه)

    سلام نویسنده محترم مقاله اولا توی چین یه نسخه از سیاز هست بنام الویو پرو شناخته میشه با موتور بنزینی 122 اسبی و گشتاور 158 در مقایسه با هوندا سیتی که اکثرا با موتور 1.5 131 hp و 150 n.m خیلی باهم تفاوت تو مقوله فنی ندارن فقط تو بحث طراحی داخلی سوزوکی عقب اگه این نسخه ها رو باهم مقایسه میکردی بهتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mercede kaviani

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز امیر دهفان
    وتشکر از مقایسه عالی شما
    انتخاب من سوزوکی سیاز برای زیبای و قیمت کمتر
    باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. keyvan

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (166 ديدگاه)

    هوندا باید با تویوتا مقایسه بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا